yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: דנה קופל
    ממון • 11.05.2017
    גלישה ללא אפליה
    "המוצרים שלנו עוזרים לחברות להגדיל הכנסות, ואנחנו מקווים שבסופו של דבר גם ייצרו חברה שוויונית יותר", אומר דודו אדי, לקוי שמיעה, שהקים את חברת Make Sense המנגישה תוכן אינטרנט לבעלי מוגבלויות • ענבל רכטמן–שלו
    ענבל רכטמן-שלו

    כמה שעות ביום אתם גולשים באינטרנט? סביר להניח ששעות רבות, שבהן אתם מבלים באתרים, באפליקציות וברשתות חברתיות, וגם מבצעים הרבה פעולות יומיומית כמו הפקדת צ'ק, הזמנת מוצר ועוד. עכשיו נסו לדמיין את עצמכם מבצעים את כל הפעולות הללו בלי היכולת לשמוע, לראות, או להזיז את האצבעות. ישראל הצטרפה למדינות רבות שהחליטו לחייב בחוק את המגזר הממשלתי והפרטי להנגיש אתרי אינטרנט ומסמכים לכל אזרח. בישראל ייכנס חוק הנגישות לתוקפו באוקטובר, אבל חוסר מודעות לחוק, יחד עם קשיים טכנולוגיים ומחיר גבוה, מונעים מחברות רבות ליישם אותו.

     

    כאן נכנס לתמונה סיפורה המרתק של Make Sense, חברה ישראלית להנגשת תוכן דיגיטלי לאנשים עם מוגבלויות. הרעיון להקמת החברה, בבעלותו של דודו אדי (41), לקוי שמיעה ויזם מפתח־תקווה, הגיע לגמרי במקרה: "בתחילת 2015 פנה אלי חבר ילדות שעוסק בבניית אתרים. הוא ביקש עזרה וייעוץ בנושא נגישות, בשל פניות חוזרות ונשנות של לקוחות", מספר אדי. "באותה תקופה לא הייתי מודע לקיומו של החוק, אבל הרעיון נגע בי מאוד ברמה האישית. לאחר חקר קצר של השוק התברר לנו שהתחילו לצוץ חברות בתחום, אך הן יקרות ופונות ללקוחות גדולים בלבד. הבנו שיש כאן פוטנציאל אדיר לפתח ממשק פשוט טכנית שיסייע לחברות להגדיל את המכירות ולבעלי מוגבלויות להשתמש באינטרנט באופן חופשי".

     

    היום החברה משגשגת וצומחת בקצב אדיר. את העבודה הם התחילו בינואר 2016, ולאחר שבעה חודשים כבר תפסו כ־45% מנתח השוק בישראל. בשנה האחרונה הם זכו להתעניינות גם מצד חברות הענק אמזון, פייסבוק וגוגל. במקביל הקים אדי חברה בארצות־הברית שכבר חתמה עם שלושה משווקים, והשבוע סגרו חוזה נוסף עם מפיץ ענק שמחזור המכירות שלו עומד על 14.1 מיליארד דולר בשנה, ומונה תחתיו יותר מ־7,000 משווקים.

     

    אדי כבר הקים עסקים בעבר, אך לדבריו, "זה העסק הראשון שבו אני מרגיש שהקהל באמת רוצה וחשוב לו לקנות ממני. זה כרוך כמובן בזה שלעסק יש מטרות חיוביות שעושות טוב".

     

    איך ייצרתם מודעות סביב העסק?

     

    "בתחילת הדרך הבנתי שאם אני, כלקוי שמיעה, לא ידעתי על קיומו של חוק הנגישות, ככל הנראה רבים לא מכירים אותו, ולכן צריך לייצר הרבה רעש בנושא. ראינו שיש מכרז של הממשלה והגשנו הצעה. הם לא האמינו למחיר הזול ובהתחלה חיפשו היכן מסתתר הקץ'. לבסוף הם החליטו לבחור בנו והיו הלקוח הראשון שלנו. זה סייע לנו לייצר מודעות לנושא ולחברה".

     

    איך אתם מנגישים את האתרים בפועל?

