yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: בלומברג
    7 לילות • 12.12.2018
    האדם הנכון
    תכירו את אדם מוסרי: המנהל החדש של אינסטגרם, שהתחיל לעבוד בפייסבוק לפני כעשור והפך לאחד האנשים הקרובים ביותר למארק צוקרברג. הוא בן לישראלי, שמחזיק בעצמו בדרכון כחול לבן, מדבר עברית והכי אוהב לאכול את המלוח'יה של הסבתא מבת–ים. כיצד הגיע למעמד הזה, ולמה יש מי שמוטרד מהמינוי? פרופיל של האיש ששולט לכם בסטוריז
    גילית קוזבה

    פרט טריוויה: למנהל החדש של אינסטגרם, אדם מוסרי, יש 68 אלף עוקבים. פריט טריוויה שני: יש לו אזרחות ישראלית. הוא רק בן 35, מהאנשים המקורבים ביותר למארק צוקרברג, הצטרף לפייסבוק לפני עשור, והיה שם בצומת הכי קריטית - כמנהל הניוזפיד בימים הקשים של משבר הפייק ניוז.

     

    הוא אולי נולד בניו יורק, אבל את ילדותו העביר בבת־ים. "יש לו אזרחות אמריקאית וישראלית, הוא לא רוצה לוותר עליה", מספרת קרובת משפחה שלו המתגוררת בישראל. "אנחנו לא מתראים הרבה אבל הוא מגיע לפעמים לארץ, הוא מאוד אוהב להגיע, כל המשפחה שלנו כאן", היא מסבירה. "מילדות, ההצלחה והמשיכה לטכנולוגיה בלטו בו, הוא בחור מוכשר, חיובי, קצת ביישן, לא אוהב להתלהב".

     

    "לא הייתי מספר סודות לידו בעברית כי הוא יודע מספיק", צוחק אביו רמי מוסרי. "הוא מבין די הרבה ויודע לקרוא עברית, כי הוא הלך פה לבית ספר יהודי. במשך הילדות הקפדתי לקחת אותו לארץ מדי שנה. הוא היה מבלה את הקיץ בבת־ים אצל הוריי, סבא וסבתא. הייתה להם דירה על חוף הים, והוא והאחים שלו היו יורדים למטה, למגלשת מים שהם היו מתים עליה, ואז עולים למעלה ואוכלים מלוח'יה, שזה המרק המצרי הכי אהוב עליו".

     

    אדם נולד בניו־יורק לאבא ישראלי שעזב את הארץ כשהיה בן 24, ולאמא אמריקאית. ב־2008 הוא הצטרף לפייסבוק כמעצב מוצר, והתקדם בתוך הכוורת של צוקרברג במהירות בסולם הדרגות, עד לתפקיד החדש.

     

    צילום : ידיעות אחרונות
    צילום : ידיעות אחרונות

     

     

    תזכורת: פייסבוק רכשה את אינסטגרם ב־2012 במיליארד דולר. לפייסבוק עצמה יש מעל שני מיליארד משתמשים כיום. אינסטגרם, עם מעל מיליארד משתמשים, ממשיכה לצבור תאוצה, והיא הרשת החברתית הפופולרית ביותר בקרב צעירים בני 18־29. וחוץ מזה, פייסבוק רכשה ב־2014 גם את ווטסאפ, תמורת 19 מיליארד דולר. כל אלו, הפכו אותה לפלטפורמת המדיה החברתית החזקה בעולם.

     

    באוקטובר האחרון, הודיעו המייסדים של אפליקציית שיתוף התמונות אינסטגרם, קווין סיסטרום ומייק קריגר, שהם עוזבים. לנעליים שלהם נכנס מוסרי, וקיבל את ברכת הדרך: "אנו נרגשים להעביר את המושכות למנהל מוצר עם רקע משמעותי בעיצוב, שמתמקד באמנות ובפשטות - וגם מבין היטב את החשיבות של הקהילה", כתבו השניים, "אלה הערכים והעקרונות שהיו חשובים לנו באינסטגרם מההתחלה, ואנחנו נרגשים מכך שאדם ימשיך אותם".

     

    "כשהתראיין לאורך השנים נתפס מוסרי תמיד כחריף, רציני ואמפתי", כתבו עליו באתר הטכנולוגיה TechCrunch לאחר המינוי. "הוא מצטייר כאדם שבאמת מאמין שפייסבוק ושאר האפליקציות במשפחה יכולות להשאיר אימפקט חיובי על העולם, אבל גם מודע לכך שנדרשת בעבור מטרה זו עבודה קשה, ובחירות מורכבות - כדי למנוע מפייסבוק שימוש לרעה".

