yed300250
הכי מטוקבקות
    הרב יאשיהו פינטו, השבוע בישיבת "שובה ישראל" באשדוד. "צריך לדעת: מתי שאין דין למטה, יש דין למעלה"
    7 ימים • 11.11.2015
    "תרבות אחת קוראת לזה חסד תרבות שניה קוראת לזה שוחד"
    גם אחרי שהודה והורשע במתן שוחד והוא צפוי למאסר, הרב יאשיהו פינטו משוכנע שכו־לם אשמים, חוץ ממנו: בית המשפט שלא הקשיב, הפרקליטות שרודפת אותו גם ממניעים עדתיים, המשטרה שלא חקרה נכון, ואפילו להתאבדות של ראש יאח"ה תנ"צ אפרים ברכה יש מבחינתו הסבר. על דבר אחד הוא מסרב להרחיב את הדיבור: מה הקשר שלו לשלום דומרני. הרב פינטו מציג: זו הגרסה שלי לפרשה שזיעזעה את המדינה
    מרב בטיטו

    ארבעה חודשים חלפו מאז שם קץ לחייו תנ"צ אפרים ברכה ז"ל. קצין המשטרה הבכיר, שכיהן בתפקיד הרגיש של ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה), נכנס באותו יום טרגי לרכבו ונסע לא הרחק מביתו במודיעין. כשעצר, כיוון את אקדחו האישי לגופו ולחץ על ההדק. ברכה היה במשך שנים ארוכות אחד מחסידיו הקרובים ומבאי ביתו של הרב יאשיהו פינטו, ושמר על יחסים קרובים וחמים עם הרב ורעייתו דבורה. מערכת היחסים הזו באה לקיצה בשנת 2012, עת דיווח ברכה ז"ל למפקדיו על כך שהרב ניסה לשחד אותו, תמורת מידע על חקירה המתנהלת נגד "חזון ישעיה", עמותת חסד שעברה לניהולו של הרב פינטו. תנ"צ ברכה נשלח על ידי הממונים עליו לתעד בסתר את המפגש המתוכנן שבו יועבר הכסף המובטח, על מנת להפליל את הרב פינטו במתן שוחד.

     

    על תיעוד המפגש הזה מתבסס חלק עיקרי מכתב האישום החמור שהוגש נגד הרב פינטו. למרות שפינטו הודה במסגרת עסקת טיעון במתן שוחד (ובסעיפים נוספים – על כך בהמשך), היה נתון ברכה בתקופה שלפני מותו למתקפה מצד כמה ממאמיניו של הרב. אלא שבראיון מקיף ל"ידיעות אחרונות", תוקף הרב פינטו דווקא את מי ששלח מאמין כמו ברכה המנוח לתעד את מתן השוחד של רבו הנערץ. "אדון סגלוביץ' (ניצב יואב סגלוביץ', שעמד באותה תקופה בראש אגף החקירות של המשטרה – מ"ב) אולי חשב שהוא גם פסיכולוג, גם מורה נבוכים, גם מורה לנפש, גם רופא, גם כל־יכול, וחשב שהוא יכול לקחת רב ותלמיד ולכפות את התלמיד לקום על רבו, בלי שהוא מבין בכלל את היחסים ביניהם. ואחר כך לקחת את אותו אדם, את אותו אפרים ברכה מסכן, ולנסות להלעיט אותו ולהביא אותו למצבים. זה דבר של חורבן גדול.

     

    "אני אמשול לך משל ונמשל, לְמה שעשה סגלוביץ' החכם הגדול מאוד: היה אדם שמאוד אהב את הציפור שלו. ואותו אדם החליט שמרוב שהוא אוהב את הציפור שלו, הוא יאכיל אותה רק בשר וישקה אותה רק יין. הציפור התחילה לאכול בשר ויין, אבל לא יכלה לחיות עם זה. ציפור צריכה לאכול פירורים, היא זקוקה למזון שלה. הוא נתן לה אוכל שלא מתאים לה, עד שהיא מתה.

     

    "לקח אדון סגלוביץ' את אותו תלמיד מהרב שלו, שהקשר ביניהם היה קשר חזק. אפרים ברכה היה כמו אח שלי, בן שלי, אהבתי אותו אהבה שאין לה לא התחלה ולא סוף, הקשר שלנו היה קשר הדוק. הוא דיבר עם הרבנית (דבורה, אשתו של הרב פינטו – מ"ב) שבע שיחות ביום – וזה לא סיפורים, יש תמלילים של השיחות האלו, יש למשטרה תיעוד של מספרי טלפונים ושיחות נכנסות ויוצאות. אדם שלוקח חסיד ואומר לו: 'קום על רבך', בלי לבדוק את כל מערכת היחסים, ובודק עניין נקודתי וממנו מסיק מסקנות, זה עלול להיות דבר מסוכן".

     

    מאמיני הרב ממתינים לו ביציאה מבית המשפט המחוזי בתל-אביב
    מאמיני הרב ממתינים לו ביציאה מבית המשפט המחוזי בתל-אביב

     

    והנמשל?

     

    "הלעיטו את ברכה בדבר שלא מתאים לו כאדם מאמין, שמו אותו במקומות שלא צריך לשים אותו, הביאו אותו לכך שהוא ימות בסוף. מה עשו לו? סליחה, הבן אדם הזה שנים בקשר עם הרב, אתה (סגלוביץ' – מ"ב) לא יודע מה יש בינו לבין הרב. אתה לא יודע מה הקשר שבינו לבין הרב. אתה לא יודע את העניינים שיש בינו לבין הרב, אתה לא יודע את הדברים" (יואב סגלוביץ' מסר השבוע בתגובה: "גרסתו השקרית של העבריין המורשע אינה ראויה כלל לתגובתי").

     

    הועלו טענות קשות על כך שמסע הכפשות נגד ברכה ז"ל יצא מחצרו של הרב.

     

    "זה שקר וכזב".

     

    כנס תמיכה ברב פינטו בשנה שעברה באשדוד
    כנס תמיכה ברב פינטו בשנה שעברה באשדוד

     

    לא ייתכן שלחץ ציבורי ושמועות שהפיצו מאמיני הרב גרמו לברכה להתאבד?

     

    "כל מה שעשו לו, לחץ ומאמינים זה כאין וכאפס למה שהוא עשה. כאין וכאפס למה שהוא עשה לנו".

     

    אז אתה אומר שאפרים ברכה נטל את חייו, כי בינו לבינו היה סכסוך פנימי על מה שקרה ועל מה שהוא עשה?

     

    "סליחה, סליחה. אנחנו לא פסיכולוגים. כואב לנו עליו, כואב לנו על המשפחה שלו, כואב לנו על כולם, כואב לנו על עצמנו, כואב לנו על הרבנית (אשת הרב סובלת ממצב בריאותי מורכב – מ"ב), מסכנה, שהמצב שלה מידרדר מיום ליום. כואב לנו על הילדים שלנו. הילדים שלנו בצער גדול, וכל ההכפשות וכל העניין וכל האלמנות וכל היתומים שנפגעו מכל הסיפור הזה... הוא יודע מה שהוא עשה. הוא יודע מה שהוא עשה".

