yed300250
הכי מטוקבקות
    דו"ח מצולם שהפיקה המולטנובה
    ממון • 28.11.2016
    רדאר המולטנובה: הסוף
    אחרי 26 שנות שירות וכמיליון דוחות הוציא אגף התנועה במשטרה משימוש את מכמונת המהירות הוותיקה
    מאת אודי עציון

    הסוף לניידות המשטרה המוסוות בצידי הדרכים המסתירות בתוכן מכמונות מהירות: לאחר שירות ארוך שהחל עוד ב־1990 הפסיקה לאחרונה משטרת ישראל להפעיל את ה"מולטנובה" הוותיקה.

     

    המולטנובה הייתה מכ"ם מהירות אמריקאי, שהותקן בשיאו ב־22 ניידות משטרה, ובמשך שנים גם בכ־40 עמדות מצלמה נייחות ברחבי הארץ. עמדות המצלמה נזנחו לפני כחמש שנים עם כניסתה לשירות של מערכת המצלמות הדיגיטליות החדשות א3, שאינה מזהה את מהירות הרכב לפי מכ"ם אלא באמצעות מדידת זמן המעבר שלו בין שני פסי דריכה. אולם המשטרה המשיכה לעשות שימוש ברדארים שהותקנו בניידות.

     

    בניגוד למכ"ם ה"דבורה", שפועל בטווחים ארוכים ומסוגל למדוד מהירות ממרחק של כקילומטר, המולטנובה עבדה גם ממרחק של 30 מטר, ולכן שימשה רבות לאכיפת מהירות באזורים עירוניים, בדרך כלל ברכבים משטרתיים מוסווים. השוטרים היו מרימים את מכסה המנוע כדי להיראות כרכב תקול ותמים, ולעיתים כלל לא היה שוטר ברכב, בזמן שהמכמונת מצלמת את כלי הרכב, תחילה באמצעות סרט ובהמשך בתמונות דיגיטליות, והדוח נשלח בדואר לנהג.

     

    לדברי גיא ברלס מאתר ispeed.co.il, ההתקנה היקרה בניידות, כולל שילוב הפלש בפגוש הקדמי שלהן, הביאה לבסוף ליציאת המולטנובה משירות בגלל העלות הכבדה של העברת המכמונות מניידות שסיימו את שירותן לניידות חדשות. המכמונת האחרונה פעלה באילת. כעת תמשיך המשטרה להשתמש במכמונות הדבורה, המופעלות בעיקר באזורים מעוטי תנועה, כמו כביש הערבה ורמת הגולן.

     

    במקביל ממשיכה המשטרה להשתמש במכמונות הלייזר מהדור השלישי שרכשה בשנים האחרונות, כשהן עדיין מוגבלות בהוראת בית המשפט למדידה מטווח של 300 מטר, למרות שהיצרן מצהיר על יכולת מדידה מטווח של כ־1,000 מטר. רוב דוחות המהירות ימשיכו להיות מופקים באמצעות מערכת א3.

     

    מאגף התנועה נמסר כי המולטנובה אכן הוצאה משירות, וכי בכוונת האגף לרכוש מכמונת חדשה במקומה.

     


    פרסום ראשון: 28.11.16 , 21:41
    yed660100