yed300250
הכי מטוקבקות
    יריב כץ
    ממון • 27.07.2016
    חשמל ברכבת, הפקקים יחריפו
    חשבתם שעבודות הרכבת הקלה עשו לכם חיים קשים? בקרוב יחלו עבודות לחשמול תחנות הרכבת באזור תל־אביב • המשמעות: סגירת התחנות לכמה ימים בכל פעם
    עופר פטרסבורג

    אחרי שעבודות הרכבת הקלה בתל־אביב כבר גרמו לפקקי ענק בגוש דן בחודשים האחרונים, הסיוט הבא כבר בדרך: בקרוב יחלו עבודות לחשמול תחנות הרכבת באזור תל־אביב. המשמעות: סגירת כל תחנות הרכבת בעיר בכל פעם לכמה ימים עד שבוע, כנראה כבר מספטמבר הקרוב, במהלך השנתיים הקרובות.

     

    קו ת"א־הוד השרון יושבת בתחילת אוגוסט

     

    קראו עוד: האם יהיה שווה לחכות?

     

    במשרד התחבורה ועיריית ת"א נערכים להפעיל שאטלים, אך עדיין מדובר בעבודה מורכבת לפירוק המסילות והסטתן שתימשך תקופה ארוכה וצפויה לפגוע בנוסעים ולגרום לפקקים.

     

    התשתית המיושנת בתחנות תל־אביב זקוקה לעבור שינוי מאסיבי שיכלול את הארכת הרציפים, הכנת עמודי חשמל וריווח המסילות. לצורך העבודות יידרש לסגור את ארבע התחנות בעיר: סבידור (רכבת ארלוזורוב), עזריאלי, האוניברסיטה וההגנה.

     

    הסגירה נעשית לצורך הכנת תשתית המסילות והתחנות לקליטת הקו המהיר לירושלים; עבודה על תשתית החשמול; והחלפת האיתות למערכת שנחשבת למתקדמת בעולם.

     

    רכבת ישראל
    רכבת ישראל

     

     

    חברת SEMI הספרדית נבחרה לאחרונה לבצע את החשמול במכרז. התוכנית נועדה לאפשר הצבת תשתית חשמול הכוללת הצבת עמודי חשמול לאורך קווי מסילות קיימים ו/או מאושרים, הקמת תחנות השנאה רכבתיות וכלל המערכות הנלוות לחשמול המסילה. היקף הפרויקט כולו: 12 מיליארד שקל, כשהמכרז מסתכם ב־2 מיליארד שקל.

     

    רכבות חשמליות מקצרות את משך הנסיעה, מצמצמות תקלות ומפחיתות זיהום אוויר. במדינות כמו בריטניה, צרפת, גרמניה, ספרד וארה"ב הן קיימות עשרות שנים ויותר. בישראל יש צורך להסב את כל התשתית הקיימת כך שתפעל על חשמל. כלומר: לחשמל 420 ק"מ קווי מסילות קיימים ומתוכננים.

     

    איך זה יתבצע? בכל 60 מטר בערך יהיה עמוד עם כבל חשמל, ו־14 תחנות השנאה ימירו את החשמל שנמצא ברשת החשמל של חברת החשמל מ־161 ל־25 קילוואט שעליהם תפעל הרכבת. רכבת ישראל צפויה לרכוש רכבות וקרונות חשמליים שהראשונים יגיעו כבר בתקופה הקרובה ונסיעת הבכורה תהיה בקו ירושלים־ת"א. אז מה קורה כיום בתחנות המרכזיות בתל־אביב?

     

    תחנת ההגנה

     

     

    מיטל להבי, סגנית ראש עיריית ת"א | צילום: דנה קופל
    מיטל להבי, סגנית ראש עיריית ת"א | צילום: דנה קופל

     

     

    התחנה מתוכננת להיות מרכז הקישוריות של רכבת/תחבורה ציבורית בדרום תל־אביב. בנוסף, יש תוכנית ארוכת טווח שמקודמת כעת ושכוללת את תכנון "גשר המכנסיים" (המשך דרך סלמה מעבר לתחנה המרכזית ומעל האיילון), קירוי בין שני הגשרים (המכנסיים וגשר ההגנה) לתנועת הולכי רגל והרחבה של תחנת הרכבת. התוכנית תשתלב עם התוכניות לביצוע הקו הסגול שעתיד לעבור על גשר ההגנה ומטרתן לייצר חיבור בין הרכבת הקלה ורכבת ישראל. הגשרים החדשים ייועדו לתנועה היקפית סביב התחנה ויסייעו גם לייצר תחנות עצירה נוחות לאוטובוסים.

