yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום : ידיעות אחרונות
    חדשות • 26.08.2016
    "הפרה בוטה של הסטטוס קוו"
    ראשי המפלגות החרדיות הזהירו אמש כי עבודות תחזוקה בנתיבי איילון, שתוכננו להתקיים לאורך השבת, הן עילה לפירוק הקואליציה • שר התחבורה ישראל כץ גלגל את הבעיה אל ראש הממשלה נתניהו – ועד אמש לא נמצא פיתרון • רכבת ישראל: דחיית העבודות תוביל לפקקי ענק, וגם במשטרה מזהירים: דחייה תסכן חיי אדם
    איתמר אייכנר, עמיחי אתאלי, עופר פטרסבורג ויובל קרני

    הלילה המתוח שעבר על המערכת הפוליטית הרגיש כמעין חזרה בזמן אל הלילות המתוחים של אוגוסט 1999 – כאשר ממשלתו של אהוד ברק התכווצה כתוצאה מ"משבר המשחן" וההאשמות בחילול שבת, במה שנחשב כאחד האירועים שבישרו את נפילתה.

     

     

     

    כמעט כל הנהגים שעברו בנתיבי איילון בשבועות האחרונים הבחינו בהודעה הכתומה המבשרת על סגירת חלקים מהכביש לרגל עבודות בתאריכים 27-26 באוגוסט, אולם רק בימים האחרונים, לקראת מועדי קיומן של העבודות היום ומחר, הפכה ההודעה הזו למשבר קואליציוני המאיים על יציבות הממשלה – בשל מחאת החרדים נגד חילול השבת, כהגדרתם.

     

     

    יעקב ליצמן
    יעקב ליצמן

    השיפוצים האמורים נועדו להוספת טרמינל חדש לכניסה וליציאת נוסעים מרציפי תחנת רכבת השלום שבתל־אביב, כמו גם עבודות תשתית נוספות. לשם כך נדרשת הקמתם של שני מבני ענק בגובה של 6.4 מטרים, באורך של כ־60 מטרים ובמשקל כולל של 560 טון – מה שמחייב את סגירתו של צומת השלום בתל־אביב, שסובב את התחנה, למשך 30 שעות. מדובר באחד הצמתים המרכזיים בארץ, הן בשל מרכזיותה של תחנת הרכבת והן בשל הנוסעים הרבים שחולפים על נתיבי איילון הסמוכים. ובשל כך, הוחלט על קיומן של העבודות בשבת, על־ידי עובדים שאינם יהודים.

     

     

    החסימות הצפויות
    החסימות הצפויות
     

    נתניהו
    נתניהו
     

    בימים האחרונים, עם זאת, החלה לצבור תאוצה מחאה של חברי הכנסת החרדים נגד המהלך, שהובילה אתמול בערב לשיחת טלפון בין שר הפנים אריה דרעי מש"ס ושר הבריאות יעקב ליצמן ויו"ר ועדת הכספים משה גפני מיהדות התורה לבין שר התחבורה ישראל כץ. אלא שבשיחה זו גלגל למעשה כץ את האחריות לפתחו של רה"מ בנימין נתניהו, וטען שהוא מנוע מלעסוק בנושא.

     

    ישראל כץ
    ישראל כץ

     

    בעקבות אותה שיחה, כתבו שלושת הנציגים החרדים הבכירים מכתב לנתניהו. "עבודות אלו, באם יבוצעו בהנחיית ממשלת ישראל בראשותך תוך חילול שבת בפרהסיה, יהוו תקדים חמור מאוד והפרה בוטה של הסטטוס קוו", הם כתבו. "תהליך זה מוביל דה פקטו להפיכת השבת הציבורית במדינת ישראל למרמס, דבר שלא קרה מאז הקמת מדינת ישראל". לסיכום, שלחו השלושה איום מרומז לפירוק הקואליציה. "מאחר ואיננו יכולים לשאת באחריות ממשלה הרומסת את קדושת השבת בפרהסיה", כתבו, "נבקשך כי תורה על מתן הנחיה מיידית לדחות את ביצוע העבודות המתוכננות בשבת קדש עד לכינוס ישיבה עם כל הגורמים הנוגעים בדבר ובחינת משמעות המהלך והשלכותיו".

