yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: יובל חן
    ממון • 07.05.2016
    דוח: המכוניות בארץ פחות בטוחות מאירופה
    ישראל במקום הלפני אחרון בציון הבטיחות הממוצע לרכב חדש • הדוח של המועצה האירופית לבטיחות בתחבורה מטיל את עיקר האחריות על חברות הליסינג, הרוכשות כמחצית מהמכוניות החדשות ו"לא מקפידות מספיק על בטיחות"
    אודי עציון

    המכוניות הנמכרות בארץ פחות בטוחות מבאירופה, קובע דוח של המועצה האירופית לבטיחות בתחבורה, ומטיל את האחריות על חברות הליסינג, שקונות כמחצית מהמכוניות החדשות. ישראל מדורגת 26 בציון הבטיחות הממוצע לרכב חדש, אחת לפני רומניה, במקום האחרון. כן דורגה 21 בהגנה על הולכי רגל – בממוצע כל הרוג שלישי בתאונת דרכים בארץ הוא הולך רגל – ובאותו דירוג גם בהיקף מערכות הבטיחות במכוניות שנמכרו באותה שנה (2013), בהן התראה על אי־חגירת חגורת בטיחות, מערכת בקרת יציבות, מערכת עזר לניהול מהירות, בלימה אוטונומית והתראה בעת סטייה מנתיב.

     

    ההשוואה התבצעה לעומת ציוני המכוניות במבחן הריסוק האירופי בבטיחות כוללת, הגנה על הולכי רגל, ואביזרי הבטיחות המותקנים. המדינות המצטיינות היו פינלנד ונורווגיה. רק 44% מהמכוניות החדשות שנמכרו בארץ באותה שנה היו דגמים שקיבלו ציון מרבי במבחן הריסוק האירופי, 5 כוכבים, מול ממוצע אירופי של 60%.

     

    "כמחצית מהמכוניות החדשות בארץ נמכרות לחברות ליסינג", כותב בדוח שלום הקרט מקרן רן נאור, אחד משני החברים הישראלים במועצה, לצד ויקטוריה גיטלמן מהטכניון. "הן לא מקפידות על בטיחות בעת חידוש הצי, ולא מסבירות על חשיבות הבחירה ברכב בטוח. אחרי 3 שנים הן מוכרות אותן כמשומשות, מה שמאט חדירת רכבי 5 כוכבים לשוק".

     

    יצוין כי מאז 2013, נמשכה התופעה שבה חברות ליסינג קונות מכוניות בטוחות פחות מאלו הנמכרות ללקוחות פרטיים. כך למשל אופל אסטרה החדשה, משפחתית עממית ראשונה שמגיעה עם הגה שיכול לתקן סטייה מנתיב, מציעה אותו רק ברמת האבזור היקרה יותר (135 אלף שקל), ולא בבסיסית (132) שצפויה להשתתף במכרזי ליסינג ממשלתיים ואחרים. יונדאי אלנטרה, שהושקה בארץ לאחרונה, לא מציעה כאן מערכת בלימה אוטומטית, הכלולה בה בארה"ב. עם זאת, היקף מערכות הבטיחות גדל מאז הטבות המס לרכב עם מערכות כמו התרעה על סטייה מנתיב או התנגשות מלפנים.

     

    לדברי שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, "אביזרי בטיחות מצילים חיים. צריך להשקיע באכיפה ובשיפור תשתיות, אבל בגם לעודד קניית רכב בטיחותי, בהגדלת ההקלות במס. יותר כלי רכב כאלו יפחיתו תאונות והרוגים ויחסכו הון למשק".

     

    המועצה האירופית (ETSC) הוקמה ב־1993 ופועלת להפחתת הפצועים וההרוגים בתאונות ביבשת. חברות בה 32 מדינות – 28 חברות האיחוד, ונורווגיה, סרביה, שווייץ וישראל. היא קוראת להציג לנהג מידע על ציוני בטיחות ולתת הטבות מס לבטוחות יותר, לחייב התקנת מערכות בטיחות מסוימות.

     

    משרד התחבורה מפרסם זה שנתיים דירוג בטיחות לכל רכב חדש, אך עד כה לא חייב יבואנים להציגו בפרסומיהם, כפי שנעשה לגבי נתוני זיהום אוויר. הציון מבוסס על 10 מערכות בטיחות מתקדמות, אך לא מושפע מציוני הדגמים במבחני ריסוק.

     

    מבחן הריסוק האירופי, שהחל ב־1997, סייע מאוד להפחתת הקטל בדרכים. ב־2001 נהרגו באירופה 28 אלף נוסעים במכוניות. ב־2012 צנח הנתון ל־12,345, הודות לשיפור הדרמטי בבטיחות המכוניות.

     

    udi-et@yedioth.co.il

     

     


    פרסום ראשון: 07.05.16 , 20:04
    yed660100