yed300250
הכי מטוקבקות
    איור: רות גוילי
    24 שעות • 30.01.2016
    שבת שלם
    עבור תלמידי הישיבה שעובדים במלצרות בשבת זה "כסף טוב", לחזנים שמגיעים לשבתות בר־מצווה זאת הפרנסה העיקרית ולעובדי המטבח הדתיים שנדרשים לתת משמרות בשבת אין הרבה ברירות. כן, לא רק הקניונים מגלגלים מיליונים בסופי שבוע, גם בתי המלון שמיועדים לציבור הדתי עובדים חזק בשבתות. ומי משרת את האורחים? יהודים שומרי מצוות. ואיך זה מסתדר עם הדת? מוצאים דרכי עיקוף הלכתיות, העיקר שהקופות ימשיכו לצלצל
    פייגי שטרן

    תרי"ג מצוות ניתנו לעם היהודי, אך מכולן התחבבה השבת על נבחרי הציבור בישראל. לעיתים אף נדמה כי יותר מששמרו חברי הכנסת על השבת, שמרה השבת על חברי הכנסת, או לפחות על הישארותם בכותרות. אולם בין אם מדובר בח"כ מיקי זוהר, שהכריז מלחמה על פעילות סוף השבוע של הקניונים בגוש דן, ובין אם בראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, שיצא למסע סגירת עסקים בשבתות בבירה, נראה שמלחמות השבת הנוכחיות מופנות רק כלפי חלק מסוים בחברה הישראלית — החילונים. זאת, כאשר דווקא הציבור שומר השבת בארץ אחראי גם הוא לעבודה יהודית המונית בשבת.

     

    אלפי ישראלים שומרי מצוות, דתיים, מסורתיים וחרדים, פוקדים מדי שבת וחג מלונות ובתי הארחה ברחבי הארץ שפונים לקהל הדתי. הם מתכנסים לחגיגות שבת חתן ובר־מצווה, אך גם למטרות נופש ותיירות, כנסים, קונגרסים, שבתות עיון והתחזקות ושבתות אולפנה וישיבה. את שלל שירותי האירוח, ההסעדה וההוויי מספקים יהודים, לרוב שומרי שבת בעצמם. אותם עובדים, אם תהיתם, לא עושים זאת בהתנדבות, ומקבלים על העבודה בשבת שכר נאה. יתרה מכך, במקרים רבים מדובר בעובדים ובנותני שירותים שאת עיקר פרנסתם עושים דווקא מעבודה בשבת.

     

    קראתם נכון: אלפי יהודים, חלק גדול מהם דתיים — מלצרים, אנשי צוות, משגיחי כשרות, חזנים ומרצים — באים לעבודה בתשלום בכל שבת. הכל נעשה בריש גלי, שבוע אחר שבוע, ואין חבר כנסת, דתי או חילוני, הפוצה פה ומצפצף.

     

    כדי לעמוד על שורשי התופעה, התחזינו לאם שבנה עומד לחגוג בר־מצווה בקיץ. היא לא מתפשרת על פחות מהטוב ביותר לבנה הבכור ומארגנת לו שבת עלייה לתורה כיד המלך. בתוכנית: מלון בכשרות מהודרת ופייטן שינעים את זמנם של האורחים בתפילות ובארוחות. התקשרנו לכמה חזנים, בתי מלון ואכסניות. התעניינו ב־20 חדרים לקרובי משפחה וחברים, כולם אנשים דתיים, מקפידים על קלה כבחמורה, וכמובן, שומרים שבת בהידור.

     

    במלון הראשון, הממוקם בקיבוץ דתי בצפון, הובטחה לנו כשרות למהדרין. התפוסה הייתה כמעט מלאה, ולכן האיצו בנו להחליט מהר: "כל שבת מפוצץ פה, בר־מצווה סוגרים שנה מראש, התעוררת מאוחר". לבסוף נמצאו לנו 20 החדרים המבוקשים, בהנחה שנסכים לחלוק את חדר האוכל עם קבוצה דתית נוספת שמגיעה למלון לכנס.

     

    מה לגבי המלצרים?

     

    "כולם יהודים. אין פה ערבים. מעבר לזה, רובם גם דתיים".

     

    המלצרים עובדים בשבת?

     

    "אין מה לעשות. כמו שצריך לחלוב את הפרה, צריך גם למלצר. מה, אז לא יבואו אנשים למלון בשבת?"

     

    אני פשוט תוהה איך זה מסתדר הלכתית.

     

    "אין לי שמץ של מושג, אבל עובדה שכולם עושים את זה".

     

    רק כי כולם עושים משהו, זה לא אומר שזה תקין הלכתית.

