שבת 19 באוגוסט 2017
ידיעות אחרונות
יחסי ציבור
ממון • 21.11.2016
הבן דוד המגניב של הקורולה
בדיוק בזמן משיקה טויוטה ג'יפון משפחתי ראשון, היברידי כמובן, אך בעיצוב מאוד לא שמרני • האם מדובר בלהיט הבא של יצרנית הרכב הגדולה בעולם?
אודי עציון

טויוטה הגיעה למעמד של יצרנית הרכב הגדולה בעולם בלי שתתרום הרבה חידושים משמעותיים לענף הרכב. אבל השניים שכן תרמה השפיעו רבות על מה שאנחנו רואים בכבישים: המכונית ההיברידית עם הפריוס, ועוד לפני כן, הג'יפון המודרני עם הראב־4 הראשון לפני 25 שנה.

 

כעת היא ממזגת את שניהם בג'יפון משפחתי ראשון, נישה שהצמיחה המהירה שלה הפתיעה את מנהלי טויוטה, כמו רבים בתעשייה, שלא נערכו בזמן עם מוצר מתאים. מי שזיהו נכונה היו הקוריאנים, מה שהביא לכך שהקורולה, מלכת המכירות העולמית, מדורגת השנה רק במקום הרביעי בטבלת מכירות הרכב בארץ, ושקיה ספורטאז' ויונדאי טוסון מקדימות אותה.

 

טויוטה, שעשתה את שמה מייצור דגמים שמרניים ואמינים זרקה מהחלון את הספר כשניגשה לתכנן את הג'יפון הזה, שגם קיבל שם לא שגרתי אצלה, CH-R וגם נראה יותר כמו הכלאה בין ניסאן ג'וק לקורולה. רכב מאוד לא צנוע בהופעה שלו, גם ג'יפון שרירי אבל גם סממנים של רכב קופה, עם החבאת ידיות הדלתות האחוריות. כמה דודות שנוהגות ביאריס אולי לא יאהבו אותו, אבל הוא בטח תופס את העין, בטח בגרסה הדו־גונית עם גג שחור, בתוספת תשלום.

 

פשרה במושב האחורי

 

תא הנוסעים ממשיך את הקו המתקדם, עם צג 8 אינץ' גדול במרכז הדשבורד ואווירה ספורטיבית, בשפע של תצוגות ומספרים. עיצוב הדשבורד אינו סימטרי, מיקום הצג בא על חשבון הנמכת פתחי המיזוג, והפלסטיקה אינה תמיד האיכותית ביותר, אבל התוצאה, שוב, מאוד לא קורולאית, מודרנית ונעימה לעין. האבזור הישראלי יכלול כסטנדרט מערכות בטיחות מתקדמות כמו בלימה אוטונומית, תיקוני הגה לסטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה על סטייה ועל סכנת התנגשות מלפנים. קיה ספורטאז' ובעיקר נירו עשו זאת קודם, אבל הג'יפון החדש של טויוטה יציע גם הוא רמת בטיחות גבוהה מרוב מכוניות המנהלים, עם השקה ישראלית מלאה של סדרת מערכות הבטיחות החדשה של היצרן, טויוטה סנס. נקווה ששאר היצרנים ימהרו לסגור את הפער הזה.

 

עם בסיס גלגלים של 2.64, דומה לתאומים הקוריאניים, מרווח הפנים טוב, אבל המושב האחורי מפספס את הדגש על העיצוב. תעלה במרכזו תפריע גם לנוסע מתבגר במושב הסנדוויץ', וקורה אחורית עבה ביחד עם קו חלונות גבוה מביאים לכך שילדים יתקשו לראות החוצה, שלא לדבר על לפתוח את הדלתות באמצעות הידיות הגבוהות. מתבגרים יעריכו את האפלוליות שתקל עליהם לשקוע במסכי הסמארטפונים שלהם. גם תא המטען משלם מחיר, עם 377 ליטר בלבד.

 

באירופה נמכרת גם גרסת טורבו־בנזין, 1,200 סמ"ק, 115 כ"ס, אבל אנחנו נקבל כרגע את רק ההיברידית, עם יחידת ההנעה של הפריוס, מנועי בנזין 1,800 סמ"ק וחשמל שמפיקים יחד 120 כ"ס. הביצועים טובים, כנראה מהירים יותר מגרסת ה־1.6 של הספורטאז' והטוסון, הגיר הרציף כמקובל מסוגו יוצר רעש מוחשי בהאצה, ובשיוט רגוע יחסית לא תתקשו לקבל 20 ק"מ לליטר, ותוצאה דומה גם בעיר, שבה מצטיינות ההיברידיות. זו צריכה נמוכה כמעט ב־50% מהקוריאנים רבי המכר, אבל בקרב החסכנים ה־CH-R לא לבד, מול הנירו ההיברידי וגרסת הדיזל המוצלחת של רנו קדג'אר.

 

התנהגות הכביש מפתיעה לטובה. למרות הגובה שלו, הג'יפון לא רוכן בפניות, מגיב בזריזות להפניית הגה ומספק נוחות נסיעה טובה. שימוש בספקים אירופיים ובפלטפורמה חדשה איפשר סוף־סוף לטויוטה להציג רכב עם התנהגות כביש אירופית. כבוד. ה־CH-R יגיע אלינו ולשאר העולם ממפעל טויוטה בטורקיה, שמספק גם את הקורולה ואת הוורסו, וכבר עכשיו ברור שיתקשה לעמוד בדרישה הגוברת לג'יפונים. יבואנית טויוטה לא תתקשה למכור את 3,000 הכלים שהוקצו לשוק הישראלי ב־2017, כשתתחיל לעשות זאת אי שם לקראת סוף הרבעון הראשון. המחיר הבסיסי יהיה מעט נמוך מההערכות שפירסמנו אתמול, כנראה כ־145 אלף שקל, גבוה מהספורטאז' והטוסון, אך כשמשקללים את צריכת הדלק, זול מהם בחישוב תלת־שנתי.

 

עם עיצוב מאוד לא שמרני ומערכות בטיחות מתקדמות, טויוטה עמדה במשימה של השקת ג'יפון שיצליח להתבלט בשוק הצפוף והתחרותי מאוד, למרות הפשרה הלא פשוטה במושב האחורי. עכשיו רק צריכים אנשי הלוגיסטיקה והייצור לעשות את שלהם לקיצור זמני ההמתנה המסתמנים לרכבים.

 

הכותב היה אורח טויוטה בספרד

 


פרסום ראשון: 21.11.16 , 19:15