yed300250
הכי מטוקבקות
    AP
    ממון • 08.08.2016
    אז למה קורקעה דלתא
    תקלה מסתורית השביתה את מערכת המחשוב של חברת התעופה השנייה בגודלה בעולם, וכל מטוסיה הושבתו במשך 6 שעות • מאות אלפים נתקעו
    דניאל בטיני

    תקלה מסתורית שפגעה במערכת החשמל במטה חברת התעופה דלתא, השנייה בגודלה בעולם, קירקעה את כל מטוסי החברה במשך 6 שעות. מאות אלפי נוסעים נתקעו בנמלי התעופה.

     

    מערכות המחשוב של החברה לא עבדו, מה שמנע את הפעלת כל המערכות של העלייה למטוסים בכל היעדים בעולם. רק כעבור 6 שעות כאמור החלה החברה להוציא כמה טיסות יחידות בהדרגה, אבל בהיקף מוגבל ותוך כדי אזהרה לקהל הנוסעים כי התקלה תגרום לשיבושים גדולים מאוד במשך זמן מה. החברה קראה לנוסעים להתעדכן במצב הטיסות שלהם באתר החברה, אבל הבהירה כי יהיו ביטולים ועיכובים רבים מאוד של טיסות. עם זאת, לוח הטיסות באתר החברה לא היה מעודכן בשל התקלה המסתורית, וגם האפליקציה של החברה במכשירי הסלולר לא פעלה.

     

    כשעתיים וחצי לאחר תחילת התקלה פירסמה החברה הודעה כי "הפסקת חשמל באטלנטה, שהחלה בערך ב־2:30 לפנות בוקר (שעון מזרח ארה"ב), השפיעה על מערכות המחשב והתפעול של דלתא איירליינס ברחבי העולם וגרמה לעיכובי טיסות. ביטולי טיסות רבים צפויים היום. כל הטיסות שייצאו לדרכן ממשיכות כרגיל. אנו מודעים לכך שמערכות מצב הטיסות, כולל המסכים, מראים באופן בלתי תקין שהטיסות פועלות על פי לוח הזמנים. אנו מתנצלים בפני הנוסעים. הצוותים שלנו עומלים כדי לפתור את הבעיה מהר ככל האפשר".

     

    הנוסעים דיווחו אתמול במשך רוב שעות היום על כאוס בכמה מנמלי התעופה הגדולים בעולם, מהית'רו בלונדון ועד לטוקיו, לוס־אנג'לס, רומא ורבים אחרים, עם תורי המתנה ענקיים מול דלפקי הצ'ק־אין ובעיקר מול עמדות המודיעין. דפי הרשתות החברתיות מלאו תלונות זועמות מצד קהל הנוסעים על החברה ותלונות על הפיצוי המשפיל שהוצע להם, מחטיפים ועד לשוברים לרכישת מזון ומשקאות בשדות התעופה.

     

    דלתא | צילום: ערן גרנות
    דלתא | צילום: ערן גרנות

     

     

    "אני מרגיש שזה כמו פעם, בעידן אחר. אולי עכשיו ייתנו לנו גם לעשן במטוסים ונקבל ארוחות גורמה במטוס", התלוצץ אחד הנוסעים שנתקעו, בריאן קופסיק בן ה־20. הטיסה הראשונה שהמריאה אתמול אחרי הסרת הקרקוע הייתה מאמסטרדם לניו־יורק, בעוד שטיסה מפיניקס לאטלנטה הייתה הראשונה שהמריאה בארה"ב. בדלתא הבהירו כי כל הנוסעים שמיועדים לטוס בין 8 ל־12 באוגוסט יקבלו פיצוי כספי השווה למחיר כרטיסי הטיסה שרכשו אם הטיסות בוטלו או סבלו מאיחור גדול.

     

    דלתא מפעילה בממוצע 15 אלף טיסות ביום, ובקיץ מטיסה כ־550 אלף נוסעים ביום, כ־180 מיליון נוסעים בשנה. החברה מעסיקה כ־80 אלף עובדים ושוויה מוערך ב־28 מיליארד דולר.

     

    רשויות אכיפת החוק בארה"ב החלו לחקור את מקור ההשבתה בשיתוף פעולה עם הנהלת דלתא. כמה טייסים צייצו אתמול בטוויטר כי קיבלו מידע כי מחשבי החברה במטה המרכזי נפרצו על ידי האקרים, אבל בחברה ניסו להרגיע ואמרו כי אין כרגע סימן שהאקרים פרצו את המחשבים והשביתו אותם. גם חוקרי הממשל מסרו לרשת סי־אן־אן כי אין עדיין אינדיקציה למתקפת סייבר.

     

    danielb@yedioth.co.il

     

     


    פרסום ראשון: 08.08.16 , 20:16
    yed660100