yed300250
הכי מטוקבקות
    איור: יניב שמעוני
    ממון • 15.04.2017
    המהפכה האוטונומית
    רכב אוטונומי זה לא רק מכונית שנוסעת בעצמה. זו מהפכה שתשנה את האופן שבו מתנהל היומיום שלנו את המבנה של הערים ואת הקיום של התעשיות החזקות בעולם. מצקצקים? בסוף הכתבה הזו גם אתם תאמינו
    אודי עציון | איור: יניב שמעוני
    לפני כמה חודשים צילמו אנשי מובילאיי שורה של צמתים בירושלים. המטרה הייתה לבחון את האינטראקציה בין הנהגים לבין עצמם ובינם לבין הולכי הרגל. התוצאות המחישו את המורכבות של המעבר הצפוי לנהיגה אוטונומית. "היום, כשנהג נצמד אליך, אתה מיד מבין שהוא אגרסיבי ורוצה לעקוף", מסביר אלעד צרפתי, משנה למנכ"ל מובילאיי. "אתה מתקשר באופן לא מילולי עם נהג שנוסע לצידך בפקק ורוצה כמוך להשתחל לנתיב שמתפנה. גם הולך רגל רגיל להסתכל לנהג האנושי בעיניים ולקבל החלטה אם לחצות. רכב אוטונומי יזדקק לאיזה סט סימנים וחיוויים מוסכמים ברמה עולמית, שאנשים יצטרכו ללמוד. המכונית האוטונומית תגיע, אבל הדרך לשם דורשת הרבה עבודה".

    "המעבר לנהיגה אוטונומית יתרחש בשלבים", מוסיף ד"ר שי סופר, המדען הראשי של משרד התחבורה. "נראה אותו קודם במרכזי ערים, שייסגרו לתנועת רכבים רגילים. אבל באזורים כפריים, זה ייקח הרבה יותר זמן. הדין לא זהה למרכזי ניו־יורק ושיקאגו ולאיווה, כמו שהוא לא זהה לתל־אביב ולערבה או לגולן".

    "לא בטוח שכלי הרכב האוטונומיים הראשונים שייכנסו לייצור סדרתי בכלל יימכרו לאנשים פרטיים", מסביר גיל גולן, מנכ"ל מרכז הפיתוח של ג'נרל מוטורס וחבר ב־GM ונצ'רס, שהיא קרן ההשקעות של יצרן הרכב השלישי בגודלו בעולם. "הם יירכשו בידי מפעילי צי, למשל עיריית תל־אביב, או מישהו שיפעיל אותם עבורה באזור מאוד מוגדר. נראה גם חברות גדולות, אולי גוגל, שיוכלו להפעיל צי שיביא את עובדיה בבוקר למשרד, ובחזרה לביתם". לדברי גולן, הסעות הן רק ההתחלה. דמיינו למשל דיל: כרטיסי VIP לסרט שכוללים טרמפ לקולנוע. "מי שיפעיל את המכוניות יעשה את הכסף הגדול משירותים שיציע לנוסעים, כמו קניות", מסביר גולן. "זה יכול אפילו להגיע לנסיעה חינם, שצריכת השירותים תממן. ברור שרכב אוטונומי יהיה חשמלי, כי זה זול יותר, והרשויות ירצו לנצל את ההזדמנות לעבור לרכבי אפס זיהום".

     


    לחצו לקריאת עוד כתבות מהמוסף 

     

     

    למחשב אנחנו לא סלחניים

    לדברי המומחים שעימם דיברנו, החזון הזה לא רחוק ממימוש. "הדור שלי כבר ייהנה מרכב אוטונומי בשנים הקרובות, זה לא משהו לעתיד הרחוק", אומר גולן, שסבור שהרכבים האוטונומיים הראשונים יעלו לכבישים בארה"ב, באירופה ובסין. "הדור של הילדים שלנו אולי כבר לא ינהג — כבר היום בארה"ב ובאירופה יש ירידה בשיעור האזרחים שמחזיקים רישיון נהיגה. ברגע שתתחיל המהפכה גם הבעלות על רכב תקטן: מכוניות פרטיות יהיו הראשונות שייעלמו; מכוניות ספורט, טנדרים ורכבי שטח יהיו האחרונים שישרדו".

    אלעד צרפתי ממובילאיי מוסיף כי "תקופת המעבר תהיה תלויה גם בבגרות של הטכנולוגיה. קח את התאונה של טסלה כדוגמה. בארה"ב נהרגים בתאונות דרכים כ־100 איש ביום, ותראה כמה הדים היו דווקא לתאונה הזאת — רק כי הרכב היה באותו רגע בנהיגת מחשב. למחשב אנחנו לא סלחניים. גם בעידן הרכב האוטונומי יהיו תאונות, אבל הרבה פחות. בסופו של דבר, פעם לכל משפחה היו סוס או שניים, היום אנחנו לוקחים את הילדים לחוות מיוחדות לראות סוס, זו אטרקציה. כשנכנס פורד מודל טי לפני קצת יותר ממאה שנה, באו הסייסים ואמרו: 'אתה משוגע, זה לא יכול לנסוע קוסט טו קוסט'. אבל המכונית הייתה פתרון עדיף — ולכן ניצחה את הסוסים. גם הנהיגה תיעלם, לא יודע אם ב־2030 או 2040".

