yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: גלעד קוולרציק
    חדשות • 15.10.2018
    142 אלף כלי רכב על הכביש, בלי טסט
    נוסעים בכביש? ייתכן שמדי פעם חולפות לידכם מכוניות שלא עברו טסט כבר כמה שנים • המשמעות: אתם בסכנה • משרד התחבורה החליט להיאבק בתופעה, אבל לאו דווקא במישור הבטיחותי • בדיון שהתקיים אתמול בכנסת ביקשו נציגיו ממשרד המשפטים לחייב את עשרות אלפי הנהגים לשלם לפחות את האגרה: "זו ההכנסה העיקרית שלנו"
    טובה צימוקי

    כאילו לא די בנהגים הפרועים ובהשתוללות המסכנת חיים בכבישים: מדיון שהתקיים אתמול בכנסת עולה כי בעליהם של 180 אלף כלי רכב לא עשו להם טסט בשנים האחרונות. המסקנה המדאיגה: מרבית כלי הרכב הללו, חלקם אולי לא כשירים מבחינה בטיחותית, מסתובבים בכבישים מדי יום ומסכנים את הנוסעים. כך או כך: המדינה מתכוונת לגבות מאותם בעלי רכב את התשלום עבור הטסטים ולערב בבעיה גם את המשטרה.

     

    הדיון התקיים אתמול בוועדת החוקה, שבראשה עומד ח"כ ניסן סלומינסקי. השתתפו בו בין היתר נציגי המרכז לגביית קנסות של משרד המשפטים ונציגי משרד התחבורה – שסיפרו כי בישראל נמנו 180 אלף כלי רכב שלא עברו מאפריל 2015 אפילו טסט אחד במכוני הרישוי, זאת בעוד החוק מחייב לערוך טסט בכל שנה.

     

    עוד התברר כי בעלי הרכב האלה גם לא שילמו את אגרת הטסט. מדובר על סכום כולל של כ־360 מיליון שקלים שהיו אמורים לעבור למשרד התחבורה, אלא שלמשרד אין את הכלים המינהליים לגבות את החובות האלה.

     

    חשב משרד התחבורה ישי בן־אלי אמר בדיון: "החוב הוא בגין אגרות רישוי רכב שנתיות שלא שולמו. פנינו לכל בעלי החוב. בעקבות כך שילמו עשרת אלפים מהם את החוב ו־28 אלף נוספים הורידו את רכבם מהכביש. אבל יש כאלה שיודעים שצריך לשלם וממשיכים לנסוע ברכב במודע". לדבריו, המוטיבציה העיקרית שלא לעשות טסט היא התחמקות מתשלום האגרה.

     

    בן־אלי אמר שסרבני התשלום יקבלו סיכוי נוסף: "נאפשר תקופה נוספת של ארבעה חודשים לתשלום החוב, או להצהיר שהרכב אינו בשימוש. אם גיל הרכב מעל 12 שנים מהיום נסתפק בהצהרה רגילה. לגבי רכב שגילו עולה על 12 שנה תידרש הצהרה בפני עורך דין".

     

    הוא הבהיר כי פרטיהם של בעלי רכב שלא ישלמו את החוב, או לחליפין לא יצהירו שאיננו בשימוש, יועברו למשטרה, והיא תמשיך את הטיפול בנושא. במקביל יועברו הפרטים לרשות האכיפה והגבייה, שתפעל בדרכיה לגביית החובות. הצו המסמיך אותה לכך ייכנס לתוקף בראשית ינואר.

     

    אלא שאת יו"ר הוועדה סלומינסקי הטריד הרבה יותר העניין הבטיחותי מאשר הכסף שחייבים למשרד התחבורה אותם בעלי רכב. הוא תקף את המשרד: "סיכנתם את האזרחים על הכבישים במשך שלוש שנים, שבהן 180 אלף רכבים נסעו ללא שעברו טסט, ובוודאי גם בלי ביטוח. זו הפקרות. למה לא באתם עד היום? הרי זה פיקוח נפש".

     

    במשרד התחבורה אומרים כי בישראל יש כ־3.5 מיליון כלי רכב, וכי אגרת הטסט מהווה 87% מהכנסותיו.

     


    פרסום ראשון: 15.10.18 , 23:44
    yed660100