yed300250
הכי מטוקבקות
    צביקה טישלר
    ממון • 14.08.2017
    הנשים שמתכננות את מכוניות העתיד
    8 חוקרות ומהנדסות ממרכז הפיתוח של ג'נרל מוטורס בישראל מסבירות כיצד משפיעה הכניסה המסיבית של נשים לתעשיית הרכב ומה הן רוצות לשנות במכוניות שלנו, חוץ מהעניין המציק הזה עם המזגן
    אודי עציון

    ב־1888, שנתיים אחרי שבעלה קארל קיבל רשמית את הפטנט על המצאת המכונית, יצאה ברטה בנץ למסע דרמטי. ההמצאה החדשה עדיין נראתה לרבים בעידן הכרכרות עם סוסים כקוריוז, אז גברת בנץ לקחה את המכונית הראשונה למסע של כמעט 200 ק"מ בגרמניה, לבקר את אמה. בדרך היא נזקקה לשירותי נפח מקומי לתיקונים דחופים ורכשה בנזין בבית מרקחת, אבל שבה בשלום.

     

     

     

    שנים רבות נחשב המסע הזה לאחת התרומות הנשיות היחידות לעולם הרכב, שנשלט בידי גברים. הנשים המעטות בתעשייה התקשו להתבלט, אבל בשנים האחרונות ניכר שינוי. ב־2014 מונתה לראשונה אישה לעמוד בראש יצרנית רכב גדולה, מארי ברה, מנכ"לית ג'נרל מוטורס, החברה האם של שברולט, קאדילק ו־GMC. היא החלה את דרכה כמהנדסת בפונטיאק.

     

    "ברה בהחלט מהווה השראה", אומרת גילה קמחי, מנהלת מחלקת ממשק משתמש במרכז הפיתוח של ג'נרל מוטורס בהרצליה, GMI. "עבדתי 20 שנה באינטל לפני כן, והופתעתי לראות שבניגוד לדימוי, כאן בחברה יש באופן יחסי יותר נשים מנהלות".

     

    כיום נשים מהוות יותר מרבע מהעובדים ב־GMI, שהוקם ב־2008 ועוסק בפיתוח חיישנים ומערכות לרכב האוטונומי, מערכות תקשורת ובידוד, טכנולוגיית ענן, ממשק משתמש ואבטחת מידע. בחלק מהתחומים הוא פועל במקביל למרכזי פיתוח אחרים של ג'נרל מוטורס, בחלקם הוא מוביל את התחום ביצרנית הרכב הרביעית בגודלה בעולם. זהו מרכז הפיתוח הראשון והכי גדול של יצרנית רכב בארץ, ועד סוף השנה יעסיק 300 עובדים.

     

     

     

    "טובות בחיבוריות"

     

    ב־GMI מחפשים עוד חוקרות, מהנדסות ומנהלות בכירות. הדבר הוביל להסכמה נדירה לפתוח בפנינו את דלתות המרכז, ששומר על חשאיות סביב עיסוקיו, ולהפגיש אותנו עם הנשים שמתכננות את מכוניות העתיד.

     

    למה צריך דווקא נשים כדי לתכנן את המכוניות הבאות?

     

    "רכב העתיד זה כבר לא רק מנועים ותיבות הילוכים, אלא חיבור בין הרבה מערכות וטכנולוגיות, וחיבוריות זה תחום שנשים יותר טובות בו. זה יהיה הגוון הנשי העתידי", מסבירה ד"ר אוטה וינטר, חוקרת בכירה בצוות ממשק משתמש במרכז. "אני כאן כבר 8 שנים וחצי, ויש כאן אפשרויות שאין במקומות אחרים בארץ מבחינת היכולת למכור רעיונות ולהשתלב בצוותים. בארה"ב ובגרמניה קולטים ומקדמים נשים לפי מכסות, כאן יש הרבה יותר פתיחות".

     

    ד"ר אפרת רוזנמן, מנהלת קבוצת פיתוח אלגוריתמים, המוח של הרכב האוטונומי, הגיעה ל־GMI אחרי 16 שנה באפלייד מטיריאלס. "כדי שנשים ישפיעו הן צריכות להיות חלק מהמועדון הטכנולוגי, ושזה שאנחנו כאן זה עדיין אישו. נשים פחות מרשות לעצמן להוביל ולומר את דעתן, למרות שיכולותיהן קריטיות לעתיד".

     

    אריאלה גרינברג־פלדר, מנהלת החדשנות במרכז: "צריך להבין טוב את המשתמש, כולל את המשתמשת. הקלישאות נכונות, המכונית תשתנה ב־10 השנים הקרובות יותר ממה שהשתנתה במשך 100 השנים הקודמות. הגעתי לכאן מתחום ההון סיכון, שם היחס בין נשים לגברים מעציב יותר".

     

    כבר קרה שנכנסתן לרכב ונתקלתן במערכת או ברכיב שפיתחתן?

