yed300250
הכי מטוקבקות
    אודי עציון
    ממון • 05.08.2017
    שווה את הכסף? נהגנו ברכב שעולה 47 אלף שקל
    סיטי ספיריט, שאורכו 2.25 מטר בלבד, הוא רכב ה–4 גלגלים החוקי לכביש הכי זול בארץ • בדקנו למי הוא מתאים
    מאת אודי עציון

    פקח החניה בנמל תל־אביב הביט בי באכזבה מתמרן ברוורס לפיסת אספלט פנויה שאף רכב אחר לא היה מסוגל להשתחל אליה, בהבנה שדוח הוא כבר לא יראה מהרכב הזה. השוטר הרכוב התעניין איך פותחים את החלון הזעיר, אף שהבהיר כי דוח מהירות לא יהיה כאן, ורוכבי אופניים חשמליים בהו בערגה בחלונות הסגורים כשהבינו שהמזגן פועל.

     

     

     

    תכירו את סיטי ספיריט מתוצרת ג'יואן הסינית: רכב ה־4 גלגלים החוקי לכביש הזול בישראל, והראשון שמשווק בארץ בתקינת קוואדרוסייקל, או רכב עירוני זעיר כפי שמצוין ברישיון הרכב שלו, שאושר בארץ רק לפני שנה וחצי. 47 אלף שקל והיא שלכם, עם מנוע חשמלי ועלויות אחזקה מצחיקות: ביטוח חובה של 600 שקל לשנה ואגרת רישוי שנתי של 44 שקל. וגם: אורך של 2.25 מטר בלבד, קצר ב־45 ס"מ מסמארט ומטר פחות ממכוניות מיני.

     

    קוואדרוסייקל היא קטגוריית רישוי שנועדה באירופה למכוניות זעירות וזולות, שלא נדרשות לעמוד בדרישות בטיחות וזיהום אוויר של מכוניות "אמיתיות". לארץ מגיעה גרסת 10 כ"ס, מהירות מרבית של 80 קמ"ש וחובת רישיון לרכב פרטי.

     

    העיצוב חמוד, עם חלונות ענקיים לטובת שדה הראייה וגג זכוכית. יש שני מקומות מרווחים, ושלט רחוק שמציע פתיחה נפרדת לדלת תא המטען (רק החלון נפתח), מפתח התנעה ואבזור הכולל מערכת מולטימדיה אנדרואיד, כולל ווייז, אם יש לכם נטייה ללכת לאיבוד בדרך למכולת, מצלמת דרך ומצלמת רוורס. החלונות חשמליים, אבל רק חלק קטן מחלונות הצד נפתח. המזגן קירר היטב.

     

    כפתור מתפקד כידית הילוכים, עם בחירה בין ניוטרל, דרייב, רוורס ואקו. יש היסוס קטן בלחיצה הראשונית, אבל אחר־כך, עד 50 קמ"ש, הרוח העירונית מאיצה היטב, וממשיכה בפחות תנופה עד לאזור ה־70 קמ"ש, שכבר מלווה ביבבה ממערכת ההנעה, של תעזוב את הגז, באמא'שך. אין בעיה לעמוד בקצב התנועה בכבישי 50 קמ"ש, באלה של 70 קמ"ש עדיף לשמור על הימין, ולכבישים בין–עירוניים שבהם מותר לנסוע יותר מ־80 קמ"ש ממילא אסור לרכב עירוני זעיר להיכנס. מיקום הדוושות ימני מדי, כשדוושת הבלם נמצאת היכן שהייתם מצפים למצוא דוושת תאוצה. היצרן מבטיח טווח של 120 ק"מ במצב האקו האיטי, 100 ק"מ בשיוט קבוע ב־40 קמ"ש, ו־80 ק"מ באותה מהירות עם מזגן פועל. ובעברית: צפו לכ־50־60 קמ"ש ריאליים וסבירים לרכב עירוני, שאמור לכל היותר להרחיק לפרברים הצמודים. טעינה מלאה נמשכת 6 שעות ויכולה להתבצע מהשקע הביתי. האחריות, כולל סוללה, היא של שנה בלבד, אבל המחיר הזול מושג מסוללת עופרת, לא ליתיום, שאורך חייה הרשמי 5 שנים. החלפה עולה 6,000 שקל.

     

    בסיס גלגלים קצר הוא לא ערובה לנוחות נסיעה, ובסיטי ספיריט מצטרפים מתלים קשים. מנגד, הוא גם לא ערובה לאחיזת כביש, בטח ברכב גבוה יחסית ונטול מערכות בטיחות.

     

    מבחן ריסוק חזיתי של ארגון הבטיחות האירופי קטל את הקטגוריה, אף שנערך במהירות ריסוק נמוכה מהרגיל, 50 במקום 64 קמ"ש. הסיטי ספיריט לא השתתפה, אך ספק אם הייתה מוציאה תוצאה טובה יותר. ועדיין, הרכב יציב ובטוח יותר מכל דו ותלת־גלגלי.

     

    יש גם טנדר

    בהיצע יש גם גרסאות טנדר (60 אלף שקל) ומטען סגור (64 אלף שקל), למי שמחפש לבצע הובלות קטנות. באולם התצוגה של היבואן, גרין מוטורס, ברחוב המסגר בת"א, עומדים גם צמד קוואדרוסייקלים בעיצוב של האמר (70־80 אלף שקל).

     

    בשורה התחתונה, זו לא סמארט במחיר מציאה, אלא רכב עירוני פשוט וזול, דרגה מתחת למכונית רגילה ומעל לקטנוע. לא מומלצת לנהג צעיר, ולא למי שצריך לנסוע כל יום מהשרון לת"א. אבל כתחליף ממוזג לדו"ג קטן לתל־אביבי נטול חניה, או רכב מאגר לעובדי משרד שצריכים לצאת לפגישות בעיר הגדולה, היא יכולה להתאים.

     

    תעודת זהות

    מנוע: חשמלי, 10 כ"ס

    גיר והנעה: אוטומטי, הילוך בודד, הנעה אחורית

    ביצועים (יצרן): 75 קמ"ש מהירות מרבית, 120 ק"מ טווח מרבי

    בטיחות: לא נבחנה במבחן ריסוק פומבי. אין כריות אוויר

    אחריות: שנה

    מחיר: מ־47 אלף שקל

     

    יתרונות: זולה, קלה לתמרון ולחנייה, מזגן

     

    חסרונות: לאט בסיבובים, לעיר ולפרברים קרובים בלבד

     

     

    ציון 3 מתוך 5

     

    udi-et@yedioth.co.il

     


    פרסום ראשון: 05.08.17 , 19:42
    yed660100