     

    ניצב בדימוס מנשה ארביב. "לכולם מאחלים טוב"
    ניצב בדימוס מנשה ארביב. "לכולם מאחלים טוב"

     

    אתה אומר, שנפשו של ברכה הייתה לא שלמה?

     

    "סליחה, סליחה. זה עניינים של אלוקים, של הקדוש ברוך הוא. אנחנו לא נכנסים לדין שמיים, לא ניכנס לחשבונות שלו ושל עצמו. כל אחד יודע מה שצריך לדעת".

     

    "הם לא מבינים"

     

    עד להסתבכותו בפרשה היה הרב יאשיהו פינטו (42) סוג של מטאור אֱמוּני. בגזר דינו של הרב תיאר שופט בית המשפט המחוזי בתל־אביב, ד"ר עודד מודריק את פינטו כמי ש"בפעילותו צבר את אמונם והיה למושא הערצתם של רבים, בארץ ובחו"ל. אנשי עסקים, משרתי ציבור, נבחרי ציבור, ידוענים ופשוטי עם מכל שכבות הציבור שיחרו לפתחו. הוא היה להם לרב ומנהיג".

     

    ניצב בדימוס יואב סגלוביץ'. "כל אחד יודע מה שצריך לדעת"
    ניצב בדימוס יואב סגלוביץ'. "כל אחד יודע מה שצריך לדעת"

     

    תחילת הפרשה ב־2011. המשטרה ניהלה חקירה נגד עמותת חסד בשם "חזון ישעיה", והעומד בראשה פנה לפינטו בבקשה לעזרה. הרב ניאות לסייע, ועל פי גזר הדין קיבל את "השליטה בפועל וניהול הפעילות של 'חזון ישעיה'". בנוסף לכך הועברו "1.2 מיליון דולר מכספי עמותת ידידי "חזון ישעיה" בארה"ב לחשבון של גב' דבורה רבקה פינטו, רעיית הרב פינטו. בני הזוג פינטו עשו בכספים הללו שימוש למטרות שונות לרבות שימוש פרטי". נציין כי החקירה בפרשה זו נגד פינטו ואשתו – נסגרה בשל חוסר ראיות (ללא קשר לעסקת הטיעון).

     

    על פי גזר הדין, פינטו, שביקש לדעת פרטים על החקירה בעמותה שזה עתה עברה לניהולו, פנה לתנ"צ אפרים ברכה, אז קצין בכיר באגף החקירות של המשטרה – ולימים, כאמור, מפקד יאח"ה. ברכה החל לפקוד את חצרו של פינטו כמה שנים קודם, ועל פי גזר הדין, "עשהו לרבו. נוצרו בין השניים קשרי ידידות".

     

    פינטו ביקש "לנצל את קשריו והיכרותו עם ברכה, על מנת לדלות ממנו פרטים על אודות החקירה". בתחילה הציע פינטו לתנ"צ ברכה שי: תפילין. ברכה מיאן לקבל את המתנה, שילם עבור התפילין וסירב להעביר מידע על החקירה. פינטו, כך נקבע בגזר הדין, לא ויתר: הוא הציע לברכה 200 אלף דולר בתמורה למידע. אלא שברכה עמד בסירובו – ודיווח לממונים עליו על הצעת השוחד. מכאן ואילך הייתה פעילותו של ברכה מתודרכת ומתועדת על ידי המשטרה. בפגישה נוספת סירב ברכה שוב לקבל את הכסף, והרב החליט לפעול בדרך אחרת וביקש כי אשתו דבורה תפגוש את אשתו של ברכה. "בפגישה מסרה הראשונה לאחרונה מעטפה ובה 100 אלף פרנקים שווייצריים (שוויים בעת ההיא 422,300 שקל)", נקבע בגזר הדין.

     

    פינטו עמד עתה מול תיק חמור: חשד לניסיון שוחד של קצין משטרה בכיר. כשהבין שהסתבך שלח פינטו את באי כוחו עם הצעה לעסקה: הוא יספק "פרטי מידע על הצעת טובות הנאה שונות ועל מתן טובות הנאה שונות, לניצב מנשה ארביב, ששימש ראש יחידת להב 433", נקבע בגזר הדין. ארביב ‑ גם הוא מחסידי הרב ‑ היה מפקדו של ברכה, היחידה שבראשה עמד נחשבת לחשובה ביותר במשטרה וכונתה לא אחת "האף־בי־איי של ישראל". נציין כי ארביב מכחיש בתוקף את טענות הרב ופרש בפברואר מהמשטרה.

     

    הרב פינטו. גזר הדין קבע: "מתן שוחד ואף הצעת שוחד הם מהלכים מושחתים ומשחיתים"
    הרב פינטו. גזר הדין קבע: "מתן שוחד ואף הצעת שוחד הם מהלכים מושחתים ומשחיתים"

     

    עסקת הטיעון בין פינטו למדינה נחתמה, הרב הודה בסעיפי כתב האישום (מתן שוחד, הצעת שוחד ושיבוש מהלכי משפט) ונגזרו עליו שנת מאסר אחת בפועל, עוד שנתיים על תנאי וקנס של מיליון שקל. "מדובר בהקלה רבה מאוד בעונש, כנגד האפשרות למצות את החקירה בעניין ארביב", פסק בית המשפט. אלא שעתה – לאחר שכבר חתם על עסקת הטיעון והודה באישומים – מבקש פינטו מבית המשפט להציג חומרים נוספים, בין השאר מתוך תקווה שגם העונש הקל שנגזר עליו יומתק.

     

    אבל עונש קל או לא, העובדות המפורטות בגזר הדין מציירות תמונה קשה מאוד של פעילות פינטו בפרשה: רב בישראל, העומד בראש חצר ידועה, משלם סכום גבוה לאחד ממאמיניו, בתקווה לקבל חומר חשאי על חקירת משטרה שקשורה אליו.

     

    אלא שפינטו, שכאמור חתם על הודאה במתן שוחד – טוען עתה כי הכסף שהועבר הוא פשוט חלק ממערכת יחסים מקובלת בין רב למאמיניו. "יש פה התנגשות בין תרבויות", אומר פינטו. "תרבות אחת קוראת לזה 'חסד' והשנייה קוראת לזה 'שוחד'. מיליון אנשים בישראל הולכים לרבנים. מנסים להטיל דופי בכל כך הרבה אנשים? זאת מהפרקליטות (הכוונה למשנה לפרקליט מחוז תל־אביב, נאוה שילר – מ"ב) ואלה שמכנים אותנו 'מנשקי קמעות', הם לא מבינים. הם לא יודעים איך האנשים האלו מתנהגים, הם לא מבינים את התרבות שלנו. זו תרבות שעוזרת, שנותנת.

