yed300250
הכי מטוקבקות
    כריס רוק
    7 לילות • 23.02.2016
    הלבנים נוהרים לקלפיות
    ליאונרדו דיקפריו והדוב ינצחו את המשבר שכמעט ריסק את הכלכלה האמריקאית? סילבסטר סטאלון יזכה להכרה אחרי שנים של לגלוג? ומי הבמאי בן ה–70 שעשוי להפתיע את יקירה הנוכחי של הוליווד? אחד ממרוצי האוסקר הכי מעניינים של השנים האחרונות מגיע לסיומו. אז מי יהיו הזוכים הגדולים? רמז: צבע העור שלהם יהיה בהיר
    בנימין טוביאס

    הסרט

    איזה מרוץ. אל קו הגמר הגיעו שלושה סרטים שלא יכלו להיות יותר שונים זה מזה: 'ספוטלייט', 'מכונת הכסף' ו'האיש שנולד מחדש'. עד כה שלושת הסרטים חילקו ביניהם באופן כמעט שוויוני את הפרסים המקדימים ואף אחד מהם לא מוגדר כמוביל. למעשה, אף אחד מהטרויקה אינו סרט אוסקר טיפוסי, מה שכבר הופך את התחרות למרעננת ולא צפויה.

     

    'ספוטלייט' הוא לכאורה המועמד הטבעי יותר לזכייה: דרמה המבוססת על סיפור אמיתי, חשוב וצודק - חשיפת שערוריית הכמרים הפדופילים בכנסייה הקתולית - ובעל אג'נדה ליברלית החביבה על רוב המצביעים בהוליווד. בעיקר, 'ספוטלייט' מהללת גיבורים אמריקאים שפעלו ללא חת ועוד במקצוע העיתונות, הנחשב לשמורת טבע בסכנת הכחדה. אלא ש'ספוטלייט' הוא סרט מעט אפור - במכוון, יש לציין - ונטול כוכבים אמיתיים (סורי מייקל קיטון ומארק רופאלו). בשבועות האחרונים נראה שהוא מאבד מומנטום.

     

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     המועמד הטבעי. ספוטלייט

     

    מולו נמצא התאום המרושע שלו - 'מכונת הכסף'. גם הוא מבוסס סיפור אמיתי (המשבר הכלכלי של 2008) שבו מככבים אנליסטים שמרדו בהנחות היסוד של המערכת הפיננסית וניצחו. אבל בכל מובן אחר, מדובר בג'וקר משוגע שזכייתו תהווה חריגה משמעותית מחוקי התחרות. זהו סרט ציני להפליא, כועס ומריר, המבוים בקצב רצחני על ידי מי שנודע כבמאי הקומדיות של וויל פארל. לא סתם תואר 'מכונת הכסף' כ"ברני סנדרס של האוסקר", כלומר קריאת התיגר של הצעירים נגד הממסד. זכייתו אכן תהיה סנסציה, ולכן ספק אם תהיה.

     


    התאטום המרושע. "מכונת הכסף"

     

    מה שמוביל אותנו ל'האיש שנולד מחדש' - המערבון היפהפה של אלחנדרו גונזלס איניאריטו, הזוכה הגדול משנה שעברה על 'בירדמן', עם ליאונרדו דיקפריו שיכול כבר לחתום על הפסלון לשחקן הטוב ביותר (ע"ע). מצד אחד, זה עידן ועידנים שבמאי לא זכה פעמיים ברציפות באוסקר. מצד שני, הסרט הזה מוציא טוב את הוליווד ומוכיח שמדי פעם היא יודעת לעשות אמנות. מצד אחד, הסרט עלה 135 מיליון דולר והיה כמעט אסון הפקתי שהפיל אולפן. מצד שני זה מה שאמרו גם על 'טיטניק'. מצד אחד, זה סרט מאוד אלים ואגרסיבי ולא כולם ממש אוהבים אותו. מצד שני, מי שכן אוהבים אותו רואים בו יצירת מופת. כרגע המומנטום נמצא עם האוהבים, ונראה שאלחנדרו, ליאונרדו וגם ארנון מילצ'ן יעלו לאסוף פסלון.

     

     

    ליאונרדו דיקפריו | צילום: גטי
    ליאונרדו דיקפריו | צילום: גטי

     

     ההימור הבטוח: 'האיש שנולד מחדש', אבל זה בשברירי אחוזים

     

    עשויים להפתיע: 'ספוטלייט' ו'מכונת הכסף' ממש לא אמרו את המילה האחרונה

     

    למי באמת מגיע: 'מכונת הכסף'. למי אכפת שזה לא סרט "אוסקרי"? הוא פשוט מעולה

     