     

    בשלב זה החל המשבר לצבור תאוצה. האפשרות להיענות לבקשה שהוצגה במכתב ולקיים סקר טלפוני בין חברי הממשלה בנושא נשקלה, אולם לבסוף לא בוצעה – לפי ההערכות, משום שנתניהו פחד שמהלך שכזה יציג אותו כמי שנכנע ללחצי החרדים. במקביל, הגיעה תגובתה של רכבת ישראל – וזו כללה הצגת תסריט אימים של פגיעה בעשרות אלפי נוסעים וביטול נסיעתן של עשרות רכבות נוסעים ומטען, במידה ועבודות התחזוקה יתבצעו ביום חול ולא בשבת. "כל דחייה תוביל לפגיעה חמורה בציבור הנוסעים", הזהיר מנכ"ל הרכבת בעז צפריר במכתב בהול ששלח למנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר, ושהגיע לידי "ידיעות אחרונות".

     

    רוח גבית לקריאתה של הנהלת הרכבת הגיעה מכיוונה של משטרת ישראל, שהודיעה למשרד רה"מ כי דחייתן של העבודות ליום חול משמעותה סכנת חיים. "עבודה מסוג זה לא ניתן לבצע באמצע השבוע", נכתב במכתב שעליו חתום עוזר היועץ המשפטי של המשטרה. "כוחות ההצלה לא יוכלו לנוע באזור, דבר המהווה סכנת חיים ממשית לכלל האזרחים". ההערכה הרווחת אמש הייתה כי הודעה זו היא שתטה את הכף ותכריע כי העבודות יתקיימו היום כפי שתוכננו, שכן מדובר בפיקוח נפש. עם זאת, נכון לאמש החלטה זו טרם התקבלה, ומנגד הודיע שר החקלאות אורי אריאל מהבית היהודי כי הוא תומך בקריאתם של הנציגים החרדים.

     

    נתניהו העדיף גם הוא להעביר את ההכרעה לגורם אחר – וחוות דעת משפטית שיצאה ממשרדו קבעה כי מי שיידרש להכריע הוא שר העבודה והרווחה, חיים כץ. בסביבתו של רה"מ העבירו ביקורת על שר התחבורה ושר העבודה והרווחה, שלא עדכנו אותו מבעוד מועד על העבודות המתוכננות ועל הפוטנציאל למשבר. הדברים באים גם על רקע הסכסוך בין נתניהו לשר התחבורה כץ, שאותו הוא תופס כמי שמנסה להחליפו.

     

     

    נכון לאמש, שר העבודה והרווחה כץ לא הכריע בנושא, אך ההערכה היא כי בצמרת הפוליטית מנסים לגבש פיתרון שיעניק לחרדים אפשרות להשלים עם העבודות. "אף אחד לא רוצה את המשבר", הבהירו בכירים בקואליציה, והסבירו שראשי הסיעות החרדיות מאוימים מהאופוזיציה הפנימית ואינם יכולים להשלים בפומבי עם חילול שבת, אך מנגד גם אינם רוצים להפיל את הממשלה. אם לא יושג פיתרון אחר, ייתכן שעוד היום יתבצע בכל זאת משאל טלפוני בין השרים, שיעניק את החותמת לתחילת העבודות – אולם טיבם של משברים פוליטיים לצבור תאוצה, ואיש לא יכול היה להבטיח אמש שהאיומים בפירוק הממשלה לא ימומשו.

     

    כהוכחה לכך, הוזכר אתמול "משבר המשחן" מ־1999 – כשחרף מחאתם של נציגי המפלגות החרדיות, התיר רה"מ ברק את העברתו של משחן מהטורבינה של חברת החשמל בשבת, תוך סגירת כבישים. כתוצאה מכך פרשה יהדות התורה מהקואליציה, מה שקיצר כנראה את ימיה של ממשלה זו.

     

     

    אריה דרעי
    אריה דרעי

     

     

    yed660100