     

    לפי TechCrunch, מוסרי היה בין אלה שהפכו את פייסבוק לרשת החברתית הפופולרית בעולם והביא להכנסות של מיליארדים מפרסום. בו בזמן, הוא גם היה האדם על ההגה בזמן שהפייק־ניוז השתלטו על הפיד, וברוסיה השתמשו בכך כדי להשפיע על הבחירות בארה"ב. עם 400 מיליון איש שצופים מדי יום בסטוריז באינסטגרם, מוסרי הגיב כמי שמבין את האחריות החדשה. "אני נרגש מההזדמנות ומקבל אותה בענווה", כתב בפוסט באינסטגרם לאחר המינוי, "אעשה כמיטב יכולתי להפוך את המייסדים, את העובדים וכל קהילת אינסטגרם לגאה". הפוסט אגב, קיבל 5,528 לייקים.

     

    × × ×

     

    אז מיהו האיש עם אחד הג'ובים הנחשקים בעולם? "אדם היה רציני מאוד מאז שהיה קטן", מספר אביו, רמי. "פעם אחת, כשהגעתי לגן, הוא בנה ארמון שלם באמצע החדר, כמעט בגובה של הגננת. הוא עבד על זה קשה. הוא היה ילד מאוד יוזם: הראשון שאירגן מכירה של לימונדה בסופי שבוע, וידע איך לעשות את זה וגם לספור את הכסף. תמיד עניין אותו צילום, הוא היה הצלם של עיתון בית הספר בתיכון, ובגיל 13־14 כבר הביא הביתה ספרים כבדים כאלה של תכנות, ועשה אנימציות וקליפים במחשב שהיו ממש מדהימים".

     

    רמי, דוקטור לפסיכולוגיה המתגורר בניו־יורק, עלה לארץ ממצרים עם משפחתו בשנת 1957, כשהיה בן שלוש. הוא שירת בשריון בסיני ולמד באוניברסיטת תל־אביב. בסבנטיז עזב לארצות־הברית ללימודים בקולומביה וב־NYU, התאהב באמריקאית והשתקע שם. אדם הוא בנם הבכור, שגדל באיסט וילג' בניו־יורק, עד כיתה א'. אחר כך עברה המשפחה לצ'פקוואה, פרבר סמוך לניו־יורק.

     

    "אדם מאוד קשור לארץ" אומר אביו. "יש לו כאן משפחה גדולה, הרבה בני דודים ובנות דודות. הוא מכיר את הארץ טוב ומאוד אוהב אותה. טיילנו הרבה בארץ, חברים בציפורי, עין גדי, אילת. פעם הוא טס מסן־פרנסיסקו ליומיים ליום הולדת שלי בארץ, רק כדי להיות כאן עם כל המשפחה. אנחנו כל הזמן בווטסאפ ובפייסבוק, משתפים תמונות של הילדים והנכדים שחיים בישראל. הוא גם היה במשלחת לפני כמה שנים שבה הוא נפגש עם ראש הממשלה, לא יודע בדיוק מי יזם את זה, אבל אדם קיבל הרבה אינפורמציה מאנשים בכירים ולמד הרבה על ההיסטוריה של ישראל.

     

    צילום: אי-פי
    צילום: אי-פי

     

     

    "אגב הוא ואשתו שייכים לבית כנסת בסן־פרנסיסקו ועושים חגים יהודיים ביחד. אני נוסע לשם בראש השנה ובפסח, ולשני הבנים שלו - בני שנה ושלוש - עשינו בריתות אצלו בבית עם מוהלת ורבנית. זה קליפורניה, סן־פרנסיסקו. אני בתור אבא פשוט מאוד גאה בו. אני רואה בו גם הצלחה ישראלית, כי אני ישראלי, אז אני רואה בו גם איזושהי נציגות".

     

    מוסרי למד עיצוב וניו־מדיה ב־NYU היוקרתית, וכבר במהלך הלימודים, בגיל 20, הקים חברת ייעוץ לעיצוב. לא הרבה זמן אחר כך החליט לעזוב את החברה ולנסוע לסן־פרנסיסקו, כדי לנסות את מזלו בבירת הטכנולוגיה העולמית. "התפלאתי", אומר אביו. "הוא כבר ניהל חברה של עשרה עובדים, ואז ככה מאפס בגיל 21 נסע לסן־פרנסיסקו. הייתה לו גם אפליקציה למוזיקה, ותוך כמה חודשים היו לה מאות אלפי משתמשים, וכתבו עליו. יש לו מגוון כישרונות, לא רק מבחינה אמנותית, גם מבחינה יזמית. ומבחינת מוסר עבודה, הוא עובד קשה ויש לו כישורים חברתיים, יכולת לארגן צוותים ולעבוד ביחד. גם תמיד היה לו את החוש למה מעניין אנשים, לאן המדיה החברתית הולכת. אני תמיד חשבתי שהוא ייכנס למשהו בעולם המדעים המדויקים, ואז הוא הלך לכיוון של עיצוב. לא חשבתי שעיצוב זה משהו שהוא יכול לבנות עליו הכנסה, אבל כמובן טעיתי לגמרי".

