yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום : ידיעות אחרונות
    ממון • 27.11.2016
    מכרה הזהב של חברות כרטיסי האשראי הקטנות
    עסקים מתלוננים על עמלות סליקה גבוהות? עכשיו מתברר מדוע: בעוד שישראכרט, לאומי קארד וכאל, הגדולות, גובות מעסק קטן כ־1.5% לעסקה, אמריקן אקספרס ודיינרס לוקחות עד 3.5% • ח"כ אלי כהן: נתקן את העיוות • אמריקן ודיינרס: נותנות ערך רב ללקוחות
    מאת רועי ברגמן

    בחודשים האחרונים מתלוננים בעלי העסקים הקטנים שעמלות הסליקה הגבוהות שגובות מהם חברות כרטיסי האשראי מכבידות עליהם ואינן מאפשרות לצמוח בקצב מספק. הנושא אף הגיע לדיונים בוועדת הרפורמות של הכנסת, שצפויה לעסוק בנושא השבוע. מול הטענות הללו טוענות חברות כרטיסי האשראי הגדולות – ישראכרט, לאומי קארד וכאל – כי העמלות נמצאות בירידה. הן מציגות את נתוני בנק ישראל המראים שהעמלה הממוצעת נמצאת בירידה, בין היתר בעקבות ההחלטה להוריד את "העמלה הצולבת" (ראו בהמשך) ל־0.7% בלבד. כעת נשמעים בכנסת קולות שקוראים להוריד עמלה זו ל־0.3%, אלא שבחברות האשראי ובבנק ישראל טוענים שהדבר עלול להעביר את החברות להפסדים.

     

    בדיקת "ידיעות אחרונות" מגלה, כי עמלת הסליקה בחברות הגדולות אכן נמצאת במגמת ירידה, אך כפי שעולה מדוחות החברות שפורסמו בשבועות האחרונים, ישנם שני מותגים קטנים שמעלים את הממוצע כלפי מעלה – אמריקן אקספרס (שאותו מפעילה בישראל ישראכרט) ודיינרס (שמופעל על ידי כאל). בניגוד לשלוש הגדולות, שתי אלה מחזיקות בנתח שוק של פחות מ־10% (כ־7% ו־3% בהתאמה), ולכן נהנות מ"הגנת ינוקא" בכל הקשור ל"חוק ישראכרט".

     

    חוק ישראכרט חוקק במטרה להגביר את התחרות וקבע כי חברהת אשראי שלה נתח שוק של יותר מ־10% תהיה מחויבת לסלוק כרטיסי אשראי גם עבור החברות המתחרות (בבתי העסק שבהם מכשיר הסליקה הוא שלה, ולא שלהן). החוק נקרא על שם ישראכרט, ששלטה אז בשוק הסליקה, ונועד לשבור את המונופול שלה אחרי כניסת לאומי קארד. בתמורה הוחלט להכניס לפיקוח את העמלה שגובות החברות מבתי העסק בגין הסליקה הצולבת הזו ולהורידו ל־0.7%.

     

    כדי להגן על המותגים הקטנים יותר, אמריקן אקספרס ודיינרס, הוחלט כאמור להחריג אותן מהחוק, כך שהן אינן מחויבות לסלוק את הכרטיסים של האחרות (והאחרות אינן סולקות את שלהן). התוצאה: בעוד ששלוש הגדולות יכולות להתחרות ביניהן על בתי העסק על ידי הצעת עמלת סליקה זולה יותר (כי ממילא כולן סולקות את הכרטיסים של כולן), לבית עסק המחזיק מכשיר סליקה של אמריקן אקספרס או של דיינרס אין ברירה אלא להסכין לעמלות של החברה היחידה שאיתה הוא יכול לעבוד.

     

    וכך, מבדיקת "ממון" עולה כי העמלה הממוצעת שגבתה דיינרס מבתי העסק הגיעה ברבעון האחרון ל־1.29%, ואילו באמריקן אקספרס היא עמדה על 1.51%. על פי נתוני בנק ישראל, העמלה הממוצעת שגבו חברות כרטיסי האשראי כולן בסוף 2015 הייתה 0.98%. הרווח של שתי החברות הקטנות מהעמלות עמד על כ־0.6% מהיקף פעילות הכרטיסים (בדיינרס) וכ־0.8% (באמריקן אקספרס) – לעומת כ־0.25% בלבד בחברות הגדולות.