     

    "כל מי שהיה בא לסבא שלי, באבא סאלי, באבא סאלי היה נותן לו שעון, היה נותן לו כוס קידוש. היה עוזר לו. אם הייתי אדם שאף פעם לא נתתי לאף אחד כלום, אז היה אפשר להגיד 'שוחד'. אבל כולם, כל העולם יודעים, שכל מי שפנה אליי לעזרה – נתתי מה שאין לי. נתתי כל דבר שיכולתי לתת, ועד היום, כל מה שיש לי אני נותן, ואין לי כלום. כל מה שיש לי זה נתינה, ואני נותן, ונתתי ואני אתן".

     

    אלא שבית המשפט, שאכן התרשם מפעילותו הפילנתרופית הענפה של הרב, אמר את דברו. "לא רק קבלת שוחד, אלא גם מתן שוחד ואף הצעת שוחד הם מהלכים מושחתים ומשחיתים", קבע השופט מודריק בגזר הדין, ואף הוסיף ציטוט מפסיקה ידועה, שלפיו "עבירת השוחד הוגדרה בפסיקה כסרטן בגוף החברתי ציבורי... שחיתות זו... יש לעצור באיבה לפני שהיא שולחת את גרורותיה המסוכנות לרבדים נוספים".

     

    יש כאן גזר דין ברור.

     

    "לגזר הדין הזה אנחנו לא רוצים להתייחס. למה? כי אנחנו מכבדים מאוד שופטים בארץ ישראל, מכבדים מאוד את מערכת החוק, מכבדים מאוד את המשטרה, מכבדים מאוד את הפרקליטות, עם כל מה שעשו לנו. כי אני בתור רב ומחנך, צריך לדאוג שכולם יכבדו את המשטרה, את הפרקליטות, ודאי את השופטים, לא רוצים להגיד מה דעתנו על גזר הדין. ובינתיים העליון לא פסק ככה".

     

    במהלך הדיונים המשפטיים הוצגו טענות לגבי מצבה הרפואי הקשה של אשת הרב. באי כוחו של פינטו טענו כי עקב מצב זה, המדינה צריכה להימנע מעונש מאסר בפועל. בית המשפט לא קיבל את הטיעון הזה.

     

    אתה מתאר את מצבה הקשה של אשתו. אם כך, כיצד שלחת דווקא אותה להעביר לברכה ז"ל את הכסף?

     

    "אפרים ברכה היה בקשר עם הרבנית חמש־שש־שבע פעמים ביום. אפרים ברכה היה מתקשר לרבנית, היא הייתה מתקשרת אליו. את צריכה להבין: מה אפרים ברכה אומר בעדות שלו במשטרה? החוקר שואל אותו, למה הרב פינטו נתן לך כסף? מה עונה אפרים ברכה? כי הוא אהב אותי, כי עזרתי לו עם אשתו, כי אשתו הייתה במצב קשה ואני תמכתי בה ועזרתי לה. הוא לא אמר: נתן לי שוחד. אז איפה שוחד? הוא תמך ברבנית".

     

    אילו שיחות היו להם?

     

    "שיחות נפש. 'תהיי חזקה'. משום צנעת הפרט מבקשים לא לומר את הסיבה, אבל היה איזה לילה שהוא ביקש מאיתנו משהו, והוא בכה לרבנית שקשה לו מאוד".

     

    ואשתך הייתה במצב לתמוך במישהו אחר?

     

    "לא לתמוך, היא נשענה עליו. אבל הוא אמר לה, 'תהיי חזקה', 'תראי מה קרה לי', זה היה קשר יומיומי. יש 5,000־4,000־3,000 שיחות טלפון בשנה אחת! בשנה אחת ביניהם!"

     

    האם אתה מבין היום שהיית צריך להיזהר במעשיך, כשאתה נמצא בקשר עם קצין משטרה בכיר?

     

    "ואתם חושבים שאפרים ברכה היה בשבילנו קצין משטרה בכיר? הוא היה בשבילנו עוד יהודי. הנה, אני אספר לך סיפור".

     

    פינטו מספר באריכות על בכיר בפרקליטות, שעל רקע משבר משפחתי קיבל לכאורה קרוב משפחה שלו סיוע כספי מהרב. "נתַנּו מעל מיליון וחצי דולר עזרה כל התקופה הזאת. נו? מה? זה מנותק? אז עשינו שוחד? אז גם שם ייתנו לי כתב אישום של שוחד? אז כל החסד שעושה הישיבה שלי הוא שוחד?"

     

    איך הרגשת כשהגיע אליך הידיעה על התאבדותו של אפרים ברכה ז"ל?

     

    "בדברי הימים של החיים שלנו, הרי הסיפור הזה ודאי יהיה לדורי דורות. באחרית הימים, אנחנו נספר ונגיד מה הרגשנו".

     

    ספרדים, תפחדו

     

    ביום שני הקרוב יתקיים בבית המשפט העליון דיון בערעורו של הרב פינטו על גזר הדין. עורכי דינו – אביגדור פלדמן, צבי ואתורי וימימה אברמוביץ' – יבקשו מבית המשפט לדון בנסיבות העבירה, כלומר לאפשר להם להציג מסמכים וראיות נוספות, שלטענתם שופכים אור על מהות הקשר בין פינטו לברכה. בית המשפט המחוזי בתל־אביב, שם נחתמה עסקת הטיעון, סירב לדון בכך, וכעת ינסה פינטו להציג בפני העליון הוכחות לכך שלכאורה מדובר ביחסים חבריים ולא ביחסי "קח ותן". עוד יטענו בבית המשפט כי חלק הארי של הראיות לא נחשף בפניהם, וכאשר יקבלו את כולו – בעיקר את הקלטות השיחות הטלפוניות בין ברכה ז"ל לרב ואשתו שערכה המשטרה – יוכלו, לשיטתם, להוכיח לבית המשפט את טענתם ואף לזכות בקיצור העונש לשישה חודשי מאסר. את הסכם הטיעון – שעליו, כאמור, חתם הרב מרצון – מכנה פינטו "כתב סחיטה" ו"סחיטת טיעון".

     

    אתה מצטער שחתמת על עסקת הטיעון?

     

    "ודאי שאנחנו לא מצטערים. אנחנו חושבים שבזמן שחתמנו עשינו את הדבר הנכון ביותר. וגם זה מה שאמרנו לשופט. איך הודינו בבית המשפט? מה אמרנו לשופט? אני מודה שנתתי שוחד. אבל אם מדווחים לאף־בי־איי (פינטו טוען כי דיווח על קשריו עם ברכה, במסגרת חקירה אחרת שהתקיימה בארה"ב – מ"ב) ומדווחים לניצב במשטרת ישראל (לטענת פינטו, דיווח למנשה ארביב – מ"ב); ואם כל זה זה שוחד, אני מודה בכזה שוחד".

     

    אז מדוע חתמת על העסקה?

