שבת 18 בנובמבר 2017
ידיעות אחרונות
׳“׳ ׳” ׳§׳•׳₪׳œ
ממון • 16.05.2017
הגבינות הצהובות הוזלו ב־15%
מבדיקת משרד הכלכלה באמצעות חברת נילסן עולה כי מאז שנקבעו מכסות פטורות ממכס נרשמה ירידה משמעותית במחירי הגבינות הצהובות, בעיקר המיובאות • הנפגעות העיקריות: תנובה וטרה
שושנה חן

הגבינות הצהובות עולות לנו פחות. מאז קביעת מכסות פטורות ממכס בספטמבר 2014, שבעקבותיהן החל היבוא המסיבי של גבינות צהובות בתחילת 2015, ירד המחיר הממוצע של כל הגבינות הצהובות בכ־15%. כך עולה מבדיקה שערך משרד הכלכלה באמצעות חברת נילסן.

 

המותגים המקומיים (עמק, נועם וגלבוע) הורידו מחירים ב־7%־12% כדי להתמודד עם התחרות, אבל הדרמה הגדולה היא במותגים המיובאים שהורידו מחירים מאז כניסתם לשוק. ההוזלה הבולטת ביותר היא בגבינה של מותג שופרסל במדפים, בשיעור של עד 32%.

 

צילום : ידיעות אחרונות
צילום : ידיעות אחרונות
 

רמי לוי אמנם העלה מחירים במותג הפרטי, אבל גם הוא מוכר את הגבינות הצהובות המיובאות במחירים נמוכים מהמותגים הישראליים.

 

לדברי יאיר שירן, יו"ר ועדת המכסות במשרד הכלכלה, "בתקופה שקדמה להפעלת ההליך התחרותי עמדה בפני הצרכן הישראלי הברירה של רכישת גבינה צהובה של יצרן דומיננטי (תנובה, ש.ח) ששלט בלמעלה מ־80% מהשוק (באמצעות המותגים עמק, גלבוע וגוש חלב), או מותג מקומי אחר שנמכר אף במחירים גבוהים יותר באותה תקופה (נעם של טרה). מאז החל ההליך התחרותי נפתחו בפני הצרכן הישראלי אפשרויות קנייה חדשות של גבינה צהובה במחירים הנמוכים עד 40% מהמותגים של היצרנים המקומיים. גבינות מיובאות נמכרות במעדנייה במחירים נמוכים ב־15%־25% בהשוואה למותגים מקומיים, ואילו בגבינות ארוזות על המדף מגיעים הפרשי המחירים לכ־40% ויותר".

 

שר הכלכלה אלי כהן | צילום: עמית שעל
שר הכלכלה אלי כהן | צילום: עמית שעל

 

 

בספטמבר 2014 הכריז משרד הכלכלה על הליך תחרותי ליבוא גבינות קשות במסגרת מכסה פטורה ממכס. בשלב ראשון התייחס הליך זה רק לגבינות ארוזות על המדף, אבל עם הזמן הורחב ההליך גם לגבינות המיועדות למכירה במעדנייה. היקף המכסות ל־2017 עומד על 5,700 טון. עד כה מומשו 40% מהמכסות, ובמשרד הכלכלה מצפים עד סוף השנה לניצול מלא, כפי שקרה בשנתיים הקודמות.

 

"לצד תהליך עקבי של הוזלת מחירי כל המותגים המובילים בשוק, הגברת התחרות ויצירת אלטרנטיבות זולות לצרכן לקניית גבינה צהובה ניתן לראות גם את הקטנת נתח השוק של היצרן/המותג הדומיננטי", הוסיף שירן.

 

במסגרת בדיקה מקיפה שנערכה בנילסן עולה צמצום בהיקף הגבינות המקומיות על המדף ובמעדנייה, כשהעלייה הדרמטית ביותר של הגבינות המיובאות היא דווקא במעדנייה. נתח המכירות (כמותית בקילוגרמים) של הגבינות המיובאות במעדנייה זינק מ־4% בשליש הראשון של 2015 ל־16% בשליש הראשון של 2017. זאת למרות שגם תנובה (עם עמק וטל העמק) וגם טרה (נעם) הגדילו את המגוון במעדנייה והכניסו למכירה במשקל את גבינות הלייט. במכירות כמותיות על המדף עלה נתח השוק של היבוא מ־3% ל־14%.

 

תנובה היא הנפגעת העיקרית מהעלייה בכוחו של היבוא: בעוד שחלקה של "נעם" במעדנייה עלה בין 2015 ל־2017 מ־13% ל־16%, ועל המדף שמר המותג על נתח של 16%, חלקה של תנובה הצטמק: במעדנייה ירד נתח השוק של מותג "עמק" מ־64% ל־55% ושל "גלבוע" מ־19% ל־13%, ועל המדף ירדה "עמק" מ־60% ל־53% ו"גלבוע" מ־11% ל־9%.

 

 

 

המחיר הממוצע התקבל מחלוקת נתוני המכירות הכספיות בנתוני המכירות הכמותיות. שירן ציין כי במהלך השנתיים האחרונות היו השקות חדשות גם במדף וגם במעדנייה, אבל לא בכל המקרים מדובר במוצרים זולים מממוצע המותג.

 

"המטרה שלנו היא להפחית את מחירי כל המותגים, ואכן הצלחנו בכך", הוא טוען. שוק הגבינות הצהובות מהווה כחמישית מפדיון שוק מוצרי החלב בישראל. שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן: "פעילותנו בשוק הגבינות הקשות הוכיחה את עצמה. הצלחת התחרות תלויה גם בצרכנים. התחרות חשובה לכולנו, והשתתפות הצרכנים בה, באופן פעיל, משפרת ומאתגרת את השוק והמחירים".

 

shenker@013.net

 

 


פרסום ראשון: 16.05.17 , 21:18