    הבמאי

    בעוד קטגוריית הסרט מתחשבת במכלול שיקולים, קטגוריית הבמאי נוטה להיות יותר פרסונלית ומבטאת בעיקר כמה הוליווד מאוהבת ביוצר באותו הרגע. ואיניאריטו בהחלט עומד בקטגוריה הזו, עם 12 מועמדויות אחרי זכייה בשנה שעברה ומעמד של גאון שלא מתפשר על החזון שלו. מה גם שהבמאים של המתחרים העיקריים - טום מקארתי על 'ספוטלייט' ואדם מקיי על 'מכונת הכסף' - טרם צברו את המעמד והקילומטרז' שלו. אבל שימו לב לג'ורג' מילר בן ה־70, היוצר האוסטרלי הנשכח של סאגת 'מקס הזועם' שחזר השנה מהמתים עם 'כביש הזעם' שגרף לא פחות מעשר מועמדויות, שיא חסר תקדים לסרט אקשן. הוליווד התאהבה השנה גם בו, ומילר יכול לעורר אצל המצביעים את סעיף "הפיצוי" על קריירה שלמה בלי אוסקרים.

     

    ההימור הבטוח: אלה־אלה־חנדרו

     

    עשוי להפתיע: ג'ורג' מילר, כי מל גיבסון כבר לא יקבל עוד אוסקר

     

    אלחנדרו גונזלס איניאריטו | צילום: אבאקה
    אלחנדרו גונזלס איניאריטו | צילום: אבאקה

     

    למי באמת מגיע: איניאריטו. נסו אתם לביים סצנת תקיפה של דוב בלי דוב

     

    השחקן

    כאן זה סגור, נעול, ברור: אלא אם כן מאט דיימון יחליף את צבע עורו לשחור עד יום ראשון, אין מצב שליאונרדו דיקפריו לא יאחוז בפסלון ראשון אחרי חמישה הפסדים. גם בגלל סעיף הפיצוי והתחושה שהוא קופח בעבר (בעיקר על 'הזאב מוול סטריט' מלפני שנתיים), גם בגלל האיומים בסגנון פאסיב־אגרסיב לפרוש ממשחק ובעיקר כי הפעם הוא באמת עשה הכל כדי לזכות: אכל דגים חיים, ישן בגופה של סוס, זחל על אדמה קפואה וכמובן "נאנס" על ידי דוב (דיגיטלי). ובעיקר כי זה פשוט כבר לא נעים.

     

    ההימור הבטוח: דיקפריו. די, תנו לו כבר אוסקר

     

    עשויים להפתיע: תיאורטית? אם אתם מרגישים סופר בטוחים בעצמכם תגידו דיימון או פסבנדר, אבל אתם תפסידו את התחתונים

     

    למי באמת מגיע: בינינו, למייקל פסבנדר הענק על 'סטיב ג'ובס' הלא־מוערך מספיק. מצטערים ליאו, בפעם האחרונה שבדקנו, שינה בתוך גופה של סוס ופנים מבואסות היא לא ההגדרה למשחק טוב

     

     

    מאט דיימון | צילום: רויטרס
    מאט דיימון | צילום: רויטרס

     

     

    השחקנית

    גם כאן העניינים די סגורים, אם כי במידה פחותה יותר מדיקפריו. אחרי הכל, ברי לארסון רק בת 26 ולפני התפקיד המהמם שלה בדרמה היפהפייה 'חדר' - שם היא מגלמת אם שנכלאה בחדר עם בנה - מעטים מחוץ לברנז'ה בכלל שמעו עליה. מצד שני, הוליווד אוהבת לפעמים לחבק סיפורי הצלחה כאלה של שחקנים שהגיעו משומקום, כמו שקרה למשל בשנה שעברה עם אדי רדמיין האנמי מ'התיאוריה של הכל'. ולמרות שמדובר היה בסרט קטן ולא קל לצפייה, לארסון היא במידה רבה הסיבה שהוא מצליח להחליק בגרון ולתפוס את הצופים בלב. היא גם הפגינה לא מעט סטאר־קוואליטי ואישיות חביבה מאוד בראיונות וג'אנקטים. זה גם עוזר.

     

    ברי לארסון | צילום: איי.אף.פי
    ברי לארסון | צילום: איי.אף.פי

     

    ההימור הבטוח: לארסון, זכרו את השם

     

    עשויות להפתיע: סירשה רונאן החביבה גם הרשימה ב'ברוקלין', או בפעם האלף קייט בלאנשט על 'קרול'

     

    לא תזכה בשום מצב: שרלוט רמפלינג, שהמועמדות החגיגית הראשונה שלה על '45 שנים' הפכה לפיאסקו לאחר שטענה ששערוריית האוסקר היא 'גזענות נגד לבנים'

     

    למי באמת מגיע: ללארסון או לבלאנשט

     

    קייט בלאנשט | צילום: אבאקה
    קייט בלאנשט | צילום: אבאקה

     

    שחקן המשנה

    קטגוריה שמביאה איתה דרמה לא קטנה שעלולה לגרום לשיברון לב באולם: על הנייר הפרס אמור להיות של סטאלון, שחוזר לתפקיד רוקי בסרט טוב במפתיע - 'קריד' - ומחזיר ברגע אחד את הריספקט שאיבד באינספור סרטים זבליים. פתאום כולם בהוליווד נזכרים כמה הם גדלו על רמבו ורוקי ואוהבים את סטאלון. אבל שימו לב למארק ריילאנס מ'גשר המרגלים'. השם אולי לא אומר כלום לאף אחד, אבל זכייתו על תפקידו כמרגל סובייטי בדרמה המשובחת של ספילברג יכולה בהחלט לגרום לשוק של הערב.