     

    "אדם היה הבחור החכם שלא מבין שהוא חכם", אומר מיכאל גולל, חברו של מוסרי בתקופת הלימודים. "מאז שאני מכיר אותו הוא תמיד מחויך, סופר־חברותי, פשוט בחור נחמד. למדנו יחד בבית ספר ללמידה עצמית (NYU Gallatin School of Individualized Study), בית ספר מיוחד שבו הסטודנטים יוצרים לעצמם את תוכנית הלימודים. שנינו היינו כבר בכיוון של יזמות למרות שהיינו רק בני 20. מאז שאני מכיר אותו היה לו חזון, ובתוך זה הוא ממש לא היה חנון. תמיד היו לו הרבה חברים. לא חיית מסיבות, אבל בטח שלא חנון. כולם העריצו אותו בגלל הרעיונות שלו והחזון שלו והתרומה שלו לפרויקטים בכיתה. אני זוכר ששמעתי שהוא בפייסבוק, ואמרתי לעצמי שהייתי צריך לנסוע איתו".

     

    שנה אחרי שהתחיל לעבוד ברשת החברתית, מוסרי כבר ניהל את מחלקת עיצוב המוצר של פייסבוק, וב־2012 מונה למנהל הניוז־פיד. "הוא אחד מעשרת האנשים הכי חשובים בפייסבוק", אומר גולל. "תמיד כשאני רואה תמונה של צוקרברג, אדם נמצא שם. גם אחותי עובדת בפייסבוק, והיא סיפרה לי שאנשים מפחדים מאדם כמו ממארק צוקרברג. יש כלפיו יראת כבוד, אנשים מרגישים מאוימים ממנו, אבל זה כנראה נורמלי. הוא עובד עבור מארק כל כך הרבה זמן, ואני בטוח שמארק סומך עליו מאוד. אדם הוא לא טיפוס אינטרסנטי, תמיד חשבתי שהוא אמיתי וכן. ואולי זה מה שצוקרברג ראה בו".

     

    "כמובן שצוקרברג היה בחתונה של הבן שלי. יש להם קשר טוב", מוסיף רמי. "פגשתי אותו. החתונה הייתה בבית הקיץ של הוריה של אשתו, בעיירה קטנה על חוף הים, וכמובן שהגיעו כל המי ומי מפייסבוק. הייתה אווירה נהדרת, צוקרברג בחור צנוע ומאוד חכם, מאוד נגיש - ככה אני חוויתי אותו. וכשהוא ואשתו עזבו, הסתכלתי באיזו מכונית הם נסעו. זו הייתה איזו מכונית ספורט שחורה, ואני ציפיתי שינחת שם איזה מטוס פרטי, אבל זו הצניעות שלו".

     

    אגב, איך משלבים בין קריירה כזו לאבהות?

     

    "אדם הוא איש משפחה. ובתרבות של פייסבוק, כמו שאני הכרתי אותה, הרבה מהבכירים שלה הם אנשי משפחה, והם מבלים יחד כמשפחות. בפייסבוק יש ארבעה חודשי חופשת לידה לכל העובדים, גם לגברים, אז לכל ילד אדם לקח חופשת לידה. תראי, זה לא שהוא לא ענה לטלפונים בחופשה, אבל הוא כן היה בבית עם הילדים. העבודה מאוד תובענית, אבל כשיש פחות לחץ נותנים להם הרבה יותר זמן להיות עם המשפחה".

     

     

    × × ×

     

    איך הקשר בין מוסרי לצוקרברג ישפיע על העתיד של אינסטגרם? "אני מאמין שצוקרברג רוצה להפוך את אינסטגרם לחלק גדול יותר ממחלקת המוצרים של פייסבוק, ולא לחברה עצמאית", אומר דילן קורן, יועץ בריטי לענייני פרטיות וכתב בנושאי טכנולוגיה בעיתון הבריטי הגרדיאן. "לכן לבחור במנהל בכיר בפייסבוק להוביל את אינסטגרם, זה פשוט הגיוני. למען האמת, פייסבוק גוססת ואינסטגרם עושה רווח בכל שנה, והיא פופולרית מאוד בקרב הדור הצעיר. לכן, זה הגיוני שצוקרברג לא ירצה שאינסטגרם תיוותר ללא שליטה מצידו, ומינה סגן נאמן לקחת את המושכות".

