yed300250
הכי מטוקבקות
    אוהד צויגנברג
    המוסף לשבת • 22.09.2016
    הר ברכה כמרקחה
    פרשת ניאוף מסועפת שבה מעורב מקורב לרב אליעזר מלמד, המנהיג הדומיננטי של הר ברכה, מסעירה את אנשי ההתנחלויות. יריביו של הרב בגבעה הסמוכה מנפחים את הסיפור, בכירים בהר ברכה פועלים להשתקתו והמשטרה מנהלת חקירה. בינתיים המקורב שנאף ממשיך לעלות לתורה ביישוב, והאישה שאיתה קיים יחסים עזבה לעיר אחרת. אחד מאנשי הרב מלמד: הוא שמח על פרסום הפרשה בפרופורציות הנכונות
    יפעת ארליך

    הסיפור הזה רוחש וגועש כבר חודשים, מתחת לפני השטח. הקלטות, מסרונים ולחשושים שרצו תחילה בתוך היישוב הר ברכה, גלשו אל הרשת ומשם אל מעגלים נרחבים בתוך הציבור הציוני־דתי. גם אל המשטרה הגיעה הפרשה הזו, והיא פתחה בחקירה. חלק מהמידע שהופץ בעניין מנופח ומנותק מהמציאות, אבל דבר אחד ברור: גורמים רשמיים ואחרים מנסים להשתיק את הפרשה המביכה, שזכתה בז'רגון הפנימי לכינוי "פילגש בגבעה".

     

    למה גבעה? כי הסיפור מתחולל על הציר שבין הר ברכה לגבעה הסמוכה. רק שני קילומטרים מפרידים ביניהם. מוניציפלית שייכת הגבעה להר ברכה, אבל בפועל מנהלים אנשיה את חייהם בנפרד. גם בימים כתיקונם לא שוררת אידיליה בין הגבעונים לאנשי היישוב המסודר. תושבי הגבעה סולדים ממסגרת מקובעת ואילו היישוב מתנהל תחת הנהגתו הכריזמטית של הרב אליעזר מלמד, אשר על פיו יישק דבר.

     

    בינואר האחרון, בעקבות פרשת דומא, שבה נרצחו שלושה מבני משפחת דוואבשה, פירסם הרב מלמד מאמר בטורו השבועי בעיתון "בשבע", ובו ביקורת חריפה על אנשי הגבעות. תושבים בגבעה הסמוכה ופעילי ימין קיצוני כעסו ונעלבו. בתגובה הוציאו כמה מהם מסרונים נגד הרב, על כך שבחסות הנהגת היחיד שלו מושתקת הפרשה. טענות על השתקה מגיעות גם מחוץ לגבולות השומרון ומניעות אנשים שונים לשתף פעולה עם הוצאת הסיפור החוצה, בנימוק שיש לו השלכות ציבוריות המחייבות טיפול.

     

    "ניסיונות ההכחשה וההשתקה לא יכולים להימשך", אומר פעיל בולט ביו"ש. "היישוב הר ברכה מתנהל באופן לא בריא. הכל ביישוב סובב סביב אדם אחד - הרב. מי שמעז לצאת נגדו או נגד הישיבה, עלול להיות מוחרם".

     

    הרב מלמד. אחרי  הרצח בדומא הוא מתח ביקורת על אנשי הגבעות, הם הגיבו במסרונים נגדו
    הרב מלמד. אחרי הרצח בדומא הוא מתח ביקורת על אנשי הגבעות, הם הגיבו במסרונים נגדו

     

    "הסיפור הזה חושף את עומק הצביעות. את מי לא מחרימים? את אבנר (שם בדוי), המקורב הנואף של הרב. בפרשת השבוע האחרונה קראו בבית הכנסת בהר ברכה, כמו ביתר בתי הכנסת, את פרשת 'כי תצא', שחור על גבי קלף נכתב כי איש הנואף עם אשת איש, דינו ודינה סקילה. אולי כיבדו את אבנר בעלייה לתורה בדיוק כשקראו את הפסוקים האלה?", שואל הפעיל בציניות. "בעיניי גם אם אין פה משהו פלילי, יש פה בעיה מוסרית".

