yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: שלומי כהן
    חדשות • 23.09.2019
    סלקום תפטר מאות עובדים
    בעקבות התחרות בענף הסלולר, ועם הפסדים צפויים השנה של כ־100 מיליון שקל, נערכת סלקום לפיטורי 700־800 עובדים - כרבע מעובדי החברה - מיד לאחר החגים
    גולן חזני

    מחיר התחרות: חברת סלקום נערכת לפיטורי 700־800 עובדים מיד לאחר החגים — כרבע מעובדי החברה.

     

    המהלך התבשל בהנהלת החברה זמן רב, בדיסקרטיות, והוסתר מוועד העובדים שבראשו עומדת מיה יניב. אחרי שהתוכנית נחשפה ב"כלכליסט", עדכנה יניב את העובדים כי "מבדיקה שלנו מול הנהלת החברה עולה כי הפרסומים על כוונת פיטורים של מאות עובדים אינם נכונים. אין כל כוונה שידועה לוועד העובדים על התייעלות בכלל".

     

    כמה שעות לאחר מכן, ב־22:30, פירסמה החברה דיווח לבורסה שדווקא מאשר כי לאחר החגים תחל בדיונים מול הוועד להגעה להסכם העסקה חדש, במקום ההסכם הקודם, וכי המטרה היא להגיע לקיצוץ בהוצאות של 150 מיליון שקל בשנה. מספר זה ננקב במסגרת ההודעה שכללה תוכנית שלמה של התייעלות. הרקע לשינוי הינה הרעה נוספת במצב סלקום, שמחברה שהיוותה פרת מזומנים שהניבה רווחים של עד מיליארד שקל בשנה, עברה השנה להפסד וצפויה לסיים את 2019 בהפסד של יותר מ־100 מיליון שקל.

     

    במקביל, חברת פלאפון מתכוונת לפטר 400 עובדים, בהליך התייעלות משלה שמובילה החברה־האם בזק, מה שהוביל בשבוע האחרון למחאה של העובדים נגד ההנהלה. צעדים דומים צפויים גם בסלקום, כשהוועד עשוי להגיע עד כדי השבתת החברה. רק במאי האחרון הגיע מנכ"ל סלקום ניר שטרן להסכם קיבוצי חדש מול הוועד ובו התחייבות להימנע מפיטורים עד 2021.

     

    גם בעל השליטה בחברת פרטנר, חיים סבן, הודיע אתמול רשמית שהוא מוותר על מניות השליטה ומחזיר אותן להאצ'יסון מהונג־קונג, לה הן משועבדות. הדבר מצביע על כך שסבן איננו מאמין ביכולת ההתאוששות של חברות הסלולר בישראל.

     

    גם הלקוחות ייפגעו מהקיצוץ

     

    למה זה קורה דווקא עכשיו?

     

    התחרות בשוק הסלולר גורמת לירידה דרמטית ברווחי החברות. סלקום היא החברה עם היקף החובות הגבוה ביותר בענף הסלולר, 3.4 מיליארד שקל, והשנה אף עברה להפסד. מלחמת המחירים רק מחריפה, ובשבוע שעבר הציע רמי לוי חבילת סלולר לכל החיים ב־12.5 שקל לחודש. החברה מחפשת דרכים לצמצם את ההפסדים והראשונה שבהן היא קיצוץ בהוצאות, שכרוך בהתייעלות ובפיטורי עובדים. בשיאן, שלוש חברות הסלולר הגדולות העסיקו כ־25 אלף עובדים והיום הן מעסיקות כ־10,000 עובדים.

     

    האם ירידת המחירים לא טובה לצרכנים?

     

    ירידת מחירים טובה עד לנקודה מסוימת. העובדה שחברות הסלולר החלו להפסיד מונעת מהן להשקיע ברשתות מתקדמות של הדור החמישי המאפשרות גלישה מהירה וצפייה בסרטים באיכות גבוהה יותר, ובסופו של דבר מי שייפגע הם הצרכנים שייאלצו להשתמש ברשתות מיושנות יחסית.

     

    אז מה הפתרון?

     

    במצב הנוכחי ייתכן שאין מקום לכל כך הרבה חברות סלולר, ומה שמתבקש כלכלית זה מיזוג של חלק מהחברות. עד היום האוצר ומשרד התקשורת התנגדו לכך ועצרו בין היתר את רכישת גולן טלקום ע"י סלקום.

     

    האם המחירים צפויים לעלות?

     

    כן, אבל לא לרמות שהיו לפני 8־10 שנים כשהחשבונות הגיעו ל־500 שקל ויותר בחודש.

     

    מה משמעות הפיטורים מבחינת הצרכן?

     

    מלבד העובדים שייאלצו לחפש מקומות עבודה חדשים, הפיטורים יביאו גם לפגיעה משמעותית ברמת השירות לצרכן.

     

     


    פרסום ראשון: 23.09.19 , 23:50
    yed660100