yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום : ידיעות אחרונות
    חדשות • 07.12.2016
    הציון: נכשל
    התיכוניסטים בישראל השיגו תוצאות עגומות והתמקמו במקומות האחרונים במבחני פיזה של ארגון ה־OECD, הבוחנים את הכישורים במתמטיקה, קריאה ומדעים • אם זה לא מספיק, ישראל ניצבת במקום הראשון והמפוקפק עם הפערים הכי גדולים בציונים בין עשירים ועניים — ובין יהודים לערבים • משרד החינוך: "פועלים לצמצום הפערים"
    תמר טרבלסי־חדד | כתבתנו לענייני חינוך

    התוצאות שהשיגו תלמידי ישראל במבחנים הבינלאומיים לא ממש מהוות סיבה לגאווה: תלמידי כיתות ט'־י' בישראל מדשדשים במקום ה־40 במדעים, 39 במתמטיקה ובמקום ה־37 בקריאה מתוך 70 מדינות שהשתתפו במחקר פיזה הנערך על ידי הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי — ה־OECD.

     

    מחקר פיזה מתקיים פעם בשלוש שנים ובודק באיזו מידה תלמידים בני 15 רכשו כלי חשיבה המאפשרים התמודדות יעילה עם סביבתם. במחקר השתתפו 70 מדינות וישויות כלכליות, בהן כל 35 מדינות ה־OECD, ולמעלה מחצי מיליון תלמידים. בישראל המחקר נערך בקרב 6,598 תלמידים הלומדים ב־173 בתי ספר, רובם תלמידי כיתה י'. המבחנים עליהם מבוססים התוצאות נערכו בישראל במארס 2015, בתקופת כהונתו של שר החינוך הקודם, שי פירון (יש עתיד).

     

    מהממצאים המדאיגים של המחקר עולה כי הישגי התלמידים בישראל נמוכים מממוצע ה־OECD, וגם הפערים בין עניים לעשירים ובין יהודים לערבים רחבים ומטרידים מאוד.

     

    במדעים קיבלו תלמידי ישראל ציון ממוצע של 467 לעומת ממוצע של 493 במדינות ה־OECD, בקריאה קיבלו תלמידי ישראל 479 לעומת ממוצע של 493 וגם במתמטיקה הם נותרו מאחרו עם ציון ממוצע של 470 לעומת ממוצע של 490.

     

    צילום : ידיעות אחרונות
    צילום : ידיעות אחרונות

     

     

    בנוסף, הפערים בישראל הם מהגדולים ביותר מבין המדינות המשתתפות במחקר, והגדול ביותר בין המדינות החברות ב־OECD: בין היתר נרשמו פערים גדולים בין תלמידים יהודים לערבים ובין תלמידים מרקע חברתי־תרבותי־כלכלי גבוה לנמוך. שיעור המתקשים בכל שלושת התחומים גדול פי 1.5 מזה שבממוצע ה־OECD.

     

    הפער בציון הממוצע בין דוברי העברית לדוברי הערבית הוא משמעותי לטובת דוברי עברית: 87 נקודות במדעים, 116 נקודות בקריאה, ו־104 נקודות במתמטיקה. בפילוח על פי פערים על רקע חברתי־כלכלי, אפשר לראות את הפערים בין תלמידים עשירים לעניים. הפערים בהישגים בין תלמידים מרקע גבוה לתלמידים מרקע נמוך עומדים על 91 נקודות במדעים, 89 נקודות בקריאה ו־87 נקודות במתמטיקה.

     

    בקרב דוברי העברית נמצאו פערים מגדריים קלים לטובת הבנים מול הבנות במתמטיקה ובמדעים, ופער קל לטובת הבנות במבחני הקריאה. בקרב דוברי הערבית, נמצא פער לטובת הבנות במיוחד במדעים ובקריאה.

     

    שר החינוך נפתלי בנט מסר בתגובה כי "תוצאות המבחנים מדגישות את הצורך בצמצום הפערים בחינוך בישראל. המבחן שהתקיים חודשים ספורים טרם כניסתי לתפקיד שר החינוך מציג תמונה הדורשת שיפור משמעותי בהישגים הלימודיים ובצמצום הפערים בין חזקים לחלשים. עם כניסתי לתפקיד, קיבלתי החלטה להשקיע את מירב המשאבים בחיזוק לימודי המתמטיקה ובשיפור יכולת ההוראה בישראל. תוצאות מבחני המיצב שפורסמו בחודש שעבר מעידות כי לראשונה אנו מזהים צמצום פערים בחינוך. אולם הדרך עוד ארוכה ועבודה רבה לפנינו. נמשיך להשקיע בכך כל שניתן כדי שילדים באופקים וברהט יקבלו הזדמנות שווה לאלו ברמת־השרון".

     

    צילום : ידיעות אחרונות
    צילום : ידיעות אחרונות

     

    yed660100