yed300250
הכי מטוקבקות
    ורדה אדוארדס. "התעשייה והמסחר השתלטו על האג'נדה"
    ממון • 08.02.2016
    "כל הנושא של הגנה על עובדים הוא משני במשרד הכלכלה"
    ראש מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית, ורדה אדוארדס, יוצאת בביקורת קשה נגד המשרד שלה • אחרי ש־8 אנשים נהרגו בחודש שעבר בתאונות עבודה היא חושפת את הנתונים העגומים: יש מעט מדי מפקחים על מקומות העבודה בארץ, והם מועסקים בתנאים מעליבים
    גיא ליברמן

    "אם יש על הפרק, נגיד, התלבטות בין לפעול נגד איזשהו מפעל בגלל שהוא מסכן את העובדים שלו, לבין העובדה שאם יודעים שאם נפעל נגד המפעל זה עלול לפגוע במצב שלו בבורסה – אז יש פה התלבטות קשה. אנחנו לא מקבלים אור ירוק מיידי".

     

    היה מצב שזה היה השיקול?

     

    "נתקלים בזה".

     

    את הביקורת הקשה הזו – נגד משרדה שלה – משמיעה ראש מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד הכלכלה, ורדה אדוארדס. מדבריה משתמע שהרוח המנשבת במשרד שמפקח הן על התעשייה והן על העובדים, נוטה מזה זמן לצד התעשייה ועל חשבון העובדים.

     

    אתר בנייה. הענף אחראי לרוב תאונות העבודה הקטלניות
    אתר בנייה. הענף אחראי לרוב תאונות העבודה הקטלניות

     

    לקראת דיון בנושא תאונות העבודה שמתוכנן להתקיים היום בוועדת העבודה של הכנסת, פירסם אתמול משרד הכלכלה כי ב־2015 נהרגו 55 עובדים בתאונות. ירידה של 11% לעומת 2014. מנגד, בענף הקטלני מכולם – הבנייה – נהרגו 35 עובדים לעומת 31 ב־2014. בינואר השנה נהרגו 8 עובדים בתאונות עבודה, מרביתם בענף הבנייה.

     

    "המשרד שלנו מאוד גדול ואקלקטי", אומרת אדוארדס, "ובאיזה שלב 'התעשייה והמסחר' הקטנצ'יק הזה השתלט לגמרי על האג'נדה של המשרד המאוחד, ודחק את 'העבודה' הצידה. תסתכל על המוטו – עידוד מסחר ותעשייה. כל הנושא של הגנה על עובדים, גם הגנה על תנאים סוציאליים שזה לא בתחום שלנו, הוא לדעתי משני במשרד הזה ככל שאני רואה".

     

    5,500 שקל נטו

     

    באגף של אדוארס יש 55 מפקחי עבודה ו־9 חוקרי תאונות, שצריכים לעשות את הבלתי־ייאמן ולפקח על עשרות אלפי מקומות עבודה. "על הנייר" יכולה אדוארדס לקלוט עוד 24 עובדים למשרות מתוקננות, אלא שתנאי השכר הנמוכים מקשים על איושם. ויש לה דוגמאות מתחום האכיפה בבנייה – שבו מתרחשות מרבית התאונות הקטלניות: "יש לנו למשל חוקרת יחסית חדשה, מהנדסת שיש לה ותק בתחום, והיא משתכרת ברוטו 9,300 שקל. עזב אותנו לאחרונה חוקר שהיה הנדסאי. שכר הברוטו שלו היה 6,400 שקל והנטו 5,500. יש מפקחים שמרוויחים פחות. לפעמים אנחנו לא מצליחים לשמור על עובדים בתוך המשרד כי הם עוברים למקומות יותר מתגמלים בתוך שירות המדינה".

     

    צילום : ידיעות אחרונות
    צילום : ידיעות אחרונות

     

    גובה השכר נקבע בנציבות המדינה, ולדבריה אלה הסכימו לאחרונה לסייע בשיפור שכר של חלק מהמשרות – אך מדובר דווקא במשרות הבכירות יותר.

