yed300250
    נחל והר אמיר
    מסלול • 07.10.2017
    המסלולים הכי יפים שמטיילים (כמעט) לא מגיעים אליהם
    מתכננים לטייל בארץ בחול המועד וחוששים מעומס המבקרים? ריכזנו לכם את המסלולים הכי יפים והכי פחות עמוסים, שיעזרו לכם לברוח מהרעש
    ערן ודוד גל־אור, מסלולים

נחל חזורי ונחל גובתה (האזור: חרמון ואצבע הגליל)

המסלול מוביל אל פיסת טבע מיוחדת, בראשיתית וקסומה, ואל נוף מרשים ועוצמתי. בסתיו השלכת מרהיבה בשלל צבעיה וגם בימים חמים האוויר קריר ונעים.

אורך המסלול: כ־5 קילומטר. זמן הליכה: 3.5־5 שעות. אופי ההליכה: המסלול יורד בתלילות בשבילים צרים, במדרגות סלע ובמפלים, והוא מוצל ברובו. תשלום ושעות פתיחה: ללא תשלום, בשעות היום.

איך מגיעים: יש צורך בשתי מכוניות. מגיעים לצומת המצודות בקרית שמונה ופונים לכביש 99. נוסעים כ־13 קילומטר ופונים שמאלה לחניון המעיינות בשמורת נחל חרמון בו מחנים מכונית אחת. עם המכונית השנייה חוזרים לכביש 99, פונים שמאלה וממשיכים לעלות לכיוון רמת הגולן. אחרי כ־1.5 קילומטר מגיעים לצומת מפל סער ופונים שמאלה לכביש 989 לכיוון נווה אטי"ב. מטפסים בכביש המפותל, ומיד אחרי הפנייה לעין קיניה פונים שמאלה לחניון סיירת אגוז בו חונים.

מה כותבים ב־waze? מכונית ראשונה — שמורת טבע בניאס, מכונית שניה — חניון סיירת אגוז.

מסלול ההליכה: לפני תחילת המסלול ניתן לגשת ולהתרשם מאתר ההנצחה לחללי סיירת אגוז. לאחר מכן נחלוף על פני השער הנעול לאתר הקבר של השיח' הדרוזי, עותמאן אל־חזורי, ונרד בשביל צר המסומן בכחול שיוצא מקצה החניון אל נחל חזורי. השביל יורד במתינות במדרון ואחרי דקה פונה ימינה וחוצה את ערוץ הנחל על גבי קשת עתיקה. מיד אחרי חציית הנחל, נפנה שמאלה בעקבות סימון השביל ונרד לתוך ערוצו של נחל חזורי - השביל עובר ממש בתוך הערוץ ולפעמים עולה על אחת מגדותיו. נדלג ונרד בין סלעים גדולים ומפלים קטנים, בתוך יער קסום של עצי אלון וצפצפה. ככל שנתקדם הופך הנחל להיות מצוקי יותר ואחרי 40־50 דקות נגלית בין המצוקים מצודת נמרוד. נמשיך לרדת בין העצים והסלעים, ואחרי 20־30 דקות נוספות נגיע לצומת שבילים בה נמשיך ישר בשביל מסומן בשחור. אחרי דקות ספורות נשפך ערוצו של נחל חזורי אל נחל גובתה שמגיע מימין ואנו יחד איתו. אחרי כ־2 קילומטר של ירידה בנחל גובתה, שיארכו 1.5־2 שעות, נשים לב שגדותיו של ערוץ הנחל מתחילות להתרחק זו מזו. ההליכה הופכת מתונה יותר והשביל יוצא מערוץ הנחל ועובר לסירוגין בין שתי גדותיו. לאחר 15־20 דקות של הליכה מישורית ונוחה נגיע אל שלט ירוק המבשר על סוף המסלול בנחל גובתה. כדקה נוספת של הליכה תביא אותנו אל כביש צר וצדדי המוביל לחלקה האחורי של שמורת נחל חרמון. נפנה ימינה, נלך 5־7 דקות ונגיע אל הכביש הראשי. נפנה שמאלה ובמהרה נפנה שוב שמאלה לחניון המעיינות בשמורת נחל חרמון.

ממצודת הונין למצפה דדו (האזור: אצבע הגליל)

הליכה נעימה שכוללת בין היתר את נוף החרמון, שדות ציוריים, מטעים ותצפיות עוצרות נשימה. חלקה התחתון של אצבע הגליל הוא עמק מישורי מלא פלגי מים צלולים, וחלקה העליון הוא אזור בתולי ופחות מתויר.

מטעים, שדות ציוריים ותצפיות עוצרות נשימה. מצודת הונין

אורך המסלול: כ־7.5 קילומטר. זמן הליכה: 4־3 שעות. אופי ההליכה: המסלול עובר בשבילים רחבים ובכבישים צרים, בירידות ובעליות שחלקן מתונות וחלקן תלולות. המסלול חשוף לשמש לכל אורכו. תשלום ושעות פתיחה: ללא תשלום, ללא הגבלת שעות.

