yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: EPA
    24 שעות • 01.01.2019
    נטפליקס הופכת אנשים לבודדים
    הבמאי הוותיק וים ונדרס שאחראי ליצירות מופת כמו "פריז, טקסס" ו"מלאכים בשמי ברלין", מאוכזב ממה שקורה בעולם הקולנוע. בראיון הוא מסביר למה הסרטים היום פחות טובים, למה הוא מודאג מנטפליקס ולמה בחר לעבוד על סרט תיעודי שמתמקד באפיפיור פרנציסקוס
    אמיר קמינר, ציריך

    במלון מהודר בציריך, בירת הבנקאות השוויצרית והעיר היקרה בעולם, יושב הבמאי הגרמני וים ונדרס ומודאג מאוד מהכיוון החמדני־צרכני שאליו הולכת האנושות, מהפערים וחוסר השוויון בחברה וגם מהתנהלות המנהיגים כיום. "אנחנו מוקפים ונשלטים על ידי גמדים מוסריים נטולי בושה, שאין להם זכות לומר לנו דבר. הם אפילו לא כשירים לחנך את ילדיהם", פוסק הבמאי המשפיע במהלך פגישתנו בפסטיבל ציריך ה־13.

     

    היוצר, שחתום על יצירות מופת כמו "פריז, טקסס", "מלאכים בשמי ברלין" ו"בואנה ויסטה סושיאל קלאב", סבור שלאנשים כבר אין זיכרון היסטורי. "בכל מקום כל מיני אנשי 'חזון' אומרים לאזרחים שלהם שהעבר היה נהדר, ושהלאומנות היא דבר נפלא לכולם - אמריקה תחילה, ברזיל תחילה, איטליה תחילה, רוסיה תחילה, טורקיה תחילה, נתניהו תחילה. כולם רצים באותו מסלול ולא מספרים לך לאן זה הוביל אותנו בעבר. זה אסון שאנשים איבדו את תפיסת העבר שלהם. חוסר הידע הזה פשוט מפחיד. רק מההיסטוריה אתה יכול ללמוד איך להימנע מטעויות, ונראה שכולם נחושים בדעתם לחזור עליהן".

     

    ונדרס מודאג במיוחד ממעללי דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב. "אף אחד לא הכין אותנו, ובטח לא את האמריקאים, לגל החמדנות שמתפשט היום, לחוסר הכבוד לאמת. כנראה חוסר הכבוד הזה הוא תחילת הפשיזם בכל מקום", הוא אומר בצער.

     

    מה אתה חושב על השימוש שטראמפ עושה במונח "פייק־ניוז" בהתקפות שלו על התקשורת?

     

    צילום: AFP
    צילום: AFP

     

     

    "ההתקפה של המקצוע שלך היא איומה. לכם העיתונאים יש עבודה מסוכנת, בגלל שאתם מנסים לחשוף את האמת ו'הפייק־ניוז' יוצר אווירה נוראית, שחותרת תחת חיי היומיום שלנו. היטלר השתמש באותה שפה, במונח בגרמנית שהוא למעשה אותו הדבר כמו 'פייק־ניוז'. במשך שנים היטלר דיבר על זה שהתקשורת מלאה ב'פייק־ניוז'. חלק מהפשיזם הוא להכריז שכל מה שיוצא נגדו הוא מזויף ושקרי. אני מניח שהחוקה האמריקאית חזקה ולאמריקאים יש התנגדות חריפה לשינוי בה, אבל הפיצול בארה"ב עדיין מפחיד. חצי מהאנשים מוכנים להאמין לשקרים".

     

    ומהי עמדתך ביחס להתנהלות ומדיניות ראש ממשלתנו?

     

    "נתניהו הוא שקר בדמות אדם. חי בשקר. החיים שלו הם 'פייק־ניוז'".

