yed300250
הכי מטוקבקות
    דני שדה
    ממון • 26.04.2017
    אליטליה בסכנת קריסה: מה אתם יכולים לעשות
    אם תתמוטט החברה, מי שרכש כרטיס ברשת יתקשה לקבל את כספו • רוכש אצל סוכן מוגן בחוק הגנת הצרכן
    דני שדה

    "אליטליה" שוב בצרות: עובדי החברה דחו תוכנית הבראה שאמורה לקצץ כ־1,600 משרות ולקצץ בתנאי העבודה שלהם, בכלל זה 8% משכר אנשי צוות האוויר. החברה, שגוררת קשיים כלכליים כבר 20 שנה, מפסידה בכל יום 2־1 מיליון יורו, וחובותיה מגיעים לכמיליארד יורו. בעלי המניות אינם מוכנים להזרים לה כספים בלי תוכנית הבראה אמיתית. הממשלה, גם אם תרצה, אינה יכולה לסייע.

     

    לפני כמה שנים נרכשו 49% ממניותיה על ידי חברת אתיחאד מאבו דאבי, וזו הזרימה לה 700 מיליון יורו והשקיעה בה כ־2.2 מיליארד יורו. החברה הבטיחה כי היא עולה על דרך חדשה, יצאה עם לוגו חדש, The new Alitalia, החלה במבצעי מכירות חסרי תקדים והגדילה את מספר היעדים והתדירויות בקווים מסוימים, בכלל זה לישראל. אבל חברות הלואו־קוסט, בעיקר ריינאייר, שהשתלטו על קווי תעופה רבים באירופה, וגם הרכבת המהירה מרומא למילנו, גרמו לירידה דרסטית במספר נוסעי החברה והיא לא הצליחה לקיים את תוכניות ההבראה שביקשו הבעלים החדשים (אתיחאד), והפסדיה החלו לגדול.

     

    לפני כמה שבועות אזל הכסף בקופת החברה. בעלי המניות הכינו תוכנית הבראה שבה היו אמורים לפטר כ־2,000 מ־12,500 העובדים, אבל הם לא קיבלו את התוכנית. תוכנית נוספת, לפטר 1,600 עובדים ולקצץ 8% משכר אנשי צוות האוויר, נדחתה אף היא על ידי העובדים, ולדירקטוריון החברה לא נותר אלא להודיע על אפשרות שהחברה תכריז על עצמה כחדלת פירעון. המשמעות – ימונה לה מנהל מיוחד שייקח אחריות רשמית ויכין תוכנית הצלה בתוך 180 יום עם אפשרות להארכה. תוכנית זו עשויה לכלול מכירת נכסים ופעולות אחרות שעשויות להציל את החברה, עד הפעם הבאה. המנהל הזמני יכול גם להכריז כי אין הוא יכול להציל את החברה, צעד שכולם מקווים שלא יקרה.

     

    אליטליה פועלת בישראל שנים רבות, ובשנים האחרונות תיגברה את פעילותה והוסיפה טיסות בין תל־אביב לרומא. לא מכבר פתחה קו בין תל־אביב לאתונה כדי להתחרות בחברות הלואו־קוסט ויצאה במבצעי מחירי רצפה ליעדים בצפון אמריקה ובדרומה. למקצת היעדים הרחוקים היא מכרה כרטיסים בכ־600 דולר.

     

    בישראל עוקבים בדאגה אחר המתרחש בחברה, וכמה סוכני נסיעות כבר הודיעו כי בכוונתם להפסיק למכור כרטיסים של אליטליה עד שיתבהר מצבה. לדברי אחד מהסוכנים הגדולים, אם נוסע ירצה בכל זאת לרכוש כרטיס של החברה הוא יצטרך לחתום על מסמך שבו הוא מצהיר כי הוא ער למצבה על פי הפרסומים.

     

    אם חלילה תפסיק החברה את פעילותה, מי שייפגע יותר מכולם הם נוסעים שרכשו כרטיסים באינטרנט, משום שהם יתקשו מאוד לקבל את כספם בחזרה. לעומת זאת, על נוסעים שרכשו כרטיסים מסוכן נסיעות חל חוק הגנת הצרכן. זאת ועוד: מכיוון שהכסף שנותנים הלקוחות לסוכן אינו מועבר מיד לחברת התעופה, יוכלו הסוכנים לפעול כדי להשיב את הכסף ללקוחות על פי סוגי הכרטיסים, פרק הזמן שעבר מאז רכישת הכרטיסים ותנאים מגבילים נוספים.

     

    dsadeh@yedioth.co.il

     

     


    פרסום ראשון: 26.04.17 , 20:28
    yed660100