שלישי 17 באוקטובר 2017
ידיעות אחרונות
יאיר שגיא
ממון • 19.12.2016
ישראל: מקום 1 באירופה בעלייה בקטל בדרכים
לא הישג להתגאות בו: דוח חדש של "אור ירוק" מגלה כי בין 2012 ל–2015 עלה מספר ההרוגים בכבישי הארץ ב–22% • באותו זמן ירד מספר ההרוגים בשווייץ ב–25% ובליטא ב–22% • מספר ההרוגים השנה מחמיר את המצב
אודי עציון

השבוע עבר מספר ההרוגים בתאונות דרכים ב־2016 את מספרם בכל 2015. נכון לאמש נהרגו בתאונות דרכים בישראל השנה, לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, 368 בני אדם, לעומת 346 בתקופה המקבילה אשתקד. מדובר בעלייה של8%.

 

עד כמה זה חמור בהשוואה לעולם? מדוח חדש של עמותת "אור ירוק" עולה כי ישראל נמצאת במקום הגרוע ביותר מבין כל מדינות אירופה בשינוי מספר ההרוגים מתאונות דרכים בשנים האחרונות.

 

ב־2012 נהרגו בתאונות דרכים בישראל 263 בני אדם (ללא מחוז ש"י) וב־2015 נהרגו 322 בני אדם - עלייה של 22.4% במספר ההרוגים בשלוש שנים (בתוספת נתוני ההרוגים של מחוז ש"י לאותן שנים נרשמה עלייה של 22.8% במספר ההרוגים, מ־292 ל־357). כלומר, ישראל מציגה את הנתונים הגרועים ביותר במהלך שלוש השנים האחרונות ברציפות, כך לפי המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC).

 

מהניתוח של עמותת אור ירוק עולה כי אחרי ישראל נמצאות מדינות שהשיגו תוצאות גרועות, כמו מלטה (עלייה של 22.2% במספר ההרוגים), בולגריה (17%), קפריסין (11.8%) והונגריה (6.9%) שסוגרת את חמישיית המדינות שעשו את השינוי הגרוע ביותר במהלך אותן שנים.

 

צילום : ידיעות אחרונות
צילום : ידיעות אחרונות

 

 

חמש המדינות שעשו את השינוי הטוב ביותר באירופה באותן שנים (2012־2015) הן שווייץ, שהפחיתה את מספר ההרוגים בתאונות דרכים ב־25.4%, אסטוניה (23%), ליטא (21.9%), נורווגיה (19.3%) ויוון (18.5%).

 

מניתוח הנתונים עולה כי 21 מדינות באיחוד האירופי הוכיחו כי תאונות דרכים הן לא גורל משמיים ושניתן להצליח במאבק ולהציל חיים. אותן מדינות הצליחו לצמצם באופן עקבי את מספר ההרוגים בתאונות דרכים, לעומת 11 מדינות שכשלו בצמצום ההרוגים בתאונות דרכים באותן שנים. ישראל, כאמור, היא הגרועה ביותר.

 

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים אחראי למחדל המתמשך הזה", אומר שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק. "איך יכול להיות שבמדינה מתוקנת אין גורם שמשלם על כישלון כל כך גדול במשך שנים? במשך שנים המשרד שאחראי על החיים שלנו בכביש הזניח את המאבק בתאונות הדרכים".

 

לאבואב ביקורת קשה גם על המשרד לביטחון פנים והמשטרה, שקיצצו בחריפות את מספר שוטרי התנועה וניידות הסיור. בסוף השנה יהיו לאגף התנועה רק 170 ניידות, לעומת יותר מ־300 בימי השיא. "חלק גדול מהירידה נובע מההשקעה של עשרות מיליוני שקלים בשנה בפרויקט מצלמות המהירות הדיגיטליות, שמאז שהחלה הצבתן לפני כחמש שנים מספר ההרוגים בכבישים רק עלה", אומר דניאל פטרי (מיצו), מהפעילים הבולטים נגד הפרויקט. בהיעדר שוטרים מתקשה המשטרה להתמודד עם העבירות המסוכנות באמת, של בריונות כביש, חציית פס הפרדה לבן ואי שמירת מרחק, שכן משאביה מרותקים לאכיפת מהירות, אשר שלפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אחראים לכ־1% בלבד מהתאונות הקטלניות.

 

אבואב: "קיצצו במספר הניידות וצימצמו את מספר שוטרי התנועה שהיו אמורים להיות בכבישים ולהרתיע נהגים מלהשתולל ולבצע עבירות. האחריות מוטלת על השר לבטיחות בדרכים ועל ראש הממשלה, הכישלון קורה במשמרת שלהם. כמה עוד אנשים צריכים להיהרג עד שהממשלה תקיים דיון אחד ותחליט שהיא שמה בראש סדר העדיפויות שלה את המאבק בתאונות הדרכים? כדי למנוע את ההרוג הבא חייבים כבר עכשיו להוסיף 300 ניידות ו־300 שוטרים למשטרת התנועה, כדי להגביר את האכיפה בכבישים האדומים. זו האחריות שלהם לדאוג לביטחון שלנו, גם בכבישים".

 

יצוין כי הזינוק בהרוגים השנה, עלייה שנמשכת ברציפות מאז 2012, עומד בניגוד ליעד שקבעה הממשלה - ירידה אל מעבר לרף 300 ההרוגים בשנה. רק בסוף החודש תתכנס לראשונה ועדת המנכ"לים בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר, לקבלת החלטות שאמורות להקטין את הקטל בדרכים בשנה הבאה.

 

udi-et@yediot.co.il

 


פרסום ראשון: 19.12.16 , 21:28