    מנגד, ד"ר שי סופר מעריך כי הנהיגה עוד תהיה איתנו עמוק לתוך המאה ה־21. "נראה כמות לא קטנה של רכבים אוטונומיים בכבישים כבר ב־2025־2030. הנהיגה תיחלש אבל לא תיעלם ב־40־50 שנה הקרובות. זה גם עניין תרבותי, מה שיקרה במרכז תל־אביב או ירושלים זה לא מה שיקרה בגולן או בערבה. יש מדינות שנהיגה תשרוד בהם יותר כמו איטליה, אנגליה וצרפת, כי יש שם תרבות מוטורית מאוד מפותחת. גם בסיני ינהגו עוד 50 שנה. אבל בסינגפור או הונג־קונג המעבר יהיה מהיר".

     

    דילמת הקשישה במעבר החציה

    על הטכנולוגיה הדוהרת מאפילות שאלות מוסריות, כשהמוכרת שבהן היא "דילמת הקשישה במעבר החציה": האם רכב אוטונומי יסטה ממסלולו כדי להימנע מדריסתה, או שדווקא ימשיך במסלולו כדי להגן על נוסעיו?

    "יש לנו כמה צוותים שבוחנים עם משרדי ממשלה אחרים את השינויים שנצטרך לעשות לקליטת הרכב האוטונומי, כשאחד מהם עוסק בחוק", מסביר ד"ר סופר. "תקנות התעבורה הנוכחיות אמנם מתעדכנות כל הזמן, אבל הן נוסחו ב־1961, והתבססו על מה שהיה נהוג בימי המנדט הבריטי, בעידן של עגלות עם סוס ברחובות. זה לא ממש רלוונטי לעידן האוטונומי. צריך לקבוע מי אחראי לתאונה בעידן החדש, היצרן או מפעיל הרכב. מה עושים בדילמה של פגיעה בהולך רגל, או סטייה מנתיב שתסכן את הרכב האוטונומי ונוסעיו. ברירת המחדל צריכה להיות לדעתי הגנה על הולך רגל והוראה למכונית לסטות, כי לנוסעים שלה יש איזו הגנה שהרכב מספק להם, להולך הרגל אין כלום. בסוף זה יהיה משהו שייקבע בתקינה".

     

    יש כבר יצרנים שמציעים רכבים דרגה 3, שמאפשרים לנהג לנסוע בכביש מהיר בלי ידיים על ההגה, אבל גם בניגוד לחוק כמעט בכל העולם. איך אתם מתייחסים לזה?

    סופר: "כבר יש חברות שמייצרות מכוניות בדרגה 3. טסלה היו בהתחלה הכי אמיצים או חסרי אחריות, לא ברור, ומאז הצטרפו אליהן אחרות. משרד התחבורה הקדים את שאר העולם בחובת מערכת בקרת יציבות (ESC) כבר ב־2010 וכעת בחובת מערכות התרעה על התנגשות מלפנים וסטייה מנתיב מ־2018. אבל אנחנו לא נהיה הראשונים שנאשר למכוניות אוטונומיות לנסוע כאן שלא בניסוי. יש בארץ רגישות גדולה לחיי אדם, ולא ניקח סיכון. הסיוט שלנו זה שרכב אוטונומי ידרוס ילד, זה יכול לעצור את התעשייה לשנים".

     

    פחות רכבים, יותר נסיעות

    אחת השאלות הגדולות היא שאלת הבעלות על הרכב. האם בעידן הרכב האוטונומי נמשיך לרכוש מכוניות כמו היום, שנזמין מכונית בכל פעם שנצטרך? "יש היום מאבק על איך ייראה הרכב האוטונומי", מסביר סופר. "חברות כמו גוגל, אינטל ואפל מכוונות למשהו שקרוב יותר לרכב גולף, שזה יותר לייצור, בנימוק שאם התאונות יירדו משמעותית אפשר להפחית בבטיחות הפסיבית. תעשיית הרכב הקלאסית מקדמת את הרכב 'פול סייז' שלה גם לעידן האוטונומי. אם חברות עמק הסילקון ינצחו, הרכב האוטונומי ייראה כמו טאטא נאנו (רכב קטן ובסיסי מאוד בביצועיו ויכולותיו, א.ע)".

    אלעד צרפתי, מעריך כי "בכלי רכב שלא יפעלו באזורים מוגבלים, הרגולטורים ירצו להשאיר את ההגה כמה שיותר זמן, כדי שעדיין תהיה אחריות לנהג ויכולת להתערב בשעת חירום. אבל כמה שנים קדימה אנחנו שואלים את עצמנו כמה רכבים עוד יימכרו לאנשים פרטיים, כמה זמן תיארך תקופת הביניים הזאת. יש עניין כלכלי מאוד גדול לקצר אותה, בגלל הירידה הצפויה בתאונות, בפקקים ובקיצור זמני נסיעה".