     

    "כל המהלך של עסקת הטיעון היה פגום. באמריקה אומרים שדיווחתי, כולם אומרים 'דיווח', כלום אין להם (לפרקליטות ולמשטרה – מ"ב) ביד, אנחנו יודעים שאין שוחד, אין מח"ש, אין כלום. מציאות שלא יכולנו להמשיך במצב הקיים. ברגע שאזרח במדינה רואה שהמשטרה עושה דברים שלא צריך לעשות, ואין מח"ש והפרקליטות יד אחת, לוחצים־לוחצים־לוחצים, אז מה אדם יעשה? ימשיך את המצב הזה? אדם מגיע למצב שהוא לא יכול להמשיך עם זה. אשתו חולה. הבריאות לא טובה. אחד האנשים הכי קרובים לו מנסה לשים קץ לחייו. רדיפה קשה. כל יום הדלפות לתקשורת. אז אדם רואה שהוא לא יכול להתמודד בכזה דבר. הוא אומר באותו רגע: בוא, אני אחתום על עסקה ומישהו יתעשת בדרך. או השופט יתעשת או בית המשפט העליון יתעשת, מישהו יתעשת להסתכל שנעשה פה עוול".

     

    זו מהות עסקת טיעון: אתה מודה בעבירות, תמורת הפחתת העונש.

     

    "אני מסביר לך, כמעט הרגו את אשתי. לא היה לי צ'אנס לצאת מזה. אמרו לנו: אם הרב לא יחתום, ניקח את אשתו איתו לכתב אישום. זה ייקח שלוש־ארבע שנים שאני אצא זכאי. בדרך אשתי לא תחיה. אני ידעתי מה המצב של אשתי ולא לקחתי אותה לסיבוב הזה, שהיא לא תמות.

     

    "כל העסקה הייתה נוכלות. איך הייתה נוכלות? הרי איך התחילה כל העסקה? קיבלנו טיוטת כתב אישום, שם היה כתוב: 'ניסית לשחד את מנשה ארביב'. איזה ניסיתי לשחד? עורכי הדין שלנו הלכו ליועץ המשפטי ואמרו לו: איך הרב ניסה לשחד? בהתחלה הסכמנו לעבודות שירות, אבל אז דיברו על הפרת אמונים ושיבוש הליכי חקירה, לא על שוחד. שנה שלמה שיחקו איתנו, ובסוף קבעו 'שוחד'".

     

    ועדיין, יכולת להגיד: על זה – אני לא חותם.

     

    "אבל הרבנית הולכת וקורסת..."

     

    בסופו של דבר בחרת והחלטת לחתום מרצונך החופשי.

     

    "אני ביני לבין עצמי אתמודד עם השאלה הזאת, אם טעיתי או לא טעיתי. אבל ל, למדינת ישראל ולכל עם ישראל – אתם רוצים שאדם שלא עשה עבירה ייענש?"

     

    אז אתה מתחרט על כך שחתמת?

     

    "חרטה זה ביני לבין עצמי, לבין אלוקים. עכשיו זה לא הזמן שלי".

     

    פינטו טוען כי הפרקליטות פועלת נגדו מתוך אג'נדה. בפרקליטות דוחים את הטענות על הסף ואומרים: "כידוע לכל, פינטו הודה והורשע במתן שוחד, הצעת שוחד ושיבוש מהלכי משפט. לצערנו, במקום להתחרט על מעשיו החמורים, ולבקש סליחה מהגורמים שבהם פגע, פינטו ממשיך להעלות טענות מופרכות".

     

    לטענת פינטו, לא רק שהפרקליטות לא חשפה בפניו את כל חומר הראיות, היא התעלמה ממנו: "אם הפרקליטות היו יושבים איתנו חצי שעה, הם היו מבינים את הכל. היו מבינים את כל הסיפור. הם אף פעם לא ישבו איתי, ואם היו עושים את זה, היו מבינים שהחוקרים לקחו רק חתיכה קטנה ממערכת היחסים ביני לבין ברכה ופירשו אותה בצורה לא נכונה".

     

    מה יש לפרקליטות נגדך?

     

    "מה זה פרקליטות? פרקליטות זה לא יושבים אלף פרקליטים, יושבים ומוחאים כפיים להרוג את הרב פינטו ורוקדים. לא. זה איזה פרקליט אחד או שניים, שיש להם אג'נדה בדבר והם חברים שלו (של אפרים ברכה ז"ל – מ"ב), שעשו איתו תיקים בעבר, וכך נהיה כל הרעיון בראש שלהם".

     

    מה "האג'נדה" של אותו פרקליט או אותם שני פרקליטים?

     

    "מה האג'נדה? איך שהתנהגה בבית המשפט נאוה שילר זה היה דבר מאוד־מאוד לא מכבד את הפרקליטות. לכתוב כאלה מכתבים ולעשות כאלה דברים, באמת, זה לא מכבד. אני אעבור את זה. נעבור את זה. אבל זה עשה סדק וקרע גדול, ואם לא יתקנו את הסיפור הזה מהר, יש מאות אלפים של אנשים בעולם שכבר נשבר להם בלב שבר גדול, ומיום ליום זה הולך ומתפתח ומתרחב. הרי זה לא הלכו ולקחו אדם ונתנו לו מכה וזה נגמר. נתנו מכה בתת־הכרה עמוק־עמוק־עמוק־עמוק אצל כל מי שיודע מה זה עדות המזרח, ומי שהוא חלק מזה, שיודע מה זה הנתינה ויודע מה זה רבנים ויודע איך רבנים מתנהגים. ומי שמכיר אותנו יותר, יודע איך אנחנו מתנהלים ויודע איך אנחנו מתנהגים ויודע שזה דבר לא־אמיתי".

     

    בסוף החודש שעבר שב פינטו מארה"ב בהוראת בית המשפט העליון, לאחר שאישור היציאה מהארץ שניתן לו לצורך טיפולים רפואיים בסרטן שבו לקה הוארך שלוש פעמים (שופטת בית המשפט העליון ענת ברון אישרה את יציאתו לחו"ל למשך שישה שבועות שהסתיימו באוקטובר). זאת, חרף התנגדות הפרקליטות, שחששה שהרב ינסה להימלט. מאות מחסידיו התאספו בבניין הישיבה של ארגון "שובה ישראל" באשדוד כדי לקבל את פניו של פינטו. בשיעור שנתן לתלמידיו עם שובו, תקף הרב את הפרקליטות, שעל פי טענתו התאכזרה אליו ואל אשתו כשאילצה אותו לחזור בעוד הוא חולה. "אני אברח למישהו? אני אעזוב את התלמידים שלי, אני אעזוב את ארץ ישראל?" הוא מתקומם. "אני אעזוב את הכל? אני לא אעזוב כלום. אני לא אעזוב כלום לעולם ועד. וגם השופטת ההגונה, השופטת ברון, עמדה בהגינות ובאצילות נפש כנגד דברים קשים ביותר שהפרקליטות אמרה. והיא אמרה כן, הוא ילך ויחזור. זה לא כצעקתכם. והלכתי וחזרתי".

