yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: גבריאל בהרליה
    7 לילות • 05.02.2019
    "האח הגדול' פורמט מאוד שחוק. אני שמח שאנחנו לא שם"
    הוא לא בחן את דוחות המס של בר רפאלי ולא את הרקמות של אייל גולן. לא מבין את הביקורת של עינב גלילי על כך שלוהק להנחות את האירוויזיון לצד אישה צעירה ולא מתרגש מהאובססיה של ליאור שליין כלפיו. מה שבטוח, ארז טל הולך להגיש את הריאליטי הכי יומרני בטלוויזיה הישראלית, '2025', ומשהו סוף–סוף מצליח לרגש אותו
    רז שכניק | צילום: גבריאל בהרליה

    זה קרה אחרי עוד גמר של 'האח הגדול', אי שם בקיץ 2015. ארז טל ואסי עזר נכנסו למונית בנווה אילן בסיטואציה דומה בפעם השמינית, אחרי שהכתירו את מושיק עפיה לזוכה. "אמרתי לאסי, 'די, מספיק'", נזכר טל, "והוא אומר לי, 'כן, יאללה, בוא נפרוש שנינו'. יצא שאסי עשה את זה רגע לפני וכשאני ביקשתי לפרוש אמרו לי בקשת, 'לא, הוא הלך, אתה לא יכול ללכת עכשיו'. אז עשיתי עוד שתי עונות".

     

    ראית את הגרסה של רשת?

     

    "בוודאי. ראיתי כמה פרקים העונה ובעונה הקודמת".

     

    והרגשתך?

      

    "שזה קשה להרמה. לא פשוט מה לעשות עם זה".

     

    בקיצור, השתעממת?

     

    "אתה יודע, לא נעים, זה קולגות".

     

     

    כאן אני אכתוב: זע באי־נוחות בכיסאו.

     

    "אז תוסיף, 'היו רגעים טובים יותר וטובים פחות, אמר בדיפלומטיות'".

     

    מה חשבת על המנחים?

     

    "אני חושב שלירון ויצמן עושה עבודה טובה בסך הכל, הפתיעה מאוד".

     

    עפר שכטר ואסי ישראלוף?

     

    "תשמע, עובדה שהם לא שם. אתה יודע, הם אחלה ואני אוהב אותם במסגרות אחרות, אני חושב שהם קצת לא מצאו את עצמם שם, אבל לשמחתי זו לא הבעיה שלי. גיא זו־ארץ מנחה טוב. אבל תגיד לי, מה אני צריך לתת עצות לרשת?"

     

    אז תם עידן 'האח הגדול'?

     

    "'האח הגדול' פורמט מאוד שחוק. גם אם אנחנו היינו עושים אותו, היינו צריכים לעשות שמיניות באוויר כדי לראות לאן לוקחים אותו. אני שמח שאנחנו לא שם".

     

     

    'האח הגדול'  היה 2009, זה 2019. טל וקורין גדעון ב־2025
    'האח הגדול' היה 2009, זה 2019. טל וקורין גדעון ב־2025
    × × ×

     

    ארז טל ו'האח הגדול' כבר מזמן לא, אבל 2019 עומדת להיות שנה מרתקת עבור מי שאפשר לכנות כפורסט גאמפ של התקשורת הישראלית מאז האייטיז. 'מה יש' המיתולוגית בגלי צה"ל, ממקימי גלגלצ וערוץ 2, קדנציה ברדיו תל־אביב, מנהל תוכניות בקשת, אחר כך 'רק בישראל', המצאת 'הכספת', 'מועדון לילה', מוח טלוויזיוני מבריק שבהמשך גם עשה טוויסט מפתיע, עם ההחלטה להנחות את 'האח הגדול'. עכשיו, בגיל 57, שבו נפלו גיבורים בקרבות על רלוונטיות טלוויזיה, הוא עומד להוביל, עם קורין גדעון, את הפרויקט הטלוויזיוני היומרני ביותר שעלה כאן מאז שהמציאו את חיים יבין, תוכנית הריאליטי '2025' שתעלה בראשון הקרוב בקשת. כשנתיים של פיתוח הושקעו בפורמט, שכלל הקמת עיר זעירה ומעוצבת היטב ביבנה, כל זה בהשקעה שנושקת ל־100 מיליון שקל, יש אומרים שגם יותר. "זה דומה ל'אח הגדול' רק בעובדה שיש מתמודדים שמצולמים 24/7", הוא אומר. "למשל, כל העניין הזה של בידוד מהעולם החיצון, שהיה קדוש נורא ב'אח הגדול', איננו. הם יכולים לקרוא ידיעות באינטרנט".