איך מגיעים: יש צורך בשתי מכוניות. נוסעים מקרית שמונה צפונה בכביש 90 לכיוון מטולה. לאחר כ־7.5 קילומטר נכנסים למטולה, ממשיכים ישר ואחרי כ־600 מטר חולפים על פני מעגל תנועה. נוסעים לפי השילוט לתצפית דדו. אחרי כ־150 מטר נוספים פונים פניית פרסה, חוזרים כ־100 מטר ופונים ימינה לכיוון מצפה דדו. עולים מעט ומשאירים מכונית אחת לצד המצפה. עם המכונית השנייה חוזרים בכביש 90 לכיוון קרית שמונה. לאחר כ־5.2 קילומטר פונים ימינה לכביש 9977 לכיוון כפר גלעדי. חולפים על פני הפנייה לכפר גלעדי, מטפסים בכביש המפותל, ולאחר מעט פחות מ־5 קילומטר פונים שמאלה למושב מרגליות. לאחר כ־300 מטר פונים ימינה לשביל עפר רחב לצידו חונים.

מה כותבים ב־waze? מכונית ראשונה — מצפה דדו מטולה, מכונית שניה — מצודת הונין מרגליות.

מסלול ההליכה: נתחיל בביקור במצודת הונין ובמאגר המים העתיק שלה שנמצא מתחת לפני הקרקע. לאחר הביקור במצודה נצא אל הכביש ונפנה שמאלה ונלך כ־300 מטר, עד למפגש עם כביש 9977. נפנה ימינה לכיוון קרית שמונה, נרד כדקה לצד הכביש ומיד נפנה שמאלה אל הכביש המוביל למחנה עדי. נעלה כ־200 מטר ונגיע למפגש עם שביל רחב שפונה חצי־ימינה. בכניסה לשביל ישנו שלט המציג את המסלול בו נלך. נפנה אל השביל שמתחלף לכביש צר ונלך בו בנחת בין עצי אורן. אחרי 10־15 דקות של הליכה נעלה בשביל גירי לבן, ונגיע לקטע בו הופך השביל הכבוש לשביל אבנים נוח פחות. זה המקום בו ייפתח לפנינו נוף בקעת עיון בכיוון צפון. במהרה שוב הופך השביל לשביל כבוש היטב, ובתוך כ־2 דקות נוספות נגיע למזלג שבילים שם נבחר בשביל הימני המסומן באדום, שילווה אותנו מכאן עד סיום המסלול.

תצפיות מפסגת קרן הסרטבה (האזור: בקעת הירדן)

תצפית יפהפייה על עמק החולה הצבעוני ועל מורדות הגולן. מומלץ להתחיל לטפס אל הקרן כשעה לפני הזריחה, ולהגיע אל פסגת ההר לצפות בה.

אורך המסלול: כ־4.5 קילומטר. זמן הליכה: 2.5־4 שעות. אופי ההליכה: המסלול עובר בשבילים צרים וחשופים לשמש. חלקו הראשון בעלייה ובירידה תלולה מפסגת ההר וחלקו השני בהליכה מתונה. תשלום ושעות פתיחה: ללא תשלום, ללא הגבלת שעות.

איך מגיעים: נוסעים בכביש 90 בבקעת הירדן עד הפנייה למועצה האזורית בקעת הירדן. נוסעים עוד כ־310 מטר לכיוון צפון, ורואים משמאל פנייה לכביש צר שמטפס אל הסרטבה. מאחר שלאורך הכביש ישנו קו הפרדה רצוף, ממשיכים צפונה, עד שמגיעים לצומת משואה, ושם פונים פניית פרסה, חוזרים כ־630 מטר דרומה, ופונים ימינה לכביש הצר. לאחר כ־4 קילומטר מגיעים למפרץ חניה שנמצא בצד ימין של הכביש בו חונים.

מה כותבים ב־waze? סרטבא.