    לדבריו, "יש כאן כמה קרבות בין יצרניות הרכב שכל אחת מהן רוצה לתפוס את השוק. קרב של היצרניות הוותיקות מול אובר, גוגל וטסלה. ומעל זה קרב בין מדינות — גרמניה מול ארה"ב, סין ויפן — שכולן רוצות להגן את תעשייה הרכב שלהן. המעבר לרכב אוטונומי יביא מין הסתם לירידה בכמויות הייצור, אבל השימוש ברכב יעלה, כי כל רכב ייסע הרבה יותר שעות ביממה. זה יאיץ את הבלאי ואת קצב החלפת הרכבים, כמו שמוניות נוסעות יותר ושורדות פחות שנים מרכב פרטי".

    ובמקרה כזה, שרכב הופך למונית, יאבדו היצרניות נכס יקר במיוחד: המיתוג. "אתה קונה ב־מ־וו בגלל סמל הכחול־לבן מקדימה ומה שהוא מסמל לך", ממשיך צרפתי. "ברגע שאתה מנתק את ההגה מהרכב, אתה מחסל את חוויית הנהיגה. ואז הציפייה שלך מהרכב הוא רק שיהיה נקי ויגיע בזמן. זה מוציא את כל האמוציות מהנהיגה ומהבעלות על רכב. לכן יצרני הרכב ידחפו שההגה יישאר שם כמה שיותר זמן, שתנהג בסופי שבוע כבילוי. ברכב בלי הגה, מה ההבדל בין ב־מ־וו ליונדאי?"

    שאלה אחרת שהרגולטורים וגם חברות ענק מתמודדות איתה, היא נושא הביטוח. מי יהיה אחראי משפטית במקרה של תאונה, ומי יצטרך לפצות את הנפגעים. צרפתי: "היום כל צי רכב גדול עובד לפי מודל של ביטוח עצמי, חברות ליסינג הרי לא רוכשות ביטוח מקיף. הן מתמחרות לעצמן את הסיכונים. אם כמות התאונות תרד ב־70%, וגם הגניבות, העלויות של ביטוח יהיו ממילא נמוכות בהרבה מאשר היום. אז למה שהיצרניות לא יציעו את הביטוח עם הרכב, וכך גם ייצרו לעצמן עוד הכנסה בעידן של אי־ודאות?"

    מה שיותר ברור כבר עכשיו, הוא שהמהפכה האוטונומית תשנה את הצורה שבה בנויות הערים וגם את הכלכלה. "יהיו פחות נתיבים בכבישים, כי יהיו פחות מכוניות", מסביר גיל גולן. "כיום נהג משתמש ברכב שלו בממוצע 72 דקות ביממה, רכב אוטונומי יחליף בבת אחת כמה מכוניות מאוישות. יהיו הרבה פחות מקומות חניה, כי רכב אוטונומי יהיה רוב הזמן בתנועה, כך שהרבה שטחים שמשמשים כיום את המכונית יוחזרו לציבור לשימושים אחרים. לא נצטרך רמזורים ותמרורים, שמיועדים עבור הנהג האנושי. ואז יהיו הרבה פחות פקקים. הרכב האוטונומי יוסיף לנהגים הרבה זמן ביממה להיות פרודוקטיביים, במקום לבלות כל יום שעה וחצי בכבישים, נבלה הרבה פחות. בארה"ב לבדה החיסכון מוערך ב־1.3 טריליון דולר, שלא לדבר על ההזדמנויות העסקיות שיציבו הנוסעים שנמצאים בכל זאת ברכב".

    ואולי יכול להיות שהרכב האוטונומי יהיה בכלל מעופף, בטכנולוגיית רב־להב, מה שאנחנו מכירים כרחפן? רחפנים מאוישים הם לא פנטזיה ויש כבר הדגמות לכאלה. "רב־להב יכול להוביל חבילות, זה פחות פתרון לאנשים אלא אם יש צפיפות מטורפת בכביש — שהרכב האוטונומי ממילא אמור להפחית", אומר שי סופר. "יכול להיות שהם יהיו המונית ספיישל של העתיד, אבל ברמת נישה, לא מסה. יש כאן רגולציה מורכבת בגלל הסכנה של הרוגים על הקרקע".

     

    בטוח שהמהפכה הזאת תתרחש או שבעתיד נקרא את הכתבה הזאת ונצחק עליה כמו שאנחנו כבר קוראים היום כתבות על רובוטים ועל מכוניות מעופפות?

    סופר: "אנחנו בנקודת זמן היסטורית. 130 שנה אחרי שקרל בנץ יצר את המהפכה עם המכונית הראשונה, המכונית האוטונומית עומדת לשנות את הכל. זה רק סימבולי שבבורסה טסלה שווה יותר מג'נרל מוטורס". œ 

     


    לחצו לקריאת עוד כתבות מהמוסף

     


    פרסום ראשון: 15.04.17 , 17:55
    yed660100