     

    יש להם טלפונים?

     

    "לא אישיים. יש שם איזה תהליך שצריך לקרות כדי שהם יתקשרו. הם כן מתנתקים מהטלפונים שלהם, אבל יש אפשרות במסגרת המשחק ליצור קשר עם העולם החיצון, בבקרה מסוימת. יש ניתוק סלקטיבי, וזה בטח לא קדוש כמו ב'האח הגדול', הניתוק, הניתוק, הניתוק. בפורמט הזה אתה גם אחראי למעשיך. זה לא שאתה פסיבי ומחכה שהצופים יאהבו אותך".

     

    למה '2025'?

     

    "כי הם חיים בעתיד, אבל זה בעתיד הקרוב. לא עולם של חלליות. זה קצת 'מראה שחורה'. אם אתה מנצח, זה בזכותך, זה לא רק כי הקהל החליט. היה לנו מאוד חשוב שזה לא יהיה 'האח הגדול'. תראה, 'האח הגדול' עלה ב־1999. אנחנו ב־2019. נגמר".

     

    הושקע בזה המון כסף. אתה אחד המפתחים של הפורמט. עד כמה יש לחץ מכישלון בדבר כזה?

     

    "להגיד לך שאני ישן מעולה בלילה בימים אלה? לא כל כך. אני לא בן־אדם שמשתף את הסביבה ברגשותיו. אני יכול להגיד לך שכשנהיה בלייב ונתחיל את התוכנית, אתרגש, שזה לא קרה לי הרבה מאוד שנים. בעונה הראשונה של 'האח הגדול' הייתה תכונה, אבל זו לא הייתה התרגשות. זה היה יותר יאללה, זאת עבודה, מקצוע, עושים".

     

    מה הציפיות לרייטינג של התוכנית החדשה?

     

    "כלכלית, אם אנחנו מעל 16 אחוז, אנחנו בסדר, עומדים בציפיות. לא פשוט להיות עם ארבע תוכניות בשבוע מעל 16. אם נהיה באזורי ה־18, קניתי עכשיו. 20 אנחנו חוגגים".

     

    טל, כמובן, גם לוהק להנחות את האירוויזיון, אולי האירוע הכי גדול שיגיש בחייו, יחד עם בר רפאלי, אסי עזר ולוסי איוב, בתאגיד כאן.

     

    נזכיר כאן שבר לוהקה לצידך למרות פרשת המסים.

     

    "היא עשתה אודישן מצוין. לא קראתי את הפרוטוקול של החוקרים, אני לא יודע מה יש נגדה, מה אין נגדה. אתה יודע, קראתי קצת מה שכתבו בעיתונים ובאתרים. הרגשתי איתה טוב מאוד באודישן וכמובן גם עם אסי. אם מסתכלים רק מהזווית המקצועית, היא צריכה לעשות את זה".

     

    ומהזווית של המוסר?

     

    "אני לא שופט עליון ואין לי את עמדות שני הצדדים. אתה רוצה, תביא לי את כל המסמכים, אגיד לך את דעתי. אבל אני לא שם לשמחתי. כמעט הייתי עורך דין, נרשמתי ולא הלכתי ללמוד. אני שמח שבר תהיה באירוויזיון לצידנו".

     

    חברתך עינב גלילי צייצה על זה: גבר מבוגר לצד מנחה בחצי מגילו. מה עוד חדש?

     

    "הייתי שמח להיות יותר צעיר, זה כן. אבל זה מה יש".

     

    ולעצם העניין?

     

    "מה זה גבר מבוגר? יש אותי, יש את אסי, יש את לוסי. אם עינב לא ידעה שיש רביעייה, אז שתתעדכן. עינב היא אחלה, אני אוהב אותה, הכל בסדר, אני לא יודע מאיזה מקום היא כתבה את זה. אולי היא רצתה לבוא לאודישן? לא יודע. בסדר, אז עינב גלילי כתבה".

     

    אתה בקיא מספיק בצרפתית לאירוויזיון?

     

    "צרפתית היא שפת האם של אבא שלי, שנולד באלג'יר. עם הסבתא דיברתי צרפתית. אז הצרפתית שלי הרבה פחות טובה משלו אבל יהיה בסדר. גם גרתי שלוש שנים בפריז, כילד. הייתי גם שלוש שנים במילנו. מקסימום אעבור לאיטלקית".

     

    ייתכנו גם פדיחות מול 300 מיליון צופים.