     

    "אני חושב שהאופן שבו הסיפור טופל הוא מביך", אומר אחד מהגבעונים. "בעבר פגשתי במקומות אחרים השתקות דומות, ואני יודע כמה זה מזיק. מספיק כבר לספר לציבור ש'לא היה ולא נברא'. כולם יודעים שהיה. אם רוצים לתקן, צריך קודם כל להסביר לציבור מה היה ואיך אפשר לתקן".

     

    גם שירה (שם בדוי) מבקשת למרוד בהשתקה. היא גרה ביישוב דתי הסמוך להר ברכה, ומה שחורה לה זו הפרשה עצמה, לא רק התנהלות היישוב. "הסיפור הזה מטריד אותי מאוד. אני לא מצליחה להמשיך הלאה מפני שיש עוד גברים ועוד נשים שהיו מעורבים בו, ומפני שברור לי שאם גיבור הפרשה לא היה אותו מקורב לרב היישוב, היו מטפלים במקרה אחרת. אם היה מדובר באדם אחר שהיה נואף ודוחק באישה נשואה ליצור קשר עם נשים וגברים נוספים, הוא כבר מזמן לא היה גר בהר ברכה. בטוח שלא היו מאפשרים לו לעלות לתורה".

     

    כדי לחזק את טענותיה, מעבירה שירה הקלטה של שיחה שערכה עם ידיד משפחתה, אחד מגיבורי הפרשה, שיכונה כאן גלעד. גלעד היה נשוי לנעמה (שם בדוי). שניהם לא צמחו בערוגת הציבור הדתי, אבל לאחר נישואיהם בגיל צעיר הקימו את ביתם בגבעה הסמוכה להר ברכה ובה גרו במשך שבע שנים. לפני כשנה התגרשו בהליך מהיר.

     

    "הסיפור הזה מאחוריי", מספר גלעד בהקלטה לשירה. "אני, ברוך השם, כבר לא שם".

     

    "אבל אולי יש עוד נשים שהסתבכו בסיפור דומה?", שואלת שירה.

     

    "חד־משמעית יש עוד נשים", אומר גלעד. "מעורבים בזה עוד אנשים, דוסים, מפתח־תקווה, מגבעת־שמואל, מהתנחלויות. קרו שם דברים הזויים ומבחילים. אחרי שאשתי סיפרה מה היה שם, הקאתי את נשמתי, ממש פיזית. אבל הסיפור הזה מושתק, כי אחד הגיבורים הראשיים בו הוא מקורב לרב היישוב, שהיה עם נעמה וגם הציע לה ליצור קשר עם גברים ונשים נוספים".

     

    "נעמה, אשתך לשעבר, מטופלת היום?" שואלת שירה.

     

    "לא. לצערי היא לא מטופלת, למרות שזה בהחלט הכרחי".

     

    השיחה המוקלטת הזו היא קצה החוט הראשון בתהליך ארוך שמטרתו להבין מה היה ומי משלם את מחיר ההשתקה. כל הטענות העולות כאן הוצלבו ואומתו מול ראיות שונות הנמצאות בידי מערכת העיתון.

     

    מה שעשינו היה חולני

     

    הכל התחיל בהודעת מייל מכתובת לא מוכרת שקפצה על מסך הנייד של נעמה. גלעד, שכבר חשש כי אשתו מסתירה ממנו משהו, פתח את המייל ועיניו חשכו נוכח האופי המיני של ההודעה. בעקבות כך החל לנהל מעקב אחרי רעייתו. את ממצאי המעקב, שכללו בין השאר תיעוד של הקשר בין נעמה לאבנר, הציג גלעד בפני נעמה. נעמה הודתה, וגוללה בפניו את הסיפור הכואב מהצד שלה. בני הזוג הסכימו להתגרש. נעמה ביקשה כי לטובת הילדים, וכדי לאפשר לה לשקם את חייה בעיר אחרת, לא יספרו לאחרים מה היה. אבל השתיקה של גלעד החזיקה מעמד רק עד לרגע ההוא שבו פגש פנים אל פנים את אבנר במכולת היישוב. גלעד רמז לאבנר כי יש להם על מה לשוחח. אבנר נס מהמכולת, ומיד ביקש במסרון להיפגש עם גלעד בהקדם. גלעד סירב. אבנר מיהר ליצור קשר עם נעמה, גם בהודעות וגם בשיחת טלפון, כדי להבין מה גלעד יודע. כשגלעד שב הביתה הוא מצא את נעמה משוחחת בטלפון עם אבנר המבוהל. גלעד ביקש מנעמה להמשיך את השיחה תוך שהוא מבהיר לה שהוא מקליט אותה.