     

    עשרות מיליונים בשנה

     

    על פי הבדיקה, ובהתאם להערכות בשוק, בתחום בתי העסק הגדולים המותגים הקטנים גובים עמלה של 1.1% בממוצע, לעומת 0.85% בממוצע בענף. עם זאת, כאשר מגיעים למגזר העסקים הקטנים, העמלה מזנקת ל־3.5% בממוצע, מול 1.48% בממוצע בענף. למרות שנתח השוק המשותף שלהן עומד על כ־10%, הכנסות אמריקן אקספרס ודיינרס ממגזר הסליקה היוו 26% מהכנסות כלל הענף בתחום זה. השתיים גבו יותר מ־17% מהעמלות שנגבו מבתי עסק ברבעון האחרון – הרבה מעבר לנתח השוק שלהן. מדובר בעשרות מיליוני שקלים בשנה.

     

    עמלות הסליקה הגבוהות שגובות אמריקן אקספרס ודיינרס הן גם הסיבה שבתי עסק רבים החליטו לפני מספר שנים שלא לעבוד עימן, אלא שהתמונה השתנתה בשנתיים האחרונות, בעיקר בכל הקשור לדיינרס. זכיית החברה במכרז לכרטיס הפלייקארד של אל על איפשרה לדיינרס להגדיל משמעותית את הפריסה שלה בבתי עסק מכ־70% לכ־85%, כאשר קצב ההצטרפות של בתי עסק חדשים מוערך בכ־2,000־1,500 בחודש. על פי נתוני פלייקארד שנחשפו ב"ממון", למעלה מ־180 אלף כרטיסים של המועדון כבר הונפקו, ומחזורי העסקאות בו נסקו לכ־14 מיליארד שקל. עובדות אלו אינן מאפשרות לבעלי עסקים קטנים לא לעבוד עם דיינרס.

     

    הגנה לא מוצדקת

    אלי כהן מכולנו, יו"ר ועדת הרפורמות, מקדם חוק שיגדיר מחדש את נתח השוק של החברות, כך שיחושב לפי קבוצות עסקיות, ולא לפי מותגים. כך כאל ודיינרס בצד אחד, וישראכרט ואמריקן אקספרס בצד השני, ייחשבו שתי קבוצות בעלות נתח שוק מעל 10%, ואמריקן אקספרס ודיינרס יוכפפו לחוק ישראכרט.

     

    "הגנת הינוקא במקרה של חברות אלה אינה מוצדקת, כיוון שאמריקן אקספרס היא חברה־אחות של ישראכרט, ודיינרס היא חברה־אחות של כאל, וביחד יש להן נתח שוק משמעותי המנוצל לגביית עמלות סליקה גבוהות וחריגות מהעסקים בישראל", אמר אתמול כהן. "עמלות חברות כרטיסי האשראי עשויות להגיע לעד 25% מהרווח הנקי של העסקים, ועסקים קטנים משלמים עמלות הגבוהות בכ־70% מעסקים גדולים. הורדת עמלות הסליקה תסייע לעסקים בכלל, ולהורדת יוקר המחיה בפרט".

     

    תגובות

     

    מדיינרס נמסר: "דיינרס הינו מותג אקסקלוסיבי עם מערך הטבות רחב מאוד, כמו נקודות באל על, הטבות במסעדות, מופעים ועוד. יצאנו בשנתיים האחרונות במהלך הוזלה גורף של עמלת הסליקה, שירדה בעשרות אחוזים לכ־1.29% בממוצע. הגדלת נוכחות דיינרס בשוק ומחזורי העסקאות הגבוהים בכרטיס מעידים על מותג אטרקטיבי לעסקים וללקוחות".

     

    מאמריקן אקספרס נמסר: "אמריקן אקספרס הינו מותג יוקרתי. מדיניותנו גוזרת אמנם עלות גבוהה יותר, אך במקביל נותנת ערך רב יותר לעסקים וללקוחות, הרוכשים בהיקף עסקה ממוצעת גבוהה משמעותית. העסקים נהנים מקהל מובחן של לקוחות נבחרים".

     

    Roee.bergman@yedioth.co.il

     

     


    פרסום ראשון: 27.11.16 , 20:49
    yed660100