     

    "זה המצב בכל מקרה. זה לא משהו שיש לו פתרון".

     

    "הכל שטיקעלך"

     

    רוני שוורץ, תלמיד ישיבה בן 20 מכפר־סבא, נהג לעבוד בשבתות כמלצר באירועים לציבור הדתי. "טכנית, אני מניח שאפשר להתיר את זה הלכתית", הוא מצטדק. "הייתי עובד כמה שעות לפני שבת, וכמה שעות אחרי שבת. בשבת עצמה רק הייתי מגיש אוכל, מה שהוא לכשעצמו לא חילול שבת".

     

    ה"טריק" ההלכתי הוא כזה: המעסיק משלם לעובד על שעת העבודה שנעשתה לפני או אחרי שבת, אבל בסופו של דבר, רובה המוחלט של העבודה מתבצע בשבת. רוני, כמו שאר העובדים הדתיים, מודע כמובן היטב לעובדה הזו. "התחזקתי מאז, היום לא הייתי עושה דבר כזה", הוא מעיד. "אכפת לי מהמהות של המעשה. והוא מפריע לי".

     

    מלצר נוסף לשעבר, ארנון בן־דב, בן 20 מקיבוץ עין־צורים, נהג למלצר בשבתות יחד עם חברים מהישיבה לאורך שנות התיכון. "מילצרתי כדי לממן את המסע לפולין, ומילצרתי כי משתי משמרות מלצרות בשבת יכולתי לחיות טוב מאוד בפנימייה חודש שלם", הוא מספר. "הכסף היה טוב, העבודה יחסית קלה, יכולתי לעשות את זה יחד עם חברים שאני מכיר ולא ממש הרגשתי שאני מחלל שבת. בדיעבד, אני מבין את הבעייתיות. אבל המציאות היא שכל עוד אנשים לא יישארו בביתם בשבתות, מישהו יצטרך לשרת אותם, ועקב כך לעבוד בשבת. כמו שאני ראיתי את זה, מבחינה ערכית, כן, עבדתי בשבת. אבל לא הייתה לי ברירה. תלמיד צעיר עם הורים לא עשירים לא יכול לממן לבד מסע יקר לפולין, וזו הייתה ההזדמנות העיקרית שלי לתעסוקה במקום ובגיל שהייתי בהם".

     

    היית עושה דבר כזה היום?

     

    "אם לא הייתה לי ברירה? לא יודע. בכל מקרה, אם הבחירה בידי, לא אעשה זאת שוב בעתיד. אני שואף, גם מבחינה הלכתית וגם מבחינה סוציאליסטית ערכית, לשבת שבה מנוחה ושביתה מעסקים הן דבר מקובל".

     

    בשיחה עם בית מלון נוסף אנחנו דורשים לדבר עם מ', משגיח הכשרות, כדי לברר את הנושא לעומק.

     

    איך מתאפשרת הלכתית העסקה של צוות מלצרים וטבחים בשבת?

     

    "איך את מצפה לרקוד על שתי החתונות? הרי חשוב לכולם בימינו שהמלצרים לא יהיו ערבים בגלל המצב, ואז את שואלת איך זה אפשרי. מי יגיש את האוכל לשולחן?"

     

    אני מניחה שאפשר למצוא פתרון, אבל מלכתחילה, אין פה בעיה?

     

    "יש פה בעיה. אני מודה שזה לא מצב אידיאלי, אבל מה, נפסיק לצאת לשבתות? נפסיק לעשות שבתות בר־מצווה? נפסיק לחיות?"

     

    אם מדובר בחילול שבת, אז אולי זה הפתרון.

     

    "זה לא בדיוק חילול שבת. הרי את יודעת, אצל היהודים הכל שטיקעלך. לכל בעיה יש פתרון. עובדה שמוצאים פתרון".

     

    בנוסף לשירותי האירוח, אנחנו פונים גם לש', פייטן במקצועו, ומתעניינים לגבי הזמנת שירותיו לשבת בר־המצווה. המחיר אינו זול, אבל התמורה בהתאם. הזמר יתלווה לקבוצה במשך כל השבת, יחזן בבית הכנסת ובארוחות וינחה את הערב לשביעות רצונם של האורחים וחתן בר־המצווה.

     

    לפני הכל, רציתי להבין: אתה בעצם עובד בשבת? אני משלמת לך על עבודה בשבת?

     

    "טכנית? כן. הפרנסה שלי היא משבתות. חגים. בתי כנסת. אירועים. רוב הכסף מגיע משבתות, ברוך השם".

     

    אין כאן בעיה הלכתית?

