yed300250
הכי מטוקבקות
    סקודה
    ממון • 23.10.2017
    הג'יפון מפראג
    סקודה משיקה סוף־סוף ג'יפון משפחתי חדש, שינסה לשחזר את הצלחת האוקטביה והסופרב בפלח השוק הלוהט בארץ • והוא מתגלה כחזק דווקא בפרטים הקטנים
    דרור ברלי

    דווקא בשנה שבה מגיעות מכירות סקודה אוקטביה בישראל לשיא, 7,122 מכוניות לשוק הפרטי בין ינואר לספטמבר, מקום רביעי בטבלת המכירות הארצית, ורק כאלף מכוניות פחות מטויוטה קורולה, מושקת מתחרה שתגרום לה הרבה כאב ראש. וכמו שזה קורה הרבה פעמים, דווקא מתחרה מבית.

     

     

    סקודה קארוק הוא מחליף היטי, אחד הראשונים והוותיקים בקבוצת הג'יפונים המשפחתיים. כשהיטי הגיע לישראל בסוף העשור הקודם, הוא לימד את הישראלים, ביחד עם ניסאן ג'וק, את נפלאות הרכבים הגבוהים והאופנתיים, שאין להם שום יכולת שטח אבל יש להם הרבה פוזה מלווה בתנוחת נהיגה שולטת.

     

    יטי היה דגם ייחודי בהיצע של קונצרן פולקסווגן, שהתבסס על מגוון חלקים ממחסן החלפים, אבל לא זכה לאח תאום של פולקסווגן או סקודה, עניין נדיר באימפריה מוולפסבורג. הקארוק לעומת זאת זכה לתאום, שאף נולד לפניו: מדובר בגרסת סקודה לסיאט אטקה שכבר נמכרת אצלנו, ואף מיוצר לצידו בצ'כיה.

     

    העיצוב שמרני, דומה לזה של האטקה אבל עם המאפיינים והחזית הסולידית של סקודה. לא אוטו יפה, אבל בהחלט קרוסאובר גבוה, שיתקבל בארץ הרבה יותר טוב מאשר הייטי. עיצוב הפנים פשוט, איכות ההרכבה גבוהה, אך לא כל הפלסטיקים היו עוברים את ביקורת האיכות של פולקסווגן. בחלק מדגמי ההשקה היה מסך 9 אינץ' ענקי, כולל מערכת ניווט מקורית ואפילו תפעול בהסטת יד, שלא יגיע לארץ.

     

    הישיבה גבוהה, תנוחת הנהיגה מוצלחת, והמושב האחורי המרווח מתפצל ל־3, מה שמאפשר קיפול של כל מושב בנפרד. גם מבוגרים גדולים כמוני יכולים לשבת בו בנוחות. בתא המטען המרווח יש נפח קבוע של 521 ליטר נדיבים, או בין 479 ל־588 ליטר ברכבים המצוידים במושב אחורי הנע על ציר, ומאפשר משחק בין מרווח הברכיים לנפח ההטענה. רמות האבזור היקרות מצוידות בדלת תא מטען חשמלית, הנפתחת בנפנוף רגל מתחת לפגוש.

     

    בכלל, אם משהו ייחודי ברכב הזה, הרי אלה כמה פתרונות קטנים אך שימושיים של סקודה. תאורת תא המטען היא פנס חשמלי נשלף, ויש שם גם מסילות עם ווי תלייה, לתפיסת המטען. בדלתות יש מקום לתפיסת שקית פלסטיק שתשמש כשקית זבל, ותישלח ישירות לפח האשפה העירוני בסיום הנסיעה. יש גם תופסנים המחזיקים את הבקבוק בזמן שהנהג מסובב את הפקק.

     

    נהגנו בעיקר במנועים העיקריים שיגיעו לארץ. מנוע ה־1,000 סמ"ק טורבו (110 כ"ס כאן) מוכר כבר מהאוקטביה. בזמן ששהינו בהשקה היה זמין רק הידני (6 הילוכים), אבל הביצועים אמורים להיות די זהים לאלה של הדגם הרובוטי כפול המצמדים. המנוע הזה, שהרשים אותנו באוקטביה, פחות מרשים בקארוק, ואולי גם חסרונו של הילוך נוסף בגרסאות האוטומטיות השפיע. הוא רועש יותר, והביצועים פחות מרשימים.

     

    המנוע הגדול, טורבו־בנזין 1,500 סמ"ק, 150 כ"ס, החדש של הקבוצה חזק משמעותית. הוא שקט בשיוט אבל רועש ומחוספס בהאצה.

     

    התנהגות הכביש טובה, עם זווית גלגול טובה בפניות ואחיזה גבוהה, אבל גם כיול מתלים נוקשה שלא היה נוח בכבישי סיציליה, ויהיה עוד פחות נוח בכביש ישראלי.

     

    הקארוק יגיע אלינו ברבעון השני של 2018, ואפשר להניח שגרסת ה־1,000 סמ"ק טורבו תהיה זולה מהאטקה המקבילה, עם מחיר בסיסי של כ־135 אלף שקל, קצת מתחת לספורטאז' ולטוסון 1,600 הבסיסיים ורבי המכר. בשוק שמגלה העדפה גוברת לג'יפונים, מדובר בתוספת מעניינת ותחרותית שתמצא בארץ לקוחות רבים, עדיף עם גב חזק.

     

    הכותב היה אורח סקודה באיטליה

     


    פרסום ראשון: 23.10.17 , 20:42
    yed660100