yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום : ידיעות אחרונות
    ממון • 04.08.2016
    האצטדיון החכם בעולם
    אצטדיון הפוטבול החדש "ליווייס" משתלב היטב בעמק הסיליקון: אלפי אנטנות סלולר ו–WiFi, חיישנים, מאות מצלמות, חמ"ל ממוחשב, ואפליקציה שאפשר לעשות איתה הכל — מרכישת כרטיס ועד הזמנת בירה למושב • אז איך כל זה קשור לבזק
    ישראל וולמן, סנטה קלרה

    פסל ענק של קסדת פוטבול אימתנית, בגובה קומת מגורים, ניצב בחזיתו של "ליווייס סטאדיום", אצטדיון הבית של קבוצת הפוטבול האמריקאית האגדית "סן־פרנציסקו פורטי־ניינרס (49ers)". הקסדה בוהקת ומצוחצחת, כמו האצטדיון כולו, שנפתח רק לפני שנתיים.

     

    וכמו הקבוצה עטורת התהילה, שמאחוריה זכיות בחמש תחרויות סופרבול — האצטדיון החדש, הממוקם בסנטה קלרה שבלב עמק הסיליקון, הוא גאוות העמק. לפחות כמו מטות חברות הטכנולוגיה המובילות בעולם, שתופסות בו כל חלקת קרקע פנויה.

     

    תשכחו מאצטדיון טדי, ואפילו מסמי עופר. מדובר בהיכל המקושר והממוחשב בעולם כיום, המנוהל על פי המילה האחרונה בטכנולוגיה, וממילא מדובר גם במכרה זהב עבור בעליו, עיריית סנטה קלרה וה"פורטי־ניינרס". לא במקרה בחרו בו מנהלי בזק הישראלית כדי ללמוד על האתגר הבא של החברה, שעליו הכריזו בשבוע שעבר בעיר מודיעין: ניהול סביבות חכמות — בית, שכונה, עיר — המתבססות כולן על קישוריות מלאה לאינטרנט. ה"ליווייס סטאדיום", מכל בחינה, הוא ניסוי מעבדה מצוין לעיר חכמה בגודל ממוצע.

     

    מערך מודולרי

     

    ג'אנק פוד ישירות למושב, כולל זמן המתנה
    ג'אנק פוד ישירות למושב, כולל זמן המתנה

     

     

    75 אלף צופים ממלאים את האצטדיון באירועי הספורט והבידור שהוא מארח, פלוס 4,000 עובדים — מספרים אופייניים גם לאצטדיוני ענק אחרים ברחבי העולם. חברות הסלולר מכירות את האתגר שנוצר באתר כזה: כמות גדולה כל כך של טלפונים סלולריים פעילים במקום אחד, בעת ובעונה אחת, מזמינה צרות — קריסת רשתות, בעיות קליטה, איטיות בגלישה — ומחייבת היערכות מיוחדת ותגבורי אד־הוק לקראת כל אירוע.

     

    ב"ליווייס סטאדיום", כבר בשלב תכנונו, החליטו לא לראות בכך בעיה, אלא להפך — להפוך את הנתון הזה ליתרון אדיר. האצטדיון לא רק יודע להכיל את העובדה שרוב הצופים מפעילים ללא הפסק את הסלולריים שלהם, הוא מעודד את זה: במקום אנטנות מרכזיות בודדות כמקובל, 1,300 אנטנות WiFi עוצמתיות רושתו בכל המתחם, בעיקר מתחת למושבי הצופים. בנוסף, פוזרו בו כ־1,000 אנטנות סלולריות קטנות, חלקן בצמוד לאנטנות ה־WiFi.

     

    הפיזור תוכנן כך שכל צופה, בכל נקודה באצטדיון, אמור לקבל בסמארטפון שלו — חינם, ללא צורך בסיסמה — מהירות הורדה ממוצעת של 15־23 מגה ביט לשנייה. את מערך האנטנות ניתן לפרק, ולשנות את מיקומן לפי סוג האירוע. לדברי קרייג גראבר, מנהל האירועים באצטדיון, מהניסיון המצטבר עולה כי בממוצע כ־55 אלף מהצופים גולשים דרך הרשת הסלולרית, ויותר מ־20 אלף דרך WiFi.

