yed300250
הכי מטוקבקות
    משרד התחבורה
    ממון • 03.07.2016
    תכירו: אימפריית הרכב האוטונומי של נתניה
    תחנה לתדלוק במימן, עיר מדומה, מסלול של ק"מ: מסמך של משרד התחבורה חושף את התוכנית למרכז המחקר של הרכב ללא נהג, שייפתח בנובמבר 2017
    אודי עציון

    התוכנית להקמת מרכז המחקר הישראלי־אמריקאי לרכב אוטונומי בנתניה עוברת לשלב המימוש.

    בספטמבר יפרסם משרד התחבורה מכרז לבחירת זכיין פרטי שיפעיל את המרכז החדש, וזה ייבחר בינואר 2017. מאחר שלא מדובר על פעילות בינוי משמעותית למרכז - שיכלול מבנים מועטים ובעיקר מסלולי ניסוי - הוא אמור להיפתח כבר בנובמבר 2017.

    שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, גילה כי כלי הרכב האוטונומיים יהיו פטורים מתשלום ב"נתיב המהיר" שיוקם בקרוב בין נתניה לתל־אביב. זאת במסגרת פיילוט שעורך המשרד, שהצלחתו תהווה מודל לשאר הנתיבים המהירים המתוכננים בגוש דן. "במכרזים העתידיים של הנתיבים המהירים אנו בוחנים לשלב הפעלת רכב אוטונומי כתחבורה ציבורית משלימה", הוסיף השר כץ.

    המרכז החדש ישמש למחקרים ולניסויים של ממשלות ישראל וארה"ב, של יצרני רכב וחברות ישראליות הפועלות בתחום (כמו מובילאיי), חוקרים בתחום וחברות בתחום הרכב המחובר לרשת.

     

    ישראל כץ
    ישראל כץ

     

     

    מסמך של משרד התחבורה, שהגיע לידי "ידיעות אחרונות", חושף את תוכניות המרכז כפי שאישר אותן השר בשבוע שעבר, ואשר ייבנה בהשקעה של 20 מיליון דולר של שתי הממשלות. המרכז צפוי לקבל גם תשלומים מהיצרניות עבור הניסויים שיבוצעו בו.

     

    המרכז יוקם על כ־500 דונם ויכלול מסלול בן שניים־שלושה נתיבים של 1,000 מטר. המסלול יאפשר לבחון את צריכת האנרגיה של כלי הרכב האוטונומיים, בדיקות יציבות ונסיעה של כמה רכבים בשיירה, כשהם מחוברים וירטואלית. עוד ייבנה מסלול באורך 700 מטר לבדיקות תאוצה, משטחי החלקה לניסויי יציבות ועוד.

     

    מתקן חשוב נוסף יהיה רשת כבישים שתדמה מתאר עירוני: צמתים, אבני שפה, מעברי חצייה, תצורות חניה שונות ומבנים שיתרמו להחזר אותות מחיישני הרכב, וכן תנאי סביבה משתנים כגון רטיבות, שמש וצל.

     

    בין יעדי המרכז: בחינת סובסידיות או מסים לעידוד המעבר לרכב אוטונומי, בחינת מערכות לתקשורת בין רכב לרכב (הדרושה לעידן האוטונומי) וייזום ומימון מחקרי היתכנות של הטכנולוגיה. "טכנולוגיית הרכב האוטונומי מציעה את האפשרות של יתרונות משמעותיים לרווחה חברתית - הצלת חיים; צמצום תאונות, הקלה בגודש התנועה, שיפור צריכת הדלק וזיהום האוויר; הגדלת ניידות לנכים, קשישים וילדים", מסביר המסמך. יתרונות נוספים של הרכב במסוגל לנסוע ללא נהג: הנוסעים יכולים לבלות זמן נסיעה בפעילויות אחרות, וכלי רכב כאלה לא צריכים חניה עירונית בסמוך.

     

    מתוך כוונה לבחון במרכז גם טכנולוגיות הנעה חלופיות למנועי הבנזין והדיזל, שהמעבר לרכבים אוטונומיים צפוי להאיץ, תיבנה תחנה ראשונה בישראל לתדלוק רכב במימן. מימן יוכל לשמש במכוניות העתיד לייצור חשמל ברכב עצמו, או ישירות להנעת מנוע שריפה פנימי, תוך זיהום אוויר מזערי. עוד ייבנו בו דינמומטר לבדיקת ביצועי מנוע ודינמומטר לבדיקת עומסי שלדה, מערכות מתקדמות לבדיקת פליטות הגזים של הרכב, ועמדות טעינה חשמלית שונות, כולל טעינה בהשראה - ללא חיבור פיזי.

     

    "הקמת מרכז למחקר ופיתוח של כלי רכב אוטונומי בנתניה תהפוך את העיר לעיר מודל ברמה עולמית מתקדמת", אמר אתמול השר כץ. "אגיש לממשלה בקרוב הצעה למתן תמריצים מיוחדים לחברות מהארץ ומהעולם, שיקימו מיזמי תחבורה במרכז הרכב האוטונומי בנתניה". השר הוסיף כי המרכז יאפשר להקים ולפתח תיירות רכב בעיר וסביבותיה, וכי בכוונת המשרד התחבורה לשתף את משרד התיירות בהצעה. ראש העיר נתניה, מרים פיירברג־איכר: "זוהי גאווה לנתניה להיות העיר הראשונה בישראל שתוביל את המהפכה בתחום הניידות וההתייעלות התחבורתית".

     

    udi-et@yedioth.co.il

     

     


    פרסום ראשון: 03.07.16 , 21:26
    yed660100