חמישי 29 ביוני 2017
ידיעות אחרונות
חיים הורנשטיין
ממון • 17.03.2016
עלו על הנתיב
מחירי הדירות מזנקים, מרכזי המסחר שוקקים, ובקרוב יוקמו גם מלון בוטיק, היכל תרבות ואפילו הממ"ד הגדול בישראל • ביקור מפתיע בנתיבות, שכבר לא מתביישת להסתכל לבאר–שבע בעיניים
עופר פטרסבורג | צילומים: חיים הורנשטיין

"רק אל תכתוב עוד פעם על צדיקים וקמעות", מתחנן ראש עיריית נתיבות יחיאל זוהר. "30 שנה החילונים שולטים פה ברשות והדימוי הזה נמשך". עם בנייה בלי הפסקה למגורים ומסחר, מלון בוטיק שמוקם בכניסה לעיר והיכל תרבות מתוכנן, נתיבות היא כבר מזמן לא עיר הבאבות.

למרות דברי זוהר, די להתקרב לחצרו של הבאבא ברוך כדי לגלות מאות נשים וגברים שבאים באוטובוסים מאורגנים לבקש ברכה ולזרוק נרות למדורה, או לקנות מזכרת קטנה עם תמונת הבאבא סאלי בחנות המזכרות. לא רחוק משם, בכניסה לחצרו של הרב יורם אברג'ל, נסללת כיכר עירונית חדשה, וזאת עקב מבול הרכבים שפוקד את מתחמי הבאבות. לא פחות מחצי מיליון איש בשנה מגיעים לקברי הצדיקים ביישוב.

 

בימים אלה נבנה בונקר ענק של 1,000 מ"ר בפאתי העיר, ליד גבול עזה. זוהר מתעלם מהביקורת על השקעה של 15 מיליון שקל בבור של 6 מטרים מתחת לאדמה, ועל כך שבשדרות השכנה מסתפקים במקלט ציבורי של 200 מ"ר. "ספגנו יותר מטחי קסאמים משדרות", הוא אומר, "אבל אני מעדיף לא לרוץ להצטלם עם נפלים".

 

מעבר לבונקר, נדמה שהעיר הופכת לסוג של מטרופולין שכבר לא מנסה להתחרות באופקים או בשדרות השכנות, אלא דווקא בשתי הענקיות אשקלון ובאר־שבע, ובינתיים עושה זאת בהצלחה מפתיעה. לאחרונה הועבר פארק התעשייה נעם לתחומי נתיבות, שכולל את טרה ומפעלים נוספים. בכוונת העירייה כעת להתמודד על הקמת מרכז הפיתוח של מייקרוסופט.

 

הבונקר שנבנה בהשקעה של 15 מיליון שקל
הבונקר שנבנה בהשקעה של 15 מיליון שקל

 

מהביקור שערכנו השבוע בעיר אפשר לראות את השינוי. יש כאן אחוזות ענק כמו זו של הקבלן עודד שריקי או זו של היזם גבי טרבלסי, שעודד חלף האדריכל בונה בסגנון קלאסי יווני, עם כיפה ענקית במרכזה. נתיבות היא העיר עם מספר מכוניות היוקרה הגדול ביותר לנפש בישראל. לפי נתוני קל אוטו, יותר מ־270 מכוניות יוקרה שלא היו מביישות את סביון או קיסריה נוסעות כאן. הרשימה כוללת 180 מכוניות מרצדס, 30 ב־מ־וו, 30 אאודי, 10 גרנד צ'ירוקי, ועוד רכבי קדילק, לקסוס, יגואר, לינקולן, פרארי, אסטון מרטין, מזראטי, רולס רויס, למבורגיני אחת, וגם מייבאך.

 

33 אלף תושבים יש בנתיבות כיום ושיעור האבטלה הוא 3% בלבד. רבים מתושבי העיר שהתעשרו גדלו ונשארו כאן, כמו הקבלן יגאל דמרי שהפך את נתיבות למרכז הפיקוד של החברה. היזם גבי טרבלסי (34): "אני עובד עם צמרת עורכי הדין והאדריכלים, ואין בעיה לתאם פגישות בעיר כי כשהם כבר פה הם פוגשים לקוחות נוספים".

