yed300250
הכי מטוקבקות
    סניפי בנק לעשירים בלבד
    ממון • 13.08.2017
    סניפי בנק לעשירים בלבד
    סגירת הסניפים פוגעת באוכלוסיות חלשות: ממחקר של עיריית תל־אביב עולה כי בשכונות הדרומיות לא נשארו סניפים רבים, בעוד שבצפון העיר מספרם עדיין גדול • בנק ישראל: "אין פגיעה בלקוחות"
    מאת רועי ברגמן

    סגירת סניפי הבנקים במסגרת מגמת ההתייעלות שעוברת עליהם בשנים האחרונות עוררה זעם רב בקרב הלקוחות, אך מסתבר כי יש תופעה נוספת ואולי אף מדאיגה יותר בענף. ניתוח שביצעה המחלקה הכלכלית של עיריית תל־אביב מעלה שבאזורי צפון העיר ומרכזה יש פריסה טובה יותר של סניפים, ואילו בדרום העיר, בעיקר ביפו ובכפר שלם, כבר אין כמעט סניפי בנקים.

    לפי המחקר, נכון ליוני האחרון פעלו בתל־אביב 156 סניפים. לבנקים אין הנחיות תכנוניות על אף היותם שירות ציבורי ולפיכך העירייה אינה עוסקת בהקצאת קרקעות עבורם. כתוצאה מכך, מיקום הסניפים נקבע על ידי הבנקים. למפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, היכולת למנוע מבנקים לסגור סניפים.

     

    לא לפי מספר התושבים

    הבחינה שביצעה המחלקה הכלכלית של העירייה מיפתה את הסניפים ובדקה את טווחי ההליכה מהם. התברר שבאזורים חלשים יותר מבחינה סוציו־אקונומית לא נמצאו כמעט סניפי בנקים, ולצד זאת נמצא שהניידות של התושבים באותם אזורים והנגישות שלהם לשירות דיגיטליים נמוכה יותר, ולכן יש צורך גבוה יותר לשירותים בנקאיים בתחומי השכונה שבה הם חיים ובקרבת מקום מגוריהם.

    כן נמצא שלא מתקיים יחס בין מספר התושבים בתוך העיר לבין מספר סניפי הבנק, וזאת בניגוד לציפייה שלפיה מספר הסניפים בכל אזור יהיה בהתאם לגודל האוכלוסייה שבו.

    את המחקר הזמינו סגנית ראש העירייה, מיטל להבי, וחברת המועצה אופירה יוחנן־וולק, "נתוני המחקר מעלים שאלות חשובות ובראשן מה קובע את רמת השירות של המערכת הבנקאית", אומרת להבי בתגובה לממצאים. "לפי הממצאים ניתן לראות, בלשון המעטה, כי השירות אינו אחיד, לא רק בין הערים אלא גם בתוך כל עיר, כך שהבנקים קובעים את מיקום הסניפים על ידי מבחני ההכנסה של התושבים. המעבר של שירותי הבנקאות לדיגיטל דוחף לסגירת סניפים ומי שנפגע הם התושבים שפחות נגישים לשירותים האלה, בעיקר קשישים ואוכלוסיות מוחלשות, ואי־השוויון בשירותים גדל.

    להבי מוסיפה: "גם עסקים באזורים אלה סובלים מהיעדר סניפי הבנק סמוך למקום העסק. השיקולים הכלכליים של הבנקים הם שמכתיבים סגירה של סניפים וללא מתן פתרונות אלטרנטיביים לתושבים אינו בר קיימא".

     

    "יש סניפים ניידים"

    לדברי גורם בנקאי, המפה המתפרסמת כאן דווקא ממחישה את הצורך בצמצום מספר הסניפים במרכז העיר ובצפונה. "העיוות הוא בגלל הריכוז ההיסטורי גבוה של הסניפים בצפון ובמרכז. לכן הבנקים מצמצמים פעילות בעיקר שם, בטח בעידן שבו את מרבית השירותים ניתן לצרוך באופן דיגיטלי", הוא אומר.

    עם זאת, הורם לא מתעלם ממיעוט הסניפים בדרום העיר. לדבריו, אחד הפתרונות הוא שליחת סניף נייד לשכונות אלו בתדירות שבועית כדי לספק מענה לאותם לקוחות שמתקשים להתנייד ואינם בעלי אוריינטציה דיגיטלית. הסניפים הניידים, נזכיר, הם פתרון שיזם בנק ישראל כדי לספק מענה ללקוחות שמתקשים בניידות. הבנקים מתחילים בשבועות האחרונים להפעיל מערכים כאלו שייתנו מענה בעיקר לאוכלוסייה מבוגרת בבתי אבות ובתי חולים.

    עוד הוסיף הבנקאי, כי דווקא ניתן לראות כי "הטכנולוגיה לא מרחיבה את הפערים החברתיים אלא מסייעת לצמצם אותם, שכן גם מי שגר בשכונות הדרומיות יכול לקבל שירותים בנקאיים בצורה קלה וזמינה בערוצים הישירים". הבנקים אף מפעילים תוכניות להגברת האוריינטציה הדיגיטלית של הלקוחות, כמו "ישראל.il" של בנק לאומי ומהלך ההעצמה הדיגיטלית שמתבצעת בסניפי בנק הפועלים.

    לבסוף, מציין אותו גורם, כי למרות שהקמת סניפים חדשים וגדולים לא מהווה פתרון לבעיה, ויש מקום להקמת סניפים מודרניים, כלומר סניפים קטנים עם מכשירים דיגיטליים שיאפשרו ללקוחות שמתקשים לקבל שירות גם במכונות האוטומטיות וגם באמצעות בנקאים.

     

     

     

    "בפריפריה הוסיפו סניפים"

    מבנק ישראל נמסר: "הפיקוח על הבנקים בוחן בכל סגירת סניף את התמונה הכוללת כדי להבטיח שלא תהיה פגיעה בלקוחות. מתוך 13 בקשות לסגירת סניפים בת"א בשנה האחרונה, רק 2 היו בדרום העיר, והסניף החלופי היה במרחק של פחות מקילומטר. יותר שירותים ניתנים ללא צורך להגיע לסניף, ויש סגירה בעיקר בערים הגדולות, בעוד שבפריפריה ובמגזר הערבי, שסובלים מזמינות נמוכה של שירותים פיננסיים, גדל בשנים האחרונות מספר הסניפים".

     

    roee.bergman@yedioth.co.il

     


    פרסום ראשון: 13.08.17 , 20:56
    yed660100