yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום : ידיעות אחרונות
    ממון • 22.03.2017
    "קוקה קולה ניצלה את כוחה לדחוק מתחרים"
    הממונה על הגבלים עסקיים מיכל הלפרין מתכוונת להטיל קנס של 62 מיליון שקל על החברה המרכזית • "איימה על חנויות שלא ירכשו מחברות מתחרות" • החברה המרכזית: "הטענות חסרות כל יסוד, פעלנו כדין"
    נווית זומר

    רשות ההגבלים מתכוונת להטיל קנס חסר תקדים של 62 מיליון שקל על החברה המרכזית, יצרנית קוקה קולה בישראל. בנוסף יוטל קנס של 340 אלף שקל על מנכ"ל החברה.

     

    חקירה שנמשכה שלוש שנים העלתה חשד שהחברה, בבעלות משפחת ורטהיים, ניצלה לרעה את כוחה המונופוליסטי כדי לדחוק מתחרים והפרה לכאורה הוראות ותנאי מיזוג להם התחייבה בעבר. לחברה זכות להשמיע טענותיה בפני הממונה על הגבלים עסקיים מיכל הלפרין, בטרם תגבש הממונה את עמדתה הסופית.

     

    החברה המרכזית מובילה בתחום המשקאות הקלים בישראל עם נתח שוק של 66%. לטענת הרשות, החברה ניצלה את כוחה במותג קוקה קולה על מנת לקדם על חשבון מתחריה את המכירות של משקאות נוספים מתוצרתה כמו סודה, מיצים ומים מינרליים.

     

    הנחות לצד איומים

     

    מיכל הלפרין | צילום: אלכס קולומויסקי
    מיכל הלפרין | צילום: אלכס קולומויסקי

     

     

    לטענת הרשות, קידום המוצרים הפחות "אטרקטיביים" שלה נעשה באמצעות מתן הנחות והטבות לקימעונאים שהסכימו לרכוש בלעדית רק את המשקאות הקלים מהחברה המרכזית. בין ההטבות: הבטחה למתן מקרר חינם לחנות, הקדמת הנחות, הענקת שלט ממותג או ציוד ממותג בחינם. לצד ההבטחות היו איומים להוציא מקרר קיים, לבטל הנחות ועוד.

     

    עוד נטען כי החברה הסוותה את הסכמי הבלעדיות שעשתה עם לקוחותיה - הסכמים שנאסרו על ידי הרשות - ועובדיה נדרשו שלא לעשות שימוש במושג "בלעדיות" אלא להשתמש במילים המכובסות "שיתוף פעולה מלא". בנוסף, גובה ההנחה שהובטחה לקימעונאי על רכישת קוקה קולה הותנתה בכמות הרכש שהוא ביצע במשקאות האחרים שלה. בכך החברה הפרה לכאורה הוראות מפורשות שניתנו לה ליצור הפרדה בהנחות.

     

    "פעלה בנגד נסטי"

     

    "החברה פעלה באופן ספציפי כנגד המותג נסטי", טוענת הרשות. בשנת 2012 פורקה השותפות שבין קוקה קולה העולמית לנסטלה העולמית. במסגרת הפירוק, קוקה קולה המשיכה להחזיק בזכויות לנוסחת הטעם של המשקה ואילו נסטלה המשיכה להחזיק במותג נסטי. באוגוסט 2012 השיקה החברה המרכזית תה קר תחת המותג "פיוז טי" ואסם (חברה בת של נסטלה) החלה לשווק תה קר תחת המותג "נסטי". החברה המרכזית, נטען, שמה לה ליעד להביא להוצאת מכשירי מזיגה של נסטי שהתקינה אסם ונתנה הטבות שונות לבתי עסק תמורת הוצאתם. כמו כן, הפסיקה לספק משקאות מוגזים ללקוחות שמכרו מוצרי קוקה קולה מיבוא מקביל ובמחיר מוזל.

     

    מהחברה המרכזית נמסר בתגובה: "החברה לא דרשה מבתי עסק בלעדיות למוצריה, לא קשרה בין המוצר שבמונופולין למוצריה האחרים, ולא פעלה לחסימת יבוא מקביל. החברה לא פעלה לסילוק מתקני מזיגה של נסטי ולא פעלה שלא כדין בכל הקשור למקררים בבתי עסק. מדיניות החברה היא עמידה בכל הוראות הדין והקפדה על הוראות חוק ההגבלים והוראות הרשות. לא ברור על יסוד מה מתכוונת הרשות לקבוע קביעות מרחיקות לכת שאין להן כל יסוד. העובדות יוצגו בפני הרשות במסגרת השימוע".

     

    navitz@yediot.co.il

     

     


    פרסום ראשון: 22.03.17 , 20:41
    yed660100