yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום : ידיעות אחרונות
    ממון • 07.03.2017
    שערוריית האופניים החשמליים
    אכיפת החוק החדש, שאמור לעצור את השתוללות הרוכבים, תקועה • הסיבה העיקרית: סירוב המשטרה והצבא לאפשר הטלת דוחות על שוטרים וחיילים
    אודי עציון

    הימים שבהם השתוללו רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים על המדרכות, סיכנו הולכי רגל והפתיעו נהגים במעברי חצייה כבר היו אמורים להיות מאחורינו. ב־16 בפברואר, חצי שנה לאחר שאושר בכנסת ופורסם ברשומות, אמור היה להיכנס לתוקפו החוק המקנה לפקחי הרשויות המקומיות סמכויות אכיפה נגד הרוכבים. ששת החודשים היו אמורים לשמש את המשטרה ואת היועץ המשפטי לממשלה כדי לגבש הנחיות לאופי האכיפה ולצורך הכשרת הפקחים למשימה. זה לא קרה.

     

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    החוק כולל איסור רכיבה על המדרכה, איסור שימוש בסלולרי בעת רכיבה ואיסור רכיבה עם אוזניות. החוק גם כולל מתן קנסות להולכי רגל שצועדים על מסלולי אופניים. הפקחים יקבלו סמכות להורות על פינוי הדרך, להוציא אוויר מהגלגלים, לגרור וכן סמכויות עיכוב ומתן קנס. אבל הכל בינתיים בתיאוריה, בזמן שלפי נתוני מכון גרטנר, המכון הלאומי לטראומה, הנפגעים ממשיכים להגיע אל חדרי המיון. בין יולי לספטמבר אושפזו בבתי החולים 219 נפגעים מתאונות הכלים החשמליים, ובין אוקטובר לדצמבר 159 נוספים. אין עדיין נתונים לרבעון הראשון של 2017, אבל המספרים צפויים להיות דומים לאלה של הרבעון האחרון של 2016.



     

    כדי שהחוק ייושם הייתה צריכה המדינה לאשר שני נהלים בחצי השנה מיום מעבר החוק: אכיפה ארצית והכשרת פקחים. נוהל הכשרת הפקחים נמצא באישורים במשטרה כבר חודשים ארוכים, ורק בתחילת השבוע שלח המשרד לביטחון פנים לפורום ה־15 את טיוטת הנוהל לקבלת הערות, המאגד את הערים הגדולות. זאת, כמעט שלושה שבועות אחרי שהאכיפה הייתה אמורה להתחיל.

     

    במשטרה ובמשרד המשפטים מטילים זה על זה את האחריות לעיכובים. אתמול שלחו רון חולדאי, ראש עיריית ת"א־יפו ויו"ר פורום ה־15, וחיים ביבס, ראש עיריית מודיעין־מכבים־רעות ויו"ר מרכז השלטון המקומי, מכתב זועם לשר לביטחון פנים גלעד ארדן לגבי העיכוב בהכנת התקנות.

     

    גורם מרכזי לעיכוב הוא מחלוקת על נוהל האכיפה. לפי טיוטת הנוהל יזכו אנשי שירותי הביטחון לפטור, ולפקחים לא תהיה סמכות אכיפה נגד כל חייל, שוטר או איש ביטחון אחר, שיטען כי הוא רוכב בתפקיד. מעשית, ניסוח כזה ימנע כל אפשרות לאכוף את החוק על חיילים הרוכבים לבסיסיהם, וגם בסופי שבוע, כי אין דרישה שאיש הביטחון ילבש מדים לצורך הפטור. כך יוכלו חיילים ושוטרים להציג לפקח תעודה ולהמשיך בדרכם גם כשהם רוכבים להנאתם.

     

    "אם התקנות יאושרו במתכונת הנוכחית אמליץ ל־15 חברות הפורום שלא להתחיל באכיפה, כי הפטור הגורף לכוחות הביטחון מרוקן אותו מתוכן", אמר איתן אטיה, מנכ"ל הפורום. "אני מצפה מכוחות הביטחון שיהוו דוגמה לציות לחוק, לא להפך".

     

    שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת "אור ירוק": "הממשלה והמשטרה גוררות רגליים בהעברת סמכויות האכיפה לפקחים. מספיק לראות את ההפקרות והבלגן בכבישים ובמדרכות כדי להבין כמה חשוב היה לעשות זאת מזמן. אנחנו לקראת פסח והחופש הגדול שבהם היפגעות הילדים רק גדלה".

     

    udi–et@yediot.co.il

     


    פרסום ראשון: 07.03.17 , 20:44
    yed660100