     

    "בדגמי 2017 של ג'נרל מוטורס יש מודול דיבור שפיתחנו כאן, ומתאים את הדיבור של המכונית לפי האינטראקציה בדיבור של הנהג. הרכב מזהה את צורת הדיבור של הנהג, ויכול לענות לו בצורה יותר או פחות רשמית", מספרת ליאת זלס, חוקרת בצוות העוסק בפיתוח אלגוריתמיקה לרכבים אוטונומיים. "זה בהחלט סוג של גאווה קטנה".

     

    קיט, מתוך "אביר על גלגלים". | צילום: שאטרסטוק
    קיט, מתוך "אביר על גלגלים". | צילום: שאטרסטוק

     

    יש גם מערכות ש־GMI עוסק בהן ולא מוכרות בארץ, כמו OnStar, מערכת הבידור והתקשורת שנולדה עבור השוק האמריקאי לפני 20 שנה, כמערכת ליצירת קשר עם מוקד אנושי בשעת חירום, ניווט ועוד. כיום מנהלים מהרצליה את השקת המערכת לשוק האירופי. "יש לנו כבר 100 אלף לקוחות באירופה", אומרת שירלי זכריה, מהנדסת פיתוח תוכנה בצוות חישה מתקדמת, ששירתה ביחידה 8200. "זה שירות לייב, 24/7, שכל הזמן מגיעים עליו פידבקים. היו לנו מקרה של חולה אפילפסיה, שנזקק לעזרה מיידית, לחץ על כפתור האונסטאר ברכב שלו וקיבל מיד מענה אנושי ששלח לו סיוע רפואי".

     

    "בלי אגו נגד נשים"

     

    שמחי בוכניק, מהנדסת איכות בצוות אונסטאר, הגיעה למרכז אחרי עבודה בחברות היי־טק. "בראיון עבודה לא אמרו לי שיושבים כאן באופן ספייס, והופתעתי. ארגון מאוד לא ביורוקרטי, בלי אגו נגד נשים שראיתי בחברות אחרות. והיתרון הוא הזמינות של הדברים. אפשר לחשוב על רעיון, לכתוב שורות קוד, ולרדת למעבדה במרתף, שם יש לנו רכבי ניסוי אמיתיים ואפשר לבחון עליהם אם זה עובד. אם יש תלונה על באג, אפשר להתחיל להתחקות איך הוא נוצר. עד היום צוחקים עליי בבית שהפכתי למפרקת רכבים".

     

    על מה אתן עובדות כיום?

     

    "אחד השינויים הגדולים יהיה שמכוניות כבר לא יהיו יצורים אינדיבידואליים, כל אחת תדע מה קורה סביבה", אומרת ד"ר שרון הורנשטיין, חוקרת בכירה בתחום מערכות בקרה. "זה חזון לעוד 15 שנה, אבל הנהיגה תשתפר באמצעות שיתוף, ותתבצע בגלים. המכונית תדע לשתף מידע עם מכוניות אחרות, שבעוד קילומטר או קצת יותר מתחיל פקק, אז אפשר להוריד את הרגל מהגז. גם בחברה מצפים מאיתנו ליצור שיתופים, לבוא עם רעיונות ופטנטים ולמכור אותם ברחבי ג'נרל מוטורס".

     

    זלס: "המכונית האוטונומית תצטרך לקבל החלטות בסביבה דינמית. יש הרבה מחשבה על איך לשדר את הכוונות שלה לרכבים אחרים, עם או בלי נהג אנושי. איך לקחת את כל הנגאושיאיישן שעושים היום בקשר עין, בצפירות ולפעמים בהידחפות לנתיב, לעידן הנהיגה הממוחשבת".

     

    ד"ר רוזנמן: "הנהיגה של הרכבים האוטונומיים לא תהיה אחידה. הנוסע יוכל להגיד להם אם הוא ממהר, או שייסעו באיזי, וזה ישפיע על ההתנהגות שלהם בכביש".

     

    גילה קמחי: "יש כאן הרבה עבודה על הקשר בין המכונית להולך הרגל. איך לגרום לו להרגיש טוב ובטוח יותר כשרכב מתקרב אליו".

     

    ד"ר וינטר: "כמי שעוסקת במערכות בידור, שגם אליהן יותר נדבר ופחות נלחץ על כפתורים, יהיה כאן שילוב של תקשורת באמצעות אורות ודיבור. זוכרים את קיט, המכונית המדברת מהסדרה 'אביר על גלגלים' משנות ה־80? אז כזאת".

     

    ד"ר גיל גולן, מנכ"ל GM ישראל, ומייסד המרכז: "אנו פועלים לייצר אווירה של מצויינות, עידוד לחשיבה חופשית ופורצת דרך לצד יצירת ארגון מתחשב, אנושי ותורם. חשוב לנו לקלוט מגוון רחב של עובדים, ובכלל זה נמשיך לקדם נשים".

     


    פרסום ראשון: 14.08.17 , 21:34
    yed660100