yed300250
הכי מטוקבקות
    מנהלי הגוש הגדול, אתמול. "ארקיע עושה כסף לבעליה על הגב שלנו" | צילום: טל שחר
    ממון • 09.02.2016
    מלון צף ומגדלים: שדה דב החדש
    הוגשה תוכנית הבנייה למתחם בת"א • בינתיים בארקיע מכינים תוכנית משלהם
    מאת עופר פטרסבורג

    אחרי שבג"ץ איחר את פינויו של שדה דב, שדה התעופה בצפון בתל־אביב – השדה האזרחי באפריל 2017, הצבאי בדצמבר 2018 – החל המאבק על פניו העתידיות של השטח. לידי "ממון" הגיעו התוכניות שהוגשו לרובע שדה דב, שיכלול 16,500 דירות, מרינה ל־700 יאכטות, ומלון צף עם גשר ליבשה. בינתיים, נודע ל"ממון" שבעלי ארקיע, האחים נקש, מכינים תוכנית מקבילה שתוגש לממשלה.

     

    תוכנית "רובע שדה דב" נולדה בוועדת ההיגוי של משרדי הממשלה, עיריית תל־אביב ו־5 מנהלי הגוש הגדול מטעם בית המשפט. לפי התוכנית, השטח, בן 1,400 דונם, יכלול חוף רחצה לאורך 500 מטר עם בריכת שחייה מלוחה, וכן מלונות לאורך החוף, מלון צף, קניון גדול, מוסדות חינוך, מגדלי מגורים של 40 קומות לכיוון רחוב אבן גבירול, שיוארך צפונה, ופארק.

     

    בראיון ראשון אומרים מנהלי הגוש, בהם עורכי הדין רחל זכאי, גלית רוזובסקי, משה לפיקא ומיכאל שפטלר, כי "הצפי לתחילת עבודות הוא 2019. הכוונה היא להכניס את תוכניות הבנייה לוותמ"ל, ועדות התכנון המהירות, והן יכללו דיור בר השגה לצעירים". לדברי זכאי, עם אישור התב"ע ייצאו לשיווק 3,000־4,000 יחידות דיור ראשונות. רוזובסקי התייחסה להתנגדות של עיריית אילת לפינוי השדה, ואמרה כי "להוציא את שדה התעופה באילת לתמנע, ולהשאיר לתושבי תל־אביב את המטרד מול הבית, זה סטנדרט כפול".

     

    בינתיים, לאחים נקש יש תוכנית גרנדיוזית משלהם, כולל אי מלאכותי על כלונסאות עם מלונות וגשרים ליבשה, ב־1.5 מיליארד דולר. היא תוגש במסגרת מאבק החברה להישאר בשדה דב, ולהעתיקו תוך 6 שנים לתוך הים.

     

    "התוכנית הראשונית כבר הוצגה לשר התחבורה", אומר יו"ר ארקיע אבי נקש. "כיזמים, אנחנו מוכנים לממן, להקים ולהפעיל אי כמו בדובאי ל־30 שנה, ובינתיים מבקשים להעתיק את הטרמינל לאזור רידינג, להשאיר את מסלול הנחיתה האזרחית ולאשר בנייה סביבו. המאבק שלנו לא נגמר. הממשלה יכולה עוד להחליט אחרת, ובג"ץ לא אמר את המילה האחרונה. סגירת שדה דב היא גם סגירת נמלי תעופה קטנים בחיפה, ראש פינה, נאות הככר וקריית־שמונה, כי למטוס קטן פשוט לא ישתלם לחכות חצי שעה על מסלול בנתב"ג עד שיורשה להמריא אליהם. שדות תעופה צפים יש בכל העולם, וגם כאן יש כדאיות כלכלית, בלי להזיק לטבע. ניקח את זה על עצמנו. כל השדה האזרחי הוא 200 דונם מתוך 1,400. אפשר לבנות סביבם".

     

    מנהלי הגוש הגדול אמרו על כך: "זה מגרש שלנו, שעבורו תרמנו למדינה 1.1 מיליארד דולר. ארקיע עושה כסף על הגב שלנו. לא מוכנים שהם יישארו על המגרש דקה אחרי מה שקבע בג"ץ".

     

    ofer-pt@yedioth.co.il

     


    פרסום ראשון: 09.02.16 , 20:40
    yed660100