     

    "כולנו נסבול ונידפק"

     

    ונדרס לפחות מרוצה מהאפיפיור הנוכחי, פרנציסקוס, ואף עשה עליו סרט תיעודי שמגיע עכשיו למרקע הביתי — "האפיפיור פרנציסקוס: במילים שלו" (HOT VOD MOVIES, וגם yesVOD) מציג איך הארכיבישוף הצנוע חורחה מריו ברגוגליו, שבא ממשפחה ענייה מבואנוס־איירס והפך לאפיפיור, מנסה לקדם רפורמות. "בעוד הפוליטיקאים ויתרו על אחווה, האפיפיור אומר בדיוק ההפך מהם ונאבק באומץ רב על הערכים הבסיסיים ביותר שהצרפתים מיסגרו כל כך יפה במהפכה הצרפתית: חירות, שוויון ואחווה.

     

    "האפיפיור גם יוצא נגד עגל הזהב החדש, הצריכה וצמיחת היתר, ופועל לצמצום הפערים בין עשירים ועניים. הוא האדם היחיד שאומר בקול רם: 'תשכחו מהצמיחה, עלינו להסתדר עם פחות', ושעלינו לוודא שמרבית בני האדם לא יהיו מודרים מהעושר הקיים בעולם. בני האדם נטשו את הרעיון של לחלוק, וכולנו נסבול ונידפק אם לא נלמד לחלוק ואם לא נהפוך שוב לקהילה. בגלל האמירות והרפורמות שלו, יש לו לא מעט אויבים, כולל מהאגף השמרני של הכנסייה הקתולית, כי אף אחד לא מעז לומר שהוא צודק".

     

    ולמרות שהוא טרוד מהנעשה בעולמנו, ונדרס מצליח להישאר איכשהו אופטימי. "הרבה צעירים מסורים לסוגיות אקולוגיות, ומוכנים להיאבק ולהקריב כדי להציל את כדור הארץ. זהו דור שהרבה יותר מודע מהדור שלפניו, והוא מחזיק בדעה שהמצב הנוכחי לא יכול להימשך. אני בונה על הצעירים האלה".

     

    אתה בוודאי גם מרוצה ממהפכת MeToo.

     

    "בוודאי. נשים נאבקות כיום על שוויון בין נשים וגברים, מאבק שהגיע באיחור. אני תולה המון תקווה בהצלחה של המהפכה הזאת, ובטוח שהיא תתעצם".

     

    "סרטים לפי מתכון"

     

    בימים אלה (ועד סוף פברואר) מתקיימת בסינמטקים ברחבי הארץ רטרוספקטיבה של הסרטים המוקדמים של וים ונדרס. הוא עצמו לא ממהר לעשות סרט עלילתי חדש, ומעדיף להתמקד בעשייה תיעודית. "בימינו לביים סרט עלילתי זה תהליך ארוך, שיכול לקחת שנתיים עד ארבע מהחיים שלך. אני בן 73 וחייב לשקול ברצינות לפני שאני צולל לתוך עוד פיצ׳ר", הוא מסביר.

     

    "נוסף לכך, מעגל הקולנוע האמנותי הצטמצם, והסרטים נעשים בהתאם למתכון. מרבית הסרטים האמריקאיים הם עיבודים מחדש של סרטים שנעשו בעבר. סרטים מקוריים באמת הופכים נדירים יותר ויותר. חלק מהסרטים הטובים ביותר שלי נעשו ללא תסריט, והיום התעשייה לא מאפשרת זאת. ההרפתקנות נזרקה מהחלון".

     

    אולי תנסה לעבוד עם נטפליקס?

     

    "זה אפשרי, אבל אני קצת מאוכזב מנטפליקס. הרבה במאים ושחקנים מוצלחים עובדים עבורה ויוצרים סרטים איכותיים, כי מאפשרים לך שם הרבה חופש, אבל אני עדיין מאמין ברעיון הישן נושן של קולנוע כמדיום קהילתי, שמאחד אנשים במסגרת האולם. הפן הפחות נחמד בנטפליקס וברשתות החברתיות זה הבידוד שהן יוצרות. הן מבודדים אנשים ומנתקות אותם מחוויה ישירה. אני לעומת זאת מנסה להיות במגע עם בני אדם ולדעתי זה השימוש הנפלא האמיתי בקולנוע, שהוא יכול ליצור קרבה בין אנשים. ולצערי, קרבה היא חוויה שנעלמת".

     


    פרסום ראשון: 01.01.19 , 19:39
    yed660100