     

    איך זה בא לידי ביטוי?

     

    "מוסרי היה המעצב המוביל של הניוז־פיד של פייסבוק שעבר שינוי בשנת 2011, מתבנית כרונולוגית לפורמט של מכונת מזל, כדי לנצל את נקודות התורפה של הפסיכולוגיה האנושית. ואני מצפה לראות את המגמה הזו נמשכת. אני מקווה שמוסרי ופייסבוק למדו שניצול משתמשים הוא לא הפתרון הטוב ביותר לטווח ארוך".

     

    קורן, מתייחס כמובן לצרות של פייסבוק מהשנים האחרונות, שהן חלק חשוב בסיפור הזה. כשצוקרברג הנפיק את החברה שלו ב־2012 הוא הצהיר שהקים אותה בשביל להפוך את העולם "לפָּתוח ומחובר". פאסט־פורוורד להווה: פייק־ניוז, פרשיית חברת קיימברידג' אנליטיקה שאולי השפיעה על תוצאות הבחירות בארה"ב, צוקרברג נקרא להעיד בקונגרס, המניה צונחת. מנכ"ל אפל טים קוק נכנס בהם בתקשורת והיזם אילון מאסק, קורא לציבור למחוק את חשבונות הפייסבוק שלהם.

     

    כך, בריאן אקטון ויאן קום, מייסדי ווטסאפ - שנרכשה כאמור על ידי פייסבוק - עזבו את פייסבוק בעקבות חילוקי דעות עם בכירי החברה, ככל הנראה בנוגע לשילוב של פרסומות באפליקציה. בריאיון למגזין פורבס בספטמבר האחרון סיכם אקטון את סיבת העזיבה ואמר, "בסופו של יום, מכרתי את החברה שלי. בגדתי בעקרונות שלי. אני מודע לכך. מכרתי את הפרטיות של המשתמשים שלי עבור רווח. עשיתי בחירה והתפשרות. ואני חי עם זה כל יום".

     

    העזיבה של מייסדי אינסטגרם, שאותם החליף מוסרי, אמנם הוגדרה על ידי בכירה בפייסבוק, קרוליין אוורסון, כ"ידידותית והדדית" - "כל מי שעבד איתם הופתע מאוד שהם נשארו במשך שש שנים (לאחר הרכישה), זה מעיד על כך שצוקרברג מעניק להם אוטונומיה" - ואולם ההערכות האמיתיות הן, כי השניים עזבו בגלל חילוקי דעות עם הבוס על מידת עצמאותם מולו. לכן, יש מי שרואים במינויו של מוסרי ניסיון השתלטות נוסף מצד צוקרברג, שמגדיל את הנוכחות שלו באינסטגרם.

     

    התיק על כתפיו של מוסרי גדול: עכשיו כבר ברור לכולם שאינסטגרם היא חלק מהעתיד של פייסבוק, לא רק בגלל נטישת המשתמשים בעקבות הסקנדלים האחרונים, אלא גם בגלל שהפורמט הפייסבוקי איבד את החן הצעיר. בחברות טכנולוגיות גדולות החלו לכנות את פייסבוק כ־Big Tobacco, כהקבלה לכך שגם עישון לא נתפס כמגניב יותר.

     

    אינסטגרם לעומת זאת, מצליחה למשוך אליה קהל צעיר. אולי בגלל נוכחות של סלבס, תחושה של נגישות והצצה לחייהם, וגם כמובן פורמט הסטוריז. לאינסטגרם כאמור, יש היום מעל מיליארד משתמשים פעילים, לעומת עשרות מיליונים ב־2012 כשנרכשה על ידי פייסבוק. אחד האתגרים הגדולים ביותר של מוסרי כרגע הוא לשמור על המומנטום של האפליקציה, ולהשאיר בה את כל הצעירים שברחו מפייסבוק. לפי אתר TechCrunch, המשימה העיקרית של מוסרי עתה תהיה לאזן בין הצרכים של אינסטגרם, לסדר העדיפויות של פייסבוק: בשורה התחתונה, העלאת ההכנסות של תאגיד האם.

     

    "מעניין שצוקרברג לא הזכיר את המינוי החדש בכלל ולא בירך את מוסרי בפומבי, כפי שנהוג במסורת הפייסבוקית", נכתב באתר הטכנולוגיה. "כנראה שצוקרברג לא רוצה להיראות כשולט במוסרי כמו בבובה על חוט, וגם כדי לאפשר לאינסטגרם לעבוד באופן עצמאי מפייסבוק".