     

    כיום 40%־50% ממשתמשי התחבורה הציבורית מבצעים נסיעת מעבר בין רכבת לאוטובוסים, בקווים עירוניים בעיקר, בשעות השיא בבוקר ואחה"צ.

     

    תחנת השלום

     

    התחנה נהנית ממיקום אסטרטגי וסביבה מתוכננים פרויקטים משמעותיים כמו קניון עזריאלי המתרחב, וגם מהצד השני במתחם שפע טל מתוכננת בנייה רוויה לתעסוקה ומעט למגורים.

     

    התחנה במיקומה הנוכחי מותירה מדרכה צרה למשתמשים ואין לצדה מספיק מקומות חניה לרכב דו־גלגלי ומקומות עצירה להעלאה והורדת נוסעים.

     

    בתכנון, בין היתר: ביטול גשר קיים והקמת גשר חדש לכיוון הקניון כמעבר ציבורי פתוח; יצירת 4 כניסות ראשיות לתחנה; תכנון מעברים להולכי רגל; והשלמת תכנון רוחב מדרכות. במקביל, במסגרת שדרוג תחנות ת"א השלום והקמת טרמינל כניסה/יציאה חדש בצדה הדרומי, לא תתאפשר היציאה הדרומית מהרציפים אל דרך השלום, לתקופה של כחודשיים החל מ־29 ביולי. היציאה לדרך השלום תבוצע דרך מבנה התחנה (בצד הצפוני של דרך השלום).

     

    לדברי מיטל להבי, סגנית ראש עיריית ת"א־יפו ומחזיקת תיק התחבורה, הבינוי והתשתיות, "העבודות בתחנות הרכבת, הן לשדרוג התחנות והן לטובת חשמול הרכבת, יחייבו את סגירתן של כל התחנות לצורך הביצוע. ייעשה מאמץ למזער את הפגיעה בשגרת החיים באמצעות בחירה מושכלת ככל הניתן של מועדי הסגירה. השדרוג נחוץ לטובת הרחבת קיבולת הנסועה ברכבת והעלאת רמת השירות בתחנות ולטובת העברת התפעול מדיזל לחשמל לצמצום זיהום האוויר.

     

    "רק ככה נוכל לקדם שדרוג תחנות לצד הקמת המסילות הרביעית והחמישית הנחוצות למתן מענה לצורכי הנוסעים במטרופולין הגדוש במדינה".

     

    להבי מוסיפה כי "בתחנת סבידור לבדה יש תנועה יומית של מעל 40 אלף נוסעים ביום. מטרת השדרוגים היא להעביר יותר נוסעים לרכבת שתפעל ברמת שירות גבוהה יותר ותוך יצירת ממשקי תחבורה שיסייעו לפיזור הנוסעים ליעדיהם הסופיים בעירנו. לאורך ציר האיילון מתהווה אזור בינוי צפוף וחלק גדול מהפתרונות לגידול התנועה הצפוי מתבסס על מערכות הסעת ההמונים.

     

    "כבר היום תחנות רכבת ישראל של תל־אביב־יפו קולטות מעל 100 אלף נוסעים ביממה והן הפעילות ביותר מכל התחנות ברחבי הארץ", אמרה להבי.

     

    לפי הנתונים של עיריית תל־אביב, כ־400 אלף עובדים נכנסים מדי יום לתל־אביב ועוד 230 אלף איש שגרים בתל־אביב עובדים במקומות אחרים. ב־2045 צפויים 580 אלף עובדים להגיע לעיר מדי יום ועוד 275 אלף תושבי תל־אביב לעבוד מחוץ לעיר. לגידול הזה אין מענה כיום בתשתיות הקיימות של הכבישים ומסילות הרכבת.

     

    הרכבת: "הסגירות זמניות"

     

    מהנהלת רכבת ישראל נמסר בתגובה: "עבודות התשתית המורכבות, הכוללות את פירוק מסילות הרכבת הקיימות והסטתן לתוואי חדש, יחייבו את חברת רכבת ישראל לבצע סגירות זמניות של כמה ימים בתחנות ת"א. המשמעות היא שמרבית תנועת הרכבות מצפון לת"א תסתיים בתחנת הרצליה, ומדרום תסתיים תנועת הרכבות בתחנת ת"א ההגנה. משרד התחבורה ורכבת ישראל פועלים על מנת לספק פתרונות תחבורתיים בין התחנות הסגורות".

     

    ofer-pt@yedioth.co.il

     

     


    פרסום ראשון: 27.07.16 , 21:54
    yed660100