     

    השתמשת באותו שיעור במילים חריפות כשדיברת על הפרקליטות: "מה שעשו לנו זו אכזריות מעל הטבע", אמרת, "בגלל שאני רב? בגלל שאני ספרדי? מה האכזריות הזו? אני חולה סרטן. כולם יודעים שאם היינו רוצים להישאר באמריקה היינו נשארים באמריקה", והוספת, "עשו לנו מה שלא עשו לשום בן אדם. שלוש שנים התעללו בנו בארץ".

     

    "אני רק שאלתי. לא אמרתי. אדם שלא נותנים לו את המינימום. את התיק שלנו אף גורם משפטי לא בדק, התיק שלנו עד היום טמון, שמור אצל הפרקליטות. לא ראינו אותו מעולם, לא יודעים מה יש שם. לא יודעים כלום. אז מה? מה?! אז מה אדם כזה צריך להרגיש? מה הקהילה שלנו, 8,000 אנשים, צריכה להרגיש? שמה? שמה? מה צריכה להרגיש?"

     

    אז אתה טוען שאנשים ממוצא מסוים צריכים לחשוש מהאופן שבו הרשויות שופטות אותם?

     

    "עכשיו זה הזמן הכי טוב בשבילי לומר: כן, מי שספרדי צריך להצטער, צריך לפחד, צריך להרגיש לא טוב, לא עשו לאף אחד מה שעשו לי. אבל אני לא אגיד את זה".

     

    מה כן תגיד?

     

    "אני אשאיר את זה בסימן שאלה. ימים יגידו. בואי נחכה לסוף... אם בסוף נראה שמישהו מתעשת ופותח את הדבר הזה, סימן שספרדי יכול לחיות פה. אם בסוף נראה שממשיכים לזרות חול בעיניים של כולם, סימן שזה היה דבר מאוד־מאוד לא יפה. כי זה דבר שהוא אל"ף־בי"ת. אני יכול לצטט לך מה אמרו לנו גורמי האכיפה הבכירים ביותר בארה"ב. הם אמרו לנו: הרב, התיק שלך מראה לנו על חוסר הגינות גדול במדינת ישראל מה שעשו לך".

     

    כאמור, כשהתברר לרב שהחקירה בנוגע למתן שוחד לתנ"צ ברכה מתקדמת במהירות, הוא שלח את פרקליטיו עם הצעה ליועץ המשפטי לממשלה: לרב, כך נטען, יש "דג שמן" יותר – חומרים על התנהלותו לכאורה של ניצב מנשה ארביב, מי שבאותו זמן כיהן בתפקיד הרגיש של מפקד להב 433. לטענת הרב, בתקופה שארביב היה נציג משטרת ישראל בארה"ב (טרם מינויו למפקד להב), הוא קיבל מה שמכונה בלשון גזר הדין של פינטו "טובות הנאה שונות". ארביב, כאמור, מכחיש את כל הטענות הללו ואף טען במכתב ליועץ המשפטי כי הועברו אליו ראיות מזויפות.

     

    מנשה ארביב היה קרוב אליך. איך בסופו של דבר אמרת למשטרה: תראו, האדם הזה שהאמין בי, שהיה חסיד שלי, שהיה מקורב אליי, שעזרתי לו והכרתי את המצוקות שלו; איך הפנית כלפיו אצבע מאשימה?

     

    "זה הדברים שאנחנו לא דיברנו עד היום, ולכן אנשים לא מבינים. מה היה הסיפור עם ארביב? אנחנו לא באנו וצעקנו: 'קחו את ארביב' ו'אנחנו רוצים להינצל מברכה'. לא. הלכנו להוציא את ארביב מכתב האישום. זה הכל. זה הכל מה שעשינו. ואם ארביב היה הגון, הוא יודע טוב מאוד־מאוד־מאוד שדיווחנו לו על ברכה. הוא היה צריך לקום באותו יום שברכה עמד ואמר: 'הרב פינטו ניסה לשחד אותי', אותו יום שהתפוצצה הפרשה, הוא היה צריך לקום ולומר, 'הרב דיווח לי שהוא עוזר לברכה'".

     

    ארביב מסר השבוע באמצעות פרקליטו כי הוא מעדיף לא להתייחס לאמירות, שמיוחסות לרב המורשע.

     

    כשאנו שואלים את פינטו מה הוא חושב על התנהלותו של ניצב ארביב, משיב הרב: "הקדוש ברוך הוא יעזור לכל היהודים, לכל עם ישראל ובתוכם לארביב".

     

    ואתה עדיין מאחל רק טוב למנשה ארביב?

     

    "כל יום יהודי צריך לאחל לכל היהודים רק טוב. אנחנו מאחלים לו, מאחלים לכל האנשים, לכל העיתונאים שכתבו דברים בלי לדעת, ששפכו דמים, שהם מסכנים כל רגע חיים של אישה, שיכולה כל רגע לאבד את החיים שלה בגלל שקרים שהם כותבים. גם להם מאחלים טוב. לכולם מאחלים טוב".

     

    "שנים של ארס"

     

    הראיון עם פינטו נערך בביתו, לא הרחק מחוף ימה של אשדוד. לצד פינטו נוכחים שני יועצי תקשורת, אחיו מנחם, יועצת משפטית ובנו הבכור. כאשר מי מהם מתערב במהלך השיחה, הרב מקשיב, אך מחליט בעצמו אם לענות על השאלה וכיצד לענות עליה. עוד בטרם החלו השאלות, הוא מבקש להבהיר: "אנחנו חושבים שמדינה מתוקנת, צריך שהכל יהיה מתוקן בה. כל הרשויות צריכות להיות מתוקנות וצריך להיות סדר והפרדה בין דבר לדבר. מתי שאין סדר ואין הפרדה, נהיית אנדרלמוסיה גדולה.

     

    "אדם חי במדינה דמוקרטית, מחפש צדק ויושר, שהרשויות והאיזונים של החוק ישמרו על הדמוקרטיה. וכל אדם גם מאמין שעיתונאים ואנשים שוחרי אמת ישמרו על הדמוקרטיה, שתתנהג כמו דמוקרטיה. מה זה דמוקרטיה? משטרה. מח"ש. בית משפט. פרקליטות. בנו איזונים כדי שהעולם יוכל להתנהג בצורה נכונה, בצורה ישרה. פתאום, אצלי, אין איזונים!

     

    "מתנהגים אלינו (בזמן החקירה – מ"ב) בצורה שהיא לא הגונה ולא מקובלת. ובזמן הזה שנתיים רק לוחצים ולוחצים. האישה הרבנית מתפרקת מיום ליום. לקחו את אחד האנשים הכי קרובים אלינו, ריסקו אותו בחקירות, עד שהוא ניסה לשים יד בנפשו כמה פעמים. הנה, אנחנו אומרים את זה בפעם הראשונה. לחצו אותו עד שהוא ניסה לשים יד בנפשו. עכשיו – איך חוקרים את אפרים ברכה?!"