     

    "יש לנו כמה מוצרים, שהמרכזי שבהם הוא WEB־A שמנגיש את האתר מבלי לשנות את קוד המקור שלו: אנחנו סורקים את האתר, מוצאים בו את כל השגיאות ומתקנים אותן באופן אוטומטי. בכל אתר אנחנו מטמיעים תפריט שמתוכו המשתמש יכול לבחור את ההתאמה הטובה עבורו - מתוך הנחה שאין מוגבלות אחידה לכולם. המוצר השני נקרא DOC־A, והוא מספק פתרון ייחודי שמאפשר להרחיב את מודל הנגישות גם לשימוש במסמכים. בנוסף, יש לנו מוצר חדש בשם CHECK־A, שבאמצעותו ניתן לבצע תיקון טעויות באתר עוד בזמן הפיתוח, ולהפוך בקלות למומחים לנגישות. אנחנו לא מסתפקים רק בהענקת כלים, לכן פיתחנו תוסף חכם למשתמשי הקצה, כלומר לגולשים, שמעניק להם הנגשה מקסימלית כמעט לכל אתר בעולם".

     

    מה שמבדיל את Make Sense מחברות אחרות בעולם הוא פתרון הנגישות מקצה לקצה. פתרון הולם במחיר הוגן לחברות וגם למשתמשים עצמם.

     

    מדובר בסיפור הצלחה של ממש.

     

    "כולם בישראל מדברים על סייבר, על מובילאיי ועל פיתוח אפליקציות. כשאני מדבר על נגישות, חושבים שנפלתי מהירח. מה שלא מבינים הוא שהשוק שלי מורכב מ־1.3 מיליארד לקוחות פוטנציאליים. השירות שלנו לא פועל רק עבור אנשים נכים. כיום תוחלת החיים מתארכת ושוכחים שגם המבוגרים נכללים באוכלוסייה הזקוקה להתאמה. הדרך שלי סלולה, ולמרות האתגרים שהשוק הישראלי מציב, הצלחנו להגיע להישגים רבים. כשאני מקבל מייל מאדם שסייעתי לו, אני יודע שעשיתי את שלי".

     

    הצוות של אדי מגוון מאוד: "יש לנו אנשי מכירות ואנשי פיתוח. אנחנו מעסיקים נשים חרדיות, שהן מאוד מקצועיות בתחום, ולקויי ראייה רבים בדקו את המוצרים שלנו. ברגע שנתרחב, המטרה היא להעסיק צוות קבוע של אנשים עם מוגבלויות שיבצע בדיקות לאלמנטים שלנו. הפתרונות שלנו הצליחו לסייע להרבה מאוד עובדים עם מוגבלויות במשרדי ממשלה".

     

    איך אתם מסתדרים עם הקהל בארה"ב?

     

    "בארה"ב זיהינו שחברות לא יכולות לחדש חוזים עם הממשלה כי המערכות הדיגיטליות שלהן לא מונגשות, וזה פתח לנו ערוצים חדשים ונוספים. בתפיסה האמריקאית נגישות היא שליחות. לחברות רבות יש מחלקת נגישות מצומצמת, שפועלת בעיקר נגד תביעות. אני מאוד מתחבר לתחושת השליחות, אבל אמרנו להם שהמוצרים שלנו יוכלו לסייע להם גם מבחינה עסקית. לא מדובר רק בעניין של רווח, אלא יש לכך גם השלכות - גוגל למשל החליטה שאתר שאינו נגיש יורד בדירוג באופן אוטומטי".

     

    המשפט "עסקים שעושים טוב, זה טוב לעסקים" מלווה את דודו אדי והצוות שלו בעבודתם. "פתרונות רבים מעולם הנגישות הופכים בסוף לנחלת הכלל", הוא אומר. "כריזה ברכבת, למשל, היא נוחה גם למשתמש שאינו עיוור. אנחנו מקווים שלצד הגדלת ההכנסות של החברות עצמן, הפתרון שלנו יסייע לתת זכות שווה לכל, ובסופו של דבר ליצור כאן חברה טובה יותר".

     

    ת"ז: מייק סנס

    בעלים: דודו אדי

    שנת הקמה: 2016

    תחום פעילות: הנגשת תוכן דיגיטלי לבעלי מוגבלויות

    מיקום: פתח־תקווה

    מספר עובדים: 13

     

    נימוקי השופטים: הרעיון של הנגשת אתרי אינטרנט לבעלי מוגבלויות, במיוחד לאור העובדה שהנושא מחויב בחוק, מצוין ומהווה פתרון זול וזמין לבעלי עסקים שיזדקקו לשירותי החברה.

     


    פרסום ראשון: 11.05.17 , 16:42
    yed660100