 

טרבלסי פתח ב־2009 את המרכז המסחרי "גלובוס סנטר" בכניסה לעיר הכולל 20,000 מ"ר של שטחי מסחר עם רשתות מזון ואופנה מובילות. "בשנים האחרונות, במיוחד מאז שפתחנו מרכזים מסחריים גדולים בנקודות מפתח בעיר, הפכה נתיבות לממותגת מאוד", אומר טרבלסי. "זיהינו את הפוטנציאל של העיר ותחילת ההתפתחות שלה עוד ב־2009, ולמרות שרבים הרימו גבה החלטנו כבר אז - בשיא המשבר הכלכלי - לפתוח את המרכז. מהר מאוד הוא הפך לאחד המצליחים בדרום". בעיר יש שלושה מרכזים מסחריים גדולים המשרתים את תושבי העיר והאזור.

 

לדברי טרבלסי, הפיתוח המסחרי המשמעותי של העיר משך אליה הרבה תושבי חוץ, כולל מהמרכז, לפגישות עסקים בעיר עם יזמים וקבלנים מקומיים. לדבריו, "יש פרגון גדול של התושבים לעסקים המקומיים והם מבינים את החשיבות של ביצוע הקניות והסידורים השונים בעיר עצמה ולא בבאר־שבע, למשל. זו הסיבה העיקרית להצלחתה של נתיבות. העיר תפסה תאוצה משמעותית בשנים האחרונות ומשרתת ערים נוספות באזור. סיבה נוספת לכך היא היציבות והרצף השלטוני שיש בעיר כך שיש דרך ומדיניות קבועה לאורך זמן ארוך".

 

פרויקט חדש בשכונת נווה שרון בנתיבות
פרויקט חדש בשכונת נווה שרון בנתיבות

 

אבל לא רק תושבי המקום מקימים פה עסקים: אבי כץ פתח בנתיבות סניף של קופיקס, וגם היזם רני צים הקים מרכז מסחרי בנתיבות. "אני לא מאמין למה שקורה כאן", הוא מספר, "הרחבתי את המסחר כמה שאפשר, ואם הייתה לי עוד עתודת קרקע הייתי ממשיך להרחיב". צים סנטר נתיבות משתרע על 30 דונם עם כ־43 אלף מ"ר מסחר. "רשימת ההמתנה שלי עצומה", אומר צים.

 

גם בתחום הנדל"ן למגורים מורגש מפנה, וזאת למרות שראש העיר מסרב לקיים כאן מכרזים מוזלים של "מחיר למשתכן". לדבריו, הוא אינו מעוניין למשוך לעיר אוכלוסייה חלשה, אלא אם משרד השיכון ייתן לו לפקח על הבנייה. שכונות חדשות בעיר הולכות ונבנות, אך לא הכל ורוד. "זה אסון", אומר אביב כהן, שקנה כאן דירה בשכונת החורש שעדיין מנותקת מחשמל. "יש לי טופס 4 לאכלוס, אבל אין חשמל כי חברת החשמל לא הספיקה להניח תשתיות". וכך אפשר לראות רחובות שלמים מוכנים לאכלוס, אבל ללא חשמל.

 

נדב ברזילי (30), אחיו עידו (28) ועוד חבר מהשייטת, גלעד מור (34) - שהוא גם אחיו של היזם חנן מור, רכשו קרקע בנתיבות והחלו לבנות פרויקט בן 10 קומות ו־152 דירות בשם "גבעת הכלניות" בשכונת נווה שרון החדשה במערב העיר. "לא הספקנו אפילו לצאת בפרסומים. חשבנו שזו עיר נידחת ותיכננו קמפיין. רק מפה לאוזן, בתוך פחות מחודש, כל הדירות נחטפו עם חוזי מכר. מכרנו את כל הפרויקט על הנייר בשלושה שבועות". המחיר ההתחלתי עמד על 718 אלף שקל ל־3 חדרים. דירת 4 חדרים נמכרה במחיר התחלתי של 820 אלף שקל, ודירות 5 חדרים ב־920 אלף שקל.

 

מחירי הדירות בנתיבות רשמו עלייה של 23% בתוך שנה, לעומת 13% בבאר־שבע, 11% באשקלון ו־6% בשדרות. מנתוני רשות המסים עולה כי בתוך שנה הייתה עלייה ממוצעת של יותר מ־150 אלף שקל במחיר הממוצע של דירה בעיר.

