yed300250
הכי מטוקבקות
    יחסי ציבור וולוו
    ממון • 18.09.2017
    האם המכונית שלכם בטוחה באמת?
    מחקר של חברת ביטוח שוודית דירג 300 דגמים חדשים וישנים לפי רמת הבטיחות שהפגינו בתאונות אמיתיות - חלקן קטלניות • הצטיין: וולוו XC90 הקודם • אבל יש גם כמה משפחתיות משומשות ששוות 15 אלף שקל ויכולות להציל את חייכם
    אודי עציון

    כבר יותר מעשרים שנה שמה שהיה פעם סוד גדול אשר נשמר במעבדות הפיתוח של יצרני הרכב - ואולי בניירות של כמה חוקרי תאונות ותיקים - שקוף ונגיש לציבור. תוצאות של מבחני ריסוק שנערכים בידי גופים ציבוריים באירופה, בארה"ב ובאוסטרליה מתפרסמים בקביעות. מתכונת המבחנים התפתחה לאורך השנים, כאשר לצידם נוספו גם קיומם או היעדרם של אביזרי בטיחות אקטיבית כמו בלימת חירום אוטונומית, אבל המתקדמים שבהם די דומים: ריסוק חזיתי ב־64 קמ"ש, וריסוק צד ב־50 קמ"ש.

     

    חלקם מוסיפים ריסוק מול עמוד, שריכוז המסה שלו מאתגר את גוף הרכב בצורה שונה מאשר פגיעה ברכב אחר, פגיעה בהולך רגל, בדיקת חוזק הגג למקרה של התהפכות, ועוד. אבל באופן טבעי הניסויים בודקים נקודות בודדות בגוף הרכב, ולא יכולים לכסות את כל תסריטי הפגיעות. אז האם הם באמת מייצגים בטיחות של החיים האמיתיים?

     

    את זה עושה חברת הביטוח השוודית "פולקסאם", שמפרסמת דירוג שנתי של בטיחות כלי הרכב לפי נתוני התאונות בשוודיה - תאונות קשות, כולל תאונות קטלניות, שהמידע שאפשר להפיק מהן יכול להציל חיים. יותר מ־200 אלף תאונות כאלה סיפקו את חומר הגלם למחקר המתמשך.

     

    וולוו - בפער גדול לעומת האחרים

     

    בשבוע שעבר פירסמה החברה את מהדורת 2017 של "עד כמה המכונית שלך בטוחה", שכללה דירוג ל־292 דגמי מכוניות מהעשורים האחרונים, רובם נמכרו גם בישראל.

     

     

    לפי הדוח, הדור הקודם של רכב הכביש־שטח הגדול של וולוו, ה־XC90 מדגמי 2015־2002, הוא הרכב הבטוח ביותר בעולם - 61% יותר מאשר המכונית הבטוחה הממוצעת. וולוו, שהשקיעה בבטיחות עוד לפני שכמה יצרני רכב גדולים בנו את המכונית הראשונה שלהם, הייתה הראשונה לבקר את מבחני הריסוק בטענה שהם אינם מדמים במלואם תאונות אמיתיות. אולי גם בגלל שבשנים הראשונות של מבחן הריסוק האירופי הדגמים שלו לא הצליחו לקבל את הציונים המרביים. אבל זה השתנה בהמשך, וה־XC90 היה ב־2003 אחד מכלי הרכב הראשונים שקיבל את ציון 5 הכוכבים המרבי במבחן.

     

    "מה שמעניין בתוצאות הדירוג השנה הוא שהמנצח עשה זאת בפער גדול לעומת שאר הדגמים. הפערים השנה ברמות הבטיחות של המכוניות המשומשות גדולים מאשר בשנים הקודמות", אמר אנדראס קולגרן, מנהל מחקרי התנועה בפולקסאם. לפי קולגרן, הסיכוי של נהג או נוסע להיהרג בתאונת דרכים ירד ב־80% מאז תחילת שנות ה־80, בעקבות השיפור המתמשך בבטיחות המכוניות.

     

     

     

    אבל האם צריך להיות עשיר כדי לנהוג ברכב בטוח? לא לפי השוודים. מיצובישי כריזמה (2004־1996) - פעם אחת המכוניות הכי נמכרות בישראל ודגם שפותח בידי מיצובישי במיוחד עבור אירופה ואף יוצר ביבשת במפעל שנבנה במיוחד בהולנד - בטוחה ב־42% יותר מהממוצע. פולקסווגן גולף הקומפקטית, וגרסת הסדאן שלה ג'טה, מדגמי 2008־2004, בטוחות יותר ב־40% מהמכונית הממוצעת. כאן כבר מדובר במכוניות משומשות ותיקות, שאפשר לרכוש במחיר של פחות מ־15 אלף שקל .

     

    צמד הגרמניות, אגב, זכו לציון של 5 כוכבים כאשר נבחנו בידי היורואנקאפ (ארגון הבטיחות האירופי, א"ע) ב־2004, כאשר הדור הקודם שלהן זכה רק ל־4 כוכבים. הכריזמה זכתה רק ל־3 כוכבים כאשר נבחנה ב־2001.

     

    והן לא לבד. "הגולף, הג'טה והכריזמה הן המכוניות המשפחתיות היחידות שהצליחו לעבור את רף ה־40 אחוז", ממשיך קולגרן, "אבל לרשימת המכוניות הבטוחות משמעותית מהממוצע נכנסו דגמים קומפקטיים חדשים ואפילו דגמי סופר־מיני, כמו וולוו C30 (דגמי 2012־2006) והדור היוצא של פורד פיאסטה (2017־2009)".

     

     

     

    הדגם היחיד שפולקסואם והיורואנקאפ לגמרי חלוקים לגביו הוא סוזוקי באלנו (2002־1997): מבחן הריסוק האירופי העניק לה אז כוכב וחצי וקבע שהיא מכונית מסוכנת, ואילו השוודים טוענים שמדובר בדגם שבטוח ב־40% יותר מהממוצע.

     

    מה שכן ברור מהמחקר השוודי, ודי מעומעם בתוצאות המבחנים של יורואנקאפ, הוא שבדרך כלל מכונית גדולה יותר היא גם בטוחה יותר. בין המכוניות שהתגלו כבטוחות יותר לפחות ב־50% מהממוצע נמצאות אאודי A4 (דגמי 2016־2007), וולוו S80/S70 ו־S60/V60 (מדגמי 2007 ועד היום), ופולקסווגן פאסאט (2014־2008), מכוניות מנהלים וסלון נדיבות ממדים.

     

    ומהן המכוניות שלא תרצו להימצא בהן בשעת תאונה? הדור הראשון של סוזוקי אלטו (2008־1999) שנמכר בארץ במספרים קטנים נמצא ברשימה לצד רנו טווינגו, סוזוקי סוויפט (2001־1989), וגם דגמים שלא שווקו בישראל, כמו פולקסווגן לופו, טויוטה סטארלט וניסאן סאני מאמצע שנות ה־80, וקיה פיקנטו מהדגם של העשור הקודם.

     


    פרסום ראשון: 18.09.17 , 20:33
    yed660100