     

    אבנר: "יש לי סיכוי להכחיש את זה?"

     

    נעמה: "להכחיש? לא".

     

    אבנר: "יש לו (לגלעד - י"א) אצלו הכל עדיין מתועד?"

     

    נעמה: "כן, הכל הכל יש לו, הוא יודע הכל".

     

    אבנר: "ווטסאפים, מיילים?"

     

    נעמה: "כן".

     

    אבנר: "למרות שאת המיילים אני תמיד יכול להגיד שזה לא אני, אבל זה לא יעזור".

     

    נעמה: "זה לא יעזור".

     

    אבנר: "אם יש לו את הווטסאפים... מאיזה תקופה יש לו?"

     

    נעמה: "הכל".

     

    גם כשהשכנים בגבעה ניסו להבין מדוע בני הזוג התגרשו, גלעד לא שתק. בעקבות הדברים נציגים מהגבעה ניסו ליצור קשר עם נעמה כדי להבין מה בדיוק היה, אך היא כבר ארזה את חפציה ויחד עם ילדיה עזבה את היישוב. אותם נציגים הגיעו לאבנר וביקשו להבין מולו האם מדובר רק ברומן מחוץ לנישואים או שהייתה כאן גם מערכת של ניצול שבה היו מעורבים עוד נשים וגברים. אבנר התחמק.

     

    בינתיים הגיע המידע גם אל רעייתו של אבנר. היא יצרה קשר עם גלעד שסיפר לה רק חלק מהדברים. "לקח לה זמן להאמין", מספרת עפרה (שם בדוי) שליוותה את הפרשה ושוחחה עם הרעיה. "התקשרתי אליה ושאלתי אותה האם כבר הוציאה צו עיכוב יציאה מהארץ לבעלה. היא לא הבינה מה אני רוצה ממנה. אמרתי לה שהוא עלול לברוח לחו"ל והיא ענתה לי: 'הלוואי. רק שיעזוב אותי ויברח. לא אכפת לי להישאר עגונה לנצח'".

     

    אבל אבנר לא ברח. תחילה הסתובב שפוף, והשתדל להתחמק ממפגש עם שכניו, אבל תוך מספר שבועות חזר לתפקוד. הוא ממשיך לגור בהר ברכה ולעבוד במקצועו, שכולל טיפול בלקוחות. כלפי חוץ טען כי הכל שקרים, ולפני כשלושה חודשים הגיש תלונה במשטרה נגד גלעד על ניסיון סחיטה.

     

    גם אשתו לא ברחה. לאחר לבטים החליטה לא לפרק את החבילה ולשקם את חיי הנישואים. בהערת אגב, נציין כי מבחינה הלכתית מעמדה של אישה נשואה שנאפה, אינו כמעמדו של גבר נשוי שנאף. במקרה הראשון ההלכה מחייבת גירושים, במקרה השני הגירושים אינם הכרחיים והדבר נתון לבחירת האישה.

     

    מי שברחה הייתה נעמה. היום היא חיה עם הילדים בעיר במרכז הארץ, שם היא עובדת ומנסה לשקם את חייה. עד עכשיו לא סיפרה את גרסתה. לא בטוח שהיה גם מי שהתעניין. "אני לבד. הכי לבד בעולם. אף אחד מהר ברכה לא רצה לשמוע את הסיפור מהצד שלי ולא התעניין בי. לא פנתה אליי שום סמכות רבנית, כדי לברר את הסיפור וגם לא אנשי מקצוע כדי לסייע. לצערי, גם הקשר עם החברות הטובות נותק, בלי שהספקתי להסביר איך כל זה קרה".