 

מרכז צים סנטר, אחד משלושה מרכזי ענק בעיר
מרכז צים סנטר, אחד משלושה מרכזי ענק בעיר

 

ההערכות הן כי מגמת העלייה במחירי הדירות בדרום תימשך, ובנתיבות היא תורגש ביתר שאת, מאחר שהעיר נמצאת בתנופה משולבת של בנייה למגורים, בנייה לתעסוקה ושדרוג תשתיות תחבורה. בתוך 15 שנה צפויה העיר לחצות את רף ה־50 אלף תושבים. במחצית הראשונה של השנה הנוכחית החלו בבניית 235 דירות חדשות בעיר, לעומת 27 התחלות בנייה באופקים ו־8 התחלות בשדרות באותה התקופה.

 

עופר ורונית אילוז, בני 40, הורים לשלושה, מתגוררים כיום במרכז רמלה בדירה בבעלותם. הם רכשו דירה בפרויקט "גבעת הכלניות" ומתכוונים לעבור להתגורר בה עם השלמת הבנייה. לדבריהם, המעבר נובע מהטבות המס בעיר ומהרצון להיעזר במשפחתו של עופר בטיפול בילדים.

 

עופר: "בתור ילד אני זוכר את נתיבות כעיר נידחת, רחוקה מאוד־מאוד מהמרכז לא רק פיזית. היום דברים השתנו לחלוטין, הקדמה הגיעה לפה. בתי קפה, חנויות של מותגים, סופרים עם כל המוצרים והמגוון הקיים גם במרכז. הכל שונה. אני מגיע לנתיבות לפחות אחת לשבועיים וכשאני רואה את הבנייה החדשה, את הרכבת שמגיעה לתל־אביב בפחות משעה, ואת 'הדם הצעיר' של אנשים שמגיעים לנתיבות מאזורים אחרים בארץ - אני יכול להבין את השינוי".

 

רועי מימון, רוכש נוסף בפרויקט, מתגורר בתל־אביב עם בת זוגו: "אני במקור מאשדוד והכוונה שלי היא ללמוד לתואר שני בבאר־שבע ולגור בנתיבות. גם אם לא נעבור לנתיבות בקרוב, מדובר בהשקעה מוצלחת".

 

"כשהגענו לנתיבות היה חשוב לנו לומר לרוכשים שאנחנו לא מוכרים להם מקום שממנו הם צריכים לנסוע לתל־אביב או לבאר־שבע", אומר עידו ברזילי. "הפיתוח המסיבי של העיר כבר משך אליו כמה מרכזים מסחריים עם מאות מקומות תעסוקה".

 

לדברי אנשי תיווך מקומיים, שוק הנדל"ן בעיר נמצא בצמיחה מתמדת גם בשוק היד שנייה. דירת 3 חדרים עם ממ"ד עולה 670 אלף שקל בממוצע, 4 חדרים סביב 870 אלף שקל ודירת 5 חדרים סביב 950 אלף שקל. ללא ממ"ד יורד מחירה של דירה בכ־100־150 אלף שקל. גם שוק השכירות רותח: דירת 3 חדרים מושכרת ב־2,400־2,800 שקל בחודש. דירת 4 חדרים בכ־3,200 שקל לחודש, ודירות 5 חדרים סביב 3,500 שקל לחודש.

 

הבנייה החדשה ניכרת במערב העיר, לא רחוק מתחנת הרכבת שנחנכה לאחרונה. נכון להיום, לעיר יש תוכניות מאושרות לעוד 5,000 יחידות דיור בשכונות שבמערב העיר (נתיבות מערב, נתיבות מערב ב' ונווה שרון) וכן תוכניות שיוסיפו 30 אלף מ"ר מסחר ותעסוקה. בימים אלו מכינים במחלקת ההנדסה תב"עות עתידיות עם פוטנציאל בינוי ל־8,000 דירות נוספות. בנוסף, מתקיימים דיונים בין העירייה ובין משרדי האוצר, הבינוי והמינהל על חתימת הסכמי גג שיקדמו פיתוח תשתיות מואץ לצד הבינוי. לאחרונה הועברו לשטח השיפוט של העיר כ־3,000 דונם מהמועצות האזוריות מרחבים ושדות נגב.

 

וגם ריאה ירוקה תהיה: פארק נחל הבוהו בלב נתיבות נמצא בשלבי תכנון וביצוע מפורטים. את הפארק יקימו בהשקעה של כ־200 מיליון שקל קק"ל, עיריית נתיבות ורשות מקרקעי ישראל. משרד התחבורה מממן את הגשרים החוצים את הנחל ומחברים בין שני חלקי העיר. בעתיד ישולבו פרויקטים למגורים לאורך חלקו של הנחל, טיילת חדשה ושבילי אופניים.

 

ofer-pt@yedioth.co.il

 

 


פרסום ראשון: 17.03.16 , 14:58