     

    "אני יודע שיש אנשים שזה מפריע להם, ואני מציע ללא תוספת תשלום גם מעגל שירה קטן לפני כניסת השבת, או הבדלה מוזיקלית. ואז אפשר לומר ששילמת על זה".

     

    קדושת הסטטוס קוו

     

    האמת צריכה להיאמר: פתרונות הלכתיים הם חלק מרכזי ביהדות כבר אלפי שנים. כמעט לכל אתגר חברתי, טכני או כלכלי השכילו פוסקי ההלכה למצוא שלל מעקפים, ויעידו שעוני השבת ואישור מכירת החמץ. אולם העובדה הזו מעלה תהיות בנוגע לטוהר הכוונות העומד מאחורי מלחמתם של נבחרי ציבור כאלה ואחרים על סגירת עסקים בשבת. הרי לדוגמה, אם הפתרון להעסקת מלצר בשבת קיים, למה שלא נמצא פתרון לפתיחת מרכול בשבת ונאפשר למרקם החיים האורבני להמשיך להתקיים בערים חילוניות? הלא באופן תיאורטי, קנייה בהקפה בחנות המכולת אינה שונה בהרבה מהעסקה של מלצר.

     

    מי שהוביל לאחרונה את המסע נגד פתיחת עסקים בשבת, למרות שאינו אדם דתי, הוא ח"כ מיקי זוהר מהליכוד. בהצעת החוק האחרונה שלו הוא מבקש לקבוע כי בית עסק שיעבוד בשבת יקבל קנס הגדול פי שלושה מהפדיון היומי שלו באותו היום. כמו כן, על פי הצעת החוק, בעל העסק יהיה חשוף לתביעה אזרחית של בעלי עסקים מתחרים, שייפגעו מכך שאותו עסק נפתח בשבת. בראיונות שנתן לתקשורת בתקופה האחרונה הזכיר ח"כ זוהר את מחויבותו הגדולה לקדושת השבת, אולם בשיחה איתנו הוא נשמע מעט אחרת.

     

    ישנם לא מעט אנשים דתיים שרוב פרנסתם מתבססת גם היא על עבודה בשבת. יכול להיות שטעית כשניסית למנוע דווקא מחילונים להתפרנס בשבת?

     

    "אמרתי במפורש, שהצעת החוק שלי נועדה להגן על עובדים בבתי עסק, שנאלצים לעבוד בשבת מסיבות כאלו ואחרות. הם רוצים לנוח עם המשפחה ולא יכולים, ועליהם אני בא להגן. הנושא פה לא הלכתי אלא סוציאלי. לכל אדם מגיע יום מנוחה, ובמדינת ישראל, שהיא מדינה יהודית ודמוקרטית, היום הזה יהיה יום שבת".

     

    אבל דווקא העובדים הדתיים שדיברנו איתם מעידים כי לא הייתה להם הרבה ברירה אלא לעבוד בשבת. זו הייתה הדרך היחידה להתפרנס.

     

    "זכותם. מי אני שאמנע מהם? כל עוד הם לא עובדים בבית עסק, שיבושם להם".

     

    השבת של המלצר הדתי שווה פחות מהשבת של עובד הקיוסק החילוני?

     

    "קודם כל, זה לא בסדר שאנשים לא נחים יום אחד בשבוע, יום השבת, כי אנחנו מדינה יהודית ודמוקרטית".

     

    מה ההיגיון בכך שאחד יירדף והשני יעבוד בנחת?

     

    "לפי הצעת החוק שלי, אני מעוניין לאפשר יום מנוחה לכולם".

     

    למה בית מלון כן ומכולת לא?

     

    "זה הסטטוס קוו".

     

    ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, שעלה לכותרות לאחרונה בשל תוכניתו לסגירת בתי עסק ופיצוציות בשבתות ברחבי ירושלים, סירב להתראיין בנושא. "לא מדובר בהחלטה של ראש העיר אלא של היועץ המשפטי, שנדרש לכך בעקבות פסק הדין נגד פתיחת המרכולים בתל־אביב", נמסר מלשכתו. "אין שינוי בהנחיית היועץ המשפטי לעירייה באשר לסגירת חלק מהמרכולים במרכז העיר שפועלים בניגוד לחוק בשבת, זאת בהמשך לפסק הדין באשר לסגירת המרכולים בתל־אביב. בתום הליך השימועים הוחלט לממש את החלטת היועץ המשפטי בתוך 60 יום בשבעה מרכולים, ואילו למרכול אחד הנמצא בבעלות נוצרית יותר להיפתח בשבת בתנאי שייסגר ביום ראשון". •

     


    פרסום ראשון: 30.01.16 , 21:43
    yed660100