     

    ההשקעה הטכנית והכספית הזו היא הבסיס ההכרחי לרעיון "האצטדיון המחובר". הנהלת ה"פורטי־ניינרס" החליטה לבסס על התשתית האינטרנטית את כל הפעילות באצטדיון ומחוצה לו, כמעט בלי יוצא מן הכלל.

    תא כלא קטן

     

    זה מתחיל באפליקציה, שניתנת להורדה חינם ואשר בעזרתה יכול כל אוהד, או סתם צופה, לבצע כל מה שנדרש בבואו לאצטדיון, וגם הרבה לפני כן. כאן הוא רוכש מראש, בסמארטפון, את הכרטיס למשחק במקום המועדף עליו, וגם את הנקניקייה, הצ'יפס והבירה המתחייבים, שיגיעו ישירות למושב שלו. בעזרתה הוא מנווט את דרכו ברכב אל המגרש בזמן אמת (יש גם המלצות ולוחות זמנים לתחבורה ציבורית), מופנה למגרש החניה הפחות עמוס באותו רגע, ומשלם בחניון על ידי העברת הסמארטפון על פני קורא מיוחד. בדרכו למגרש הוא מנווט בעזרת האפליקציה לשער הקרוב ביותר למקום מושבו, ובדרך עובר בדיקה ביטחונית במתקן אוטומטי.

     

    מאחורי הקלעים, המערכות הממוחשבות של האצטדיון — וגם של משטרת התנועה והעירייה — מקבלות את המידע "חי" מהרשת, כשהן יודעות מראש מי יגיע מאיפה, מה ירצה לאכול ומתי, ונערכות בהתאם. ככלל, הנתונים הנאספים בכל חלקיק שנייה על ההמון השוהה באצטדיון מפולחים, הופכים לטבלאות צבעוניות דינמיות ומובילים להיערכות ולתגובה לפי הצורך.

     

    760 מצלמות רשת קטנות ואיכותיות מפוזרות ברחבי האצטדיון ומאפשרות לעקוב לא רק אחרי אירועים ביטחוניים המתפתחים במהלך המשחק, אלא גם אחרי אוהדים פרובוקטיביים במיוחד שעליהם התקבל מידע מחשיד דרך הפייסבוק עוד לפני המשחק. מה שמאפשר לאנשי הביטחון הפזורים במתחם להגיב נקודתית כשהם מוכוונים על ידי הצוות בחדר הבקרה. מתפרעים בעייתיים מובלים לתא מעצר קטן שנבנה במרתפי המתחם.

     

    המשחקים עצמם מצולמים על ידי 13 מצלמות HD קבועות לעומת 4־6 באצטדיונים אחרים. הצוות המתפעל אותן מונה יותר מ־40 איש.

     

    הדרך הקצרה לשירותים

     

    אסור להתבלבל: מדובר במהלך עסקי־כלכלי טהור. ראשי הספורט המקצועני בכל העולם מתקשים היום יותר ויותר למשוך את האוהדים לאצטדיונים. מחירי הצפייה באירועי הספורט עולים, ולאלה יש להוסיף את עלויות החניה והמזון. כיום אפשר ליהנות ממשחק מהמושב הכי טוב — בבית, בכורסה הסלונית הנוחה, מול מסך HD, בלי לבזבז כסף, מאמץ וזמן. בקרוב יוכל הצופה בבית גם לקבוע ולשנות את זוויות הצילום שבהן הוא מעוניין, להעלות על המסך מידע סטטיסטי על ביצועי השחקנים, ועוד.

     

    "כן", אומר ג'ים ברטולומאו, מנהל הטכנולוגיה ב"ליווייס סטאדיום", "המתחרה שלנו הוא הצופה בטלוויזיה. בבית, מעבר לנוחות של הישיבה בכורסה, האוהד יכול לעשות הכל במקביל: לגלוש באינטרנט בסמארטפון ובטאבלט, ולגשת למקרר כדי לשלוף פחית בירה. האתגר שלנו הוא לספק לכל צופה באצטדיון אותה קישוריות ונוחות שיש לו בבית".