     

    גורמי רווחה בשומרון נחשפו לסיפור והציעו סיוע למעגלים שונים שנפגעו מהפרשה. לטענתם, כשהפרשה התפוצצה נעמה כבר לא גרה בשומרון ולכן לא פנו אליה כדי לסייע לה. הם גם לא עידכנו את גורמי הרווחה במקום מגוריה החדש, בנימוק שאינם מחויבים לכך.

     

    איך זה באמת קרה?

     

    "נתתי את כל כולי לחיי הנישואים. התנתקתי מהמשפחה שלי בשביל גלעד. לא אכנס כאן להכפשות, אבל בסופו של יום העול של הבית וגידול הילדים היה עליי, וגלעד היה עסוק בפרנסה. הוא לא ראה אותי. לא הבין את הקשיים והיה בינינו משבר אמון. נוח לאנשים לחשוב שאני פרוצה. עד עכשיו אנשים מהשומרון שולחים לי הודעות בפייסבוק עם הצעות מביכות. אני לא פרוצה. אני לא מסירה אחריות מעליי. אני האדם היחיד בכל הסיפור הזה שלא מסיר אחריות.

     

    "מתוך המשבר הזוגי שבו הייתי, עשיתי טעויות ואני אוכלת את עצמי עליהן. הייתי במצוקה נפשית ונוצלתי. אבנר ניצל את העובדה שאני אישה נשואה במשבר, ואין סיכוי בעולם שאספר למישהו מה קורה בינינו. זה היה על השולחן. הוא רמז את זה לא פעם, ואני עשיתי טעות איומה ושתקתי. לא רציתי להמשיך את הקשר עם אבנר. מה שעשינו היה חולני בעיניי והכאיב לי, אבל נגררתי כי לא היו בי כוחות לעצור את זה. הרבה פעמים הוא דחק בי ליצור קשר עם עוד הרבה גברים ונשים. אני לא מסוגלת לדבר על זה. זה אדם שרוצה לספק את התאוות שלו, ולא משנה לו מה מרגיש האדם שנמצא מולו. רק בדיעבד הבנתי עד כמה נוצלתי".

     

    מי עוזר לך ותומך בך?

     

    "נפשית אף אחד. אני שורדת לבד גם נפשית וגם כלכלית. כל בוקר מחדש אני קמה ואומרת לעצמי, את חייבת לקום ולהילחם, לצאת לעבודה ולחזור הביתה בשביל הילדים. אם לא היו לי את הילדים לחיות עבורם, כבר לא הייתי כאן היום".

     

    לא כל בוקר נעמה מצליחה לקום. לפני מספר שבועות ניסתה לשים קץ לחייה, וניצלה על ידי בן משפחה שחש לעזרתה. "יש במשפחה מי שתומך בי ברמה הטכנית, אבל מעולם לא שיתפתי אף אחד בסיפור שלי. אני מרגישה שאף אחד גם לא רוצה לשמוע. מכעיס אותי לדעת שאבנר לא משלם את המחיר שאני משלמת. מאחוריו יש משפחה חזקה, מעמד וכסף, ואני לבד. מעציב אותי גם שגלעד לא לקח אחריות על חלקו במשבר הזוגי שלנו, ופשוט המשיך הלאה, כאשר רוב העול של גידול הילדים נשאר עליי. ובעיקר מטריד אותי שהדברים יצאו החוצה והופצו בצורה מעוותת. זו הסיבה שעכשיו אני מדברת. אני חזקה. היום אני מבינה שלאף אחד אין זכות לחלל את נפשי ואת גופי".