     

    "תודה על העידוד. פדיחות מול 300 מיליון או מול מיליון זה כבר לא משנה. למה שיהיו פדיחות? ואם יהיו - נחגוג על זה. זה לא טקס הדלקת המשואות. אחד הדברים הכי זכורים באירוויזיון זה דנה נופלת עם הגביע ב־99'".

     

    אחרי שזה ייגמר תחזור לעוד עונה של 'אביב או אייל' עם אביב גפן ואייל גולן?

     

    "גם כשעשיתי את זה אמרתי להם שזה לעונה אחת וזהו. ביקשו ממני בשלב יחסית מאוחר להנחות. מה לא עבד שם? דברים צריכים לעבור לפעמים אפייה אינטנסיבית, וזה לא עבר, זה היה דומה מדי לדברים אחרים והיה מבוסס מדי על איזשהו קונפליקט שדי מהר מיצה את עצמו. מצד שני, אתה יודע, זה עשה 13% רייטינג. בהתחשב, נגיד, בזה שאחרי זה עלה 'דה פור' ועשה חצי מזה ברייטינג, אז כנראה שזה לא כזה כישלון. מצד שני, כן ציפו ליותר".

     

    יכול להיות שהייתה שם עצלנות כי אלה שמות גדולים, של אביב ואייל ומירי, ואמרו: גם אם נושיב אותם ונספר על טשרניחובסקי, זה יעבוד.

     

    "לא יודע אם טשרניחובסקי היה עובד במקרה הזה, אבל שוב, היה אפשר לאפות יותר. קראו לי לזה ממש חודש לפני הצילומים".

     

    לא הפריעה לך הביקורת הציבורית על הענקת במה בפריים־טיים לאייל גולן?

     

    "זה לא שלא חשבתי על זה. דנתי עם עצמי ועם הקרובים אליי, נקרא לזה. בסופו של דבר, אתה יודע, הוחלט לא להעמיד אותו לדין, הבן־אדם התנצל. אלה שני הפרמטרים שרלוונטיים פה. ואני באתי כאיש מקצוע להגיש את הדבר הזה, ומהבחינה הזאת לא עשיתי לו עכשיו טיהור או בדיקת רקמות פומבית. נקסט".

     

    איך חווית אותו כבן־אדם בעבודה?

     

    "אייל בחור נחמד מאוד, גם אביב. זה היה מצחיק, כי ביום הצילום, אביב, מירי, אייל, כל אחד היה בחדר שלו, ראיתי אותם באולפן. לא אכלנו יחד, לא דיברנו. זה קצת מוזר, כי בתוכניות שעשיתי, בטח 'מועדון לילה' או 'רק בישראל', אתה חווה יחד עם האנשים את כל התהליך, אתה שותף. אתה יושב איתם גם לפני הצילומים. ב'אביב או אייל' כל אחד היה בא, נכנס לחדר שלו, עם האנשים שלו, וזהו. הייתי רואה אותם רק בצילומים".

     

    למה לא היה יותר מזה?

     

    "לא יודע. לא הובלתי את ההפקה הזאת, לא ערכתי את זה. היה לי מאוד מוזר. זה לא משהו שאני מכיר. אני בעבודה אוהב את הביחדנס. אבל בסדר, אני איש מקצוע, בא ועושה את העבודה".

     

    לא ניסית לשנות?

     

    "אני עכשיו צריך לעשות ערבי גיבוש? זה מה שהיה".

     

    כמקבל החלטות היית מפיק עוד עונה?

     

    "תוכניות המוזיקה מיצו, למעט 'הכוכב הבא' שיש לה את פרס האירוויזיון. יש רוויה מהן. אם הייתי מקבל החלטות, אני לא חושב שהייתי הולך לעונה שנייה. מצד שני, יש סיכוי שתהיה שם עונה שנייה. אם התוכנית הזאת הייתה רצה בחורף והייתה טיפה יותר מהודקת, יכול להיות שהייתה עושה את זה. בסוף, בתחום הזה, אתה חייב לאפות את זה עוד ועוד ועוד, ולהתבחבש עם זה. יכול להיות שלקשת לא היה שום דבר מוכן. על 'מועדון לילה' הראשון עבדנו חצי שנה".

     

    אפרופו אייל גולן. היית בין מקימי גלגלצ. מה חשבת על התחקיר שפורסם כאן בנושא הדרת המזרחים ב־25 שנות התחנה? אפשר לומר שעשיתם עוול.

