yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: ניר בן זקן
    ממון • 23.01.2017
    הכסף הכי קל שתעשו בחיים
    היה לכם פוקוס? מגיע לכם כסף: פורד תפצה לקוחות ב-1,400 שקל בגלל בעיית הגיר הרובוטי
    אודי עציון
    מיליון שקל – זה סך הפיצויים שתשלם פורד העולמית באמצעות היבואנית דלק מוטורס לבעלי פורד פוקוס ופיאסטה עם גיר רובוטי כפול מצמדים שנמכרו בישראל. מדובר ב־1,400 שקל לכל אחד מ־35 אלף דגמי פורד הרלוונטיים שנמכרו בארץ בין 2012 ל־2016.

    כך סוכם בין דלק מוטורס למגישי תביעה ייצוגית נגדה עקב תקלות שהתגלו באותן מכוניות. ב"ממון" פורסם בעבר כי ברבות מהמכוניות התגלו רעידות מצמדים ונזילות שמן בתיבות ההילוכים, שהביאו למקרים של טלטול בהעברת הילוכים, לנעילה בהילוך מסוים ולעיתים למצבי תקיעה של המכוניות ללא יכולת לנוע.

    בהסכם נכללות מכוניות מדגמי פוקוס דור שלישי עם מנועי 1,600 ו־2,000 סמ"ק, שנמכרו בארץ בין 2012 ל־2015, ודגמי הפיאסטה 1,600 סמ"ק ששווקו עם גיר זה בין 2013 ל־2016. מדובר על 32.5 אלף פוקוס ו־2,500 פיאסטות. כיום משווקת הפוקוס דור שלישי לאחר מתיחת פנים, כאשר דגמי הבנזין עברו להשתמש בגיר אוטומטי קונבנציונלי, ודגמי הדיזל לגיר רובוטי כפול מצמדים מסוג שונה. יבוא הפיאסטה הופסק לאחרונה, עד להגעת הדור החדש.

    פורד והיבואנית שלה אמנם לא מודות במסגרת ההסכם באחריות לתקלות, אבל מלבד הפיצוי הכספי הן יאריכו את האחריות לתיבת ההילוכים שכינויה המסחרי היה "פאוור שיפט" ושם הקוד שלה אצל היצרן DPS6, לשבע שנים או 160 אלף ק"מ, מה שבא קודם, כך שאפילו מכוניות שנמכרו ב־2012 יזכו לאחריות לגיר עד 2019. עוד נקבע כי לקוחות שנדרשו לשלם עבור תקלות בגיר באותן מכוניות יקבלו על כך החזר.

     

    מי יקבל פיצוי?

    התשלום לכל רכב יתחלק בחלק מהמקרים. במקרה של פוקוס שנמכרה ללקוח פרטי ונמכרה מאז על ידו, יקבל הבעלים המקורי 1,200 שקל, והבעלים השני 200 שקל. במקרה של רכב שנמכר לחברת ליסינג (רוב דגמי הפוקוס), תקבל חברת הליסינג 1,200 שקל, ומשתמש הליסינג יקבל 200 שקל. הכסף יועבר לבעל החוזה, כלומר לחברה שחכרה את המכוניות עבור העובדים, כאשר הכוונה בהסכם כי החברות יעבירו את הכסף לעובדים שהשתמשו במכוניות. אם נמכרה מאז המכונית כמשומשת, יקבל הרוכש 200 שקל, וחברת הליסינג 1,000 שקל.

    הצדדים יבקשו מבית המשפט כי רו"ח חן ברדיצ'ב ישמש כממונה על ביצוע הפיצויים. אישור ההסכם ייקח מספר חודשים, ואז יתחיל רו"ח ברדיצ'ב בעבודה, ובפנייה אל בעלי ומשתמשי המכוניות. אתר מיוחד יאפשר לבעלי פורד להקיש מספר רישוי ולבדוק זכאותם להטבה.

    בכך הולכת פורד בדרכי קבוצת פולקסווגן, שהתמודדה בתחילת העשור עם תקלות בהיקף דומה בתיבות ההילוכים הרובוטיות הדו־מצמדיות (7 הילוכים) בדגמי פולקסווגן, סקודה, סיאט ואאודי. היבואנית המקומית, צ'מפיון מוטורס, החליפה אז 30 אלף מחשבי גיר במכוניות התקולות, לאחר שהחלפת מאות מצמדים לא פתרה את הבעיות. גם כאן, רק בעקבות תביעה ייצוגית הסכימה החברה לפצות את הלקוחות שנפגעו, בעלי מכוניות מדגמי 2008 עד 2012, שכל אחד מהם קיבל 1,300 שקל. במידה שהרכב נמכר מאז - התחלק הכסף בין הבעלים.

    מיבואנית פורד נמסר כי "דלק מוטורס הסכימה להסדר הפשרה שהוגש לאישור בית המשפט, מתוך רצון טוב ועל מנת לבוא לקראת קהל לקוחותיה. הארכת תקופת האחריות מעידה על הביטחון המלא שיש לנו באמינות הרכבים".

    udi-et@yediot.co.il

     

    yed660100