     

    באזיקים בתחנת המשטרה

     

    גם חייו של אבנר לא קלים. אותם גורמים מהגבעה שדרשו טיפול בפרשה ועל הדרך גם ניצלו את ההזדמנות להשיב מלחמה לרב מלמד, שלחו הודעות ווטסאפ בתפוצת נאט"ו עם שמו האמיתי והתבטאויות נגדו. ההודעות הופצו יחד עם שיחות מוקלטות בינו לבין נעמה, לצד אי־דיוקים ודברים שלא היו ולא נבראו. "נמאס לנו שמשתיקים את הסיפורים האלה ושאבנר ממשיך לנהל חיי שגרה ביישוב. אנחנו רוצים להוציא את האמת לאור כדי לדעת אם עוד מישהי נפגעה ממנו ואין לה אומץ לפרסם זאת. במידה והוא ימשיך להכחיש, אנחנו נמשיך לפרסם עוד ועוד חומרים", נכתב באחת ההודעות.

     

    בתגובה הופצו הודעות שביקשו להשתיק את הקולות: "חברים יקרים, רוצחים מסתובבים בינינו ומנסים להכשיל את הציבור בחטא החמור ביותר של לשון הרע. לשון הרע הורגת שלושה - כידוע. בעלי הלשון הרע האלו מצדיקים את פיזור הרעל ב'דאגה ליישוב', 'דאגה לדמוקרטיה' ועוד מיני הצדקות. שנים שאנחנו לומדים על לשון הרע ורק עכשיו אנחנו מבינים עד כמה הוא רע, חזק ומתוחכם. אני קורא לכולם להשתיק את בעלי הלשון אחת ולתמיד ולהגיד שבקהילה שלנו 'לשון הרע לא מדבר אליי'. זה לא משנה אם הדברים נכונים או לא, איסור גדול לשמוע, להאמין וכל שכן לספר. אין בזה תועלת. והדיבורים פוגעים בנפש של כולנו".

     

    גם יד ימינו של הרב מלמד, מנכ"ל ישיבת הר ברכה ודובר היישוב, יעקב וינברגר, הצטרף לקולות המשתיקים והפיץ את ההודעה הבאה: "גם אם חלילה יש בזה ולו שמץ אמת, המפיץ/מעביר את זה, שותף לעוולה. איזה היתר יש ללשון הרע?? איזה היתר יש לפגוע באשה/בילדים שלא חטאו? בשם איזה אידיאל נאצל נכון לפרסם זאת? ואם הדברים שקריים הרי זה ממש מוציא שם רע. אני לא מאמין, בשום אופן לא מאמין. משקר מי שאומר שיש לו תיעוד לזה. אולי תיעוד שכך נעמה טוענת, אבל תיעוד שמשהו מזה נכון??? לא מאמין". ההודעה הזו נוסחה על ידי חבר מזכירות הר ברכה, הנחשב לדמות חינוכית מרכזית בישיבה וביישוב, מבלי שהוא או וינברגר פנו לגלעד ולנעמה לברר איתם את הדברים.

     

    הרב מלמד עצמו, אשר מרבה לכתוב בטור השבועי שלו בעיתון בשבע על ערכי המשפחה, לא התייחס בפומבי לפרשה. אולי רק ברמז. באחת השבתות נשא דרשה בבית הכנסת תחת הכותרת: "שבע יפול צדיק וקם", שבה דיבר על נפילות וחטאים והדרך לתקן אותם.

     

    "אני מצפה מרב שמנהיג יישוב וישיבה, ושהוא גם איש ציבור, לעשות הרבה יותר", אומרת שירה. "אני מבינה שהוא רוצה לתמוך במקורבים אליו. הוא לא אשם במעשיו של אבנר וגם אשתו של אבנר לא אשמה. אבל לרב יש אחריות ציבורית. בטח רב דומיננטי כמוהו. האם הרב פעל כדי לבדוק אם יש עוד נשים שנפגעו? איזה מסר עובר לציבור, כשאדם שעבר עבירה חמורה של ניאוף עם אשת איש, ודחק בה ליצור קשר עם גברים ונשים נוספים, ממשיך לחיות את חייו כרגיל?"

