תפנימו, טרקטורון הוא בעצם רכב שטח
בשבת לפנות בוקר נהרגה נערה בת 17 מעמק חפר בתאונת דרכים עם טרקטורון שהתהפך בשטח. חברתה נפצעה. הנהג, גם הוא בן 17, נעצר לחקירה. מי שמכיר את המעורבים בתאונה מספר על שלושה צעירים מקסימים כמו הילדים שלכם, כמו ילדי השכנים שאתם פוגשים. נסיבות התאונה נחקרות, ואני לא רוצה להיכנס לפרטים, מה גם שמדובר בנערה שנספתה ובשלוש משפחות שבורות.
וכל העצב הזה מתחיל בכלי רכב קטן ותמים למראה, שנולד להתנהל בשטחים פתוחים והפך להיות רכב הת"ש (תנאי שירות) של בני המושבים בעיקר. הצעירים המתגוררים במושבים ולומדים בבתי ספר אזוריים משתמשים בטרקטורון כדי להגיע לבתי הספר באופן עצמאי, או כדי לפגוש את חבריהם המתגוררים במושבים אחרים. לפני הולדתו של הטרקטורון נאלצו אותם צעירים לבקש מהוריהם שיסיעו אותם, או להתנהל בתחבורה ציבורית, שבדרך כלל לוקה בחסר באזורים שבהם היישובים קטנים ומרוחקים זה מזה.
בנוסף לעצמאות שהוא מביא עימו, לטרקטורון יש סקס אפיל של "הילד המקובל בכיתה". הוא משמיע קולות של אופנוע כבד, מאיץ (תלוי בנפח המנוע) כמו רכב של גדולים, השיער מתבדר ברוח (מי חובש קסדה?), והנהג והנוסעים (מוצפים בהורמוני גיל ההתבגרות) מתעופפים ממקום למקום כמו פרפרים אל החופש.
כאמור, מספיק רישיון לטרקטור כדי לנהוג בטרקטורון – רישיון שרחוק מלהעיד על כשירות נהיגה. איך מקבלים רישיון לטרקטור? עוברים מבחן תיאוריה, ולאחריו מתנסים בשיעורי נהיגה בודדים בשטח מגודר על טרקטור איטי וכבד. אם ננסה להמחיש את הרעיון - זה כמו ללמוד נהיגה על בימבה בגינה. הקשר בין טרקטור לטרקטורון הוא כמו הקשר בין אופניים לאופנוע. לא המהירות, לא רמת הסיכון, רק האשליה.
תשאלו את נהגי הטרקטורונים, והם ישכנעו אתכם שהכלי ממש בטוח. אם נבדוק כמה בני נוער בגיל 16 מוציאים רישיון על טרקטור, נבין שלא מדובר בחקלאים החדשים שהולכים לחרוש את הנירים אלא בקבוצה גדולה של צעירים שלמעשה בחסות החוק נוהגים ללא רישיון.
ההורים שרוכשים טרקטורונים לילדיהם אינם שונים מרוב ההורים לילדים בגיל ההתבגרות. מי לא נכנע ללחץ זה או אחר שמופעל עליו על ידי המתבגרים החיים תחת קורת גגו - שיקום. ולא רק ההורים נאלצים לעמוד בלחץ. בני נוער שזכו בטרקטורונים מסיעים את חבריהם, לעיתים אחרי לחץ חברתי כבד שמופעל עליהם, והם אינם מבינים עד הסוף שהאחריות היא שלהם. מיותר לציין שגיל ההתבגרות הוא הגיל הכי פחות מתאים לנסיעה ברכבי שטח, המצריכה מיומנות נהיגה גבוהה, זהירות ושיקול דעת. כל המרכיבים שלא קיימים בגיל הזה.
ראוי להדגיש שרכבי השטח הללו לא הגיעו לארץ אתמול. הם כאן כבר כעשרים שנה, וכמו אז גם היום לא מחייבים הוצאת רישיון נהיגה. אפשר היה לצמצם את הסכנה אם מישהו היה מתאמץ להמציא רישיון מיוחד לרכבי שטח, לאחר שיעורי נהיגה בשטח פתוח עם מהמורות, ביום ובלילה.
אני לא מכירה את פרטי המקרה האחרון ואני מקווה שהמשטרה והפרקליטות לא ימהרו להפוך את הצעיר בן ה־17 לתרנגול הכפרות של רשלנות הרשויות. הוא זה שהסיע, הוא הנהג, אבל אל נשכח שהאחריות לתאונה הזו, כמו של תאונות אחרות עם טרקטורונים שבהם נהגו צעירים ללא רישיון נהיגה, היא קודם כל שלנו, המבוגרים, ובראש ובראשונה של משרד התחבורה ורשות הרישוי שנרדמו בשמירה ולא התעוררו משנתם.