     

    הביקורת שמשמיע פינטו נגד המשטרה עוסקת בעיקר בעובדה שלא הפקידה בידי מח"ש את החקירה על טענותיו כלפי ברכה. "פעם מח"ש היה בתוך המשטרה. אחרי זמן הבינו שזה לא טוב, ניתקו בין המשטרה ובין מח"ש. כשיש עניין עם שוטר, מח"ש הוא זה שצריך לחקור. וכמה שהשוטר יותר בכיר, מח"ש צריך לבדוק. ודאי שמפקד היחידה שלו איננו יכול לחקור עניין שקשור אליו. ודאי שאם אותו אדם החשוד (פינטו מתכוון לעצמו – מ"ב) עומד ואומר, 'תעשו לי מכונת אמת', 'תעשו לי פוליגרף', אז ודאי שצריכים לתת לו צ'אנס לעשות את הדברים. ואם לא נותנים צ'אנס, אז מה הדבר הזה מראה? שיש משהו מסריח. ואם יש משהו מסריח, זה לא דבר טוב. אז אנשים מתחילים לחשוד, אנשים אומרים, 'זה לא נכון', 'זה לא אמיתי', וברגע שהאמון של העם ברשויות יורד, לא נשאר כלום".

     

    אבל פינטו מדגיש שהוא לא מכוון את הביקורת שלו כלפי כל המשטרה. "אנחנו חושבים שאי־אפשר להטיל רפש כולל באף דבר. המשטרה, יש שם אנשים צדיקים שנותנים את החיים שלהם ועושים מלאכתם במסירות נפש עצומה. 30 אלף שוטרים לנו, כמה אנשים טובים, כמה אנשים הגונים, כדי שיהיה שלטון וסדר וחוק כמו שצריך במדינה. בוודאי חייב לחזק ולתת כוח למשטרה. בהלכה כתוב שבעיר שאין שוטר ואין שופט, אסור לגור בה. צריך שוטר, שופט ורופא בעיר. ודאי המשטרה הגונה והמשטרה טובה ויש בפרקליטות אנשים הגונים ואנשים טובים, בוודאי. אבל ברגע שיש קנוניה של חברים שהולכת ומגינה אחד על השני, ונהיית לא רק החוקר – אלא גם השופט וגם המוציא להורג וגם המדליף וגם המשפיל וגם הרודף וגם הרופא וגם הפסיכולוג וגם הכל – ברגע שיש כזה דבר, אז זה מאבד את כל הכוחות, מאבד את האמון. ואם יאבד האמון של העם בדברים האלה, אוי ואבוי לנו לאיפה נגיע".

     

    מהמשטרה נמסר בתגובה לטענותיו של פינטו, כי "המשטרה רואה בחומרה את העובדה כי לאחר הרשעתו, ובשעה שערעור תלוי ועומד בבית המשפט העליון לגבי עונשו, בוחר הרב פינטו להוביל מסע מתוקשר, רווי שקרים והכפשות, בניסיון להימלט מעונש".

     

    אל הבית באשדוד נכנס אדם, שמגיש לפינטו את אחד ממקומוני העיר שזה עתה הופץ. בתחתית השער מופיע צילום של חסידי הרב אוחזים שלטים, ולצידו הכיתוב: "נרעב עד המוות". 100 תלמידי ישיבה, כך נכתב שם, פתחו בשביתת רעב באוהל מחאה שהוקם בישיבת "שובה ישראל" בדרישה לפתוח מחדש את תיק החקירה נגד הרב יאשיהו פינטו. בקבוצת הווטסאפ ובדף הפייסבוק של מחאת "צדק צדק תרדוף" מתנהלת פעילות ערה, הכוללת התארגנות להפגנות ולפעילות לטובת פינטו. ההודעה שהופצה בשבוע שעבר על שביתת הרעב משקפת היטב את האווירה בקרב המאמינים: "בלב כבד ודאגה גדולה לכבוד מורנו ורבנו האדמו"ר יאשיהו יוסף פינטו שליט"א והרבנית תליט"א, אשר מצבם הרפואי החמיר דרמטית כתוצאה מרדיפה ועוולה חסרת תקדים וללא כל סיבה, ממשיכה מחאת 'צדק צדק תרדוף' ועולה בפעולות המחאה". בהודעה יש גם פנייה ישירה לפרקליטות וליועץ המשפטי: "אתם לא בעלי הבית", נכתב שם, "ולא תתנהגו בשררה כחברה פרטית שלכם, ואין לכם זכות לרדות באף אדם".

     

    האם אינך חושש שמא חלילה מישהו יקום ויעשה איזשהו מעשה?

     

    "תראי איזה אנשים מחונכים ומיוחדים יש לנו. עם כל מה שהם יודעים ורואים וכל מה שהם מרגישים – שלוש שנים שהם עוד רואים איך מכפישים ועושים – הם שותקים ומחונכים ומוציאים את הצער שלהם בלכתוב. זה כלום? תראי איזה חינוך. תראי איזו התנהגות. תראי איזה אצילי נפש. תראו באיזה אנשים מיוחדים השם בירך אותנו".

     

    האם אתה מדבר עם מאמיניך על המחאה? מרגיע את העניינים?

     

    "לא, סליחה, מה נרגיע? אנחנו חלשים. בקושי יורדים לתפילה. כבר שבוע ימים שמתפללים פה אצלנו כל התפילות, שבוע ימים היה קשה לנו לרדת את המדרגות. ירדנו יום אחד מתוך שבוע ימים של תפילה".

     

    אז אתה מאמין באמונה שלמה, שאף אחד לא יעשה מעשה?

     

    "ודאי שלא. זאת מחאה בלבד... סליחה. שלוש שנים של שפיכות דמים, של ארס, של כתישה, של אכזריות, שאנשים יושבים ובוכים ומצטערים ובוכים ומצטערים ומה שיש לנו לעשות, בוכים להשם. וזה מה שאנחנו מתפללים. וצריך לדעת: מתי שאין דין למטה, יש דין למעלה. ומתי שאין דין והדמעות האלה עולות לשמיים, יש דין למעלה".

     

    "אנחנו בבועה"

     

    פינטו מודע היטב לעיסוק הנרחב של התקשורת בנכסיו ובהיקף פעילותו הכלכלית. הוא זוכר פרטי ידיעות שפורסמו על אודותיו גם לפני שנים, ומכיר את שמות הכתבים החתומים על המידע שלפיו הוא אדם עשיר מאוד. "במשך 22 שנים יצאו מיליארד דולר של צדקה מהיד שלנו", הוא אומר. "מיליארד דולר של צדקה ב־22 שנים, אין לנו פרוטה שחוקה שלנו. פרוטה! 'הרב מיליארדר והרב עשיר', זו רכילות ריקה. יש לנו שני בתים עם משכנתה, אנחנו בגיל 42. שני בתים עם משכנתה יחד זה שלושה מיליון שקל". 

     

    איפה הבתים?

     

    "בירושלים, עדיין עם משכנתה. זה מה שיש לנו, אין לנו דולר בבנק. שני בתים עם משכנתה, זה הכל. כל הסיפורים זה לשון הרע ורכילות".

     

    והבית שאנחנו יושבים בו כאן, באשדוד?

