yed300250
הכי מטוקבקות
    חדשות • 11.07.2016
    אנגלית קשה שפה
    במשרד החינוך מודים: התוכנית הלאומית לשיפור לימודי האנגלית תנסה למצוא פתרון גם לרמה הנמוכה של חלק מהמורים לאנגלית. אלה הטעויות המביכות שעשו חלק מהם
    תמר טרבלסי חדד | כתבתנו לענייני חינוך

    התוכנית הלאומית לשיפור לימודי האנגלית שהציג אתמול משרד החינוך מציעה להרחיב את אוצר המילים של התלמידים ולהגדיל את מספר הניגשים לבגרות ברמה של חמש יחידות, אך כדי לעשות זאת היא תצטרך להתמודד עם הבעיה המרכזית כיום: המחסור הקשה במורים לאנגלית והרמה הנמוכה של חלקם.

     

     

     
    צילום : ידיעות אחרונות
    צילום : ידיעות אחרונות

     

     

    בשנים האחרונות מוטרדים במשרד החינוך מכך שלצד מורים מעולים לאנגלית, יש גם מורים ברמה נמוכה שאינם עומדים ברמה הנדרשת. לדברי גורם במשרד, הבעיה מתחילה מכך שבבתי־הספר היסודיים המורים לאנגלית בדרך כלל אינם מורים מקצועיים לשפה אלא מורים שהוכשרו ללמד את כל המקצועות, וכתוצאה מכך כבר בשלב הקניית מושגי הבסיס התלמידים רוכשים מושגים שגויים.

     

    בבתי־הספר התיכוניים בשל המחסור במורים מנהלים נאלצים לקלוט מורים לאנגלית שאינם ראויים, וכך מנציחים את הבעיה. "בוגרים מצטיינים במכללות להכשרת מורים ובאוניברסיטאות מקבלים הצעות מפתות לשמש מתורגמנים בשוק הפרטי, והשכר הגבוה בחוץ גורם להם לנטוש את המערכת", מסבירים במשרד החינוך את המחסור.

     

    "מערכת חינוך לא יכולה להיות יותר טובה מהמורים שמלמדים בה", אומרת נשיאת המכללה האקדמית לחינוך, פרופ' זמירה מברך, נשיאת המכללה לחינוך על שם דוד ילין בירושלים, שהייתה בעבר המדענית הראשית במשרד החינוך. "אם המורים לא יודעים אנגלית כראוי, אי־אפשר לצפות שהתלמידים יידעו. לימוד לא נכון או לא איכותי של השפה עלול לגרום לטעויות שקשה יהיה לתקן בעתיד".

    לדבריה מורים לאנגלית צריכים להיות בעלי ידע בשפה, אוצר מילים רב ודקדוק ומבטא נכונים לצד יכולות הוראה גבוהות — אך "לצערנו מספר העומדים בכל הקריטריונים הללו הוא מועט".

     

    כאמור המחסור במורים לאנגלית אינו רק איכותי אלא גם כמותי. "הבעיה היא שאין די מורים ראויים לאנגלית, ולכן לא ברור איך בדיוק יישמו את התוכניות החדשות של שר החינוך, טובות ככל שיהיו", אומרת רכזת אנגלית שהדריכה סטודנטים בשנת ההכשרה המעשית שלהם. "הדרכתי לא מזמן סמינריסטית שצפתה בשיעורים ואז נתנה שיעור לדוגמה כחלק מההכשרה שלה. המרצה שלה אמרה שהיא אחת התלמידות הטובות, אבל להפתעתי היא סירבה לשוחח איתי באנגלית וטענה שהיא מתביישת ולא מרגישה בטוחה בשפה. ואכן, בשיעור היא עשתה הרבה טעויות".

     

    מחקרים שערכו במכון מופ"ת ד"ר סמדר דוניצה־שמידט, דיקנית הפקולטה למדעי הרוח והחברה במכללת סמינר הקיבוצים, ופרופ' רות זוזובסקי מהרשות למחקר במכללת סמינר הקיבוצים מצאו כי מקצוע האנגלית הוא אחד המקצועות שבהם קיים המחסור הגדול ביותר במורים.

     

    כדי להתגבר על המחסור מגדילים בתי־הספר את היקף המשרה של המורים הקיימים או מעסיקים מורים ללא כישורים מתאימים. כך למשל עולה מהמחקר כי כשליש מהמורים לאנגלית שגויסו במגזר היהודי בשנת 2014 לא היו בעלי נתונים מתאימים וגויסו רק משום שלא הייתה ברירה. "80% מהמנהלים ציינו שהמחסור במורים לאנגלית מוביל לפגיעה באיכות ההוראה", אומרות החוקרות. "60% מהם ציינו שהמחסור פוגע בציוני התלמידים, ו־35% דיווח על הכבדה על בית־הספר ועל פגיעה בהתנהלות התקינה".

     

    את הבעיה הזו מכירות מקרוב גם רכזות המקצוע. "אני נתקלת בקשיים אדירים לגייס מורים ראויים ששולטים בשפה", אומרת אחת מהן. "התוצאה היא שמורים לא ראויים נשארים כי אין להם מחליפים — טובים, גרועים או בכלל. כל שנה אני מקבלת טלפונים מחברות רכזות ששואלות אם יש לי מועמדים להציע להן — ואין".

     

    גם במחקר שנערך במרכז המחקר של הכנסת עלה כי יש מחסור במורים ראויים לאנגלית, וכי הוא מורגש במיוחד בפריפריה, אבל גם בערי המרכז. "כתוצאה מכך, במקרים מסוימים מורים שאינם מוסמכים להוראת האנגלית מלמדים אנגלית בבתי־ספר, בעיקר במקומות מרוחקים", נאמר במחקר.

     

    במשרד החינוך אומרים כי הם מודעים לבעיה וכי במסגרת התוכנית החדשה ישימו דגש על בעיית המחסור במורים ואיכותם. לדבריהם צוותים מקצועיים מגבשים בימים אלה תוכנית הסמכה למורים קיימים, שתכלול שיפור רמת האנגלית שלהם וחיזוק הביטחון שלהם לדבר אנגלית. "המורים יחזקו את הידע שלהם בדקדוק, בדיבור באנגלית ובניהול כיתה", נמסר.

     

    באשר למחסור במורים, תיפתח תוכנית להסבת בעלי תואר שני בפסיכולוגיה ובפילוסופיה להוראת אנגלית תמורת מימון הלימודים ומלגת קיום, וכן יגויסו צעירים מתוכנית "מסע" שיוצע להם ללמוד הוראה ולהשתלב במערכת החינוך כמורים לאנגלית.

     

    yed660100