     

    "מה זה עשינו עוול? בשנות ה־80 בגלי צה"ל הייתי מנושאי נס המרד. גלי צה"ל של האייטיז הייתה תחנה בלי תחרות בכלל ולקחה כיוון אליטיסטי לגמרי. אמנים נידחים שהצליחו בישראל לא הצליחו בשום מקום בעולם, כמו איאן דיורי, בזכות גל"צ. זו הייתה תקופה שבה יכולת לחנך את המאזינים שלך. המלחמות שלי אז - ואני הייתי בתחילת דרכי, כן? - היו להשמיע את להקת אבבא, שזה נשמע היום כל כך מובן מאליו".

     

    והכי מיינסטרים.

     

    "ולי אמרו אז בגלי צה"ל שאבבא זה זבל ושדיסקו בכלל אסור להשמיע. עכשיו, לא הייתי עורך מוזיקלי. אבל במקומות שיכולתי לדחוף דחפתי, כי אהבתי את אבבא, אהבתי פופ שעשוי טוב. הקיפוח הוא הרבה יותר רחב מהסיפור של המוזיקה המזרחית".

     

    כלומר?

     

    "הייתה גישה שעודדה אליטיזם מסוג מסוים. רוק, למשל, זה טוב, פופ הוא נמוך. אז נוח לקחת את זה לעדתי, אבל זה לא רק שם. אתה מדבר על מוזיקה מזרחית. האם ידוע לך שגלי צה"ל לא השמיעה ירדנה ארזי או עפרה חזה - עד שהיא התחילה להצליח בחו"ל - כי המוזיקה שהן עשו נחשבה לא מספיק טובה? גם אורנה ומשה דץ לא השמיעו. אבל כן השמיעו בלי פרופורציות כל מיני דברים נידחים. אני הרצתי את 'המענטזת' ואת ישי לוי, אהבתי את עובד וה'ברווזים' והסתכלו עליי במבט של 'מה זה החרא הזה?' גלגלצ היא הצלחה מטורפת, על זה אין ויכוח".

     

    והמזרחים ניצחו בשטח, ברדיו האזורי.

     

    "אין כל כך הגדרה אחרת מאשר ניצחון, זה נכון. מה שמעניין פה, שלמרות שזה התהפך הם עדיין רוצים את ההכרה הזאת גם בגלגלצ, כי זה האזור שלא נכבש. הם רוצים לתקוע שם את הדגל. וזה בסדר, אני מבין את זה".

     

    הבחירות הקרובות מוצאות את טל במרכז, "כך אני מגדיר עצמי. ובוא נגיד ככה, עד אוסלו הייתי יותר שמאל, באזור העבודה. הייתה תקווה גדולה שהנה הסכסוך נגמר, אחריה באה ההתפכחות, אני חושב שאחרי זה זזתי למרכז עם נטייה קלה ימינה. בוא נראה, אתה יודע, כרגע אנחנו פה מחכים למשיח. מדי פעם מגיע משיח".

      

    פוליטית אני  מרכז עם נטייה ימינה. טל ואברי גלעד בתחילת  הדרך
    פוליטית אני מרכז עם נטייה ימינה. טל ואברי גלעד בתחילת הדרך

    מי כעת?

     

    "בני גנץ. דיבר יפה אבל יצטרך לדבר יותר כדי שאדע אם להצביע לו".

     

    יאיר לפיד?

     

    "לא הצבעתי לו בפעם הראשונה שרץ, כן הצבעתי לו בבחירות האחרונות. אני חושב שהוא למד ונכווה והתגבר וחרש את הארץ, ועם הצוות הנכון סביבו הוא יכול להיות ראש ממשלה".

     

    הוא בן דורך, הברנז'ה לא אוהבת אותו.

     

    "אף פעם לא מצאתי את עצמי במקהלה של הברנז'ה. אומרים שהוא מזגזג. מה זה אומר? אם מישהו בא ומוכן לדבר איתך באמת על שלום, אתה מוכן לדבר איתו ואתה מוכן ללכת רחוק. אם מישהו בא ורוצה להרוג אותך, תהרוג אותו קודם. זה פחות או יותר, בצורה הכי פשטנית מה שהמרכז אומר, ומה שלדעתי רוב העם אומר. זה נקרא לזגזג? לא, זה אומר להתאים את עצמך למציאות המטורפת פה, ומצד שני לא להיות אטום להזדמנויות אמיתיות אם יהיו כאלה".

     

    הופתעת מהטוויסט שעשה אברי גלעד חברך, מהשמאל לימין?

