yed300250
הכי מטוקבקות
    יואב דודקביץ
    ממון • 31.10.2016
    בתכנון: רכבת מהירה שתגיע לכותל המערבי
    שר התחבורה הנחה לתכנן את הארכת תוואי קו הרכבת המהיר מתל־אביב לירושלים עד לעיר העתיקה • תוקם תחנה תת־קרקעית נוספת
    מאת עופר פטרסבורג

    רכבת מהירה לכותל המערבי: שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, הנחה את אנשי משרדו לקדם תכנון להארכת תוואי קו הרכבת המהיר מתל־אביב לירושלים עד לאזור העיר העתיקה, סמוך לכותל המערבי. במסגרת הפרויקט תוקם תחנת רכבת תת־קרקעית נוספת, בפאתי הכותל המערבי, שתיקרא "תחנת הכותל".

      

    בדיון מיוחד שהתקיים בלשכת שר התחבורה בירושלים, בהשתתפות אנשי המקצוע של משרד התחבורה, משרד האוצר, רכבת ישראל וצוות תוכנית־אב לתחבורה ירושלים, הנחה כץ לפעול בהקדם לתכנון הארכת תוואי המסילה. מדובר על כרייה של מנהרות נוספות באורך של שני קילומטרים בהמשך למנהרה תת־קרקעית, המסתיימת כיום בבנייני האומה, בעומק של 80 מטר מתחת לפני הקרקע. המשך הקו החדש יעקוף את העיר העתיקה ויסתיים בקרבת הכותל המערבי.

     

    כץ ציין, כי המשך סלילת הקו מזרחה יקל באופן משמעותי על העומסים הצפויים בתחנת בנייני האומה ויאפשר לתיירים, לתלמידים ולאזרחים רבים להגיע בנסיעה ישירה ממרכז הארץ לכותל המערבי.

     

    פרויקט הרכבת המהירה, שעלותו נאמדת ב־7 מיליארד שקל, כולל הקמת מסילה כפולה באורך של 56 ק"מ, העוברת דרך נתב"ג ומודיעין ותגיע עד הכניסה לירושלים, סמוך לבנייני האומה. זמן הנסיעה מתל־אביב לירושלים צפוי לעמוד על 28 דקות בלבד.

     

    הנסיעה הראשונה של הרכבת המהירה אמורה להתבצע בפסח 2018, כשהעבודות אמורות להסתיים עד סוף 2017. בשנה הראשונה יפעלו בין תל־אביב לירושלים שלוש רכבות בשעה לכל כיוון בשעות השיא, ובסך הכל יהיו כארבעה מיליון נסיעות בשנה.

     

    מסלול הרכבת כולל מספר מנהרות, שאורכן הכולל הוא כ־22 ק"מ, וגשרים באורך כולל של 7 ק"מ. הנוסעים יעלו לתחנה שבמתחם בנייני האומה באמצעות מעליות ודרגנועים שיובילו אותם בתוך מספר שניות אל המפלסים העליונים של התחנה. קו הרכבת המהיר יסונכרן עם מערך האוטובוסים ועם רשת הרכבות הקלות בירושלים המתוכננת בימים אלה ותכלול בעתיד 8 קווים שישרתו כ־200 מיליון נוסעים בשנה.

     

    "קו הרכבת המהיר לירושלים הוא הפרויקט הגדול ביותר כיום בתוכנית הפיתוח של רכבת ישראל, שיחבר את השפלה עם ירושלים ויאפשר לאלפי עובדים הנוסעים מדי יום לירושלים וממנה להגיע במהירות ובנוחות לבירה", אמר כץ.

     

    במקביל מתוכננת הארכת קו הרכבת הקלה בירושלים עד לשכונת נווה יעקב בצפון העיר והדסה עין כרם בדרום. במקביל להארכת הקו הראשון צפונה ודרומה מתוכננות שלוחות נוספות לגבעת רם ולהר הצופים, שיהוו את 'קו הקמפוסים'. עבודות ההכנה לשלוחת גבעת רם, הסמוכה למשרדי הממשלה, יחלו בקרוב, ותוואי השלוחה להר הצופים נמצא לקראת השלמת התהליך הסטטוטורי בוועדה המחוזית.

     

    שר התחבורה הוסיף, כי הרחבת רשת הרכבות הקלות בירושלים היא חלק ממהלך משותף של משרד התחבורה ועיריית ירושלים שנועד לספק לתושבי הבירה פתרונות תחבורתיים מתקדמים ויעילים.

     

    "מערך התחבורה הציבורית בירושלים עובר מהפכה היכולה להוות דוגמה לערים נוספות בארץ. אנו סוגרים פער של דורות בהשקעות בתחבורה הציבורית, ובעוד מספר שנים מאות אלפי תושבי ירושלים והמבקרים בה ייהנו מנסיעה נעימה, איכותית ובטוחה ברכבות קלות ובאוטובוסים מהירים", ציין השר כץ.

     

    ofer-pt@yedioth.co.il

     

     

    yed660100