yed300250
הכי מטוקבקות
    ׳™׳“׳™׳¢׳•׳× ׳׳—׳¨׳•׳ ׳•׳×
    ממון • 15.08.2017
    כך עוקפת חברת החשמל החלטות ממשלה
    משרד האנרגיה החליט לסגור תחנות כוח ישנות ולהקים חדשות באמצעות חברות פרטיות, אבל חברת החשמל פנתה לקבלנים וליועצים כדי לסייע לה בהקמת אותן תחנות • חברת החשמל: "לא מקדמים ישירות את ההקמה"
    עמיר בן־דוד

    למרות החלטות הממשלה והתחזקות שוק תחנות הכוח הפרטיות, חברת החשמל ממשיכה להתנהל כאילו היא זו שעדיין מנהלת את משק החשמל וקובעת אילו תחנות יוקמו והיכן. למרות שהמגזר הפרטי אמור להקים תחנת כוח חדשה במקום התחנה הפחמית בחדרה, ובממשלה מעוניינים שזה יהיה המצב גם עם סגירת תחנת רדינג, החברה פנתה באתר המכרזים שלה לקבלנים וליועצים לסייע לה בהקמת התחנות על ידה.

     

    לאחר שהניסיון של החברה ושל עובדיה להכשיל את הקמת תחנות הכוח הפרטיות כשל, והיקף הייצור הפרטי הולך וגדל – חברת החשמל עדיין מחזיקה במונופול כמעט מוחלט במידע הנוגע לרשת. הדבר מאפשר לה, למשל, להכתיב היכן ניתן להקים תחנות כוח פרטיות. בפועל היצרנים הפרטיים והממשלה עדיין תלויים באספקת מידע ממנה לגבי ״זמינות״ הרשת להולכת החשמל. מצב זה הביא לעיכובים בפרויקטים פרטיים, ולטענת יצרנים פרטיים מנוצל לעיתים באופן מכוון לצורך כך.

     

    שר האנרגיה יובל שטייניץ קבע שתחנה החדשה בחדרה, שתופעל בגז טבעי, תוקם בידי המגזר הפרטי. בכל מקרה, לא נקבע שאת המחצית השנייה תקים חברת החשמל.

     

    בניגוד להחלטת שטייניץ פתחה החברה בהליך תכנוני פומבי להקמת התחנה. היא פירסמה באתר פנייה לקבל מידע על האפשרויות להסב מערכות בתחנות הכוח הפחמיות שייסגרו לטובת תחנה חדשה שהחברה מתכננת להקים במקומן. במסמך שפורסם נאמר במפורש שהחברה מתכננת להקים תחנה שתופעל בגז.

     

    החברה גם פרסמה מסמך לבקשת סיוע בהכנות להקמת תחנה שתופעל בגז במקום תחנת רדינג. החברה מבקשת סיוע מיועצים אקוסטיים לתכנון התחנה כדי לעמוד בתקנים. גם אם מדובר עתה רק בבקשת מידע, להליכים כאלה יש עלויות כוח אדם ותכנון.

     

    במשק האנרגיה מעריכים שהחברה מכינה לעצמה "נתיבים עוקפים" להחלטות ממשלה, ובונה על עיכובים (אולי אף יזומים על־ידה) שיביאו לכך שלבסוף היא תוכל לבוא ולהגיד: הנה, יש לנו תוכנית מוכנה, תנו לנו להקים את התחנות הללו כ"פרויקט חירום". לחברה יש גם יכולת למשוך זמן בהעברת מידע הדרוש ליזמים פרטיים. יש לכך עיגון גם בדברים שעלו בעבר בשיחות בתוך ועד העובדים".

     

    מרשות החשמל נמסר: "נקבע כי התחנה החדשה בחדרה תוקם על ידי השוק הפרטי ולא על ידי חברת החשמל. החברה לא קיבלה אישור לשחלף את תחנת רדינג".

     

    מחברת החשמל נמסר: "החברה לא מקדמת כל פעילות הנוגעת ישירות להקמה ולתפעול של התחנות. בניסוח בקשת המידע נפלה טעות סופר. ברדינג מדובר בקידום ההליך הסטטוטורי במוסדות התכנון, ללא כל קשר למי שיקים. בחדרה נבחנת אפשרות של שילוב התחנות העתידיות במערכות הקיימות כדי לחסוך, וגם כאן, בלי קשר למי שיקים את התחנה".

     

    amirb@yedioth.co.il

     


    פרסום ראשון: 15.08.17 , 21:10
    yed660100