עורכים קניות אונליין? עד המשלוח המחיר עלול להשתנות

רוכשים בסופרמרקט באינטרנט? אם חשבתם שהרשתות מחייבות אתכם במחירים שמופיעים על המסך בזמן ההזמנה - טעיתם. זה לא קורה אצל כולן. בעוד שרמי לוי, ויקטורי, חצי חינם ושופרסל מחייבות את הלקוחות במחירים - כולל מחירי המבצעים - לפי מועד ההזמנה, הרי שבאתרים של יינות ביתן, מגה וטיב טעם מחייבים על פי המחירים ביום האספקה. כלומר, מחיר מבצע שראית כאשר הזמנת לא יהיה בהכרח מה שתשלם בפועל. זאת מכיוון שייתכן כי עד ביצוע ההזמנה יסתיים המבצע.

 

"בכל תחומי האון־ליין ישנו כלל ברזל אחד שלא מופר: המחיר המוצג בעת ההזמנה יהיה המחיר שאותו הצרכן ישלם במועד האספקה". כך אומר מושיק אלפרט, מנכ"ל "מיי סופרמרקט", המשמשת גם אתר להשוואת מחירים וגם "בית" לאתרי און־ליין של רשתות סופרמרקטים גדולות. "חוסר האחידות בין אתרי הרשתות בכל הנוגע למדיניות תוקף המחירון והמבצעים מקשה על הצרכן לבצע השוואה ומונע החלטה נכונה", הוא אומר.

 

במועצה לצרכנות סבורים שמדובר בהליך לא חוקי, למרות שהרשתות המחייבות במחירי ימי האספקה מגנות על עצמן בתקנוניהן וביידוע הצרכן בשלבים שונים. "סעיפים 17ב(ב) ו־(ד) בחוק הגנת הצרכן קובעים את החובה להציג את המחיר הכולל של מוצר, וכי המחיר המחייב של מוצר הוא המחיר שהוצג עליו או על גביו. עוד קובע החוק, כי ההוראות חלות על מוצרים המוצגים לראווה ובכל דרך שהיא, ולכן חלות גם על מכירות באינטרנט".

 

יצויין כי באתר "שופרסל און ליין", שהיקפי המכירות שלו הם הגדולים ביותר בעולם הזמנות הסופרמרקטים באינטרנט, נהגו עד לאחרונה לחייב על פי המחירים ביום האספקה, אבל שינו מדיניות. "החל מספטמבר 2017 שומרת הרשת על המחירים הנקובים ביום פתיחת ההזמנה למשך 8 ימים. בעבר מחירי המוצרים נקבעו בתקנון המאושר על ידי כל לקוח לפי מועד הליקוט בלבד", מודים ברשת, "וכתוצאה מכך התאפשר מצב בו השתנו מבצעים והלקוח חויב בסכום שונה מזה שראה בזמן ההזמנה". ואנחנו אומרים: יופי, שופרסל, אם כבר אז למה לא ללכת עד הסוף? חייבו על פי מועד האספקה בלי סייגים.

 

ומה אומרים המחייבים על פי מועדי האספקה? בטיב טעם סירבו להגיב. כאמור, הרשת נוהגת להגן על עצמה הן בתקנון, שלא ברור כמה צרכנים קוראים, והן במשלוח הודעה בעת ביצוע ההזמנה כי "המחיר הסופי ייקבע במועד האספקה". ביינות ביתן, בעלת מגה, לא הבינו מה הבעיה. "המבצעים נמשכים כשבוע עד חודש. במידה והלקוח בוחר יום למשלוח המוצרים, לאחר שהמבצע יסתיים הוא יקבל על כך התראה בולטת בעת הקנייה, עוד בטרם שילם". כשהסברנו שמדובר בשיטה מסורבלת, הפוגעת בקבלת ההחלטות, וכי מתחרים נוהגים אחרת, הבטיחו ברשת לבחון את הנושא ולחזור אלינו. אנחנו נעקוב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים