yed300250
הכי מטוקבקות
    ממון • 27.06.2016
    האם נכים קיבלו רכב סוג ב'?
    אודי עציון

    בבקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה בשבוע שעבר לבית המשפט המחוזי בתל־אביב, נטען כי חמישה יבואני רכב גדולים מכרו במשך שנים לנכים בכיסאות גלגלים רכבים בתקינה מסחרית - במקום רכבים המיועדים מראש להסעת נוסעים. הרקע לתביעה הוא דיון שנערך במשרד התחבורה אודות אחת הפרצות הוותיקות בתקינה הישראלית. הכוונה להסבה שהייתה מקובלת בארץ במשך שנים של רכבים מסחריים למשימה של הובלת נוסעים.

     

    מדובר בדגמים כמו מרצדס ויטו, פולקסווגן טרנספורטר וקאדי, שברולט סוואנה, פורד טרנזיט וקונקט ועוד, שמיוצרים במקור בשתי גרסאות - בתקינה מסחרית ובתקינת רכב נוסעים. הן נבדלות ביניהן בכיול הקפיצים והבולמים ובנוחות הנסיעה (קשיחה יותר ברכב מסחרי), בקשיחות השלדה והגג (נמוכה יותר במסחרי) ובהגדרות שונות לגבי בידוד הרעשים וכושר ההעמסה.

     

    את התביעות, בסך 36 מיליון שקל, הגיש עו"ד טל לביא בשם ארגון נפגעי הפוליו וחמישה נכים המקבלים מביטוח לאומי סיוע ברכישת רכב. לטענתם מכרו היבואנים לנכים כלי רכב בתקינה מסחרית, שהיו נחותים מאלה שבתקינת נוסעים, שאותם אמורים היו לקבל. כלי רכב בתקינה מסחרית, הזולים יותר, גם עוברים בארץ הסבות להובלת נוסעים, עד כה באישור משרד התחבורה.

     

    בדיון במשרד התחבורה, שנערך בראשות משה ויצמן, מנהל אגף הרכב, נקבע כי המשרד מתכוון להפסיק לאשר הסבות כאלה, עבור נכים ועבור הסעות, וידרוש כי כלי רכב שיוביל נוסעים יגיע בתקינת נוסעים (M1), ולא מסחרית (N1). בעתירות שהגיש עו"ד לביא נגד דלק מוטורס יבואנית פורד, קרסו מוטורס יבואנית ניסאן, יוניברסל יבואנית שברולט סוואנה, צ'מפיון מוטורס יבואנית פולקסווגן טרנספורטר וקאדי וכולמוביל יבואנית מרצדס ויטו, הוא דורש מהן לבצע קריאת שירות ולהתקין במוסכי החברה את כל האבזור והשינויים שמותקנים בדגמי הנוסעים.

     

    כל היבואנים שעימם שוחחנו מסרו בתגובה כי פעלו כל השנים לפי החוק ובאישור משרד התחבורה. לטענתם גם ההבדלים בין הגרסאות זניחים. סיכויי התביעה להתקבל עוד לא ברורים.

     


    פרסום ראשון: 27.06.16 , 20:25
    yed660100