     

    "הבית הזה קנה לנו חסיד של הישיבה. ביקשנו ממנו: אל תשים את זה על שמי, תשאיר את זה על שמך, רק תיתן לי לגור בו עד 120. הוא לא שלי. קנו לי אותו על שמי, ואמרתי: תיקחו אותו. לא רוצה".

     

    יש גם את הבית במנהטן.

     

    "לא שלי. אני גר בישיבה. לא שלי. אין לי. בבקשה, הנה: תעשו תחקיר אם יש לי פרוטה שחוקה. הנה. בבקשה. אלא מה? סיפורים, סיפורים – מיליונים, מיליונים. בנו, יצרו דבר, יצרו סיפור ועשו עוול גדול. כל מה שיש לנו הולך לחסד, חסד ועוד חסד".

     

    השבוע פורסמו הקלטות של שיחות שיירטה המשטרה, ובהן תועדה שיחה של הרב פינטו עם שלום דומרני, מי שהמשטרה מגדירה ראש ארגון פשע בדרום. מההקלטות עולה לכאורה כי הרב ודומרני עמדו בקשר ופינטו משוחח איתו על מתן 20 אחוז, אולם לא ברור במה מדובר. "אני מחויב כרב לשקם כל יהודי", אמר פינטו כששאלנו אותו על כך. "ביתי פתוח לרווחה לכל קצוות החברה. לצערי, גורמים אינטרסנטיים בפרקליטות בחרו להשמיץ אותי בימים האחרונים, כדי להשפיע על שופטי בית המשפט העליון לקראת הערעור ביום שני הקרוב".

     

    על מצבה של המדינה, לעומת זאת, מרחיב פינטו את הדיבור יותר. "מצב קשה, לא פשוט. גם האנשים פה לא יודעים, לא פתחו את העיניים לדעת מה קורה בעולם, איך העולם השתנה. העולם זה עולם אחר. אנחנו חיים בבועה שלא חיים במציאות של העולם. אנחנו אומרים דברים שאנחנו שומעים, אנחנו חיים באמריקה, ושומעים מאנשים באמריקה את הנימה שלפני שלוש שנים לא שמענו כלפי ישראל. הראייה של אומות העולם על ישראל היא לא בריאה. והתורה מזהירה אותנו לא להתגרות באומות. אנחנו מתגרים באומות.

     

    "המצב של הפרנסה קשה. אין לצעירים עתיד. אין לצעירים איך להמשיך, איך להתקדם. אנחנו רואים ילד בניו־יורק איך לומד, וילד בישראל איך לומד. רואים בניו־יורק בחור צעיר איך מצליח בפרנסה ורואים איך פה".

     

    מי אשם במצב הזה?

     

    "זה מכלול גדול. עם ישראל צריך שינוי מוחלט. ודאי שלחזור בתשובה, אבל עם ישראל צריך שינוי פוליטי, תרבותי, שלטוני. השלטון סיים את הדרך שלו. צריך משהו חדש שיהיה בעולם".

     

    ובינתיים, עד שיופיע "המשהו החדש" שעליו מדבר הרב, פינטו כנראה מבין שמתישהו, בקרוב, ייאלץ לרצות את עונשו. "מי יודע?" הוא אומר ונאנח קלות, "בתורה כתוב שבית סוהר זה כפרה על החיים. השם יודע מה טוב לנו. אני לא יודע מה טוב לי. דבר אחד בטוח: ש'שובה ישראל' והישיבה יהיו חזקות לפני ואחרי. מה יהיה ואיך יהיה? זה חשבונות של אלוקים, לא שלנו". •

     

    גזר הדין: "פינטו חטָא והחטִיא, שֽיחֵת והשחית אחרים"

    בכתב האישום שהוגש נגד יאשיהו פינטו – שבו הודה במסגרת עסקת הטיעון – נאשם הרב בשורה של עבירות חמורות: מתן שוחד, הצעת שוחד ושיבוש הליכי משפט. עיקר כתב האישום – כפי שמפורט בעמודים אלו - עוסק אמנם בפרשת מתן השוחד לתנ"צ אפרים ברכה ז"ל, אבל כולל גם תיאורים מוקדמים יותר של התנהלות בעייתית של הרב. בין השאר, כך נטען בכתב האישום, כאשר שמע פינטו כי המשטרה מנהלת חקירה סמויה נגד עמותת "חזון ישעיה", הוא "החל לאסוף מידע על חקירת המשטרה, על החוקרים ועל קציני משטרה בכירים נוספים". בנוסף לכך, כששמע על שני עדים שמסרו מידע על מה שהתנהל בעמותה, "הם הוזהרו על ידי מקורבי הנאשם כי ייעשה נגדם שימוש בדין רודף".

    כך או כך, החקירה בנוגע לפעילותם של יאשיהו פינטו ואשתו בעמותת "חזון ישעיה" נסגרה בשל חוסר ראיות. זה ממש לא היה המצב בחקירה בתיק מתן השוחד לתנ"צ ברכה.

    בגזר דינו של פינטו - שניתן, כאמור לאחר שהרב בחר להודות בסעיפי האישום הקשים – מדגיש השופט ד"ר עודד מודריק את חומרת המעשים. "...מדובר ברב גדול שחטא והחטיא; שיחת והשחית אחרים", פוסק השופט. "לא למותר לציין שהצעות השוחד השתלבו ברצף פעולות שתכליתן לשבש מהלכי חקירה ובתורן, גם לשבש מהלכי משפט. שיבוש מהלכי משפט הוא מהלך מְהָרֵס הממוטט את החצובה התלת־רגלית שעליה מושתת הסדר החברתי" – וכאן בוחר השופט להביא ציטוט מפרקי אבות, שנהיר כי הרב מכיר היטב: "על שלושה דברים העולם עומד – על האמת ועל הדין ועל השלום".

    ועוד מוסיף השופט ומצטט מפסיקה קודמת: "לא יכולה להיות מחלוקת... לעניין השחיתות הגלומה בעבירת השוחד והצורך לבטא את הסלידה ממנה, כמו גם את הרצון לשמור מכל משמר על טוהר המידות בשירות הציבורי באמצעות ענישה משמעותית".

    ובעניין ענישה משמעותית: השופט מתייחס לטווח העונש שעליו סוכם בעסקת הטיעון (עד שנת מאסר בפועל, שנתיים על תנאי וקנס של מיליון שקל), ופוסק: "מקיבוצם של דברים עולה שמתחם העונש ההולם את מעשי העבירה בנסיבותיהם אינו משיק, אפילו בתחתיתו, למסגרת העליונה של העונש שהתביעה מבקשת אותו". מהו העונש שלהערכת השופט היה נגזר על פינטו אלמלא עסקת הטיעון? "שלוש־שבע שנות מאסר", הוא קובע.

    השופט מודריק גם לא התעלם מפעילותו הפילנתרופית הרחבה של הרב פינטו, אבל בשורה התחתונה פסק: "כשאני מעמיד את פשעי הנאשם אל מול צבר מעשיו הטובים, מסקנתי היא שהאחרונים אינם מאיינים ואינם מגמדים את הראשונים, עד כדי הימנעות מעונש מאסר של ממש".