     

    "בהתחלה קצת. אבל אברי תמיד היה חסר מנוח, קצת זבנג וגמרנו, עם התבטאויות נחרצות מדי, לפעמים עם סימני קריאה, וסימני קריאה עובדים טוב היום. לפעמים הוא מסתייג מזה אחר כך".

     

    הוא הפך סמל להתפכחות ברנז'אית שמאלנית.

     

    "הוא לא היחיד כנראה. אני לא מגדיר את עצמי שם, ואנחנו צוחקים על זה לפעמים. פעם כתבתי לו הסתייגות על משהו שאמר והוא ענה לי, 'ככה זה אצלנו בכהנא חי'. צוחקים".

     

    אתה רואה אותו בבוקר?

     

    "לא רואה טלוויזיה בשעות האלה".

     

    אתה עוד בקשר עם מרב מיכאלי, בת זוגך בעבר המאוד רחוק?

     

    "כתבתי לה מברוק בפריימריז האחרונים. לא מזמן ראיתי אותה באירוע והחלפנו משפטי נימוסין".

     

    מה אתה חושב על הפאזה הנוכחית של הקריירה שלה?

     

    "אנשים שממציאים את עצמם מחדש, אני מפרגן להם. מהבחינה הזאת שיחוק. אפילו אמרתי לה באיזשהו שלב, 'תראי מה זה, אנחנו מתעסקים בבידור ואת יושבת לך בציבוריות המוערכת'. אני חושב שהיא מהפוליטיקאים היותר משמעותיים שיש, עושה את עבודתה טוב יותר מהרבה אחרים".

     

    מה הסיפור מאחורי המתיחות שלך עם ליאור שליין, בן זוגה הנוכחי?

     

    "אני, אין לי שום דבר עם שליין. הוא, יש לו עניינים איתי, אני לא יודע מאיפה זה בא ומה הוא רוצה. תשאל אותו".

     

    הוא יורד עליך לפעמים ב'גב האומה'.

     

    "לפעמים? בכל הזדמנות אפשרית. מה זה לפעמים?"

     

    יש קשר לעבר?

     

    "תשאל אותו. שאלה מצוינת. עזוב".

     

    רגע, נראה שהתחלת להגיד משהו מעניין.

     

    "כל פעם זה קורה, אה? אני מתחיל להגיד ובורח. אני חושב שאת מה שהוא עושה בטלוויזיה, הוא עושה טוב. יש לו איזה עניין איתי".

     

    שלחת שליחים? ניסית להבין? כתבת לו?

     

    "מה פתאום. אם הייתי עכשיו מתרגש מכל ירידה, זה היה רע מאוד. אני ישן טוב בלילה גם אחרי תוכניות של שליין".

     

    אולי תפנה למרב שתבקש ממנו להפסיק?

     

    "תודה על העצה החמה אבל אני לא נכנס לשתי הדירות האלה".

     

     

    × × ×

     

    בוא נדבר על השותף שלך ל־'2025', יורם זק. הועלו נגדו טענות קשות מכמה וכמה דיירים שיצאו מ'האח הגדול'. היו גם תביעות. פרשת דנה רון, למשל, שהייתה MeToo קלאסית.

     

    "הבנתי שנחתם איזה הסכם פשרה. לא מכיר את הפרטים. אני יכול להגיד שהדבר הזה הוא התבטאות אומללה, שגם יורם מסכים שהיא אומללה, שדרך אגב, נאמרה לסאונדמן בבדיקת סאונד, והתנפחה לאן שהתנפחה. שמע, מתוך מאתיים דיירים שהיו ב'האח הגדול', אני חושב שהרוב המוחלט הבין שיורם הכיל את המצוקות שלהם והיה רגיש. יש מספר דיירים, חד־ספרתי, שחשב אחרת ואני לא בטוח שחלקם זה לא כי מישהו אמר להם, 'בואו נעשה סיבוב וננסה להוציא מפה עוד משהו'".

     

    שמו של יורם עלה לכותרות גם עם המיילים הבוטים שהוציא בקשת.

     

    "זה עשר שנים אחורה ובעידן כזה יורם לא היה מוציא מיילים כאלה, והנה דוגמה לכמה טוב עשה קמפיין ה־MeToo. המיילים האלה מטופשים והוא התנצל עליהם. הם לא היו צריכים להיות".

     

    סיפור אלכס גלעדי הפתיע אותך? אתה מכיר אותו שנים, עבדת תחתיו בקשת.