     

    ההימור הבטוח: סטאלון

    עשויים להפתיע: ריילאנס הזה שקט אבל מסוכן, וגם טום הארדי ב'האיש שנולד מחדש' בתמונה

    למי באמת מגיע: לסטיב קארל, שאפילו לא מועמד על 'מכונת הכסף'

     

    סילבסטר סטאלון | צילום: איי.אף.פי
    סילבסטר סטאלון | צילום: איי.אף.פי

     

    שחקנית המשנה

    מדובר כנראה בקטגוריה החלשה של הערב. כשאין תפקיד שהוליווד באמת התאהבה בו, מפסיקים לעסוק בקולנוע ועוברים לדבר שאוסקרים רוצים לעשות באמת: לזהות סטארים חדשים. השנה זו אליסיה ויקנדר השוודית, כוכבת עולה שעדיין לא מוכרת ממש בישראל או בעולם אבל מלוהקת ללא הרף בהוליווד כי כולם החליטו שהיא טעם השנה. אז התפקיד שלה ב'אקס מאכינה' אולי היה מוצלח יותר, אבל ב'הנערה הדנית' המשמים היא עושה תפקיד אוסקרי יותר שיאפשר לבוחרים לתת לה פסלון על דרמת תלבושות מבלי להתבייש.

     

    ההימור הבטוח: ויקנדר

     

    עשוית להפתיע: בגלל שהקטגוריה די פתוחה, לא נופתע אם יכריזו על שמן של קייט וינסלט ('סטיב ג'ובס') רוני מארה ('קרול') או אפילו ג'ניפר ג'ייסון לי ('שמונת השנואים')

     

    למי באמת מגיע: מארה, היחידה שבאמת יצרה דמות מלאה

     

    התסריט המקורי

    בהתחשב בזה ש'ספוטלייט' כבר מעכשיו מסומן כלוזר הגדול של הערב, נראה כי כולם החליטו מראש שפרס התסריט ילך אליו. ודי בצדק, זה סרט שנשען יותר מכל דבר אחר על כתיבה משובחת וקולחת.

     

    ההימור הבטוח: 'ספוטלייט'

     

    עשוי להפתיע: 'הקול בראש' יכול לפרוץ את גטו האנימציה ולקבל כאן את ההערכה שלא קיבל בקטגוריית הסרט הטוב ביותר

     

    למי באמת מגיע: 'הקול בראש'

     

    התסריט המעובד

    על הנייר, ל'מכונת הכסף' ההיפראקטיבי לא היה אמור להיות סיכוי לנצח בקטגוריה השמרנית הזו. אבל השנה צפו להפתעות וגם לפיצוי המרכזי לסרט שהוליווד התאהבה בו כנגד כל הסיכויים. נקודה פרובינציאלית: אם זה יקרה, לצד הבמאי אדם מקיי צפוי לאחוז בפסלון התסריטאי המשופשף והוותיק צ'ארלס רנדולף - הלא הוא בעלה של מילי אביטל.

     

    ההימור הבטוח: 'מכונת הכסף'

     

    עשויים להפתיע: 'חדר' או 'להציל את מארק וואטני' המשובחים עדיין חזק במרוץ

     

    למי באמת מגיע: 'מכונת הכסף', כי לכתוב סרט מבדר על המשבר הכלכלי זה חתיכת תיק

     

    הסרט הזר

    הכלל הלא־כתוב לזכייה בקטגוריית הסרט הזר, שגם מנע מישראל שוב ושוב את האוסקר (ותודה ל'באבא ג'ון', שבכלל לא נמצא השנה בתחרות) הוא כדלקמן: או שהסרט שלך הוא הסרט הזר הכי מוערך ומדובר של השנה, או שהוא עוסק בשואה. 'הבן של שאול' ההונגרי מסמן בקלילות וי על שתי הקטגוריות וכך אוסקר שכמעט היה בכיס של ישראל - לפחות כשותפה להפקה - הלך לפח בגלל קצרות רואי של אנשים שהחליטו שאושוויץ לא מספיק תעניין את הקהל פה. כנראה לא הקשיבו מספיק לנאומים של ראש הממשלה.

     

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

    ההימור הבטוח: 'הבן של שאול'

     

    עשוי להפתיע: 'ילדות פרא' הטורקי־צרפתי, אבל זה לא נראה סביר

     

    למי באמת מגיע: 'ילדות פרא'

     

     

     

     

    ' benj.tovias@gmail.com

     


    פרסום ראשון: 23.02.16 , 13:59
    yed660100