     

    המחסור בכוח אדם אף הביא, כך אומרת אדוארדס, לשינוי דרמטי בנוהל חקירת תאונות עבודה. במשך שנים רבות תאונות בעלות גוון פלילי כמו תאונות מוות ותאונות קשות נחקרו בשותפות המשטרה וחוקרי המשרד. אלא שמזה שנה הפכה המשטרה לגורם הדומיננטי והבלעדי בחקירה, ומפקחי המשרד – ולא חוקרי התאונות – מספקים "בירור מקצועי" בלבד. רק לפני שנתיים, בדיון בכנסת בנושא תאונות עבודה, הודתה בכירה בפרקליטות כי רמת ההבנה של חוקרי המשטרה בתחום תאונות העבודה נמוכה. הנוהל החדש, שמתפרסם כעת ב"ממון" לראשונה, אושר בתיאום מול הפרקליטות.

     

    "הורדנו את זה מיחידת החקירות לפני שנה". מסבירה אדוארדס. "יחידת החקירות נשאבה לגמרי לכל העניין של חקירת תאונות מוות ותאונות קשות. עסקו רק בזה ולא הצליחו לסייע לנו באכיפה. למשל, לחקור תחת אזהרה כשעוד לא קרתה תאונת מוות ולמנוע אותה. אנחנו קודם כל מונעים".

     

    לדבריה השינוי נובע "ממצוקת כוח אדם וכי אין לנו את הגמישות התפעולית של המשטרה". ואדוארדס מפרטת: "יש לי 3 חוקרים בחיפה, 3 בתל־אביב ו־2 בירושלים. בבאר־שבע אין לי אף חוקר. אם קורה משהו בבאר־שבע אתה יכול לשבת ולחכות שאחד החוקרים מירושלים יתפנה מהחקירה ויגיע, וזה יקרה היום, מחר או מחרתיים, אני לא יודעת מתי".

     

    לשאלתנו אם יש לחוקרים רכב צמוד משיבה אדוארדס בשלילה, ומסבירה את המצב האבסורדי: "מפקחים נוסעים ברכב הפרטי שלהם בכל רחבי הארץ, עם החזר הוצאות מאוד מינימלי. אותו מפקח שצריך להגיע לעשות בירור בעקבות תאונת מוות מגיע עם הרכב הפרטי שלו ואם הוא גמר לנצל את המכסה של הקילומטרז' אולי הוא יגיע באוטובוס. זה קורה". היא מספרת שבמשרד יש רכבי איגום (למשימות מזדמנות), אלא שאפשר להשתמש בהם "בהגבלות מטורפות".

     

    עניין כלי הרכב פוגע בחקירה?

     

    "ברור, איזו שאלה".

     

    מי שעוד יכול לספר על הבעיות הוא ואיל נבואני, שנבחר לאחרונה במכרז לעמוד בראש צוות חקירות של המשרד בתל־אביב, אך פרש לאחר 5 חודשים. "אתה מגיע לפעמים לאתר עם אוטובוס. איך אפשר לעבוד ככה? זה גם משדר מסר לא טוב לעובדים שאתה מפקח עליהם". לנבואני ניסיון של 10 שנים כראש תחום הבטיחות במחוז צפון של חברת החשמל ובמקצועו הוא הוא הנדסאי חשמל. כשקיבל את תלוש השכר חשכו עיניו. "גיליתי ששכר הבסיס עומד על 3,500 שקל. בנטו זה הגיע אולי ל־5,500־6,000, וקח בחשבון שיש נסיעות ארוכות שעשיתי כל יום ולא החזירו לי, ועם בסיס כזה התנאים הסוציאליים בעייתיים. מנגד זה תפקיד עם המון אחריות. אז עם כל הרצון הטוב אי־אפשר ללכת עם זה למכולת".

     

    good.guy953@gmail.com

     

     


    פרסום ראשון: 08.02.16 , 21:50
    yed660100