     

    "הטלוויזיה בישראל חייבת לו הרבה, ואני חייב לו הרבה. הופתעתי משני הסיפורים שיצאו. אני יכול להגיד דבר אחד על אלכס - הוא ג'נטלמן, ולכן זה הפתיע אותי. הוא יכול להיות בוטה לפעמים, הוא יכול לכעוס לפעמים, אבל הוא ג'נטלמן. חבל שהאיש סיים ככה את הקריירה שלו בטלוויזיה בארץ. הצטערתי לשמוע".

     

    ועוד פרשייה. מה השתבש בפרשת הכדורים המפורסמת?

     

    "אתה לא אמיתי. אתה לוקח אותי לכדורים? עונה 2, נו באמת, נו באמת. עשיתם על זה כבר את כל הסיבובים האפשריים. מה עכשיו? הייתה סמכות רפואית שם שנלקחה לעשות את עבודתה וככה היא עשתה את עבודתה. מסקנות הוסקו, עברנו הלאה".

     

    אמרת אצלנו שאתה צריך להתנצל בפני אנשים על התקופה כמנהל התוכניות של קשת, יכול להרחיב?

     

    "זו הייתה השנה הראשונה של הטלוויזיה המסחרית, 1993. הייתה תקופה מאוד מתוחה ואני הייתי מנהל תוכניות והייתי מאוד אגרסיבי בהתנהלות שלי. זה תקופה שלא לקחנו בה שבויים. זאת אומרת, אם מישהו פישל הוא עף, ואם משהו לא עבד, אז הוא ירד. בדיעבד, אתה יודע, היו אנשים שאם הייתי נותן להם סיכוי שני, אז אולי היו מצליחים".

     

    פיטרת אנשים מהר מדי? דיברת אליהם לא יפה? קשה לי לראות אותך מדבר לא יפה.

     

    "לא. אני תמיד מדבר יפה. אבל קיבלתי החלטות מאוד כואבות ומהירות במובן של הישרדות. אנשים שוכחים, אבל בחצי השנה הראשונה של ערוץ 2 לא היו פרסומות כמעט בכלל. זו הייתה תקופה קשה מאוד. אתה לא יכול להחזיק ערוץ טלוויזיה מ'קסטרו' ומ־PH בפה. היינו על הקצה, כולנו, ותוכניות עלו, ירדו, שליפות, כל מיני דברים. יכול להיות שאי־אפשר היה אחרת".

     

    זוכר משהו מסוים?

     

    "זה סיפור ספציפי שקשה לי איתו. מישהו שהעפתי עוד לפני שהתוכנית שלו עלתה. כלומר היא עלתה, אבל בלעדיו. הוא עדיין עובד אגב. אני חושב שכל התעשייה היום במקום אחר, שיכול להרשות לעצמו קצת חמלה וקצת מרחב טעות. אז לא היה לנו מרחב טעות בכלל. ג'ונגל מטורף. בתקופה ההיא לא אהבתי את עצמי. הייתי מסוכסך עם עצמי".

     

    אתה נראה קונטרול פריק. איבדת פעם שליטה ממש?

     

    "מעט מאוד".

     

    מתי?

     

    "פעם אחת, לפני הרבה שנים, באיזה צילומי פרומו, ראיתי שדברים לא זזים. פתאום נתתי צרחה וזה היה מאוד נדיר. כשאתה לא צועק ופתאום כן, אנשים מקשיבים לך. לא מזמן גם יצאתי מכליי בצילומים, אבל אפשר לספור את הפעמים שאני צועק באמת על כף יד אחת בעשור".

     

    אהבת את החיקוי שלך ב'ארץ נהדרת'?

     

    "אורי לייזרוביץ' עושה את זה מצוין. הוא תפס את ההליכה שלי, הוא תפס את המימיקות. 'קורין־קורין'? לא חושב שאני אומר את זה, אבל אולי הם חיפשו משהו".

     

    ידעת על החיקוי?

     

    "כן, הזהירו אותי, בכל זאת, יושבים באותו בניין".

     

    אפילו בזה אתה לא משחרר.

     

    "ישבתי עם הבנות שלי ואמרתי להן, 'בואו תראו, עושים חיקוי של אבא שלכם ב'ארץ נהדרת''. הקטנה בת התשע, זה הצחיק אותה, הגדולה, בת ה־13, מסתכלת, 'בסדר, נחמד'. כמה דקות אחרי זה היה את דודו פארוק והיא צרחה מצחוק. זה היה חיקוי מדהים, אגב".

     

    נשוי 14 שנה לגילי לוי, שהחלה את הקריירה בהיי־טק והיום עוסקת בנדל"ן. היו רחשים על גירושים לפני מספר שנים.

     

    "או־אה, אתה הולך למקומות".

