yed300250
הכי מטוקבקות
    24 שעות • 25.04.2017
    דבר אהבה
    מה קורה לנו כשהאהבה הולכת ודועכת והאם יש דרך למנוע את מותה? בספרה "על אהבה אני רוצה להגיד" מצליחה גילית חומסקי להתמודד עם השאלה בצורה נפלאה ונוגעת
    רן בן־נון

    "נהייתי סופרת כדי להבין איך דברים נרקבים", אומרת עמליה, גיבורת "על אהבה אני רוצה להגיד", ספרה החדש של גילית חומסקי. מה שנרקב הוא האהבה ותהליך הריקבון ממושך ואיטי, חיים שלמים, כמו הגוף, כמו השכל – לא כמו הניסיון ואורך הרוח.

     

    אנחנו הבוגרים נדע איך לא להסתבך במלכודת שאליה נקלענו בצעירותנו, נדע לבחון אותה בכלים אנליטיים, בריחוק אירוני קריר. עמליה אהבה את המרצה לספרות שלה, יהושע ברינגר, שעבורה תמיד יהיה יושי, אבל האהבה שלה לבשה ופשטה צורות רבות לאורך השנים.

     

    "מתישהו הוא הישיר אליי מבט, וחשבתי שהוא רואה". חומסקי יודעת להשתמש בשפה הרומנטית כדי ליצור משהו גדול ממנה, משהו אמיתי. כל אחד בונה לעצמו את הסיפור שלו, והסיפור של עמליה לא עשוי רק מאהבה, אבל האהבה שוכנת בליבו. במהלך הלימודים היא מתאהבת בסטודנט למשפטים, עמוס, ולוכדת אותו ברשתה בתרגיל נכלולי שלא הודתה בו עד עצם היום הזה. אבל ברקע תמיד נמצא יושי שלה, שאינו שלה.

     

    באותה רוח רומנטית, עמליה הולכת למגדת עתידות ולקוראת בקפה. חומסקי מנסה להפוך אותה לעממית ושברירית יותר, אחת שמסוגלת להיות מבולבלת מול השאלות הגדולות ולחפש את התשובות גם במקומות לא הגיוניים או רציונליים, אבל זה לא ממש עובר. הידעוניות האלו, גם אם תחזיותיהן נכונות, זרות לדמותה לגמרי. בעמליה יש משהו קר ומרוחק. גם כשהיא מרשה לעצמה להתרגש, היא עדיין נעה בעולם באצילות מרחפת ויודעת לשמור על עצמה ועל ליבה בקנאות כמעט דתית.

     

    "על אהבה אני רוצה להגיד" מספר על אהבה מיוחדת במינה, זו שאנו חשים כלפי הגיבורים והאלילים שלנו, התרבותיים והיומיומיים, המזויפים והאמיתיים. המהלך שעושה עמליה מהתאהבות לאכזבה ולהשלמה, הוא מסע התבגרות, שיקוף של אישיותה שלה מול דמות האיש שהיא מעריצה, והקבלה הזו של הסוף היא האהבה השלמה האמיתית, המחבקת, המכילה.

     

    רק כשאנו רואים באלילים שלנו דמויות בשר ודם אנו יכולים לאהוב אותם באמת. רק כשמורידים את הפסל מעל כנו אפשר לחבק אותו ולאהוב בו גם את כל הסדקים הישנים, ועל הדרך – להתבגר.

     

    על אהבה אני רוצה להגיד/ גילית חומסקי. ידיעות ספרים, 208 עמ'

     


    פרסום ראשון: 25.04.17 , 22:02
    yed660100