     

    תגובות: "גרסה שקרית של עבריין מורשע"

     

    מיואב סגלוביץ' נמסר בתגובה: "גרסתו השקרית של העבריין המורשע אינה ראויה כלל לתגובתי".

     

    עו"ד גדעון פישר מסר בשם מרשו מנשה ארביב, כי הוא מעדיף לא להתייחס לאמירות, שמיוחסות לרב המורשע.

     

    מדובר פרקליטות המדינה נמסר בתגובה: "כידוע לכל, פינטו הודה והורשע במתן שוחד, הצעת שוחד ושיבוש מהלכי משפט. לצערנו, במקום להתחרט על מעשיו החמורים ולבקש סליחה מהגורמים שבהם פגע, פינטו ממשיך להעלות טענות מופרכות מן הגורן ומן היקב.

    "אשר לטענה כאילו המדינה 'הסתירה' את חומר הראיות מפינטו או מסנגוריו – מדובר בטענה שקרית. בידינו ראיות למכביר המעידות כי פינטו היה שותף פעיל ומיודע על כל פרט ופרט בהליך המו"מ, וכן כי הוא נתן דעתו על הראיות בתיק וידע היטב כיצד נוסח כתב האישום שבו הודה והורשע. על כך מעידים גם סנגוריו באותה עת, עו"ד איל רוזובסקי וצבי קלנג, שכתבו היום לבית המשפט העליון כי הם עידכנו את פינטו במישרין ובאמצעות אחיו ועורכת דינו האישית בכל חומר חקירה שהתקבל, וכי 'פינטו ונציגיו הכירו היטב את חומר החקירה... כל ההסכמות עם הפרקליטות היו ידועות בזמן אמת לפינטו... הטענה כי הוסתרו חומרי חקירה מהרב פינטו היא טענה שקרית'. דברי סנגוריו של פינטו מעידים כאלף עדים כי מדובר בטענות שקריות. משביקשו כעת סנגוריו החדשים לאפשר לפינטו לעיין בחומר, הפרקליטות הצהירה שאינה מתנגדת לכך.

    "לגבי טענותיו של פינטו כאילו כל יחסיו עם תנ"צ ברכה ז"ל היו מתועדים וידועים לאף־בי־איי, טענה שאותה העלה פינטו כבר בחקירתו הראשונה במשטרה, הרי שבמסגרת החקירה נערך חיקור דין בארה"ב, והתברר כי בשורה ארוכה של נושאים לא נמצא בסיס לטענותיו, והן אף נסתרו מפורשות על ידי אנשי האף־בי־איי. כך, למשל, טענתו שלפיה כל פעולותיו היו ידועות ומדווחות לאף־בי־איי נשללה באופן גורף בחיקור הדין. בנוסף לכך, בניגוד לטענתו, עלה באופן ברור כי לא קיים כל תיעוד של האף־בי־איי לשיחות של פינטו עם חוקרי האף־בי־איי בנוגע לתמיכה כביכול כספית שלו בברכה. התובע וחוקרי האף־בי־איי, שעמדו עימו בקשר, אף הכחישו את טענתו שההעברות היו ידועות להם בזמן אמת ואף קיבלו מהם 'הכשר' ו'אישור'.

    "אשר לטענות פינטו, שבתמצית טוען כי אינו אשם, נזכיר לקוראים את דברי פינטו עצמו בבית המשפט בטרם נגזר דינו: 'אני רוצה שכבוד השופט וכולם יידעו, מתי שהודיתי ואמרתי שאני מודה, אז התכוונתי לזה בכל הלב, בלי משחקים. הודיתי בלב שלם וקיבלתי על עצמי את זה בלב שלם. מתי שעשיתי את הדבר הייתי תמים'.

    "נזכיר, כי שאלת אשמתו של פינטו אינה עומדת כעת כלל להכרעה בערעור, אלא רק מידת עונשו. איש לא חייב את פינטו להודות באשמה וכל טענה אחרת היא חסרת שחר.

    "הניסיונות הנלוזים לטעון לאפליה על רקע עדתי הם מקוממים ומופרכים ואינם ראויים להתייחסות.

    "אשר לסיבה שבגללה התנגדה הפרקליטות ליציאת פינטו לארה"ב, הרי שבבסיס עמדת הפרקליטות עמדה העובדה שמר פינטו לא הראה שקיים צורך מיוחד לבצע את הניתוח שעבר דווקא בארה"ב ושלא ניתן לבצעו בישראל. מעבר לכך, כפי שעשה בעבר, גם הפעם חזר פינטו רק כמה שבועות לאחר המועד שנקבע מלכתחילה על ידי בית המשפט, תוך שהוא מגיש בקשות למתן ארכה סמוך ואף לאחר המועד שנקבע ולמעשה מציב את בית המשפט בפני עובדה גמורה.

    "לסיכום, הכתבה מלאה בטענות שקריות ומופרכות. מעבר לתשובות שהובאו לעיל, כל שאר טענות המדינה יובאו בפני בית המשפט העליון שעומד לדון בערעורו של פינטו על גובה עונשו בשבוע הבא".

     

    מדובר משטרת ישראל נמסר בתגובה: "הרב פינטו הוא עבריין מורשע אשר הורשע על סמך הודאתו במתן שוחד ובהצעת שוחד לתנ"צ אפרים ברכה ז"ל ובשיבוש הליכי חקירה.

    "ראוי לציין דווקא לשבח את פעילות המשטרה, ובפרט של ניצב יואב סגלוביץ' ושל תנ"צ ברכה ז"ל, אשר הובילו לחשיפת העבירות החמורות שביצע פינטו ולאיסוף הראיות בעניינו, כמצופה וכמחויב מגורמי אכיפת החוק.

    "החקירה בעניינו של פינטו התנהלה במשטרה, זאת תוך תיאום עם פרקליטות המדינה והמחלקה לחקירות שוטרים, ולא היה מקום לניהולה בכל גוף אחר, היות ולאורך ההליך כולו וגם לאחריו, לא עלה כל חשד נגד תנ"צ ברכה ז"ל ולא נפל כל דופי בהתנהלותו, כפי שקבעו לא אחת גם בית המשפט העליון ובכירי מערכת האכיפה.

    "המשטרה רואה בחומרה את העובדה כי לאחר הרשעתו, ובשעה שערעור תלוי ועומד בבית המשפט העליון לגבי עונשו, בוחר הרב פינטו להוביל מסע מתוקשר, רווי שקרים והכפשות, בניסיון להימלט מעונש ולהשפיע על ההליך המשפטי בעניינו, תוך ביזוי זכרו של תנ"צ ברכה ז״ל, קצין משכמו ומעלה, אשר פגיעה בשמו הטוב כבר עלתה לו בחייו".

     

     

     

    meravbetito@bezeqint.net

     

     


    פרסום ראשון: 11.11.15 , 21:21
    yed660100