     

    כי יש תחושה שאנחנו מכירים אותך, אבל לא באמת.

     

    "וטוב שכך. אם תסתכל על התמונות שאני מעלה לרשתות, אף פעם זה לא המשפחה".

     

    אז מה היה שם?

     

    "זוגיות לא תמיד זה פיקניק. אני עם אשתי 16 שנים, זה הרבה זמן, יש עליות ומורדות. היה שלב שבו היה יותר מורד. אז בסדר, אתה יודע, מוצאים את הדרך. זה לא שהכל פרחים ושושנים ופרפרים. אבל עובדה שאנחנו יחד".

     

    אתה אבא טוב?

     

    "אני אבא מדהים. יש רגשות אשם שאני לא נותן מספיק, שאני לא מרוכז כשאני איתן. אני גם חושב שזה לא בהכרח הזמן שאתה איתן כמו עד כמה באמת אתה שם ממש, שאתה לא בטלפון. בתקופה הנוכחית, למשל, אני לא יכול לדבר חמש דקות רצוף בלי שתהיה הודעה כלשהי. יש עניינים שצריך לטפל בהם וזה הולך להיות ככה עכשיו עד פסח".

     

    מה לגבי מסכים?

     

    "תשמע, גיל ההתבגרות זה הארדקור, וגם כל ההתמודדות עם מסכים. 'אבל אבא אתה עובד שם, במסכים האלה'. אני לא מאמין בלמנוע. אני מאמין בלתת כלים להתמודד ובוויסות. גיליתי לא מזמן את Family Link - אפליקציה שמאפשרת לך להגדיר כמה זמן ביום הן יכולות להיות בטלפון, ואז הוא פשוט נסגר להן, למעט שיחות אליך, של 'אבא, תפתח'. אני לא פותח".

     

    עד כמה הן מודעות לזה שאתה מפורסם?

     

    "מודעות, בטח עכשיו. בכל העניין של האירוויזיון, היה להן אינטרס שאבחר למנחה כי הן באמת רצו כרטיסים, זה הכל. אמרו לי מהתאגיד שאני מקבל כרטיס אחד וזכות לקנות עוד אחד. אז לא ברור איך נעשה את זה".

     

    דילמה קשה.

     

    "וגם לחזרות מוכרים כרטיסים. אולי נגניב אותן לשם".

     

     

    × × ×

     

    ביוני 2009 נכלל ארז טל ברשימת המותקפים של דודו טופז והגיע לתחנת המשטרה כדי לתת עדות. "זה סיפור פנטסטי, שאם היית מביא לתסריט, הייתי אומר לך שזה מופרך. כשהתחילו התקיפות, באיזשהו שלב החלו שמועות שזה דודו. אז אמרתי, הוא משוגע, אבל לא יעשה דבר כזה. עד כדי כך הוא לא יגיע. ואז כשעצרו אותו, קראו לי למשטרה והראו לי קלסר, 'הנה הבית שלך, הנה הרחוב'. הייתי בהלם. הכי מצחיק שהחוקר אמר לי, 'אם ישאלו אותך מה עשית פה, תגיד שבאת לבטל דוח או משהו'. אז אני יוצא מהמשטרה ו־40 איש עומדים עם המצלמות. לא הבנתי עד היום איזו סיבה הייתה לדודו טופז לפגוע בי".

     

    כאיש טלוויזיה שכן מצא את עצמו בגיל הזה, אתה יכול להבין מה עבר לו בראש?

     

    "זה מקצוע אכזרי מאוד. תאריך התפוגה מתנוסס עליך מהיום הראשון. עכשיו השאלה היא אם אתה מספיק מתוחכם ואתה יכול להמציא את עצמך מחדש בדרך, ואתה יכול להיות ורסטילי. במקרה כזה אתה תשרוד בזה יותר. אם אתה פחות, זה נגמר. וזו הטרגדיה הגדולה של דודו. הבעיה שלו הייתה שהוא ידע לעשות מאוד טוב תוכנית אחת, לא משנה אם קראו לה 'הראשון בבידור' או 'רשות הבידור' או 'הכל זז', זו הייתה אותה תוכנית. באיזשהו שלב זה הפסיק להיות רלוונטי. אני הייתי מנהל התוכניות הראשון בקשת, הבאתי את דודו למרות שהוא לא נכלל במכרז שלנו כי הוא עשה אז את התוכנית הזאת טוב מאוד. היא עבדה".

     

    אתה חושב לפעמים על הגיל? 60 מנצנץ לך באופק.

