yed300250
הכי מטוקבקות
    סובלת מחרדות. הנערה שנכלאה
    חדשות • 01.02.2016
    בודדה באפילה
    היא בת 18, סובלת מאוטיזם ומפיגור קל • כשנכנסה להתקף זעם, המורה בבית־הספר הטילה עליה עונש בלתי נתפס: הנערה נגררה לחדר סגור, ננעלה בתוכו, ואיבדה את השליטה על הסוגרים • כשזעקה מפחד, נעתה בזלזול: “תינוקת, את צריכה טיטול” • היום תקיים הוועדה לזכויות הילד דיון מיוחד בנושא
    תמר טרבלסי חדד | כתבתנו לענייני חינוך

    בסך הכל היא ביקשה להאזין לשיר שהיא מאוד אוהבת, בתום ארוחת הבוקר בבית־הספר המיוחד שבו היא לומדת. אבל התלמידה (18), הסובלת מפיגור קל על הרצף האוטיסטי, נענתה בסירוב. היא לקתה בהתקף בלתי נשלט ושילמה על כך ביוקר.

     

    עבור התלמידה התמימה שירים עבריים הם כל עולמה, ובמיוחד השיר "על שפת ים כינרת". לפני כשלושה שבועות התרחש האירוע הקשה, בבית־ספר לחינוך מיוחד בצפון, שממנו היא לא התאוששה והוא מטלטל את הוריה. אמה סיפרה אתמול: "לאחר שהיא נענתה בשלילה, הבת שלי החלה לבכות בניסיון להשפיע על המורה שתיענה לבקשתה והיא תוכל להאזין לשיר. אבל המורה התעקשה. הבת שלי נשכבה על הרצפה, רקעה ברגליים וסירבה לקום. המורה, שהיא חסרת ניסיון, ואולי מתוך לחץ, פעלה בחוסר שיקול דעת והזמינה שני אנשי צוות גברים. אחד מהם תפס את בתי ברגליה והשני בידיה, וככה הם העבירו אותה תוך שהיא בוכה וצועקת לחדר קטן ללא חלונות, צמוד לכיתה, עם דלת הפרדה. הם הכניסו אותה לחדר ונעלו אותה כעונש. סייעת הכיתה צעקה על בתי מעבר לדלת, הטיחה בה שהיא תינוקת ואיימה שהיא תשים לה חיתול.

     

    "בשלב מסוים המורה פתחה את החדר הנעול, וכשהבחינה שהבת שלי עשתה את צרכיה היא הציעה לה לצאת כדי להחליף בגדים. אבל הסייעת העליבה את בתי, מנעה ממנה לצאת מהחדר ואמרה: 'שתישאר רטובה. זה מה שמגיע לילדה שמתנהגת כמו תינוקת'. התפתח ויכוח בין המורה לסייעת. הסייעת נעלה שוב את הדלת כשבתי בפנים ורק כעבור זמן איפשרה לה לצאת כדי להחליף בגדים. אנחנו המומים וכואבים. איך אנשי חינוך משפילים נערה חסרת ישע, במקום להגן עליה ולהבטיח את שלומה?"

     

    לדברי האם, אנשי הצוות לא הסתפקו בכך וביקשו מבתה לבקש סליחה מהם ומהתלמידות שנכחו במקום. "הבת שלי סובלת מחרדות ומאז היא לא מוכנה לחזור לבית־הספר. בבית הבת שלי יותר מוגנת, למרות שחשוב לנו שהיא תהיה במסגרת".

     

    ההורים קיבלו מכתב אזהרה שלפיו אם הם לא ישלחו את בתם לבית־הספר, כחוק, הם צפויים למאסר. האם: "הבת שלי מתעוררת בלילות בבכי ואומרת 'שני גברים תפסו אותי בידיים וברגליים בכוח, הכניסו אותי לחדר וסגרו עם מנעול'. היא מפחדת לחזור לבית־הספר וחוזרת ומספרת לכל מי שמגיע אלינו הביתה על מה שקרה לה. הלב נקרע".

     

    בשבועות האחרונים ניהלו הוריה מאבק בדרישה להשעות את הסייעת מתפקידה ולנקוט צעדים כלפי המעורבים. ההורים גם פנו ליו"ר ועדת הכנסת לזכויות הילד, ח"כ יפעת שאשא־ביטון, והיא התערבה בפרשה ודורשת לנקוט צעדים משמעתיים נגד אנשי הצוות המעורבים באירוע. לדבריה, נודע לה על מקרים נוספים של כליאה בחדר חשוך כאמצעי ענישה כלפי ילדים אוטיסטים. "לא יעלה על הדעת שילדים חסרי ישע יחוו אלימות, וחדר בבית־הספר ישמש מכלאה עבורם", אמרה ח"כ שאשא־ביטון. "אני דורשת ממשרד החינוך לפעול במלוא החומרה מול מוסדות חינוכיים שבהם מתגלה התנהגות אלימה מצד מי מהצוות החינוכי".

     

    ממשרד החינוך נמסר: "האירוע המדובר נבדק ומטופל מול כל הגורמים הרלוונטיים ממועד הדיווח הראשוני ועד עתה. מפקחת בית־הספר והצוות החינוכי עומדים לרשות ההורים והילדה בכל עניין ודבר במטרה להחזיר את הילדה לתפקוד בכיתה ובבית־הספר”.

     

    היום תקיים ח"כ שאשא־ביטון דיון דחוף בוועדה בתופעת השימוש באלימות כאמצעי ענישה במוסדות חינוך.

     

    yed660100