yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: אוראל כהן
    ממון • 11.07.2016
    המכירות האמיתיות
    פרסום ראשון: במחצית הראשונה של 2016 התחזקו מכירות הרכב ללקוחות פרטיים על חשבון חברות הליסינג • הסיבה המרכזית: הזינוק במכירות הג'יפונים
    מאת אודי עציון

    אחרי שנים של גידול בחלקם של ציי הרכב ברכישות רכב חדש בישראל, מסמנת 2016 היפוך מגמה. במחצית הראשונה של השנה נרכשו 61% מהמכוניות החדשות בידי לקוחות פרטיים, לעומת 59% במהלך 2015. כך עולה מנתונים שהגיעו לידי "ממון" ונחשפים לראשונה.

     

    נתוני מסירות הרכב שמפרסם איגוד יבואני הרכב, ומהווים את מקור המידע העיקרי לסיקור הענף, כוללים יחד את המכירות ללקוחות פרטיים ואת המכירות לחברות ליסינג והשכרה וציי רכב של חברות מסחריות, גופים שזוכים להנחות גדולות לעומת הלקוחות הפרטיים ושהשיקולים שלהם ברכישה שונים. חלק גדל והולך מרכישות חברות הליסינג מיועד כיום למכירות "0 ק"מ", מכירות ישירות של מכוניות חדשות ללקוחות פרטיים.

     

    בשנה שעברה חשפנו לראשונה את נתוני הרישוי האמיתיים, ואת חלקם של הלקוחות הפרטיים במכירות של כל יצרן ושל הדגמים הבולטים. כעת אנחנו מפרסמים סיכום ביניים ראשון לאחד הנתונים השמורים ביותר של שוק הרכב שלנו, בששת החודשים הראשונים של השנה.

     

    התופעה הבולטת היא עלייה במכירות ללקוחות פרטיים, שבולטת אצל כמעט כל המותגים שמשווקים דגמי ג'יפונים פופולריים. כך למשל עלה שיעור המכירות ללקוחות פרטיים של יונדאי ישראל, מובילת השוק מתחילת השנה, מ־50% בשנה שעברה ל־58% במחצית הראשונה של 2016. השנה שיווקה יונדאי בארץ בכמויות גדולות את הטוסון החדש, שהפך לרכב השלישי הכי נמכר, ולא הוצע בשנה שעברה. 83% ממכירות הטוסון היו לפרטיים.

     

     
    דירוג היצרנים
    דירוג היצרנים

     

     

    גם החברה האחות קיה, שאחראית ללהיט המכירות התאום ספורטאז', העלתה את שיעור הלקוחות הפרטיים שלה מ־58% ל־59%. הספורטאז' של קיה היה הדגם השני הנמכר ביותר ו־74% מהמכירות שלו היו ללקוחות פרטיים, נתון גבוה יחסית לשאר דגמי קיה. זאת לעומת 58% מדגמי הפיקנטו הקטנה, המכונית הנמכרת ביותר בארץ, שנמכרו ללקוחות פרטיים.

     

    גידול משמעותי רשמה גם יבואנית טויוטה, שמוכרת את הראב4 והלנד־קרוזר שזכו לפופולריות גדולה מבעבר, מ־51% לקוחות פרטיים ל־59%. לעליית שיעור הלקוחות הפרטיים תרמה גם הירידה במכירות הקורולה המשפחתית, שרק 40% מהמכירות שלה היו השנה ללקוחות פרטיים, לאחר ששיווקה הופסק לקראת השקת הדגם המחודש בארץ מחר.

     

    מנגד ירד דרמטית שיעור הלקוחות הפרטיים בפורד, מ־74% ל־57%. זאת במקביל לחידוש שיווק הפוקוס המשפחתית, שלא נמכרה כאן בשנה שעברה והזניק את מכירות היצרן בארץ. הפוקוס הייתה השנה הדגם הנמכר ביותר של פורד בישראל, אך רק 35% ממכירותיה היו ללקוחות פרטיים.

     

    הנתונים חושפים את המיקוד השונה של מותגי היצרנים. בקבוצת פולקסווגן, למשל, נמכרו 51% מדגמי סקודה לחברות ליסינג וציי רכב, לעומת 30% במותג פולקסווגן ו־16% באאודי ובסיאט. זאת הסיבה שסקודה הייתה גם המותג הנמכר ביותר של היצרן הגרמני בארץ, ובפער גדול. אפשר לראות את הפערים גם דרך הדגמים המשפחתיים של הקבוצה: 94% מדגמי אאודי A3 נמכרו ללקוחות פרטיים, לעומת 85% מדגמי סיאט לאון התאומים, 79% מדגמי פולקסווגן גולף הזהים ורק 44% מדגמי סקודה אוקטביה – להיט המכירות של הקבוצה, עם יותר מ־5,000 מסירות השנה.

    גם יבואני רכבי היוקרה גילו את המכירות לחברות הליסינג, ומתחילים למכור להן דגמים שמוצעים במכירות 0 ק"מ שקטות, גם עבור מנהלים בכירים ובעלי חברות שרוכשים מכוניות יוקרה בהחכרה, או ישירות באמצעות חברות בבעלותם. המגמה בלטה אצל מובילות השוק, עם 16% ממכירות אאודי שהגיעו לליסינג ולחברות, לעומת 17% במרצדס ו־24% בב־מ־וו. מותגי יוקרה קטנים יותר מכרו בדרך כלל יותר ללקוחות פרטיים, כמו אסטון מרטין ופרארי (100%), פורשה (93%), קאדילק (92%), לקסוס (90%), קרייזלר־ג'יפ, אלפא רומיאו ומזראטי (88% לשלושתן).

     

    מהעבר השני, מיצובישי אטראז', המשפחתית הקטנה שהייתה אלופת הליסינג בשנה שעברה עם 5% בלבד מהמכירות ללקוחות פרטיים, מכרה השנה עד כה 12% לפרטיים, תוצאה בין השאר של עצירת יבוא הדגם הקומפקטי ספייס סטאר, דבר שהעביר חלק מלקוחותיו לאטראז'. מנגד נותרה פיג'ו 301 עם 7% בלבד לקוחות פרטיים, כשרק אופל אסטרה שנייה לה, עם 11% בלבד לפרטיים.

     

     
    דירוג הג'יפונים, הקטנות והמשפחתיות
    דירוג הג'יפונים, הקטנות והמשפחתיות

     

     

     

     


    פרסום ראשון: 11.07.16 , 20:56
    yed660100