yed300250
הכי מטוקבקות
    אלכס קולומויסקי
    ממון • 05.06.2016
    הקאמבק של אובר
    על רקע הסכסוך המתוקשר בין ראש הממשלה לשר התחבורה - הצעת חוק של ח"כ אמיר אוחנה תנסה להסדיר את כניסת התחבורה השיתופית המקוונת לישראל
    גד ליאור

    טוויסט בעלילה: לפני כחצי שנה התעמתו באופן פומבי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כץ בנוגע להכנסת חברת אובר לישראל.

     

     

     

    הבוקר, יגיש חבר הכנסת אמיר אוחנה מהליכוד הצעת חוק, שתבקש להסדיר את התחבורה השיתופית המקוונת בישראל. אז האם למרות התנגדותו התקיפה של שר התחבורה, תקבל אובר בקרוב אישור לפעול בארץ? דבר אחד בטוח: הקרב שיתנהל בליכוד יהיה מעניין לא פחות מהשינוי שצפוי להתחולל בתחום התחבורה הציבורית בישראל.

     

    סעיף מיוחד בהצעת החוק של אוחנה ינסה להפיג את ההתנגדות העזה של אלפי נהגי המוניות בארץ למהלך, באמצעות הקמת קרן מיוחדת שאליה יופרש אחוז מסוים מכל נסיעה שתבוצע בנסיעות השיתופיות - זאת במטרה לפצות את נהגי המוניות. על פי הצעת החוק, כל אזרח ישראלי העומד בקריטריונים נוקשים למדי יוכל כבר בקרוב להסיע אנשים אחרים ברכבו תמורת תשלום צנוע. המטרה: פתיחת שוק התחבורה הציבורית במוניות לתחרות, הורדת מחירי התחבורה בכ־30%, הפחתת זיהום האוויר, הפחתת תאונות הדרכים והעומס בכבישים. על פי החוק החדש יהיו בישראל שירותי הסעה זמינים ובמחירים נמוכים משמעותית מאלה הנהוגים כיום. כמו כן, מודל זה יאפשר לאוכלוסיות שאינן מועסקות באופן מלא ליצור אפיק הכנסה שיתרום לרווחתן הכלכלית. במודל המוצע ישנו סינון קפדני הכולל בדיקת עבר פלילי, בדיקות רפואיות ובדיקת גיליון התעבורה של כל נהג לפני הכניסה לרשת התחבורה המקוונת.

     

     

     

    ישראל כץ | צילום: אוראל כהן
    ישראל כץ | צילום: אוראל כהן

     

    לדברי ח"כ אמיר אוחנה, יוזם הצעת החוק, "לא ייתכן שבמעצמת ההיי־טק שאנחנו, ענף התחבורה הציבורית מתנהל בדיוק כפי שהתנהל עם קום המדינה. הגיעה העת שנצטרף ליותר מ־400 הערים ברחבי העולם שבהן מופעלת כיום כבר תחבורה שיתופית מקוונת לרווחת הציבור". אוחנה הסביר כי "מנגנון הפיצוי המובטח לבעלי המוניות במסגרת הצעת החוק הוא הנדיב ביותר שהוצע בעולם. בזמנים שבהם מדברים על כך שעד שנת 2020 ייכנסו לשוק כלי רכב אוטונומיים ללא נהג, ברור כי מכאן ואילך הפיצוי המוצע, אם בכלל יהיה כזה, ילך ויירד ולכן אני קורא למנהיגי ציבור בעלי המוניות ולכל מי שהם יקרים לליבו - לאמץ את הצעת החוק בשתי ידיים. איתי או בלעדיי, התחבורה השיתופית תיכנס לישראל".

     

    כאמור, לפני קצת פחות מחצי שנה התרחש עימות פומבי בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר התחבורה ישראל כץ בהקשר להכנסת חברת אובר לישראל. בישיבת ממשלה ב־24 בינואר השנה היו חילופי דברים קשים בין ראש הממשלה לבין שר התחבורה. נתניהו שב מוועידת דאבוס בשווייץ, שם שמע מפי מנכ"ל חברת אובר כי החברה נתקלת בקשיים בניסיונה להיכנס לפעילות בישראל. נתניהו פנה לכץ ואמר לו כי עליו לדאוג לתחרות. על כך השיב כץ: "אני דואג לנהגי המוניות. תפקידי הוא לא לדאוג לאילי הון זרים אלא לאזרחי ישראל".

     

     

     

    אמיר אוחנה | צילום: טל שחר
    אמיר אוחנה | צילום: טל שחר

     


    פרסום ראשון: 05.06.16 , 20:43
    yed660100