yed300250
הכי מטוקבקות
    טל שחר
    חדשות • 16.08.2017
    סכנת הגשרים
    נמוכים, מיושנים וסובלים מליקויי בטיחות • יממה לאחר אסון הגשר בכביש 4 מתברר כי דו"ח מבקר המדינה שיתפרסם בקרוב יחשוף שעוד עשרות גשרים ברחבי הארץ זקוקים לתיקון • הגשר שקרס שלשום כבר נפגע בעבר ממשאית, אך דו"ח בטיחות שנערך לאחרונה קבע כי הוא תקין • נתיבי ישראל: "משקיעים מאה מיליון שקלים בשנה בשיקום גשרים"
    עופר פטרסבורג

    הגשר שקרס שלשום בכביש 4, בין בני־ברק לגבעת־שמואל, פונה אתמול לפנות בוקר לאחר שעות ארוכות של עבודות, והתנועה שבה לסדרה, אך השאלות הקשות שעלו מקריסת הגשר עדיין מטרידות — במיוחד כשמתברר שעוד עשרות גשרים ברחבי הארץ הם מיושנים ובסטנדרטים בטיחותיים מופחתים.

     

    בשבועות הקרובים צפוי להתפרסם דו"ח מקיף של מבקר המדינה על מאות גשרים, מנהרות ומעבירי מים של נתיבי ישראל (לשעבר מעצ), חלקם במצב בטיחותי חמור. הדו"ח עוסק בחוסר היערכותן נגד רעידות אדמה ומפרט עשרות גשרים ומעברים לא תקניים עקב ליקויים שהתגלו בהם — סדיקה, קורוזיה, שברים, בטון מתקלף ועוד. השנה לדוגמה נמצאים בתוכנית העבודה השנתית לתיקון בין היתר גשרי נחל רחף, צומת ערבה, נחל חבר, נחל אורן, קומרן ועוד, בהיקף של כ־90 מיליון שקל.

     

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

    על פי נתונים של נתיבי ישראל, בישראל ישנם כ־40 גשרים בין־עירוניים להולכי רגל, בדומה לגשר רמת אלחנן שקרס שלשום ליד בני־ברק. 40 אחוז מהם נחשבים למיושנים — כלומר החומרים שמהם בנויים הגשרים פחות חזקים מהחומרים שבהם נעשה שימוש בגשרים החדשים, גובהם נמוך בכמעט מטר מהתקן החדש והם אינם עמידים בפני רעידות אדמה. בנוסף קיימים בארץ מאות גשרים בתוך הערים, שהאחריות לבנייתם ולתחזוקתם נמצאת בידי הרשויות המקומיות, כך שממדי התופעה המסוכנת עשויים להיות גדולים עוד יותר. כך לדוגמה ב־2013 קרס גשר ברחוב ויצמן בכפר־סבא לאחר פגיעת משאית שהובילה טרקטור והנהג נהרג.

     

    לדברי מנכ"ל נתיבי ישראל, ניסים פרץ, כל גשר שישוקם או ייבנה מחדש יוגבה, כולל גשר רמת אלחנן שקרס שלשום, "אבל אי־אפשר להפוך כל רשלנות לאידיאולוגיה", לדבריו. הגשר שקרס שלשום עבר בדיקת בטיחות באפריל האחרון על ידי סוקר חיצוני וקיבל ציון 95. הבדיקה נערכה על ידי חברת גרשקו הנדסת מבנים. "מבחינת מצב הבטיחות אני ישן בשקט בלילה", אמר המנכ"ל פרץ. "גשר מסוכן נסגר לתנועה מיד. אין ליקוי משבית. אני מצהיר כאן שאין גשר במדינה שיש עליו סכנת חיי אדם, אחרת אני צריך לשלם על זה בראשי. יש גשרים שאיתרנו בהם ליקויים ברמות שונות והם בהליכי טיפול לאחר שאנחנו משקיעים 100 מיליון שקלים בשנה בשיקום גשרים". לפני כשמונה שנים אירעה באותו הגשר — אם כי בנתיב הנגדי לזה שבו אירעה התאונה שלשום — תאונה דומה, כאשר משאית נתקעה בגשר. הגשר חוזק וטופל ונפתח מחדש, אך יחד עם זאת הוא לא הוגבה ועדיין נחשב מיושן לעומת החומרים שמהם עשויים הגשרים החדשים. דיווחים של עדי ראייה על סדקים שנראו בו הוכחשו על ידי נתיבי ישראל.

     

    יריב כץ
    יריב כץ

     

    את קריסת הגשר בעקבות התנגשות המשאית תולים בנתיבי ישראל במנוף על המשאית שהיה פתוח. נהג המשאית התנגש בגשר תוך כדי נסיעה, המנוף למעשה הרים את הגשר, הוציא אותו מהקושרות שחיברו אותו לקרקע ומשך אותו מנקודות העיגון שלו לקורה בזווית נדירה.

     

    קריסת גשר הולכי הרגל הביאה אתמול לסכנה נוספת: עוברים ושבים חצו את כביש 4 הסואן ברגל וסיכנו את חייהם. בת 15 המתגוררת בשכונה הסמוכה לכביש נפצעה מפגיעת קטנוע במהלך חציה רגלית. בשעות הלילה היו אמורות להיפרס רשתות שימנעו את המעבר של הולכי רגל בכביש. בתוך כחודשיים צפוי לקום גשר זמני מאלמנטים קלים שגובהו 5.80 מטרים, ולא חמישה מטרים כמו הגשר שקרס. "במקביל נבחן מעבר תת־קרקעי במקום, עקב התנועה הרבה של אנשים, בעיקר נשים וטף, על הגשר", סיכם פרץ.

     

    yed660100