yed300250
הכי מטוקבקות
    רפי קוץ‎
    ממון • 05.07.2017
    לוחית רכב עם 8 ספרות
    בני הזוג שוקרון ממבשרת ציון היו הראשונים שקיבלו רכב עם המספר החדש • משרד התחבורה: "משרדי הממשלה מוכנים, המחסומים בבתים מעודכנים"
    אודי עציון

    זו לא טעות: מעכשיו זה הסטנדרט. אתי ורפי שוקרון ממבשרת ציון היו אתמול לישראלים הראשונים שמקבלים מכונית חדשה עם 8 ספרות בלוחית הרישוי. הטויוטה C־HR החדשה שלהם הייתה המכונית הראשונה שעולה לכביש עם לוחית הרישוי החדשה, ושר התחבורה, ישראל כץ, בא לסוכנות טויוטה זמיר בירושלים לרגל האירוע, שסיכם פרויקט של שנתיים שניהל המשרד.

     

    "אנשי המקצוע הבהירו שמאגר המספרים בני שבע ספרות הולך להיגמר, ולכן אישרתי את המעבר לשמונה ספרות", אמר כץ.

     

    גודל הלוחית לא השתנה, והמרווח בין המספרים יהיה קטן יותר. גם המבנה השתנה: במקום חלוקה ל־2,3 ושוב 3 ספרות, הלוחיות מעוצבות כעת עם חלוקה ל־3,2 ושוב 3 ספרות, שמעכשיו יהיה קשה יותר להתרגל לזכור בעל־פה. משרד התחבורה כבר הקצה לוחיות 8 ספרות ליבואני הרכב, שיתחילו להעלותם לכביש מהשבוע הבא. בינתיים יקבלו את הלוחיות החדשות מכוניות פרטיות, ואילו מוניות יחלו לקבלן בשבועות הקרובים. עם זאת, היבואנים יוכלו לנצל את מלאי מספרי 7 ספרות שבידם עד 1 בינואר 2018.

     

    היבואנים מדווחים על התעניינות מעטה מצד הרוכשים בסוג הלוחיות, אף שרבים מהם כבר שמעו על ההחלפה המתקרבת. יוצאים מהכלל הן חברות הליסינג, שביקשו החודש לעכב מסירת מכוניות חדשות ולקבלן רק אחרי שתתחיל הנפקת לוחיות ה־8 ספרות. "אנחנו חוששים שבעתיד לקוחות יעדיפו מכוניות עם הלוחיות החדשות שייתפסו כחדשות יותר", הסבירו בחברות.

     

    כאשר הוקמה ישראל ב־1948 עוד היו בתקוף לוחיות רישוי ששילבו בין 4 ספרות לאותיות לפי אזור מגוריו של בעל הרכב. בשנות ה־50 עברו לחמש ספרות ללא אותיות, בתחילת שנות ה־60 לשש ספרות וב־1980 לשבע. בתחילה ציינו אז שתי הספרות האחרונות את שנת הייצור, ועלתה טענה שהדבר מעודד רכישת מכוניות חדשות. אז מ־1990 בוטל ציון שנת הדגם. לפני שלוש שנים קבעה עבודת מטה במשרד התחבורה כי בקצב מכירות הנושק ל־300 אלף מכוניות בשנה מלאי המספרים הפנויים עומד לאזול בשנים הקרובות.

     

    הצעה להחזיר ללוחיות אותיות עבריות נדחתה. "תוכנות קריאת הלוחיות בחניונים, מערכות המידע שבהן שדות ללוחיות רישוי, כולן מיועדים למספרים בלבד, והסבתם לקריאה של אותיות עבריות הייתה יקרה או בלתי אפשרית ולכן נבחרה האופציה של 8 ספרות", מסביר צור אהרון, מנהל אגף מערכות המידע במשרד התחבורה. "הייתה גם מחשבה לעבור לשיטה האמריקאית של לוחית רישוי ששייכת לנהג ולא לרכב, אבל הוחלט להישאר בשיטה הקיימת. אנחנו מבצעים את המהלך בכוונה ביולי, באמצע רבעון, כדי שלא ליצור לחץ מצד הקונים על היבואנים".

     

    הכל מוכן ללוחיות החדשות? החניונים ידעו לזהות אותן? או שבעלי המכוניות החדשות יוכלו לנצל את השינוי כדי להימנע מדוחות ממצלמות המהירות האוטומטיות?

     

    "זה היה פרויקט מורכב אבל ממוקד. משרד הממשלה מוכנים, ואני יכול לאכזב גם כמה נהגים, גם המשטרה מוכנה. גופים שעובדים מולנו, כמו יבואני רכב, חברות ביטוח ועיריות, קיבלו סיוע וליווי שלנו, וגם הם מוכנים. עשינו כנסים וגם קמפיין כדי להגיע לגופים אחרים, כמו ועדי בתים עם מחסומים שקוראים לוחיות רישוי וחייבים עדכון תוכנה, ארגונים שמעניקים לעובדים החזר הוצאות נסיעה ומשתמשים במספר הרכב. קציני רכב שצריכים לשדרג את התוכנות. קיבלנו הרבה תגובות ואני מאמין שהמשק מוכן".

     

    רק ההשקעה הממשלתית במהלך עמדה על 20 מיליון שקל, ונעזרה בחברות מלמ וספיאנס. ההשקעה של חברות פרטיות מוערכת במצטבר בעשרות מיליוני שקלים נוספים. אהרון: "חברות ניצלו את הצורך בביצוע שינויים בתוכנה לעדכונים נוספים. גופים מסחריים שלוחית הרישוי היא חלק מהפרנסה שלהם, כמו חברות ביטוח, היו חייבים לעמוד בלוח הזמנים כדי שיוכלו להמשיך לעשות עסקים, ועשו זאת".

     

    udi-et@yedioth.co.il

     

     


    פרסום ראשון: 05.07.17 , 20:32
    yed660100