מסלול ההליכה: ממקום החניה יוצאים שני שבילים המסומנים בירוק: שביל רחב שיורד אל מרגלות ההר, ושביל צר שפונה ימינה ועולה על השלוחה הצרה שמימין - שביל זה מכונה "שביל הנערים" ובו נטפס אל פסגת ההר, כשאנחנו נצמדים לסימון השביל הירוק. לכל אורך הדרך מלווה אותנו נוף מדברי קסום, כשמעלינו נראית פסגת ההר המחודדת. כעבור 20־35 דקות של עלייה מתחיל החלק התלול של הטיפוס. השביל מתפתל בין אבנים, ובתוך 7־10 דקות נגיע לצומת שבילים. שביל מסומן בשחור ממשיך לעלות בתלילות לראש ההר והשביל המסומן בירוק פונה ימינה לעבר בורות המים. מי שרוצה לצפות בזריחה יבחר בשביל המסומן בשחור וימשיך לעלות בתלילות במשך 20־15 דקות נוספות עד לפסגת ההר. בשעת הזריחה, עולה השמש מאחורי ההרים, ויוצרת מראה מרהיב ביופיו. לאחר התצפית ומנוחה נתחיל את הדרך חזרה במורד ההר. נצא בשביל המסומן בשחור שיורד בתלילות רבה בין אבנים גדולות. אחרי 5־7 דקות נגיע למפלס ישר בו נפגוש שרידים מפתיעים. בין שלל האבנים פזורים גם עמודים מרשימים, ולצידם אבנים גדולות מאוד בצורת לבבות, הנשענות זו על גבי זו. נמשיך בירידה תלולה בשביל הצר ובתוך 8־12 דקות נוספות נגיע לצומת השבילים בה נפנה לשביל הירוק ונרד באותה הדרך אל רחבת העפר.

הר אמיר ונחל אמיר (האזור: הרי אילת)

מסלול משופע נחלים והרים בשלל צבעים, קירות זקופים בצבע אדום וסלעים מגוונים. נטפס בקניוני גרניט מפותלים, ונשקיף על הרים שחורים ולבנים שמקיפים אותנו. בסיום נרד בערוצו היפהפה של נחל אמיר, בין מפלים ותחת קירות מאבן חול אדומה.

אורך המסלול: כ־7.5 קילומטר. זמן הליכה: 3־4 שעות. אופי ההליכה: המסלול עובר בשבילים צרים ורובו בעליות ובירידות, חלקן מתונות וחלקן תלולות. המסלול חשוף לשמש לכל אורכו. תשלום ושעות פתיחה: ללא תשלום, ללא הגבלת שעות.

איך מגיעים: נוסעים דרומה בכביש 90 לכיוון אילת, חולפים על פני פנייה לבאר אורה. ממשיכים כ־9 קילומטר דרומה וליד סימון הקילומטר ה־20, פונים ימינה לשביל מסומן בכחול, לכיוון עמודי עמרם. לאחר כ־2.5 קילומטר פונים במזלג שבילים לשביל השמאלי שמסומן בירוק. ממשיכים מערבה ולאחר כ־2.2 קילומטר, מגיעים למפגש עם כמה שבילים צרים וחונים.

מה כותבים ב־waze? באר אורה.

מסלול ההליכה: ממקום החניה נעבור בין כמה סלעים שתוחמים את השביל הרחב ונצא בשביל צר שמסומן באדום שמוביל בשטח מישורי רחב ידיים. נלך כ־1.1 קילומטר ובצומת שבילים נעזוב את השביל האדום ונפנה בחדות ימינה לשביל מסומן בשחור ובסימון שביל ישראל. לאחר 15־20 דקות של הליכה בשטח פתוח נלך למרגלות קירות זקופים בגובה עשרות מטרים ולאחר מכן בין בולדרים גדולים. לאחר 20־25 דקות נוספות נכנס לתוך ערוץ נחל צר עשוי סלעי גרניט. נעלה בין סלעים שחורים ובתוך כ־5 דקות נצא מהערוץ ונתחיל לטפס לעבר שיפולי הר אמיר. כשנגיע לצומת שבילים נמשיך מעט לתצפית ולאחריה נחזור לצומת השבילים ונפנה שמאלה לשביל מסומן בירוק. נרד מעט, נקיף קבוצת בולדרים, ונתחיל לעלות בשולי ערוץ נחל רחב. 5־7 דקות לאחר מכן ייפתח משמאלנו נוף מישורי הערבה ומעליהם הרי אדום המרשימים. נמשיך לעלות בשביל הצר בין מצבורי חול לבן לעבר "שער" בסלע וכשנעבור בו נתפעל מנוף מפרץ אילת הכחול שנגלה מולנו. בנקודת התצפית נפנה ימינה בשביל מסומן בכחול, ונתחיל לרדת אל ערוץ נחל אמיר. בתחילה נרד על משטח קשה של אבן חול אדומה־צהובה, בהמשך במדרגות סלע גבוהות, ולפרקים נלך על מצע של חול לבן ורך, או בין בולדרים גדולים. בדרך נקיף מפלים קטנים, ניעזר ביתדות ומעקות מתכת, נעלה ונרד, נתפתל עם השביל ונעבור בין קירות סלע גבוהים. לאורך הדרך נעקוב אחרי סימון השביל הכחול עד יציאתו מערוץ הנחל. מכאן נלך בשטח מישורי עד למכונית שבצומת השבילים.

למידע מפורט על מסלולי הטיול ולניווט לנקודות החניה, סדרת ספרי הטיולים 'אל ארץ אהבתי' 115 המסלולים היפים בישראל, אתר ואפליקציית מסלולים > להתאהב בארץ מחדש www.maslulim-israel.co.il