     

    כלפי חוץ המשיך אבנר להכחיש באופן גורף את כל הטענות. בעקבות דליפת החומרים לווטסאפ הוא כתב בפורומים שונים את ההודעה הבאה: "חברים יקרים. בשבועות האחרונים החלו להפיץ עליי עלילות קשות. מדובר בשקרים קשים וחמורים, שקדמו להם ניסיונות סחיטה. (מקור הפרשה בייעוץ משפטי שנתתי). בימים האחרונים כבר פנו אליי מספר אנשים שנחשפו לדברים בפייסבוק או בווטסאפ (ואלה רק החברים הקרובים שהעזו לעשות זאת. מלבד אלה יש ודאי עוד רבים...). כמובן שקשה לי, אבל משפחתי ב"ה תומכת בי מאוד, ובכל מקרה אודה לכם אם לא תפנו אליי בנושא. המקרה מועבר כעת לטיפולו של עורך דין, ובקרוב תוגש תביעה אזרחית על לשון הרע והוצאת דיבה כנגד מפיצי השקרים, וכן תלונה במשטרה בגין ניסיונות הסחיטה".

     

    תלונה על ניסיון סחיטה אכן הוגשה על ידי אבנר ורעייתו במשטרת אריאל, בעקבותיה מצא עצמו גלעד בתחילת חודש אוגוסט מובל אזוק למעצר ולחקירת משטרה. גלעד מסר את גרסתו והעביר לחוקרים את כל הראיות שברשותו על אבנר. הוא טען כי מעולם לא דרש כסף עבור שתיקתו, ולבד מהמפגש במכולת לא שוחח עם גלעד בעניין. לטענתו, מי שהציע לו פיצוי היה אבנר, דרך נעמה, והוא סירב להצעה. בעימות שנערך במשטרה הודה אבנר בקיום של קשר מיני עם נעמה, ואמר כי הכל נעשה בהסכמה. הוא טען כי גלעד ניסה לסחוט ממנו כסף תמורת שתיקה.

     

    החקירה בפרשה טרם הסתיימה.

     

    המקורב לרב: חטאיי הם ענייני. לא ניצלתי ולא דחקתי

     

    תגובת אבנר (שם בדוי), המקורב לרב מלמד: "אני אדם פרטי, וחטאיי הם העניין שלי, של קוני ושל אשתי ובני משפחתי. כמובן שאני מכחיש מכל וכל את הטענות על כך שניצלתי את האישה ודחקתי בה להיות עם אחרים. הדברים חסרי שחר. אכן הגשתי תלונה במשטרה כנגד בעלה לשעבר, בגין ניסיון סחיטה באיומים. הטענה כאילו אני הצעתי דמי שתיקה היא עוד כזב הניתן להפרכה".

     

    תגובת גלעד (שם בדוי): "את כל מה שיש לי לומר אמרתי במשטרה. אני לא אחראי על דברים שאומרים בשמי. בחרתי להמשיך את חיי בשקט ובשלווה".

    תגובת יעקב וינברגר: "מדובר בפרשה כאובה ביותר שכל כולה כפי שאני מבין (אין לי מידע ישיר) היא בין אנשים פרטיים לבין עצמם. פרשייה שכבר פירקה משפחה אחת ועלולה הייתה לפגוע במשפחות נוספות חס ושלום. אני מתקשה להבין איזה עניין ציבורי יש בכך. עם זאת, היישוב הר ברכה אינו מעורב בשום אופן בפרשה, לא היה מעורב ואין לו כל כוונה להיות מעורב".

     

    הרב אליעזר מלמד בחר שלא להגיב. אחד מאנשיו אמר שהרב אינו מתרגש מפרסום הכתבה, ויש בו אפילו שמחה על כך שהסיפור מופיע בפרופורציות הנכונות ומבהיר מה היו המניעים שעמדו מאחורי מפיצי השמועות המנופחות.

     

    ממשטרת ישראל נמסר: "התיק עדיין נמצא בחקירה במשטרת מרחב שומרון באריאל. לא נוכל להתייחס לדברים".

     

     


    פרסום ראשון: 22.09.16 , 14:14
    yed660100