     

    "פייסבוק היא מונופול שיושב בו אדם אחד שמקבל את כל ההחלטות", אומר רועי צזנה, ד"ר לננו־טכנולוגיה וחוקר את העתיד ביחידה לחיזוי טכנולוגי וחברתי באוניברסיטת תל־אביב. "היא אמנם חברה למטרות רווח אבל היא כבר הרבה יותר מזה. יש לה 2.2 מיליארד משתמשים, יותר אזרחים משיש בסין, בישראל, בארה"ב ובגרמניה גם יחד. זו כמות עצומה של אנשים שמשתמשים בפייסבוק מדי יום, ונראה שלפייסבוק אין שום מחויבות כלפיהם".

     

    מכריו של מוסרי רואים בו כאדם הנכון בזמן הנכון. "אדם הוא הדבר האמיתי: מנהיג מתחשב וחכם בכל הנוגע למוצר", אמר קולגה שלו בעילום שם, בריאיון למגזין הרולינג סטון. "יש לו אינסטינקטים חברתיים. אני חושב שהוא מושלם עבור התפקיד".

     

    מיכאל גולל, חברו ללימודים, מוסיף: "באותו אופן שבו צוקרברג ראה את הפוטנציאל של רשתות חברתיות, אני חושב שגם לאדם היה כנראה איזשהו חזון או הבנה של טרנדים חברתיים, ואיך עולם השיווק השתנה ואיך הקידום נהיה חלק חשוב בתוך העולם הזה. בסופו של דבר אדם מבין אנשים ואיך לעצב עבורם".

     

    מוסרי עצמו, היה אחד הדוברים מטעם פייסבוק בהתמודדות עם הטענות ל"פייק־ניוז". "לפעמים ידעתי שהוא נפגש עם איזה פוליטיקאי או אנשי פרלמנט על כל מה שקורה", אומר אביו רמי.

      

    מוסרי בילדותו בציפורי
    מוסרי בילדותו בציפורי

    מוסרי לקח אחריות בפומבי. "אנחנו מחויבים להתמודד עם הפייק־ניוז", כתב בהודעה שהופיעה בניוזרום של פייסבוק. באותה הזדמנות פירט את הצעדים המעשיים שבחברה החליטו לנקוט נגד התופעה, כמו למשל לאפשר דרך קלה לדיווח על תוכן שנראה בעייתי. "חשוב לנו שהסיפורים שאתם נחשפים אליהם בפייסבוק יהיו אותנטיים ומשמעותיים... אנחנו יודעים שיש עוד מה לעשות. נמשיך לעבוד על הבעיה הזו עד שתיפתר".

     

    בניגוד לבכירי פייסבוק, שנחשבים לאנשי צללים שנוטים לשמור על פרופיל נמוך, מוסרי לא זר לתקשורת האמריקאית. בריאיון נוסף לרולינג סטון באפריל השנה, הוא אמר שאחת המטרות הבולטות של החברה היא "לוודא שהחדשות שאנשים נחשפים אליהן ברמת הכמות היא לא מופרזת, אבל המידע שהם נחשפים אליו הוא מדויק וברמה גבוהה". מוסרי, שהיה חלק מהחברה מאז ימיה הראשונים, אמר למגזין שהמפתחים המקוריים של פייסבוק לא האמינו שהם יהיו בעמדה שבה הם נמצאים היום. "אף אחד לא חזה את גודל המערך שהגענו אליו". הוא טוען שפייסבוק מנסה כל העת לעשות את הדבר הנכון, "אנחנו לוקחים את גודל האחריות שלנו ברצינות, וחושבים איך אנחנו יכולים להפוך עולם שבו קיים האינטרנט למקום יותר טוב".

     

    בריאיון ל'קולומביה ג'ורנל' במאי האחרון נשאל מוסרי על היחסים בין פייסבוק למו"לים ועיתונאים. "אני חושב שזה מסובך", הוא ענה, "תעשיית החדשות עוברת כמות אדירה של שינויים בזמן קצר מאוד. האינטרנט משנה את האופן שבו אנשים צורכים לא רק חדשות, אלא גם כל מיני סוגים של מידע, ואנחנו חלק מזה. אנחנו מנסים להבין דברים ואנחנו עושים טעויות, אבל אנחנו מנסים לעשות את זה טוב יותר".

     

    gilgul9178@gmail.com

     

     


    פרסום ראשון: 12.12.18 , 18:53
    yed660100