     

    אפליקציית הפלא של ה"49ers" תוכננה כך שתספק חוויה מושלמת — כל מה שאוהד מושבע נדרש לו במהלך המשחק. שידור וידיאו מלא של המשחק והילוכים חוזרים של מהלכים חשובים, ניווט רגלי בתוך האצטדיון (כולל הכוונה לתאי השירותים עם התור הקצר ביותר), סטטיסטיקות אודות ביצועי השחקנים, וכמובן — פרסומות בפסקי הזמן ובהפוגות של עבירות והחלפות. ולמי שעדיין משתעממים, יש אפשרות לגלוש סתם באינטרנט או להעלות תמונות לפייסבוק.

     

    מאגר הנתונים שיוצרת האפליקציה הוא גם נכס שמאפשר שמירה על קשר קבוע עם האוהדים והמנויים באמצעות הטבות, מתנות, או הנחות.

     

    טלפונים אדומים

     

    המספרים מדברים בעד עצמם: 205 אלף איש משתמשים באפליקציה של ה"פורטי־ניינרס". 65% ממנויי משחקי העונה רוכשים את הכרטיסים שלהם באמצעותה. יותר ממחצית רכישות המזון באצטדיון מתבצעות בהזמנה מראש, היישר למושב. במשחק הסופרבול האחרון שהתקיים בסנטה קלרה נוצרה ברשת ה־WiFi לבדה תעבורה של 10.1 טרה־בייט(!) של נתונים, ושיא של 20,300 משתמשים בו־זמנית. המנהלים מזכירים גם את החיסכון המצטבר כתוצאה מביטול הצורך להדפיס כרטיסי נייר והירידה הדרמטית בכמות המזון הנזרק לאשפה.

     

    המידע שנאגר באמצעות המערכת מאפשר כמובן לנתח אין־ספור נתונים: כיצד מתפלגים האוהדים, מתי הם נוהגים להגיע לפני משחק ומאיפה, כיצד הם נוטים להתנהג באירועי ספורט וכיצד במופעי בידור, מהי רמת השירות בכל תחום (האוהדים מוזמנים לדרג באפליקציה), וגם מהן שעות העומס בחנות המזכרות שבאצטדיון ומהם המוצרים הפופולריים ביותר הנמכרים בה.

     

    חשוב לזכור שה"49ers", כמו כל קבוצה המכבדת את עצמה באמריקה, מתחזקת גם מועדון מנויים יוקרתי עבור אלה שמשלמים יותר. המנויים המועדפים יכולים לצפות במשחקים מאחורי קירות זכוכית, על כוס יין צונן, כשהם ישובים בכורסות נוחות וחולקים חוויות עם חבריהם למועדון המיוחסים. לשירותם, באולמות היוקרתיים הצמודים למגרש הם יוכלו לסעוד לפני או אחרי המשחק במסעדות גורמה. גם אלה — משלב רכישת המנוי ועד הזמנת הארוחה במועדון — מנוהלים באמצעות האפליקציה.

     

    כל המידע הנוגע להיבט הארגוני והביטחוני של המשחקים/מופעים מתקבל על גבי מסכי השליטה בחמ"ל, הממוקם בקומה העליונה של האצטדיון. כאן, באולם רחב ידיים, מול קיר זכוכית ענק המשקיף אל המגרש והיציעים, יושבים זה לצד זה נציגי מחלקת הביטחון, שוטרים ממשטרת סנטה קלרה ואנשי מערך התנועה של העירייה, השולטים מפה על התנועה בכבישים המובילים לאצטדיון לפני ואחרי המשחק. האולם הזה מקושר לאולם נוסף, שנפתח רק בשעת חירום: כאן שמורות לכל גוף ביטחוני, כולל הרשויות הפדרליות של ארה"ב, עמדות מחשב ו"טלפונים אדומים" עם כל הקישורים והחיבורים הנדרשים. לחץ והתחבר. ¿

     

    הכותב היה אורח חברת בזק בסיור בארה"ב

     

    israelwu@yedioth.co.il

     

     


    פרסום ראשון: 04.08.16 , 23:11
    yed660100