     

    "כל הזמן. ברור לי על עצמי שמתישהו זה יסתיים. כל עוד אפשר לעבוד על כולם ולהמשיך, סבבה. בחדשות אפשר למשוך יותר, בבידור יותר קשה. אעבור לדוג דגים".

     

    העידן שאחרי המיזוג בין ערוץ עשר לרשת נראה קל מדי לקשת, אבל טל לא ממהר להכריז על הכרעה. בטח לא באותו ביטחון שהוא מדבר על הבוס שלו, מנכ"ל קשת אבי ניר. "אבי בעיניי הוא איש הטלוויזיה מספר אחת, בטח בישראל, אבל גם אחד המובילים היום בעולם. יום אחד הוא עלול להגיד לנו, 'חבר'ה, קיבלתי את ההצעה של הלייף ואני עוזב אתכם פה'. כי זה מה שאני הייתי עושה אם הייתי הוא. הוא באמת מסוגל לפרק את הדברים לגורמים הכי קטנים. אתה יושב איתו והוא אף פעם לא מרוצה, תמיד יש לו איזה 'אבל'. קשת זה 80% הוא ו־20% אנשים מסביבו שהוא אסף ולימד".

     

    יכול להיות שתוך חמש שנים כל המודל של טלוויזיה מסחרית יאבד עצמו לטובת נטפליקס ודומיה.

     

    "יש טלוויזיה אחרת, שהיא אולפן שקורים בו דברים, שתמיד תמשיך לקרות. ברור שהמודל הזה של, 'אנחנו נעשה לך תוכניות ואתה תצפה בפרסומות', הוא בעייתי. הכיוון יהיה להחזיק רק בשידורים חיים של ספורט, חדשות, ריאליטי, וכל הנטפליקסים למיניהם. אני פחות מודאג, בוא נגיד ככה, אבל זה באמת כי, אתה יודע, באיזשהו שלב אני אלך".

     

    יש רזרבות. ב'דה־מרקר' התפרסם שיש לך חשבונות בנק זרים.

     

    "בדרך כלל אני לא מגיב לדברים כאלה אבל הפעם נתתי להם תגובה מאוד מנוסחת, מאוד מדויקת, והתעקשתי שיפרסמו אותה. אז לשמחתי מהר מאוד ירד העניין הזה מסדר היום. ברור שאין פה שום דבר. שותפיי במס הכנסה ערים לכל התנועות של הכסף ומכל הכיוונים, מאיפה הוא בא ולאן הוא הולך".

     

    אתה איש עשיר?

     

    "לא חיים סבן. הצלחתי בכמה דברים שעשיתי בטלוויזיה. 'הכספת' הייתה סוג של ג'קפוט, הדבר הכי משתלם שעשיתי, היו לי שתי חברות הפקה שהרוויחו יפה מאוד בתקופה שבה אפשר היה להרוויח מטלוויזיה. בתחילת שנות ה־2000, אם ניהלת נכון חברת הפקה, הצלחת להרוויח הרבה כסף. אז תחשוב שאני הפקתי את 'רק בישראל', את 'הכספת', ובכל עונה היו מעל 27 תוכניות. עבדתי בחברת הפורמטים".

     

    ישבת על הספסל של ערוץ 10 בשביל מיליון דולר.

     

    "המספרים קצת עוותו שם. לא חסר לי שום דבר ויש לי גם מה לתת לבנות שלי. אני חוזר למה שאמרתי קודם, על כל דבר יש תאריך תפוגה. כמו כדורגלן, כמו דוגמנית, גם להצלחתו של איש טלוויזיה, מוצלח ככל שיהיה, יש תאריך תפוגה, וברור לי שיום אחד זה ייגמר, ואז צריך לחיות על הרזרבות. אז ככה אני חי. ברור שלא סגפן, אבל גם לא נהנתן".

     

    'הכספת' עדיין מביאה תמלוגים איפשהו?

     

    "לא. יש אולי מחשבה להחזיר אותה בעדכון מסוים, הרי 'מיליונר' עכשיו פתאום חזר. אולי זה עוד יקרה".

     

    היית נכנס לתוכנית ריאליטי כלשהי כמתמודד?

     

    "ל'האח הגדול' בטוח לא. ב־'2025', בגלל שזה יותר נשען על הכישורים שלך ועל היכולות שלך להתנהל, אז אולי, אבל אני לא חושב שאני דמות ריאליטי. בן־אדם שהוא קפוץ ומופנם הוא לא דמות טובה".

     

    razs@yedioth.co.il

     

     

     


    פרסום ראשון: 05.02.19 , 20:21
    yed660100