yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום : ידיעות אחרונות
    חדשות • 22.08.2016
    בוז לחיי אדם
    אבי נאור

    אדוני ראש הממשלה, אתה מרבה לדבר על אתגרים ביטחוניים, על מחויבותך לביטחונם של אזרחי ישראל ועל רגישותך הגבוהה לחיי אדם, אבל האמת היא שכשהדיבורים האלו באים ממך ומממשלתך, אלה דיבורים ריקים. מסך עשן. למעשה, הממשלה הזו אינה חסה על חיי אדם, היא בזה להם.

     

    כמה אזרחים נהרגו בשנה החולפת בפיגועי טרור? כ־40. מחיר כבד וכואב. בצדק מגייסת הממשלה משאבים עצומים להתמודדות ומשקיעה סכומי עתק בהיערכות מודיעינית, משטרתית, צבאית, הסברתית ועוד. וכמה אזרחים נהרגו במקביל בתאונות דרכים בשנה החולפת? כ־300. כמעט פי שמונה. נוכח הקטל הנרחב וחסר האבחנה הזה, האם מגייסת הממשלה את התקציבים הנדרשים למאבק באובדן העצום של חיי אדם?

     

    התשובה המבישה היא שלא. הממשלה יודעת היטב שהקטל בדרכים אינו גזירת גורל אלא מחדל משווע הניתן למניעה בצעדים ידועים. מדינות המערב, המיישמות תוכניות לאומיות למאבק בתאונות ומורידות בצורה דרסטית את מספרי ההרוגים, מוכיחות זאת בכל יום שחולף.

     

    אבל הממשלה עומדת בסרבנותה ובאטימותה, ומסיחה את דעת הקהל בפעלולים זולים מהמחדל המתרחש מדי יום בכבישי הארץ. כתוצאה מהזנחה נפשעת זו תופסת ישראל את המקום האחד לפני האחרון במערב בהורדת מספר ההרוגים בשנת 2015, ואת המקום ה־23 מתוך 28 בהורדת מספרי הפצועים קשה.

     

    שנים רצופות של קיצוצים ברוטליים בתקציבי האכיפה (70% מהתקציב קוצצו תוך שבע שנים) הפכו את כבישי הארץ לארץ ללא חוק. כל דאלים גבר. הנהג הישראלי העבריין אינו חושש מאכיפת חוקי התנועה, והוא יודע למה. אין שוטרים כי סדר הכוחות המשטרתי קוצץ בכ־40%, אין ניידות כי מספרן קוצץ ב־63%. אין מצלמות אכיפה בצמתים ובקטעי הדרך המסוכנים ומרובי הנפגעים כיוון שהותקנו רק 60 מתוך 300, כלומר חמישית בלבד מהתוכנית המקורית, אין בדיקות אלכוהול כי אין ערכות נשיפה, אין מערכת שפיטה מתפקדת כיוון שהעומס על בתי המשפט לתעבורה יוצר עיכובים של שנים. אין דין ואין דיין. כתוצאה מכך ישראל היא המדינה הכמעט יחידה במערב שבה מספרי ההרוגים בתאונות עולים מדי שנה במקום לרדת מדי שנה.

     

    שר התחבורה והבטיחות בדרכים, בצד הישגים מרשימים בפיתוח תשתיות הכבישים, הרכבות והנמלים, נכשלת בתפקידך כשר לבטיחות בדרכים. האחריות לצמצום הקטל בדרכים היא שלך על פי חוק.

     

    אדוני השר לביטחון פנים, בצד ההבטחה והביצוע החלקי לתוספות ניידות וסטודנטים שוטרים למשטרת ישראל, יש לזכור שגם התחייבות זאת טרם התקיימה במלואה.

     

    גברתי שרת המשפטים, מצלמות המהירות שהותקנו במשורה לעומת היעד גם הן לא מתפקדות במלוא פוטנציאל ההרתעה שלהן בשל מחסור קריטי בשופטי תעבורה.

     

    רבותיי חברי הכנסת הנכבדים, בממוצע בכל יום נהרג אדם בכבישים, אנא, ללא שיוך פוליטי, הפעילו את כל יכולת ההשפעה וההרתעה שלכם למען תפקוד הולם של הממשלה.

     

    ההשוואות הבינלאומיות הרבות מראות שמבחינת ביצועים מדינתיים ישראל היא כוח פורץ בין המדינות המפותחות. בצדק משתבחת בכך הממשלה. רק בתחום החשוב של מניעת קטל מיותר בכבישים, ישראל מפגרת, נשרכת מאחור, מקיזה דם ודמים. וכל כך למה? כיוון שלהרוגי תאונות הדרכים אין לובי ואין ארגון ואין כוח ציבורי. כל משפחה לאסונה ולכאבה. √

     

    הכותב הוא היו"ר והמייסד של עמותת אור ירוק

     

     

    yed660100