yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: שאטרסטוק
    ממון • 25.10.2020
    פחות לחוצים, יותר מצייצים
    נצמדו פחות לחדשות, יצאו יותר מהבית, גילו את הטוויטר • מחקר של פלאפון, yes ובזק בינלאומי משווה את התנהגות הישראלים בסגר השני לעומת הראשון
    ישראל וולמן

    עכשיו זה רשמי: סגר הקורונה השני בארץ היה שונה מאוד מהראשון. אף שרמת התחלואה הייתה גבוהה מזו של הסגר הקודם, הוא תפס את הישראלים מוכנים יותר ולחוצים פחות. בסגר השני צפינו פחות בטלוויזיה, ובעיקר גילינו פחות עניין בחדשות ובתוכניות אקטואליה, והרשינו לעצמנו לצאת יותר מהבית.

     

    מצד שני, המפגשים בזום, שהיקפם הרקיע שחקים בסגר הקודם, טיפסו אפילו יותר בסגר השני. הישראלים גם גילו הפעם את הטוויטר וגלשו באינטרנט אפילו יותר, ברשת הביתית וגם בסמארטפון. גם שיחות הסלולר זינקו, אבל רק באחוזים מעטים לעומת הסגר הקודם.

     

    מחקר משותף של שלוש חברות התקשורת מקבוצת בזק - פלאפון, yes ובזק בינלאומי - המבוסס על נתוני אמת שנאספו בשרתים שלהן, חושף הבדלים מרתקים בהתנהגות הישראלים בין שני הסגרים. הנתונים שאספו החברות בסגר הראשון, שנחשפו ב"ידיעות אחרונות" בחודש מאי, היו המקור להשוואה. אף שלשלוש החברות רק חלק מסך המנויים הכללי בארץ, אפשר ללמוד ממנו בביטחון על המגמות אצל כולם.

     

    סוף החדשות

     

    האם נקעה נפשו של הישראלי מהחשיפה למציאות הפוליטית הסוערת ולנתוני התחלואה הקשים? מנתוני yes עולה, כי אם בסגר הראשון זינקה הצפייה בחדשות ובתוכניות אקטואליה בטלוויזיה ב־82% בהשוואה לתקופה שקדמה למגפה, בסגר השני היא התמתנה לעלייה של 31% בלבד.

     

    בכלל, בסגר השני הישראלים נצמדו פחות לטלוויזיה: העלייה בצפייה (25%) שנרשמה בסגר הראשון התמתנה (ל־3% בלבד) - גם בסדרות, גם בדוקו, מדע וטבע, ואפילו בשימוש הכולל ב־VOD. מפתיעה במיוחד הירידה בצפייה בתוכניות ילדים: אם בסגר הראשון היא הגיעה ל־48%, בשני היא ירדה ל־17% בלבד. שיעור הצפייה עלה רק בשידורי הספורט (שבסגר הקודם ירדו ב־80%), תוצאה ישירה של החזרה למגרשים בארץ ובעולם.

     

    טוויטר עולה

     

    עלייה מעניינת בסגר השני, בשיעור עצום של 52%, דווחה בשימוש בטוויטר, שעד לאחרונה לא הייתה פופולרית בארץ ונתפסה כרשת ברנז'אית לפוליטיקאים ועיתונאים. האם המתח הפוליטי הגובר מעורר אותנו לצייץ את דעותינו ברבים?

     

    לעומת זאת, תועדה ירידה בהיקף השימוש באפליקציית הילדים והנוער טיקטוק, שבסגר הראשון עלה ב־30%. בסגר השני הוא הגיע ל־15% בלבד.

     

    עברו 1,000 מטר

     

    על פי נתוני האיכון של פלאפון, למרות ההנחיות הדומות בשני הסגרים, בסגר השני חששנו פחות להתעלם מהן ולצאת מהבית. מול 73% שנזהרו בסגר הראשון לעבור את תחום 500 המטרים המותר, רק 63% מהישראלים הקפידו בסגר השני על טווח 1,000 המטרים שנקבע בהנחיות.

     

    תמונה דומה מתקבלת גם בנסיעות: על פי נתוני הסלולר של פלאפון, בשני הסגרים נרשמה אמנם ירידה גדולה בתנועת המכוניות בכבישים, אך בסגר השני הם היו מלאים יותר. אם בראשון הלחץ בכבישים ירד ב־51%, בשני נרשמה ירידה של 34% בלבד. גם השימוש באפליקציית Waze היה גבוה מאשר בסגר הקודם.

     

    ראש השנה בבית

     

    לעומת זאת, דווקא בראש השנה הציגו הישראלים ציות למופת להנחיה להישאר בבית ולחגוג עם המשפחה הגרעינית: לעומת השנה (הנורמלית) שעברה, בערב החג נרשמה ירידה של 80% בממוצע בנסיעות הבינעירוניות מהשעה 14:00, תחילת הסגר. למרות החששות לאי־ציות במגזר החרדי, בנסיעות בין בני־ברק לירושלים, למשל, נרשמה לפני החג ירידה כמעט מוחלטת, של 94%.

     

    שיגעון הזום

     

    הסגר השני הוכיח שוב את עוצמתה של טכנולוגיית מפגשי הווידיאו, שהייתה למלכת ימי הקורונה. השימוש באפליקציה המובילה, זום, זינק בסגר השני במספרים אסטרונומיים, 6,010% (!) לעומת התקופה שקדמה למגפה, עלייה גם לעומת השימוש הגבוה שנרשם בה בסגר הקודם. הקפיצה מוסברת בכך שהזום הפך לסטנדרט כמעט רשמי בכל בית, ומשמש ילדים והורים, ללימודים, לישיבות עבודה ולמפגשים חברתיים.

     

     

    yed660100